Automatkasse til 92-modell
Automatkasse til 92-modell
Hei!
Hadde bilen inn på verksted, og de sa at girkassa "holder på å ryke". Så jeg prøver og finne en brukt kasse da, men er usikker på serienr og sånt. Bilen er en lang utgave. Har sett litt på bruktbildeler.com og funnet en kasse, tatt fra "T4 BUSS" med dette nret på girkassen:
HDI 098 321 106 C
Den har "trillet" 140.000km, og koster 8000,-. Tror dere den passer? Er det god/stiv pris?
Håper på svar.
Hadde bilen inn på verksted, og de sa at girkassa "holder på å ryke". Så jeg prøver og finne en brukt kasse da, men er usikker på serienr og sånt. Bilen er en lang utgave. Har sett litt på bruktbildeler.com og funnet en kasse, tatt fra "T4 BUSS" med dette nret på girkassen:
HDI 098 321 106 C
Den har "trillet" 140.000km, og koster 8000,-. Tror dere den passer? Er det god/stiv pris?
Håper på svar.
-
Stein
- -

- Car: T5 2,5TDi 2008
- Phone: 99497790
Re: Automatkasse til 92-modell
Brukt kasse = ødelagt kasse
Men det er min oppriktige ufaglærte mening.
Gå for ny, eventuelt "refurbished."
Men det er min oppriktige ufaglærte mening.
Gå for ny, eventuelt "refurbished."
Stein Larsen
Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT
TIguan 2013 Bluemotion TDi
Hvis kassen har gått 140` er den ødelagt. Disse kassene tåler sjelden mer enn 100`. Har en tråd selv her da jeg byttet kasse i januar. Ta en titt på den for tips.
-
Indian
- -

- Car: Multivan 2002 2,5 TDI
- Phone: 46426546
Ikke kjøpe en brukt kasse. bedre å overhale kassen din i Tyskland....
Har lest mye om automatkassene på forumet nå, og ser at de er i temmelig dårlig forfatning allerede ut fra fabrikk :p
Kan jo sjekke om oljen er svart/brun/brent før vi eventuelt fyller på ny olje. Hvordan kan verksted si at girkassen holder på å ryke? Ja, slurer som bare det, men det er da vanlig på disse kassene...
Ellers takker jeg for tips om å kjøpe ny kasse ELLER sende til Tyskland, men ønsker ikke å legge ut titallstusen for ny kasse og montering...
Takker for svar
Kan jo sjekke om oljen er svart/brun/brent før vi eventuelt fyller på ny olje. Hvordan kan verksted si at girkassen holder på å ryke? Ja, slurer som bare det, men det er da vanlig på disse kassene...
Ellers takker jeg for tips om å kjøpe ny kasse ELLER sende til Tyskland, men ønsker ikke å legge ut titallstusen for ny kasse og montering...
Takker for svar
Hei igjen!
Har sjekka giroljen på bilen nå, og den var temmelig brun. Dette kan kanskje være grunnen til at mekaniker mener den holder på å ryke, da dårlig olje gjør at den girer dårligere?
Tror jeg skal tappe ut all den gamle oljen og ha på ny, men må jeg være forsiktig med temperatur? Peile oljen på 32-35 grader, synes jeg leste det en plass.
Eller er det ikke så farlig?
Håper på raske svar!
Har sjekka giroljen på bilen nå, og den var temmelig brun. Dette kan kanskje være grunnen til at mekaniker mener den holder på å ryke, da dårlig olje gjør at den girer dårligere?
Tror jeg skal tappe ut all den gamle oljen og ha på ny, men må jeg være forsiktig med temperatur? Peile oljen på 32-35 grader, synes jeg leste det en plass.
Eller er det ikke så farlig?
Håper på raske svar!
-
Rudeboy
- -

- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
Er ikke varme årsaken til brun olje, dvs at eventuell kjøling ikke bidrar til å holde kassens driftstemp nede ?
Mener jeg leste meg opp på tema overhaling av motor og girkasse, og om man satte dem vekk (innbiller meg Vestfold var et sted man kunne få jobben gjort) på pall fikk man enten sin egen overhalt i retur eller en tilsvarende for montering etter en tid. Men det er fem år siden jeg leste om tema, så ikke spør hvor jeg fant info om dette eller om det er tråder med dette tema fra den gang
Skal jeg gjette på pris, og ikke minst - om jeg husker rett - så lå prisen for en kasse på to-tre titusenlapper for overhaling.
Jeg tar godt mulig feil her, det er noen år siden og emnet har ikke vært noe jeg selv har hatt behov for å pønske på.
mvh,
Yngve S
Mener jeg leste meg opp på tema overhaling av motor og girkasse, og om man satte dem vekk (innbiller meg Vestfold var et sted man kunne få jobben gjort) på pall fikk man enten sin egen overhalt i retur eller en tilsvarende for montering etter en tid. Men det er fem år siden jeg leste om tema, så ikke spør hvor jeg fant info om dette eller om det er tråder med dette tema fra den gang
Skal jeg gjette på pris, og ikke minst - om jeg husker rett - så lå prisen for en kasse på to-tre titusenlapper for overhaling.
Jeg tar godt mulig feil her, det er noen år siden og emnet har ikke vært noe jeg selv har hatt behov for å pønske på.
mvh,
Yngve S
Tror det er noe sånt ja. Mener jeg har sett en plass at dersom oljen er svart/brun er kassa ødelagt, og at oljen er brent. Men er ikke sikker.
Har tenkt og prøve med ny girkasseolje, og se om denne også blir brun/svart. Vet ikke hvilken type jeg skal bruke, om den må peiles på en bestemt temperatur, hvor dyr oljen skal være, del- eller helsyntetisk etc...
Håper det er noen her inne som vet
Takk for svar.
Har tenkt og prøve med ny girkasseolje, og se om denne også blir brun/svart. Vet ikke hvilken type jeg skal bruke, om den må peiles på en bestemt temperatur, hvor dyr oljen skal være, del- eller helsyntetisk etc...
Håper det er noen her inne som vet
Takk for svar.
-
Stein
- -

- Car: T5 2,5TDi 2008
- Phone: 99497790
Legg gjerne inn i profilen din hvor du bor. Da er det lettere å dirigere deg til et verksted som gjør jobben rimelig.
Om du foreksempel bor i Trøndelag, kan jeg anbefale Beitstad Bil AS på olje og sil-skifte i automatkassen.
Kan jo hende at kassen fungerer en god stund etter det også.
MVH
Stein
Om du foreksempel bor i Trøndelag, kan jeg anbefale Beitstad Bil AS på olje og sil-skifte i automatkassen.
Kan jo hende at kassen fungerer en god stund etter det også.
MVH
Stein
Stein Larsen
Problemet med en kasse til 8000,- er at du ikke vet hvorlenge den lever. Disse kassene har deseverre begrenset levetid, spesielt med original kjøling. Ny kasse koster mye mer, overhaling gjør nok også det. Men da vet du hva du får, slenger på en ekstra oljekjøler så har du en løsning som bør holde lenge så sant du ikke drar me campingvogn o.l. Dette må selvsagt vurderes opp mot verdien på bilen. Ellers kan ombygging til manuell være et alternativ. Driftsikre kasser og god tilgang på de etterhvert til 2,4kazzkizz wrote:Hei!
HDI 098 321 106 C
Håper på svar.
Takk for svar!
Sånn det ser ut nå, har jeg ikke penger til å legge ut for ny kasse, og ombygging til manuell blir nok et langtidsprosjekt i hvertfall. Men takk for alternativene
Planen er og tappe ut gammel girolje, fylle på ny, kjøre etpar kilometer og peile oljen og se om denne også blir brun. At oljen blir brun, er det et tegn på slitasje i girkassen eller varmeutvikling, evt begge deler? Kan det hjelpe å montere en ekstra oljekjøler?
Sånn det ser ut nå, har jeg ikke penger til å legge ut for ny kasse, og ombygging til manuell blir nok et langtidsprosjekt i hvertfall. Men takk for alternativene
Planen er og tappe ut gammel girolje, fylle på ny, kjøre etpar kilometer og peile oljen og se om denne også blir brun. At oljen blir brun, er det et tegn på slitasje i girkassen eller varmeutvikling, evt begge deler? Kan det hjelpe å montere en ekstra oljekjøler?
-
Caravelle nord
- -

