Jeg aner ikke hva slags kvalitet det er på oljen fra Biltema.
Er det noen som har noen synspunkter ang. denne longlife-oljen til en 2006 1,9 ?: http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje- ... olje-5W30/
Olje fra Biltema
-
Rudeboy
- -

- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
Re: Olje fra Biltema
Om du leser produktdatabladet for olja får du jo kjapt sett etter om den møter kravspec som normen for oljene bilen skal ha.
mvh,
Yngve S
mvh,
Yngve S
Joda, Biltema-oljen holder kravene til bilen, det jeg er ute etter er om noen har synspunkter/erfaring med denne oljen som koster halvparten av hva merkeverkstedet tar for sin olje?
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Tja.. Den er oppgitt til å holde 507.00, det tyder på at det skal være riktig olje til motoren din. Men jeg finner ikke Biltema på denne lista over motoroljer som er godkjent av VW for 504.00 og 507.00: https://erwin.volkswagen.de/erwin/volks ... _50700.pdf.
Det er vel sannsynlig at Biltema har kjøpt inn olja fra en av disse produsentene, men de oppgir jo ikke noen produsent på internettsidene sine. Jeg tror kanskje ikke jeg ville brukt olja uten noe mer dokumentasjon. Men på den annen side tviler jeg på at de ville solgt olja med denne spesifikasjonen uten at den oppfyller kravene. Jeg tror kanskje ikke dette er den beste 507.00-olja du får kjøpt for penger, men den er sannsynligvis bra nok.
Det er vel sannsynlig at Biltema har kjøpt inn olja fra en av disse produsentene, men de oppgir jo ikke noen produsent på internettsidene sine. Jeg tror kanskje ikke jeg ville brukt olja uten noe mer dokumentasjon. Men på den annen side tviler jeg på at de ville solgt olja med denne spesifikasjonen uten at den oppfyller kravene. Jeg tror kanskje ikke dette er den beste 507.00-olja du får kjøpt for penger, men den er sannsynligvis bra nok.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Den er nok bra nok, men jeg ville ikke kjørt long life/ mer enn 15000 km på oljeskifta, er ikke alle motorene til vw som tåler longlife sjøl om du bruker vw's anbefalte oljer, (f.eks a6 v6 tdi) kjenner ikke til disse motorene i t5 men billigere og tryggere å kjøre 15000 på skifta med billigere olje mener jeg. Vw dekker nok ikke utgifter på evt kammer og lagre etter at motoren har gått mer enn 100 000km og det er da problemene kommer...
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
har nå vist seg to ganger på avisbilen her oppe at de holder ikke. Nå er dette en AXD motor med 5 syl og ikke en slik 1900. Nå sist var det slitt høl i ventilløftere og kam har fått mye juling. Denne har fulgt alle service på merkeverksted hver 30k. Den første motoren holdt 270k og nr 2 holdt 240k. Nå er bilen i Tyskland for ny motor og gear og etter anbefaling fra dette verkstedet som etter sigende skal være både stort og seriøst må det ikke følges longlife for alt i verden men kjøre 15k som max. Da skal det holde. Vi får se. Etter to motorer på knappe 500k er vi naturlig skeptiske her uansett...
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Hvis du tenker på gamle 2,5 V6 TDI så er vel ikke de kamakslene akkurat evigvarende med 15000-intervall heller.. Hva tenker du på med billigere olje? Husk at du uansett må ha pumpedyseolje. 2006-modellen har kanskje ikke partikkelfilter, så da trenger du ikke nødvendigvis 507.00. Det holder med 506.01, men den er nok ikke noe særlig billigere enn 507.00. Eller du kan bruke 505.01 hvis du ikke kjører longlife. Det er mulig at du kan få 505.01 litt billigere enn 507.00, men den er nok uansett dyrere enn vanlig helsyntetisk olje som klarer 505.00. Og vanlig olje må du ikke finne på å kjøre på en pumpedysemotor, da går det galt.Andyboy wrote:Den er nok bra nok, men jeg ville ikke kjørt long life/ mer enn 15000 km på oljeskifta, er ikke alle motorene til vw som tåler longlife sjøl om du bruker vw's anbefalte oljer, (f.eks a6 v6 tdi) kjenner ikke til disse motorene i t5 men billigere og tryggere å kjøre 15000 på skifta med billigere olje mener jeg. Vw dekker nok ikke utgifter på evt kammer og lagre etter at motoren har gått mer enn 100 000km og det er da problemene kommer...
