Ny VWbus medlem med t3!

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Mfall
-
-
Car: t3td
Phone: 4766-8151

Re: Ny VWbus medlem med t3!

Post by Mfall »

Da var bilen Eu-godkjent med NULL feil!! :D
Går for skilter imorra
91' VolksWagen Caravelle 1900tdk
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Gratulerer :D
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Mfall
-
-

Post by Mfall »

Da har bilen blitt påkostet 2stk flotte plastskilt, foran og bak, og utvindig/invendig skrubbing :D
Ny Girolje og motorolje helles på ca straks.
Skal ut på langtur til danmark idag så dette kan bli spennande! (om den holder helt til HvideSande) :p hehe
Mfall
-
-

Post by Mfall »

Hjeelp!!

Den holdt til hvide sande i dk, meen har nå registrert MYE hvit røyk i eksos når bilen er kald, og avtar ettersom bilen blir varm. Den nye olja ser fin ut, svetter ikke. Mangler også ekspansjonstankan... kjøleveskebeholder er der, og det tynne rører er der.. pipler ut litt kjøleveske når det blir trykk og den er varm.

Kjørte den veldig pent nedover, og passet på nok olje og vann...

Har toppakninga ryki eller kan det være noe annet? takker for svar =)
avdem
-
-
Car: T3 1990 syncro mTDI
Phone: 48232026

Post by avdem »

Turboen kanskje?
Halvard Avdem
-90 Syncro Trufa 1.9 Mtdi, decoupler, sperre bak, 235/75-15 BFG AT....
Livar
-
-
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ

Post by Livar »

Ekspansjonstanken må du ha for at kjøleanlegget skal fungere, det er den eneste plassen det skal være luft! Trykktanken skal alltid være helt full, og det vil den ikke være om du mangler den andre tanken. Du vil få luft i systemet og dårlig/ manglende sirkulasjon på vannet som resultat av dette. Ang. røyken kan sikkert andre svare bedre enn meg.
Mfall
-
-

Post by Mfall »

Takker for svar :) Har funnet en lekasje ved tempraturfølerne/plasthuset som er skrudd i toppen.. Det var ikke skrudd til og gjengene i det ene bolthullet er skrudd istykker... kan virke som om noe av feilen ligger her.. Lekker endel veske ut her da pakningen ikke blir tilstrekkelig klemt sammen.
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Røyken er nok enten vann eller diesel. Er den helt hvit, eller er den litt grå / blågrå? Velter det ut store mengder røyk slik at det blir ei tett sky bak bilen?

Du bør kanskje prøve å få kjølesystemet i nærheten av tett før du kjører hjemover. Hvis gjengene i toppen er borte slik at du bare får festet den ene bolten til vannstussen så blir det nok plundrete å få det helt tett. Hvis du tar vekk vannstussen så kan du prøve å skru skruen forsiktig inn igjen og se om det er noen hele gjenger litt lenger inn. Kanskje du kan få tak i en skrue som er litt lenger og få noe feste til den. Hvis det er litt rester igjen etter gjengene så kan det kanskje hjelpe med gjengetape på skruen. Hvis du ikke får det helt tett så må du holde øye med temperaturmåleren hele tida, og passe på å etterfylle vann stadig vekk. Husk å lufte radiatoren på lufteskruen bak grillen. Du må holde turtallet oppe når du åpner denne, og helst stå i oppoverbakke eller nedoverbakke. Det er kanskje ikke så viktig med turtall hvis du står i skikkelig nedoverbakke.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Mfall
-
-

Post by Mfall »

Hei igjen!

Har glemt litt og svare på denne tråden gitt,
hvis en admin har lyst kan denne tråden godt flyttes til prosjekt =) takk

Det er for det meste hvitaktig røyk som velter ut ved start, så blir mer eller mindre borte når bilen blir varm. Bruker også ca 2-3 min med gløding før lampa slutter å lyse. uansett hvor varm den er.

