Temperaturmåler til Eberspächer.
Slår inn når det er -5, eller mer.
Denne kan det være lurt og sette en bryter på, slik at du kan slå av eberen om du bare skal ut en liten tur. Da unngår du soting pga den ikke rekker å brenne seg ren før du stanser igjen.
2011 Tiguan R-Line
Har VAG COM om du trenger hjelp med feilkoder eller lignende.
---
Tidligere
2002 T4 TDI
1997 T4
Frode Gundersen wrote:fant denne kontakten\føleren bak fangeren, rett under tauekroken, noen som har anelse på hva denne gjør?
Det er så bra med gode bilder.
Da fant jeg plutselig ut hvor følere til vannvarmeren er, litt sent, men godt, bare hatt bilen i 3 år, nettopp solgt den.
Ny eier følg med !.
Denne kan det være lurt og sette en bryter på, slik at du kan slå av eberen om du bare skal ut en liten tur. Da unngår du soting pga den ikke rekker å brenne seg ren før du stanser igjen.
regner med at eber skal starte når det blir kontakt mellom de to ledningene??
Glenn therkildsen sen 75mod den nyskjerige sørlending
caravelle 00mod 2,5tdi 8seter
du skal ikke stjele staten liker ikke konkuranse
kongen av skrive feil er sikkert meg det
Hvor langt må du kjøre, ca, for å unngå soting i eber'n ?
Jeg hører ihvertfall at min Eber går i nesten et minutt etter at jeg har stoppet..
Trodde slik automatikk skulle være nok.
regner med at eber skal starte når det blir kontakt mellom de to ledningene??
Når det er kontakt mellom disse to, er temperaturen mindre enn +5 (trodde det var -5, my bad.) Da starter eberen såfremt kjølevannet i motoren er under 85 grader. (+ her selvfølgelig. )
2011 Tiguan R-Line
---
Tidligere
2002 T4 TDI
1997 T4
Eirik400 wrote:Hvor langt må du kjøre, ca, for å unngå soting i eber'n ?
Jeg hører ihvertfall at min Eber går i nesten et minutt etter at jeg har stoppet..
Trodde slik automatikk skulle være nok.
Akkurat den er jeg usikker på.
Etter hva jeg har lest her, tenker jeg at dersom jeg skal kjøre mindre enn 20 minutter, slår jeg av.
Det handler vel om at man gir eberen tid til å brenne seg VARM og derved ren.
2011 Tiguan R-Line
---
Tidligere
2002 T4 TDI
1997 T4
På småtur rekker den ikke starte ordentlig. Noen er rimelig treige å få igang, så bruker du bilen mye i småkjøring anbefales det å montere bryter så du kan slå den av.
Hvis du tyvkobler kun på sikringen vil du ikke ha mulighet til å tvangsstyre når det er over 5 grader. Har lest et eller annet sted at det er lurt å starte den en gang innimellom de seks månedene det ikke er under 5 grader også.
Ok, så her mener man at man skal koble bort temperaturføleren totalt altså !?
... Hvis man gjør det, så kan man jo starte Eber'n når det passer en selv.. Også en gang eller tre i løpet av vår/sommer/høst..
Må bare huske å skru den på når det er kaldt nok..
tlauri wrote:Har hørt at det er lettere og koble fra temp.bryteren oppe ved batteriet. Tror man burde koble det via et relè
Jeg koblet ikke fra. Jeg la en ledning fra denne og inn til en bryter i kupeen. På denne måten kan jeg overstyre og velge og ikke starte eberen på korte turer.
Skulle vel tro at man på samme måte kan koble fra temperaturføleren og trekke begge inn i kupeen.
Om man trenger rele, vet jeg ikke, men det kan vel neppe skade.
PS! Har blitt bedt om å ta bilde av pluggen ved batteriet der kabelen går. Har ikke glemt det. Ikke helt i allefall.
2011 Tiguan R-Line
---
Tidligere
2002 T4 TDI
1997 T4
Jeg kjører jo ikke annet enn småkjøring, så jeg kan nok med fordel skru av den Eber'n da..
Da hadde det vært greit å vite hvordan..
Så forresten en 102hk TDI jeg kikket på, den hadde en sånn "saftblander-bryter" på dashen, som ble brukt til å koble av/på Eber'n...
Den bryteren er vel en enkel av/på bryter, så den kan kanskje brukes ?