startmotor

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
jake wilson
-
-

startmotor

Post by jake wilson »

start motoren funker ikke en gang av ca. 100 ganger (veldig ca.).

nå funker den helt greit, så det er vanskelig for meg å finne noe galt med noe som funker fint.
kan likksom ikke stole på den helt, må alltid tenke meg om når jeg parkerer osv.
når den ikke funker så virker den held dødt, dæsj6en lyser men ingen start motor,, jeg fikk aldri hørt om den klikker når jeg vrir nøkkel de gangene den ikke funka.
har lest litt og demontert den i kveld, har renset kontakter på starteren og joringa
gearkassa -karoseri.
er de noen tegn på at det er selv ved starteren som svikter? er det bortkastet å lever den til verksted som kan teste den? er det noe jeg kan gjøre med den?(fette den?) er det noe annet jeg kan sjekke på bilen?

takker for tips og råd.
hilsen jake
Jake Wilson
Transporter camper T3 '80 luftkjølt
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Re: startmotor

Post by ducce999s »

jordfeil, prøv med en ekstrakabel direkte fra minus på batteri til jord på starter. nb kraftig kabel, jeg brukte startkabler som back up et tak,
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Post by Bugman »

Har du sjekket bakstykket på tenningslås?

Selv om jord-punkter, ser bra ut ved første øyenkast, så kan det allikevel være dårlig jord.

Jording mellom girkasse-festet og Chassis?
Jordkabel på batteri?

Starteren går å smøre opp igjen.

Så hvis du har litt teknisk innsikt, så kan du ta ut starteren og demontere innslaget.
De små skruene som fester innslaget til huset på starteren kan sitte godt, så vær forsiktig!!

Start med å kople fra batteriet, deretter tar du løs +-ledningen fra starteren (den tykke), og deretter den tynnere 6 mm2. (Pass på hvor denne kabelen ska sitte.)

Så løsner du starteren og tar denne ut.

Skru så løs den flate kabelen mellom selve starteren og innslaget. (NB!! Dette er + til starteren og ikke Jord!)

Så kan du forsøke å løsne de små skruene som holder innslaget til huset. Forsiktig.

Når dette er løst, må du notére deg NØYAKTIG hvordan ting er satt sammen!
I fronten av Innslaget (solenoid/magnet), sitter det et "øye" over en arm.
Dette virker slik at når innslaget får strøm fra tenningslåsen, så drar (magnet-)innslaget i armen, som så fører tannhjulet på starteren i inngrep med startkransen på svinghjulet, og samtidig får motoren strøm og begynner og gå rundt.
Når du slipper nøkkelen, så skal innslaget slippe og strømmen til motoren brytes.

Uansett, når du står der med innslaget i hånda, så kan du forsiktig dra den bevegelige parten ut av den delene du har i hånda.
Her skal det være molybdenpasta, som sørger for at det hele glider lett. Så du kan tørke av det som er der, og smøre ett T y n t lag med slik pasta her.

Litt på armen (løkka) er også fint.

I tillegg så kan du nå føre tannhjulet på starterakselen frem og tilbake. Også glidefaltene her kan smøres.
Samme sak med pivot-punktet til armen som magneten drar i bør være lett smurt.

Sjekk samtidig for radial-slakk i starterakselen. Sjekk evt. lageret i forkant. Smøres med moly-grease f.eks.

Ang. Pasta etc. Bare bittelitt, slik at det glider lett!

Skru sammen starteren. Og så tester du den vha. startkabler og batteri e.l. før du monterer den.

Minus til ett øre på starteren, Pluss til terminalen for batteristrøm.
Og så tar du en lednings-stump og legger (Hurtig!) mellom pluss-klemma og treminalen for strøm fra tenningslås.
NB!! Forsiktig Store strømmer!

Da skal du se at, at innslaget drar tabbhjulet HURTIG forover, og motern spinner rundt. Slipp ledningstumpen, og tannhjulet "spretter tilbake samtidig som strateren stopper.

Lykke til!
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
Caravelle nord
-
-
Car: T3 1.6 TD,90,T3 1.6 TD,86 og T3 1.6 D,83(hugges)
Phone: 97100033

Post by Caravelle nord »

Det går vell ikke ant å skriv det meir utfyllanes og grundig.
Bugman e toppers :D
Stig

http://pulversjaktblogg.blogspot.com/

1990 T3 1.6 TD Westfalia California Hig-Top.
1986 T3 1.6 TD.
1983 T3 1.6 D.
1960 Tempo Taifun 175.

Post by oyvinla »

har hatt samme problem. fant ut at det var stort spenningsfall på styrestrømmen som gjorde at innslaget ikke slo inn. fiksa det med ett rele på styrestrømmen som går til innslaget, slik at innslaget får strøm direkte fra batteriet
Øyvin Lanner med orange multivan syncro 1,9tdk intercooler decoupler og 74 T2b
jake wilson
-
-

Post by jake wilson »

tusen takk for tipsene.
det var sån at jeg leverte startmotoren til et verksted og ba dem å bare se over at allt ser greit ut og smøre den litt.
kom for å hente den noen dager senete. dem sa, nei,,, den er defekt. du må nok kjøpe ny som koster 1,980kr, vi har testa den mange ganger og den vill ikke gå som normalt, så den er bare å kaste. men du kan godt ta den med deg da...
jeg tok den hjem monterte den, vrei nøkkelen og den gikk som bare det. prøvde 10-20 ganger og den starta hver gang!!
så jeg veit ikke jeg!
men jeg vurderer å ha en extra starter liggende i tilfelle en dag...!!! så skrik hvis noen har en dem ikke trenger.
hilsen jake
Jake Wilson
Transporter camper T3 '80 luftkjølt
esjense
Car: T5 2008

Post by esjense »

Noen som fant ut av dette ? Ser det er flere som har hatt problemet men ingen som har funnet løsningen?
Har en T3 med 1.9tdk som det ikke skjer noe annet enn at den kutter strøm til vifte/lys etc når man vrir nøkkel i "start motor" posisjon.
Noen ganger kommer den ved at man holder nøkkelen litt i posisjonen, men andre ganger må jeg manuelt starte den ved å gi 12v direkte ifra batteri på innslaget.
Har gjort rent jordingspunker både inni bilen og på motor girkasse. Sjekket kabelsko etc. Måler forøvrig litt lav spenning innpå innslaget når den ikke starter.

Noen? :)
Post Reply