Kom meg omsider hjem fra Danmark iallefall.
Måtte et par ekstra dager til da flexikobling mellom kjølevannsrør exploderte og en nesten bilbrann.
Tror ikke den bakre varmen likte å bli brukt.
Begynte plutselig å lukte svidd og ble veldig røykfult i bilen gitt..
Har iallefall kjøpt inn noe deler så kansje det blir liv i bussen min igjen =)

Noen stemningsbilder fra turen, her fra Hirtzhals:
Pictures lie!
Image

Image
Ørjan
-
-
Car: t5 1.9tdi-t3 syncro sperr foran og bak-t3 1.6td-t3
Phone: 97120012

Post by Ørjan »

tror glødeplugger er gåen når lyset ikke går av, visst jeg husker rett, dette vil og gjøre kald start vanskelig.
You create your own universe as you go along.
Mfall
-
-

Post by Mfall »

Hmm... skrudd litt på bilen igjen.. glødepluggene er splitter nye, nå lyser de i ca 3 sec og slår seg av...
Hoster og harker/ryker fortsatt mye ved start.
Men når motoren er varm slår ikke glødelampa seg på i det hele tatt? :P hehe litt av en bil gitt > <
Har iallefall fikset kjølesystemet og tror det nå skal virke 100% igjen.
Grademåleren virker heller ikke, tips?
Termostatene virker ikke særlig gamle heller? hmm
tkarendal
Car: T3 transporter D

Post by tkarendal »

du bruker kaldstarten? det hjelper på hakkete gange når bilen er kald. har samme motor i min t3 og samme her.
ryker hvit røyk ved kaldstart gjør disse bilene, kjørte i jobb ny t3 med diesel i 86 og den røyk også hvit røyk fra første start :)
Mfall
-
-

Post by Mfall »

takker, hehe okkai, regner med du ikke røykla heele nabolaget :p
-Kaldstarten er flittig i bruk(selv om jeg ikke merker noen forsjell?)
Menmen, ska få sjekka opp komp, og evt turboen i løpet av uka.. Så mangler jeg vist litt div annet.. finner nok ut av det til slutt :p Kommer er ekstrem dunkle-lyd når jeg ska starte motoren noen ganger også.. høres ut som hele maskinen går i oppløsning og så ryker den ekstremt etterpå(til den blir varm)

hehe VW FTW!
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Mfall wrote:Kommer er ekstrem dunkle-lyd når jeg ska starte motoren noen ganger også.. høres ut som hele maskinen går i oppløsning og så ryker den ekstremt etterpå(til den blir varm)
Det er dessverre ikke så uvanlig at toppene sprekker på disse motorene. Da kan det komme vann fra kjølesystemet inn i forbrenningskammeret. Når du stopper motoren vil det være trykk på kjølesystemet fram til motoren blir kald. Og hvis du har en sprekk i toppen da, vil sylinderen fylles med kjølevann. Dette vil velte ut som hvit røyk når du starter. Når du kjører motoren på starteren så risikerer du at begge ventilene er stengt og stempelet på vei opp. Vannet lar seg ikke komprimere. Hvis det er mer vann i sylinderen enn det er ledig plass, så får du såkallt hydrostatisk låsing. Da bråstopper stempelet. Startmotoren på JX har et innebygd planetgir, dermed blir den veldig kraftig. Det har skjedd på mer enn en bil at starteren selvdestruerer ved slik låsing. Da jeg kjøpte NRK-bilen min var opplagringen ved starterdrevet knekt av, og planetgiret var sprengt i filler. Når jeg tok av toppen så fant jeg en sprekk mellom forkammeret og innsugsventilen på den ene sylinderen, i tillegg til de obligatoriske (og ufarlige) sprekkene mellom ventilene.

Prøv å slippe ut trykket på kjølesystemet når du stopper motoren. Forsiktig! Og se om den ryker mindre neste gang du starter den. Fram til du finner ut av dette bør du kanskje sette bilen i gir og trille den noen meter fram og tilbake før du starter den. Da vil du sannsynligvis få ut det meste av vannet som eventuelt ligger i sylinderen, slik at du ikke risikerer å knekke starteren din.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Post by subwoofer »

Jeg var litt opptatt med middag og vrælende unger da Mfall var innom i dag, men jeg tror første bud er å få orden på kjølesystemet.

Minst en av plaststussene på blokka var lekk, så der vil det sprute. Røyk ved oppstart har jeg også hvis glødinga er for kort, så det behøver ikke være noen krise. Med nye stusser og nytt lokk til trykktanken - pluss en runde med lufting av kjølesystemet kan vi begynne å lete etter neste problem.

Jeg foreslår at han kontrollerer kjølevæska for sot og olje, hvis det er noe topptrøbbel bør det vises der.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
Mfall
-
-

Post by Mfall »

Hallais!

