Termostat og glødeplugger 1,6TD
Termostat og glødeplugger 1,6TD
Ser ut som termostaten min er gått, bilen holder ikke varmen på tomgang og blir varmere enn før under kjøring.
Hvor mye jobb er det å bytte termostaten på TD? Jeg har liggende en termostat fra en DJ, delenummer 025 121 113 F, passer denne? Jeg ble fortalt at den var ødelagt, men den åpnet i en kjele med kokende vann så jeg antar den skal fungere?
Jeg lurer også på hvordan man feilsøker/tester glødepluggene, motoren tenner bare på to sylindre når jeg må gløde og starter ikke under -10C.
Hvor mye jobb er det å bytte termostaten på TD? Jeg har liggende en termostat fra en DJ, delenummer 025 121 113 F, passer denne? Jeg ble fortalt at den var ødelagt, men den åpnet i en kjele med kokende vann så jeg antar den skal fungere?
Jeg lurer også på hvordan man feilsøker/tester glødepluggene, motoren tenner bare på to sylindre når jeg må gløde og starter ikke under -10C.
-
avdem
- -

- Car: T3 1990 syncro mTDI
- Phone: 48232026
Re: Termostat og glødeplugger 1,6TD
Bensintermostat passer ikke i dieselbil, forskjellig størrelse.
Halvard Avdem
-90 Syncro Trufa 1.9 Mtdi, decoupler, sperre bak, 235/75-15 BFG AT....
Termostaten må åpne og lukke på riktig temperatur, det kan være annerledes i bensin enn diesel. ring vw eller noen med tekniske data som kan sammenlikne.
Ditt problem kan nemlig også eller heller være topp pakning. Men håper du har rett i at det er termostaten, for da blir det billigere og mindre arbeid.
demonter skinnen over pluggene, og mål motstanden (ohm meter) med måleinstrument.
Eller sett strøm på en etter en ca 7-8 sekunder i 3-4 omganger og kjenn om den blir lunken. Blir den det er den ok, enn så lenge.
I denne kulden trenger man å ha gløding på alle pluggene, og KALDSTART hendelen også for at motor skal stabilisere seg og gå jevnt så fort som mulig.
I mildvær holder det med at alle glødepluggene funker, uten KALDSTART hendel. Dette forutsetter at tenningstidspunkt er finstillt til ca 85-90 på pumpe.
Dersom tenning økes til ca 105-110 vil den starte lettere, med stor slitasje dersom du kjører på slik høy tenning over tid.
Skifte av Glødeplugger:
På biltema kjøper du fastnøkkel med innebygd skrallefunksjon og ledd. En til glødeplugg og en til mutter på kabelskinne. Da skifter du pluggene på under en time ganske lett. Dersom du er trent går det på litt over halvtimen..... Men jeg har tetstet biltema sine glødeplugger. Disse har ikke så lang holdbarhet. Det kan svare seg å investere i skikkelig kvalitet fra BERU, BOSCH eler tilsvarende med lang levetid.
Håper dette ga noen hjelp.. er det mer så bare spør.
Ditt problem kan nemlig også eller heller være topp pakning. Men håper du har rett i at det er termostaten, for da blir det billigere og mindre arbeid.
demonter skinnen over pluggene, og mål motstanden (ohm meter) med måleinstrument.
Eller sett strøm på en etter en ca 7-8 sekunder i 3-4 omganger og kjenn om den blir lunken. Blir den det er den ok, enn så lenge.
I denne kulden trenger man å ha gløding på alle pluggene, og KALDSTART hendelen også for at motor skal stabilisere seg og gå jevnt så fort som mulig.
I mildvær holder det med at alle glødepluggene funker, uten KALDSTART hendel. Dette forutsetter at tenningstidspunkt er finstillt til ca 85-90 på pumpe.
Dersom tenning økes til ca 105-110 vil den starte lettere, med stor slitasje dersom du kjører på slik høy tenning over tid.
Skifte av Glødeplugger:
På biltema kjøper du fastnøkkel med innebygd skrallefunksjon og ledd. En til glødeplugg og en til mutter på kabelskinne. Da skifter du pluggene på under en time ganske lett. Dersom du er trent går det på litt over halvtimen..... Men jeg har tetstet biltema sine glødeplugger. Disse har ikke så lang holdbarhet. Det kan svare seg å investere i skikkelig kvalitet fra BERU, BOSCH eler tilsvarende med lang levetid.
Håper dette ga noen hjelp.. er det mer så bare spør.
T4 2000 2.5tdi personbil 9 seter aut klima
T3 81 kombi 5 seter-overh,pktsandblåst,omlakk,solgt
T3 89 1.6 tdi kombi 5 seter-overh,pktsandblåst,omlakk,solgt
T4 95 2.4 personbil 9 seter-nytopp,solgt
Termostaten er helt klart gåen, det er litt lunk på slangen til radiator, da jeg sjekket sto nåla lang forbi varsellampa og oljetemp var 100, etter ca to kilometer testtur på motorvei. Ingen tegn til vann/olje/eksos på steder det ikke skal være så jeg tror ikke det er toppakning eller topp.
Noen som har en god måte å plukke ut termostaten uten å miste for mye vann? Tror ikke jeg setter inn ny enda, jeg er raka blakk for tida (derfor bilen er til salgs).
Noen som har en god måte å plukke ut termostaten uten å miste for mye vann? Tror ikke jeg setter inn ny enda, jeg er raka blakk for tida (derfor bilen er til salgs).
Det er dobbeltvirkende termostat på dieselmotorene, så å plukke den ut gir ikke nødvendigvis det resultatet du ønsker/tror. Når den åpner for radiatorsløyfa stenger den samtidig bypass-sløyfa (slangen fra topp til vannpumpe).
Har du prøvd å lufte kjølesystemet? Har du varme i det fremre varmeapparatet?
Har du prøvd å lufte kjølesystemet? Har du varme i det fremre varmeapparatet?
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
Masse varme i varmeapparatene ja. Hva skjer om man plukker ut termostaten? På verkstedet sa de det var greit, men så er det jo ikke hver dag de skrur på disse gamle (mye T4 der da).
Siden det ikke er noe som tetter for bypassen risikerer du at mesteparten av kjølevannet bare går ut av toppen og rett inn på vannpumpa igjen. Det blir mer motstand å gå i radiatoren, og vannet velger minste motstands vei.
Joachim
-
ducce999s
- -

- Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
kan du ikke bare blinde løpet til vannpumpa?
hve gjelder å bytte uten å miste vann har jeg før meg at noen skrev at du hvis du kjørte opp ene bakhjulet på rampe slik at termostaten kommer så høyt som mulig så ble det ikke så mye som rant ut
hve gjelder å bytte uten å miste vann har jeg før meg at noen skrev at du hvis du kjørte opp ene bakhjulet på rampe slik at termostaten kommer så høyt som mulig så ble det ikke så mye som rant ut
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Disse aluminiumstoppene tåler lite, det har jeg smertelig erfart.
T3 81 kombi 5 seter-overh,pktsandblåst,omlakk,solgt
T3 89 1.6 tdi kombi 5 seter-overh,pktsandblåst,omlakk,solgt
T4 95 2.4 personbil 9 seter-nytopp,solgt
det er ikke noe rødt på orginalinstrumenmtene (intatt dieselmålern da:p). Sitter på bussen fra trondheim til lillehammer nå, droppa å ta bilen ned denne helga, så den skal slippe å slite mye med varme.
-
vwooosh...!!!
- -

- Car: 1990 Diesel Syncro doka.
Hvor sitter termostaten på 1,6 Td forresten...ned i motorblokken der slangene går inn/ut bak dieselpumpen..?
Nick.
VW Mjøsa.
NT2K.
1990 Syncro Doka 1,9 m-Tdi
1990 1,9 Tdi Trufa Coach
2000 Land Rover Discovery II Td5.
Ford 4000
TLF 91785288.
VW Mjøsa.
NT2K.
1990 1,9 Tdi Trufa Coach
Ford 4000
TLF 91785288.
-
avdem
- -

- Car: T3 1990 syncro mTDI
- Phone: 48232026
Termostathuset sitter i bakkant av vannpumpa.
Halvard Avdem
-
vwooosh...!!!
- -

- Car: 1990 Diesel Syncro doka.
Je har en som er merket 'blått' og 87 grader....Går ut ifra det er kanskje en vintertermostat..??
Nick.
VW Mjøsa.
NT2K.
1990 1,9 Tdi Trufa Coach
Ford 4000
TLF 91785288.
VW Mjøsa.
NT2K.
1990 1,9 Tdi Trufa Coach
Ford 4000
TLF 91785288.
-
vwcoach
- -

- Car: 3 stk. T3'er
- Phone: 958 30 024
Sitter under festebrakketen til dynamo..vwooosh...!!! wrote:Hvor sitter termostaten på 1,6 Td forresten...ned i motorblokken der slangene går inn/ut bak dieselpumpen..?
Last edited by vwcoach on 10 Jun 2010, 23:46, edited 1 time in total.
Roar Indsetviken
VWbus Drammen
1990. 1.6 td T3 Caravelle Coach (Slugga no.5)
1989. 1.9 tdk T3 Doka Syncro (Kong Vinter)
1989. 1.9 tdk T3 Doka 2wd (Den Røde)
mail:
roar.indsetviken@gmail.com
roars.t3.verksted@gmail.com
vwbus.drammen@gmail.com
VWbus Drammen
mail:
vwbus.drammen@gmail.com
-
vwcoach
- -

- Car: 3 stk. T3'er
- Phone: 958 30 024
Sitter under festebrakketen til dynamo.avdem wrote:Termostathuset sitter i bakkant av vannpumpa.
Roar Indsetviken
VWbus Drammen
mail:
vwbus.drammen@gmail.com
VWbus Drammen
mail:
vwbus.drammen@gmail.com