Treg TDI

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
asbjgroe
Car: 1997 TDI

Treg TDI

Post by asbjgroe »

Min 2,5TDI har lite effekt opp til ca 2000 rpm, ved 2000 rpm blir det bedre. Sliter litt med å få motoren til å dra under 2000 rpm, kan dette være feil på luftmassemåleren? Nokon som har eit tips eller råd?
Livar
-
-
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ

Re: Treg TDI

Post by Livar »

Har en ganske slapp 102 hk tdi selv. Lurer på dette eller om det kan være dieselpumpereima som har hoppet. Tror noen mer motorkyndige får se på det om jeg ikke får noen gode tips her.
lassemann
-
-
Car: 2004 T4 Multivan
Phone: 91114856

Post by lassemann »

Hei!

Litt pussig det dere skriver. Har selv 2 stk TDI'er og det er forskjell på dem. Den "nye" Multivan oppleves noe tregere enn den gamle bussen. Har et slikt enkelt dataprogram, Vag-com, som jeg målte begge motorene med og det kom frem en del forskjeller. Uten at jeg er noen stor teknikker er jeg sikker på at dette har med innstilling av dieselpumpa å gjøre. På T4 2004 mod Multivan opplyses et gjennomsnitlig tenningstidspunkt på 1,3 grader. På T4 99 modellen viser samme verdi en gjennomsnitsverdi på 2,2 grader og den er vesentlig friskere å kjøre. Begge bilene er på tampen av regremskifte (Multivan 90' og bussen 224') så jeg venter med en konklusjon etter skifte av reg. remmer og justering av dieselpumpene..

Vet ikke om jeg er inne på noe, men et forsøk var det i alle fall..

mvh
Lasse
asbjgroe

Post by asbjgroe »

Har hatt bilen inne til justering, nettopp skiftet reg. reim og vannpumpe, skiftet det meste av vaccum slanger, renset innsug for eksos avleiring, men fortsatt ingen endring. Har nappet ut kontakten på luftmassemåleren, men då blir motoren slapp over heila registeret, så denne virker nå litt.
Mvh
Asbjørn
Haribo82
-
-
Car: T4 Caravelle 1997 2.5 tdi

Post by Haribo82 »

Prøv å bytte luftmassemåleren.

Eller eventuelt lån en.
Så du slipper å ha to om det ikke er den som forårsaker feilen.
Livar
-
-

Post by Livar »

asbjgroe wrote:Har hatt bilen inne til justering, nettopp skiftet reg. reim og vannpumpe, skiftet det meste av vaccum slanger, renset innsug for eksos avleiring, men fortsatt ingen endring. Har nappet ut kontakten på luftmassemåleren, men då blir motoren slapp over heila registeret, så denne virker nå litt.
Mvh
Asbjørn
Du har ikke tilfeldigvis en liten how to ang. det å renske innsug? Rekner med du hadde av innsugsmanifolden da, men det ser ut til å være mye demonteringsarbeid for å få denne av. Har tatt av EGR ventil nå, blender den når jeg monterer igjen, skal ikke mer eksos i innsug på denne...
asbjgroe

Post by asbjgroe »

Det var huset der EGR ventilen er montert som blei rensa, verksted som utførte dette, var nesten heilt tett. Men blei ikkje meir futt i motoren av den grunn under 2000rpm. Har eit anna problem og, når motoren er kald og eg kjører nedoverbakke, så klarer ikkje motoren å forbrenne alt drivstoff, når eg gir gass så henger motoren litt før den reagerer, slipper då ut ei røyksky. Dette skjer kun ved kald motor. Kan dette ha noko med luftmassemålaren å gjera ska tru??
Mvh
Asbjørn
Torle
-
-
Car: T4 2002
Phone: 90994928

Post by Torle »

Kan muligens håres ut som om innsuget er fult av gammel gurre (oljedamp og eksos) har sett innsug som har vert kjørt med aktivt EGR system, der hullene inni innsug ikke var større enn diameteren til en krone....Der var det dårlig futt før turboen begynte og lade. Innsuget låg to dager i delevaskeren før det ble reint!
Tor-Ole Olsnes
Eks Multivan 2002 TDI 102
Haribo82
-
-
Car: T4 Caravelle 1997 2.5 tdi

Post by Haribo82 »

Hvor langt har bilen kjørt?
Lager motoren noe tikke lyder?
Livar
-
-

Post by Livar »

Min er gått 226k. Lager vel ikke andre tikkelyder enn vacuumpumpa for bremsekraftforsterkeren. Men litt rakling er det jo alltids i en diesel. Skal innom lokalt verksted med den i morgen, de driver med tuning av motorer, så jeg satser på at de har litt peiling. Har blendet EGR ventilen nå, med egenkomponert plate for det. Flernet også spjeld i EGR huset slik at den ikke stenger for luft fra det vanlige innsuget når den skulle resirkulert. Har lyst å rense Manifolden også, men det blir en annen dag.
asbjgroe

Post by asbjgroe »

Min TDI er gått 235000km, lite tikkelyd.
Mvh
Asbjørn.
Livar
-
-

Post by Livar »

Da har verkstedet funnet ut at luftmassemåleren gir helt feil verdier, samt at innsprøytningstidspunktet er noen grader feil. Fikses i morgen, satser på at alt er bra da :D
asbjgroe

