T3 1989 mod Caravelle Coach 112i kjølevæskelekkasje

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Oddgeir

T3 1989 mod Caravelle Coach 112i kjølevæskelekkasje

Post by Oddgeir »

Håper jeg kan legge inn anmodning om hjelp?

Fikk lekkasje i morken kjøleslange. Oppsto "aber plötslisch" på motorveien, kjøleslangen sprakk. Tok sjansen på at lykken var bedre enn forstanden og kjørte til første og beste ESSO-stasjon. Fikk tape`et lekkasjen, fylt på med vann og klarte å komme meg hjem. Fikset lekkasjen, fylte blå kjølevæske.

Kanhende jeg ikke ventet lenge nok på at motoren skulle kjøle. Isj, au og my bad! For i ettertid bruker wasserbokseren omtrent like mye kjølevæske som den burde brukt bensin. Den forsvinner i eksosen.

Det holder ikke å etterfylle ekspansjonstanken. Jeg må tømme lasterommet og fylle direkte i påfyllingstanken. Minst en gang og to mellom hver bensinfylling.

Jeg antar det er toppakningene som ikke har tålt varmen og derfor har røket. Har fått litt tips i sakens anledning ved å lese om samme problemet for en diesel. Men er ikke komfortabel med å sette igang noe arbeid før jeg har fått forståelsen av at det faktisk er toppakningene som er problemet såvel som andre problemer som kan eksistere eller vil melde sin ankomst etter som jeg tar tak i jobben. For eksempel at toppene må slipes?

Pakningene? Eller ennå verre, sprekk i toppen?

Kan jeg be om hjelp til å få en oversikt over sannsynligheten for at det er toppakningene som har røket, hvilket arbeid dette innebærer og hvordan det utføres for en 112i bensin?

Og ikke minst hvilke fallgruber som vil melde sin ankomst, dvs både DO`s og DONT`S.

Gjerne i Tips og Triks-seksjonen slik at også andre kan ha nytte av det.

På forhånd takk!

Oddgeir
Et digijet-vrak her og et digijet-vrak der. Det kan bli skilter på en bil av det med litt innsats! Jeg har tre av dem hvorav ingen Carat...
112inj.

Re: T3 1989 mod Caravelle Coach 112i kjølevæskelekkasje

Post by 112inj. »

Jess, dette har skjedd noen ganger på min bil, vet jeg.
fyll hovedkammeret fullt, start motoren og se oppi motorrommet og under motoren hvor det lekker.
Da motoren ble bytta på min, ble kjølevæskeanlegget flusha og bytta ut med rød kjølevæske, da denne er snill mot aluminiummen i toppa.
Du kunne se at toppakninga var på vei ut..
Oddgeir

Post by Oddgeir »

Takker for svar.

Kan ikke se noen lekkasje. Men det blir fuktig på asfalten bak eksos-utløpet...

Det lekker heller ikke såååå fort, så lekkasje ut av toppen og inn i dekselet blir varmet opp og fordamper like fort som kjølevæsken forsvinner?

Hvis kjølevæsken kommer ut eksosen, kan da pakningen være røket slik at lekkasjer går inn i forbrenningkammeret?

Hvor stor er sannsynligheten for at det er pakningene som er problemet versus at toppen kan ha sprukket?

Oddgeir
Et digijet-vrak her og et digijet-vrak der. Det kan bli skilter på en bil av det med litt innsats! Jeg har tre av dem hvorav ingen Carat...
HappyT3
-
-
Car: T3 1986

Post by HappyT3 »

Hvis du har lekkasje i toppakningen inn i cylinderen(e), så vil du se det i form av hvit røyk ut av eksospotta.

Ryker det ikke hvitt så kan du regne med at toppakningen er helt fin. Fuktighet kommer det alltid ut av eksosen, på grunn av fuktigheten i lufta som suges inn i motoren kommer ut igjen via potta.

Spyl motoren utvendig sånn nogenlunde ren, fyll på rød kjølevæske, og bruk bilen. Rød kjølevæske er som sannhets-serum, ved å bruke bilen litt så vil det "rosèvinen" avsløre lekkasjer.
På dette bildet under ser du at det "svetter" fra vannkappepakningen og fra pakningen til slangetilkoblingen som går inn på toppen.
Du ser det som mørke felt (vått) eller som rødhvitt pulver i dråpespor (størknet).
http://bildr.no/view/578418

En WBX har mange muligheter for lekkasje, maaange slanger, o-ringer og små pakninger. Mye kan reddes bare her med enkle midler. Hvis de store vannkappepakningen(e) lekker så er det en litt større operasjon som må til.

Edit/ tillegg:
Og glem ikke å sjekke trykktanken for lekkasje (gamle tanker er beryktet for å lekker der du ser limet):
http://bildr.no/view/520723
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
112wboxer
-
-
Car: Blå 97 2.5tdi gul 2.5tdi høyttak(tidl mesta)

Post by 112wboxer »

det er 2 typer "toppakninger" her er er denne svarte vannkappepakningen du ser rundt
toppene den andre er en metalllring som ligger innevendig i toppen mellom topp og sylinder
denne ringen skal sørge for at kompresjon er tett ut til kjølevannet og at vann ikke skal komme inn i sylinder, det er lite sannsynlig at kjøleveske lekker inn i sylinder.. men hvis dette skjer har du og kompresjonslekkasje ut i kjølevannet..dette vil du merke ved at kjøleveske blåses ut av påfyllingstanken og generelt kraftig trykk i slanger og at motor
går varm, du kan sjekke dette ved: start kald motor, åpne påfylling for vann og sjekk
om det kommer bobler og lukt samtidig for eksoslukt av vannet
Vannkappen holder vannet inne i kjølesystemet men her kan det være irr imellom som
ødelegger både topp og pakning, dette sees ved kjøleveske farge rundt og omkring
denne pakningen..da har du nok en begynnende lekkasje her
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

Image

Image

Image
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
112wboxer
-
-
Car: Blå 97 2.5tdi gul 2.5tdi høyttak(tidl mesta)

Post by 112wboxer »

bra bilder her men møller mener at ringene skal brukes igjen?! Uansett har jeg
hatt topper av motoren en del ganger pga komplekkasje ut i kjølevannet og årsaken
ligger i disse ringene..det viser seg at disse er faktisk sammensatt av 3stk shims
og presset sammen :shock: og ofte i ytterkant av disse er det litt korrosjon da det er denne siden som er i kontakt med kjølevannet..sist gang ble disse ringene slipt forsiktig
i ytterkant på begge sider slik at annlegsflaten ble mindre(større trykk)samtidig med at det ble brukt en gammel sylinderforing med litt slipepasta på for å friske opp "sporene"
i toppene..toppene mine er nå 100%tett :D

Når det gjelder skader under vannkappen og korrosjon på toppene så er det å rengjøre (sandblåse)disse skadeområdene grundig, deretter spraye zink på og la tørke, er det groper kan
man fylle disse med motorsilikon pluss et tynt lag oppå zinkgrunningen rundt hele veien der pakningen ligger an mot toppen, la dette tørke før montering
Post Reply