12-kant bolten på veivaksel sjangler (aaz)

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
aka_stian
-
-
Car: T3 1992 AAZ

12-kant bolten på veivaksel sjangler (aaz)

Post by aka_stian »

Kan begynne med at jeg overhalte og satt sammen en "ny" AAZ/JX hybrid i sommer. Har fungert flott helt til nå. Har vel gått 3-4000 km kan jeg tenke meg, uten noen form for store problemer. Men for et par dager siden begynte den å tulle seg. Litt mer tungstartet og begynte å feiltenne første minuttet når den var kald.
Første jeg gjør er å sjekke registerreim. Ute av stilling. Når motoren går ser man at reimhjulet og 12kant bolten som holder på plass reimhjulet på veiven sjangler fram og tilbake, dvs fra side til side om man ser på den rett ovenifra. Opptil flere mm vil jeg påstå (Men her kan vel øyemålet lure meg litt og).

Første som slo meg var jo at den var løs, men langt derifra. Sitter som støpt. (Ble festet med riktig moment når den ble montert). Og når reimhjulet til servo og dynamo sitter på i tillegg ser det jo nesten ut som om det skal ramle fra hverandre hvert øyeblikk.

Har skjønt at det er et "vanlig" problem at denne bolten forårsaker havari blant hobbymekanikere (deriblant meg :? ) som monterer den selv, men hva kan være grunnen til den ser ut som om den er helt løs?

Både bolt og reimhjul på veivaksel var flett ny når det ble montert. Kan det være kast eller skjevhet i reimhjulet til dynamoen som kan ha skyld i dette?

Passer veldig dårlig å være uten caravellen når man pusser opp hus og skal flytte om 2 dager, så trenger å få den opp og gå rimelig kjapt. :(
Stian H...
92' Caravelle T3 Syncro
92 Passat VR6
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Re: 12-kant bolten på veivaksel sjangler (aaz)

Post by Tur-Bo »

Sitter det ikke en kile på det reimhjulet ? Hvis en sånn kile ikke entrer reimhjulet ordentlig når det settes sammen, kan det løsne etterhvert, gå skeivt og sette seg igjen, vil også tro det er vanskelig å kjenne om det er løst når reima strammer.
På en passat jeg var borti, hadde reimhjulet slingra såpass mye at kilen hadde ødelagt sporet i veiva :( Disse kilene er det mulig å få tak i i forskjellige dimmensjoner.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
aka_stian
-
-

Post by aka_stian »

Kan ikke huske at det sitter noen kile der, men det er jo et spor i veivakselen med en tilsvarende tapp på reimhjulet. Dette ble selvsagt tatt hensyn til under monteringen.

Har hatt registerreimen helt av så har fått kjent godt på reimhjulet og bolten. Den sitter!
Men demontering er vel kanskje eneste mulighet for å finne ut hva som er gale.
Stian H...
92' Caravelle T3 Syncro
92 Passat VR6
aka_stian
-
-

Post by aka_stian »

Ingen av dieselguruene som har en formening om dette? Rapid eller narle eller andre?
Stian H...
92' Caravelle T3 Syncro
92 Passat VR6
narle
-
-
Car: 16"highroof syncro
Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2

Post by narle »

Jeg har sett denne slengingen på flere motorer.Sitter drevet helt riktig og med riktig moment så er det ingen fare.Det kan være kast i reimhjulet etter håndtering av motor ved innsettelse eller lignende.Reimhjulet er vel vulket,mener jeg å huske.Kanskje det går opp i limingen?
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Post by subwoofer »

Hvis hodet på bolten sjangler må vel bolten i seg selv være skakk, og det er vel ikke godt nytt? Hvis det bare er skiva som sjangler kan det være den har fått seg en smell? Jeg bare undrer, har ikke førstehånds erfaring med problemet.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

aka_stian wrote: Første jeg gjør er å sjekke registerreim. Ute av stilling.
Registeret flytter seg ikke ut av stilling uten videre. Du har altså fått problemer med motorgangen på grunn av dette? Har du sett noen åpenbar grunn til at dette er ute av stilling? Hvis registeret er ute av stilling og reima ikke er veldig slakk så er nok dessverre muligheten stor for at reimhjulet har løsnet. Da sliter du etter hvert bort tappen på reimhjulet, og det begynner å rotere på akselen. Det er jo mulig at en liten rest av denne tappen sitter igjen på drevet, da kan kanskje reimhjulet kile seg fast igjen litt på skrå? Hvis dette har løsnet og evt kilt seg fast uten at ventilene har tatt i stemplene så har du vært veldig heldig..