Jeg er ikke like skeptisk til longlifeservice som dere. Jeg har ikke sett noen havarier som jeg kan knytte til oljekvalitet på biler som har fulgt longlifeservice. Men det er viktig å ikke tøye oljeskifta på longlife. I gamle dager gikk det gjerne bra å kjøre et par tusen km over intervallet. Men når en longlifebil varsler om service er det fordi olja faktisk er dårlig, og da skal du skifte! Noen tror dessverre at en longlifebil kan kjøre 30000km på olja uansett, men det er viktig å følge med på serviceindikatoren. Vi har sett noen nyere biler som har gått 60-70000km uten oljeskift, og det går gjerne skikkelig dritt..
Kjør gjerne max 15000km/1 år på oljeskiftet, men bruk uansett olje som oppfyller kravene til den aktuelle motoren på tid/km-serviceprogram.
Henrik Engen
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
akkurat denne varsle aldri før rundt 28, men den har gått på shellolje hele tiden. Kan være en forklaring. På Crafter kjører jeg kun castrol etter et skift til shell hvor hele motoren hørtes ut som et kronespill. Det er en forskjell på oljene sjøl om de har samme norm, det er jeg overbevist om.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Takk for innspill, det var akkurat det jeg var ute etter. 
Vi anbefaler Mobil ESP på jobben på de fleste nye motorer, med noen unntak. den dekker det meste, Biltema oljen er bra, problemet kan være som Der Postmeister nevner at Shell olje og Esso F.eks tilsvarer normen men viser seg å støye mer, antagelig sliter den mer på motoren men det vil være vanskelig å vite før det er for sent...Rikskringkastingen wrote:Hvis du tenker på gamle 2,5 V6 TDI så er vel ikke de kamakslene akkurat evigvarende med 15000-intervall heller.. Hva tenker du på med billigere olje? Husk at du uansett må ha pumpedyseolje. 2006-modellen har kanskje ikke partikkelfilter, så da trenger du ikke nødvendigvis 507.00. Det holder med 506.01, men den er nok ikke noe særlig billigere enn 507.00. Eller du kan bruke 505.01 hvis du ikke kjører longlife. Det er mulig at du kan få 505.01 litt billigere enn 507.00, men den er nok uansett dyrere enn vanlig helsyntetisk olje som klarer 505.00. Og vanlig olje må du ikke finne på å kjøre på en pumpedysemotor, da går det galt.Andyboy wrote:Den er nok bra nok, men jeg ville ikke kjørt long life/ mer enn 15000 km på oljeskifta, er ikke alle motorene til vw som tåler longlife sjøl om du bruker vw's anbefalte oljer, (f.eks a6 v6 tdi) kjenner ikke til disse motorene i t5 men billigere og tryggere å kjøre 15000 på skifta med billigere olje mener jeg. Vw dekker nok ikke utgifter på evt kammer og lagre etter at motoren har gått mer enn 100 000km og det er da problemene kommer...
Jeg er ikke like skeptisk til longlifeservice som dere. Jeg har ikke sett noen havarier som jeg kan knytte til oljekvalitet på biler som har fulgt longlifeservice. Men det er viktig å ikke tøye oljeskifta på longlife. I gamle dager gikk det gjerne bra å kjøre et par tusen km over intervallet. Men når en longlifebil varsler om service er det fordi olja faktisk er dårlig, og da skal du skifte! Noen tror dessverre at en longlifebil kan kjøre 30000km på olja uansett, men det er viktig å følge med på serviceindikatoren. Vi har sett noen nyere biler som har gått 60-70000km uten oljeskift, og det går gjerne skikkelig dritt..
Kjør gjerne max 15000km/1 år på oljeskiftet, men bruk uansett olje som oppfyller kravene til den aktuelle motoren på tid/km-serviceprogram.
En motor idag mener jeg med brukbart stell bør gå 500 000 km og oppover minimum, men det er min oppfatning at fabrikkene mener en bil skal gå max 200 000 å så skal den kastes og du skal kjøpe ny, derfor er jeg skeptisk til longlife, fordi problemene ikke kommer før motoren har gått 2-300 000km, og det er gjerne da jeg kjøper bilen...
Dette med longlife er vel noe som forbrukerne har presset fram fordi vi syns serviceutgiftene er for høye, så da doblet de km og tidsintervallene, (etter bruk) men jeg anbefaler alle å gå tilbake til 15000 km intervaller. det at jeg skrev med billigere olje mente jeg ikke longlife olje men selvfølgelig olje som er bra nok etter normen.
Jeg jobber på et uavhengig verksted så vi har ikke så mye av de aller nyeste bilene.