Ja, lukta gourmet langt neri gata :P
Høres ikke så dumt ut det woofer =)
Er noe grums i trøkktanken ja.. Kan være fra det blå lokket da det ser ut til å gå litt i oppløsning innvendig (forhåpentlighvis).
Ville ikke starte ista, typisk tom for strøm/starter slår inn, men ville ikke dra motoren rundt =/
Er flust med strøm, så mistenker det som mr. Rikskringkastingen skrev... Kjøpt inn tempraturmåler til vann og oljetrykksmåler som blir montert imorra. Rant nemlig vann ut under ved vannpumpa ista? =?
Tidlig ut imorra tidlig å skru bil/brenne faenskapen og kjøpe meg en gammal toyota corolla istede kansje!? :p
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Mfall wrote:Hallais!

Ja, lukta gourmet langt neri gata :P
Høres ikke så dumt ut det woofer =)
Er noe grums i trøkktanken ja.. Kan være fra det blå lokket da det ser ut til å gå litt i oppløsning innvendig (forhåpentlighvis).
Ville ikke starte ista, typisk tom for strøm/starter slår inn, men ville ikke dra motoren rundt =/
Er flust med strøm, så mistenker det som mr. Rikskringkastingen skrev... Kjøpt inn tempraturmåler til vann og oljetrykksmåler som blir montert imorra. Rant nemlig vann ut under ved vannpumpa ista? =?
Tidlig ut imorra tidlig å skru bil/brenne faenskapen og kjøpe meg en gammal toyota corolla istede kansje!? :p
Se for deg følgende senario: Du kommer glad og fornøyd rullende ned på den fete stranda med brettet tjora fast på taket til din nyinnkjøpte corolla....Hva gjør kammerat gjengen ? jo..de ler så de driter på seg i sine trange våtdrakter, så må alle sammen vrenge av seg draktene og skylle av seg i nordsjøen. Etterpå sitter de alle sammen i bussene sine, varmer seg med en god kopp kaffe og ler og hygger seg....Det gjør du også...alene i din Toyota :mrgreen:
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Post by subwoofer »

Touché, Tur-Bo!

Men spøk til side, den vannlekkasjen må fikses - PRONTO! JXen er marginal på kjølinga i utgangspunktet, så om du ikke har veldig lyst på et topp- eller motorbytte må du se å få orden på den.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
Mfall
-
-

Post by Mfall »

Haha, ja...
Tenke seg til, får vel nesten bare legge corolla planer på is da gitt... Skal vel klare å få bil ut av vella til slutt :twisted:
Er igrunn kjekt, vaktmester'n i borettslaget er en oppsnasen J%¤vel, som legger seg oppi alt. Føles bra og få irritert han litt ekstra også igrunn..
Litt småsurt å måtte "kjøre" kollektivt til jobb imorra meen :shock: Vekker jo flotte minner fra første åra på vgs. 8)
Mfall
-
-

Post by Mfall »

Hallais!

Da har jeg endelig fått skrudd litt bil igjen!
Kjølinga er nå komplett, og tett og luftet.
Men når systemet står under trykk virker det som om vannet siver inn til ventilene eller noe sånt?
Når jeg drar den på starteren kakler den, høres ut som ventiler og stempel kakler mot hverandre...

Har montert grademåler og oljetrykksmåler.. Motoren går kjapt opp til 100, og så til 120*c ved peen kjøring. :x Oljetrykksmåleren trenger litt annen kabling da den blir veldig styrt av lys/varmevifte etc.. Men virker som den har greit trykk.

Hva er dommen? Motorbytte - "Ny" Gtd/tdk 1900 blokk? evt få sjekka toppakning? Noen som veit om/kan være behjelpelig for noen kronasjer?
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

si ifra hvis du trenger hjelp med å skifte, har plass og motor liggende :)
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Mfall
-
-

Post by Mfall »

Takk skal du ha! Tar kontakt ;) Skal en tur langt inn i nabofylket å hente en gtd 1900 motor imorra formiddag :D

Gleeder meg!
ducce999s
-
-

Post by ducce999s »

:mrgreen:
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Mfall
-
-

Post by Mfall »

Tjeena!

Blei da ny motor i hus.
en 94? GTD 1900 motor, gått ca 200.000
Ga en tusing for alt(bilrelatert) på bildene :D

Tenkte å gå til innkjøp av vannpumpe og reg.reim og diverse andre ting mens alt er ute..
Bra tips til steder med bra pris og kvalitet?

Image

Image

Image

Image
ducce999s
-
-

Post by ducce999s »

du må vel skifte pumpe for å få den inn under luka i caravellen, + bytte av alt det andre for å legge den ned. Har litt jobb med begge motorene ute for å bytte deler.

Bra pris og motor
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
Paul G
Post Reply