Post by asbjgroe »

Du sier at TDI en var slapp, var det over heile registeret eller var det kun under 2000rpm??
Mvh
Asbjørn
Livar
-
-

Post by Livar »

Mest merkbart på lave turtall, men syns den mangla litt hele veien. Ny luftlassemåker montert i dag, tar registersjekk på fredag. Ble bedre nå, men syns ikke den er der den burde være.
huldra66

Post by huldra66 »

asbjgroe wrote:Det var huset der EGR ventilen er montert som blei rensa, verksted som utførte dette, var nesten heilt tett. Men blei ikkje meir futt i motoren av den grunn under 2000rpm. Har eit anna problem og, når motoren er kald og eg kjører nedoverbakke, så klarer ikkje motoren å forbrenne alt drivstoff, når eg gir gass så henger motoren litt før den reagerer, slipper då ut ei røyksky. Dette skjer kun ved kald motor. Kan dette ha noko med luftmassemålaren å gjera ska tru??
Mvh
Asbjørn
Finner du ut av nedoverbakke og røyksky så er det meget interessant , har hatt dette på min bil i 6 år finner ikke ut av det og jeg ser flere har klaget på samme problem , så faktisk en i går som hadde samme røyken etter seg :-)
Lurer på om det er dyser eller pumpe men vet ikke?

Hilsen
Terje
Caravelle coach 87 112i
Caravelle GL tdi 97 grønn
Caravelle GL tdi 97 blå med (Ekte) klima
Livar
-
-

Post by Livar »

Ble mye bedre etter justering av pumpe, var 5 grader feil. Er utrolig lettstartet nå, glad jeg ikke byttet plugger :) Går mye bedre også, men har ennå lyst å rense innsugsmanifold for seig guffe. Og kanskje chippe?
therkildsen
-
-
Car: T4 00mod 2,5tdi 102hk
Phone: 932 fem tre 574

Post by therkildsen »

huldra66 wrote:
asbjgroe wrote:Det var huset der EGR ventilen er montert som blei rensa, verksted som utførte dette, var nesten heilt tett. Men blei ikkje meir futt i motoren av den grunn under 2000rpm. Har eit anna problem og, når motoren er kald og eg kjører nedoverbakke, så klarer ikkje motoren å forbrenne alt drivstoff, når eg gir gass så henger motoren litt før den reagerer, slipper då ut ei røyksky. Dette skjer kun ved kald motor. Kan dette ha noko med luftmassemålaren å gjera ska tru??
Mvh
Asbjørn
Finner du ut av nedoverbakke og røyksky så er det meget interessant , har hatt dette på min bil i 6 år finner ikke ut av det og jeg ser flere har klaget på samme problem , så faktisk en i går som hadde samme røyken etter seg :-)

Hilsen
Terje

min er også sån har tengt at det er på tide og bytte gløde pluger men det er kansje andre ting
Glenn therkildsen sen 75mod den nyskjerige sørlending
caravelle 00mod 2,5tdi 8seter
du skal ikke stjele staten liker ikke konkuranse
kongen av skrive feil er sikkert meg det :D
steine
-
-
Car: vw boble.vw caravelle.bmw s3t turbo.bmw E21,+mere

Post by steine »

therkildsen wrote:
huldra66 wrote:
Mvh
Asbjørn

Hilsen
Terje

min er også sån har tengt at det er på tide og bytte gløde pluger men det er kansje andre ting
Har sett litt på min bil...og ser at intercoolern som står oppå motor ,ikke får særlig mye luft....
Tru om å lage et luftinntak i pansere ville hjulpe på?
stein erik
vw T4 97 2.5 tdi
vw boble 61
vw boble 64
bmw e21 327 TIC
bmw ac snitcher 323 TIC
kawasaki zx9r 02
Artic cat M1000
++
DoKa72

Post by DoKa72 »

Hei.

Våres bil er også nokså treig frem til ca. 1800 omdr. Bakkestart krever høyt turtall
Men dette er vår første TDI etter noen 2,4d som kunne løses på 2.gir.

Når skal TDI motoren "våkne"?
Ser på turteller at grønnmerkingen er fra 2000 omdr.

Hva sånn ca. koster ein motortest/diagnose hos Møller?

Og hva er EGR ventil?

- Øystein -
t21500
-
-
Phone: 9081tjueen99

Post by t21500 »

EGR = Exhaust Gas Resirculation. En vacuumstyrt ventil sørger for at noe av eksosen blir tilbakeført til innsuget, noe som igjen sørger for renere avgasser. Ofte opphav til mye prakk med nesten tett innsug og igjenkoksing av turbo, men fungerer bra når bilen er ny!
Pål Strand
DoKa72

Post by DoKa72 »

Men vil tett innsug pga. EGR kun virke inn på lave turtall? (1000-1800omdr.) ?
Er det turboen som våkner på ca. 1800/2000 omdr. og hjelper til at "kassen skyter fart"?

-Øystein -
Livar
-
-

Post by Livar »

Turboen våkner på 1800-2000 ja. Men tett innsug merkes visstnok spesielt på lave turtall, da det ikke er noen turbo til å trykke lufta gjennom de trange passasjene i innsuget.
Post Reply