Jeg tror du bør skru dette fra hverandre og sjekke det før du prøver å starte motoren igjen. Seriøst. Ikke kjør en meter! Hvis du er heldig kan det hende du klarer deg med nytt reimhjul og bolt. Det blir ofte skader i enden av veivakselen, men hvis du er stø på hånda kan du prøve med ei fil og se om du får enden av akselen plan.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
D-Sync
Car: T3 kran, T4 tdi Syncro "multivan"

Post by D-Sync »

rikskringkastingen er på rettspor her, hadde samme opplevelsen med en nymontert aaz. etter ca400mil tungstartet røykblått osv.laget slipejigg for plansliping av veiv ende m/motor i bilen knapp 1mm kast på kilreima brukte locktie "fastsetting"+ny strekkbolt. byttet simmeringen innafor(vil helst slippe å gjøre jobben om igjen. det blir ikke 100% uten sliping. forde veiv enden er blitt "egg"formet.dvs liten kontakt flate mellom drev og veiv.som tvilsom nødreprasjon filing av veivende nyttdrev,bolt og locktite og moderat strame reimer til dynamo&servo.Og som nevnt tidligere_I_k_k_e_!!! start opp motor før feil er utbedret.kondolerer og lykketil.
bent lervik
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

jeg hadde IKKE kjørt videre med dette... sjekk for alt.. legg deg under og sjekk for om den er dradd til skjevt... sjekk selve bolten.. alt dette er lettere om du fjerner potta... om det blir sånn for lenge og det skulle bli verre risikerer du materialtretthet i reimhjulet...
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
aka_stian
-
-

Post by aka_stian »

Ok. Hadde uansett forberedt meg på at reimhjulet og bolten måtte av for inspeksjon, men dere mener altså at skjevheten kan ligge i enden av veivakselen? At det er den som er roten til vibreringen og sjanglingen til hulet og bolten? Ideelt sett skulle vel hele motoren vært skrudd fra hverandre og veiven sendt til balansering, men det ihvertfall ikke aktuelt.
Stian H...
92' Caravelle T3 Syncro
92 Passat VR6
Rikskringkastingen
-
-

Jeg tror nok ikke at selve akselen har bøyd seg. Men når drevet beveger seg på akselen blir tappen på drevet slitt bort. Og akselen blir deformert på sidene av sporet, slik at det bygger seg opp en liten kant som stikker ut av den plane flata i enden av akselen. Sporet blir også bredere, så det er ikke sikkert det blir helt bra selv om du tar ut akselen og får dreiet/slipet den plan igjen. Det er nok mer aktuelt å få tak i en brukt veivaksel. Men hvis det ikke er for ille kan det være verd forsøket å prøve forsiktig å file enden av akselen plan igjen.
Henrik Engen

aka_stian
-
-

Post by aka_stian »

Ok. Takker så mye for tips. Får skru det fra hverandre og se hvordan det sr ut. Bytte veivaksel tror jeg rett og slett ikke at jeg gidder. Da må jeg i så fall spare opp arbeidsvilje i meget lang tid...
Stian H...
92' Caravelle T3 Syncro
92 Passat VR6
aka_stian
-
-

Post by aka_stian »

Tenkte det var på tide å ta opp igjen denne tråden. Bilen har stått, og jeg har fått spart opp arbeidsvilje siden februar. Nå vil jeg ha den tilbake på veien!

Tok ikke lang tid å finne feilen.
Bolten i enden av veiven var løsere enn tidligere anntatt. Tok ikke hardt i før den gikk rundt og der og da visste jeg vel igrunn hva som kom til å møte meg.
Lar bildene tale for seg.