- Car: T3 1.6 TD,90,T3 1.6 TD,86 og T3 1.6 D,83(hugges)
- Phone: 97100033
Xtra okjekøler vil hjælpe ja.
Men bytt olja du har nu..så kjør du 10 mil,peile før å sjækk farga. E den brun/brent kan det godt vær at den e blanda med gammel oljeresta..bytt olja en gang te...men la den renn ornlig ut av kassen(ikke hastværksjobb),kjør nye 10 mil,peil og kontrollere farga. Da ska den vær bra. 2 kjappe oljeskift e belliar einn en ny el åverhalt kasse. Få montert en xtra oljekjøler fort hvest du har planer om å ha bilen ei stund te. Ang oljetype så har vell VW egene referansa før kass type såm bør brukes. Kanske lurt å lægg litt xtra i olja denna gangen.
Men bytt olja du har nu..så kjør du 10 mil,peile før å sjækk farga. E den brun/brent kan det godt vær at den e blanda med gammel oljeresta..bytt olja en gang te...men la den renn ornlig ut av kassen(ikke hastværksjobb),kjør nye 10 mil,peil og kontrollere farga. Da ska den vær bra. 2 kjappe oljeskift e belliar einn en ny el åverhalt kasse. Få montert en xtra oljekjøler fort hvest du har planer om å ha bilen ei stund te. Ang oljetype så har vell VW egene referansa før kass type såm bør brukes. Kanske lurt å lægg litt xtra i olja denna gangen.
Stig
http://pulversjaktblogg.blogspot.com/
1990 T3 1.6 TD Westfalia California Hig-Top.
1986 T3 1.6 TD.
1983 T3 1.6 D.
1960 Tempo Taifun 175.
1983 T3 1.6 D.
1960 Tempo Taifun 175.

VW sin olje nå er Dextron 3.....Esso oljen brukes ikke av VW lenger.
-
Indian
- -

Hvis du skal montere kjøler, har jeg en Setrab kjøler til deg.....kazzkizz wrote:Takk for svar!
-
storbonden
- -

- Car: 2003 t4 multivan
- Phone: 47857447
Hvis ikke du blir kvitt denne oljekjøleren, hadde det v ært morro
og visst ca pris for den. Har også automat ser du
denne var byttet for ti tusen siden, og vil gjerne beholde den.
Ser ikke ut som planene for ombygging til manuell blir noe av foreløpig. Ble plutselig noe annet og gjøre på.
og visst ca pris for den. Har også automat ser du
denne var byttet for ti tusen siden, og vil gjerne beholde den.
Ser ikke ut som planene for ombygging til manuell blir noe av foreløpig. Ble plutselig noe annet og gjøre på.
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Har aldri hørt om at VW har spesifisert noen bestemt Essoolje til automatkassene. Girkasser med peilepinne, fram til ca 1995 kan vel bruke Dexron 2 eller Dexron 3. Men på de nyere kassene oppgir VW så vidt jeg vet ikke noen Dexron-spesifikasjon. Her finnes det en original olje som er gul, ikke rød som vanlig ATF. Disse kassene må peiles ved at olja skal renne ut av et hull ved en bestemt giroljetemperatur. Den nye olja kan brukes på de gamle kassene også. På de nye kassene skal det visstnok ikke være nødvendig å skifte olje, men erfaring kan tyde på at denne olja mister egenskapene sine når den blir for varm. Jeg ville ikke kjørt mer enn max 60000 km mellom hvert giroljeskift.Indian wrote:VW sin olje nå er Dextron 3.....Esso oljen brukes ikke av VW lenger.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
-
Indian
- -

Den gule VW oljen var en Esso olje....Dessuten kan VW ikke mene at oljen ikke skal byttes i hele bilens levetid men heller i garanti perioden.
-
Rikskringkastingen
- -

Det er ikke noen enkel øvelse å skaffe brukt atomatkasse til T4. Det finnes mange forskjellige varianter av disse, og de passer som regel ikke om hverandre. Innmaten i girkassa må kommunisere med den elektroniske girkassestyreenheten. Denne kommuniserer igjen med motorstyreenheten hvis du har elektronisk motorstyring. Du har sannsynligvis peilepinne på girkassa di, da er det uansett bare kasser fra de første årsmodellene som passer. Girkassene identifiseres med en bokstavkode, som regel tresifret. "HDI" kan muligens være en slik kode. Men jeg har aldri hørt om denne, og jeg har inntrykk av at kodene på T4-kassene ofte begynner med C eller D. Det kan også være detaljer som skiller to kasser med samme kode, men som oftest passer to kasser med samme kode om hverandre. 098 321 106 C er sannsynligvis delenummeret på et aluminiumshus eller noe sånt, og ikke reservedelsnummeret på girkassa.kazzkizz wrote:Hei!
HDI 098 321 106 C
Håper på svar.
Hvis girkassa holder på å ryke, lukter det som regel skikkelig svidd av olja. Det at olja er brun kan helt klart være et tegn på at noe er galt. Men hvis du trekker opp peilepinnen vil du som regel kjenne en skarp brent lukt når det nærmer seg slutten for kassa.
Hva du bør gjøre avhenger vel av tilstanden på bilen, og hva du er interessert i å koste på den. Hvis det er et tema å overhale kassa kan det være lurt å gjøre noe før alt havarerer. Ei kasse som er kjørt til det står har ofte skader på andre deler enn de typiske slitedelene. Da blir det ofte enda dyrere å reparere. Men på en '92-modell er vel dette bare et tema på de aller fineste eksemplarene. En proff girkasseoverhaling her i Norge overstiger vel fort salgsverdien på en småsliten bruksbil med god margin.
Hvis det er snakk om en ordinær Transporter eller Caravelle ville nok jeg skiftet olje og sil på kassa, og fortsatt å kjøre så lenge det går. Så blir det å ta vurderingen når bilen ikke er kjørbar lenger: Vrake bilen, bygge om til manuell eller finne ei brukt kasse.
Henrik Engen
-
Rikskringkastingen
- -

Javel, det har jeg aldri hørt om før. Uansett er det denne som står i delekatalogen fortsatt. Delenummer G 052 162 A2. Jeg har ikke sett noe info om at Dexron 3 kan brukes i stedet for denne, men det er mulig det er noe jeg ikke har fått med meg.Indian wrote:Den gule VW oljen var en Esso olje....
Det er det de sier, så da regner jeg med at de mener det. Det er spesifisert serviceintervaller på mye, lenge etter at garantitida går ut. Men på denne girolja kaller de det "livstidspåfylling". Du og jeg kan være enige om at de tar feil. Eventuellt at vi regner med lenger levetid på ei girkasse enn det VW gjør..Indian wrote:Dessuten kan VW ikke mene at oljen ikke skal byttes i hele bilens levetid men heller i garanti perioden.
Henrik Engen
-
Indian
- -

ESSO LT-71141 er oljen. Oslo Automatgear bruker denne til VW/Audi kasser.
En Google søk gir en del treff.
En Google søk gir en del treff.
Bussfeber skal ikke helbredes ,bare vedlikholdes .
T4 California Coach 98 Modell ACV 102 HK TDI
Passat 3B Sedan 99 Modell 1.6 101 HK B
T4 California Coach 98 Modell ACV 102 HK TDI
Passat 3B Sedan 99 Modell 1.6 101 HK B
Høres ut som det kan bli litt av en jobb å finne en manuell kasse til min VR6, om jeg skulle finne på å bygge om.
Mvh
Pål
Pål
-
Morten S.
- -

- Car: Pr dato ingen VW
- Phone: 40413634
[quote="Rikskringkastingen.....Hvis girkassa holder på å ryke, lukter det som regel skikkelig svidd av olja. Det at olja er brun kan helt klart være et tegn på at noe er galt. Men hvis du trekker opp peilepinnen vil du som regel kjenne en skarp brent lukt når det nærmer seg slutten for kassa.[/quote]
På kassa på VR6 er det ikke peilepinne
Jeg hadde bilen min inne på verksted og fikk byttet olje på mandag. Var litt lite olje der, og noe mørk, men luktet ikke noe. Girer fint etter bytte. Ikke-merkeverkstedet jeg bruker anbefalte å bruke VW's automatolje. Og han skrur myyyye VAG.
På kassa på VR6 er det ikke peilepinne
Jeg hadde bilen min inne på verksted og fikk byttet olje på mandag. Var litt lite olje der, og noe mørk, men luktet ikke noe. Girer fint etter bytte. Ikke-merkeverkstedet jeg bruker anbefalte å bruke VW's automatolje. Og han skrur myyyye VAG.