Image

Image

Image

Man ser tydelig at det har vært mye slakk og at veiven har spist en god del av reimhjulet. Det går kanskje ikke så klart fram av bildene men som det ble antydet tidligere i tråden har det bygget seg opp en liten kant på enden av veiven, på sidene av sporet og rundt senterhullet, som gjør at det nye reimhjulet ikke sklir skikkelig på plass.

I en ideell verden skulle selvsagt motoren blitt demontert og veiven byttet. Men så mye motivasjon har jeg ikke bygget opp. Ikke har jeg lyst, og har heller ikke et egnet sted å holde på (står på ujevn grus :()
Kanskje neste sommer. Så det jeg trenger er en "midlertidig" løsning som holder.
En stø hånd med fil blir nevnt, samt D-sync som nevner er egenprodusert slipejigg. (Har du noe bilde av denne?)

Hvilket verktøy vil være best egnet for denne jobben. Hvordan ville dere andre gått frem hvis dere (mot formodning) skulle gjort samme reperasjonen?

Samtidig lurer jeg også på hvorfor denne bolten løsner etterhvert. Er jo selvsagt mye belastning på den, men når man følger strammeprosedyrene skulle man jo tro at det holder.
Jeg mistenker skjevhet eller ubalanse i reimhjulene til viftereim servoreim. Er dette en fornuftig antakelse eller er det for lite vekt i disse for å dra løs en bolt som sitter såpass godt?
Disse blir uansett byttet når jeg setter det sammen igjen.
Stian H...
92' Caravelle T3 Syncro
92 Passat VR6
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Jeg ville brukt en remse med kraftig smergel papir som du legger rundt halve akselen og drar i begge ender av, var det egentlig forstålig ? :roll: . Ved å ha litt farge på innsiden av reimhjulet kan du, ved å sette på reimhjulet, se hvor det må fjernes mer stål. Så ville jeg fylt det store sporet med kjemisk metall og montert reimhjulet. Jeg ville om mulig brukt slagtrekker /momentnøkkel. Ny bolt med lock tite.
Du risikerer kast i reimhjulet ved denne metoden, men det er jo også temmelig omfattende å bytte veiv / motor.
Jeg tror at slurvete montering av dette hjulet er årsaken til at de løsner.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Rikskringkastingen
-
-

Kanskje ureinheter og fremmedlegemer mellom drevet og akselen kan ha noe å si? Det som er sikkert er at det går galt hvis en slik strekkbolt blir brukt to ganger. Den må trekkes til etter riktig prosedyre (moment pluss vinkel). Den løsner nok hvis den blir trukket til for lite, men hvis den blir trukket til for hardt eller flere ganger så strekker bolten seg mer enn den er konstruert for, slik at den løsner eller ryker tvers av. Hvis bolten er trukket til en gang og må løsnes igjen er det bare å bytte den. Jeg ser det står i første post at den har vært byttet i dette tilfellet, og at det er brukt riktig moment.

Hvis det har gått galt en gang tidligere, slik at det er litt slakk i sporet i veivakselen, så kan kanskje reimhjulet bevege seg litt i forhold til akselen slik at det løsner. Selv om bolten er dratt til riktig. Det er nok et godt tips med flytende metall i sporet, slik at du tetter igjen slakken mellom akselen og drevet. Som nevnt tidligere i tråden er det viktig at enden av akselen er plan. Hvis det har vært stor slitasje mellom drevet og akselen så kan det vel tenkes at hele enden på akselen er blitt skjev, men vanligvis vil det holde å fjerne gradene der sporet er deformert. Hvis du er god med smihammeren kan det kanskje være mulig å slå litt forsiktig på kanten av sporet, slik at du slår deformeringa delvis tilbake igjen. Jeg tror det er lettere å jobbe med denne skaden med fil enn med smergelpapir, i hvertfall på ytterkanten av akselen. Smergelpapiret vil jo gjerne slipe en stor del av omkretsen på akselen. Og bortsett fra noen millimeter på hver side av sporet har den jo riktig radius og fin overflate allerede. Med fila får du fjernet bare graden på sida av sporet.

Jeg tror kanskje ikke det er lurt å bruke locktite på denne bolten. Jeg tror det står i boka at den skal smøres med olje før montering, da ville jeg gjort det for å være sikker på å få riktig moment.
Henrik Engen

Post Reply