familie caravelle T4 1994 prosjekt

T4-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1991-2003)
Post Reply
thomas60
Car: T4 1994
Phone: 97464368

familie caravelle T4 1994 prosjekt

Post by thomas60 »

Hei :)

har da blitt eier av en caravelle, bilen syns eg ser ganske bra ut sånn så an er. men veldig dårlig lakk :(
Skal prøve å lakkrense å se hvordan det blir( har jobbet som bilklargjører;) så kan lakkrense). Men bakluke er lakket dårlig, å fram fangeren er jo ripet. Så tror eg må lakkere disse, men går vel bra siden eg får med lakk:)

noen bilder:
Image

Image

Image

Skal ligge ut egne bilder senere, disse er tatt fra annonsen fra autodb.

Planen er jo da å bygge om til 8-9seter, å tenkte på å piffe opp int. Skal kjøpe dashbord folie, Alu eller redwood farge. Og et momo ratt i enten tre eller børsta alu. I fram dørene er d lagt hull til 2 stk høytallere i hver dør. ( 6,5" og 5") Så må finne noe som passer inn der og :)

Men et lite spørsmål: I denne står det kombi sofa med bur, som det da er "4" plasser i. Kan du bruke denne sofaen å sitte helt bak å sitte 2 stoler i midten eller må eg få tak i ny sofa og?

Har bla. tenkt å skru opp trykket på diesel pumpe, sportsfilter, sporteksos, kanskje montere turbo, senkesett å dempere, vinge?, nye hovedlykter (men må se litt ka typer som er + liker litt øyebryn) ;) Så får eg se om eg får noen flere ideer eller tips om noe mer :)

hilsen thomas :wink:
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Re: familie caravelle T4 1994 prosjekt

Post by ducce999s »

kan bruke den sofa ja, så lenge som den har belter for alle, og at bilen registreres om som personbil. Foreslår at du får tak på en 3 seters sofa til og gjør om den til en9 seters
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
thomas60

Post by thomas60 »

okey, for eg såg bare det at nakkestøttene va montert i kassen å ikke seteryggen.

Men ja, tenkte på ekstra 3 seter, men tror kanskje det blir litt trangt å komme seg inn og ut bak. Hadde vært bedre gå plass me 2 seter i midten. :)

Skal hente skilter i morgen åsså gå over bilen litt mer, va desverre "litt" rust selv om han nekta på tlf. Høyre kanal begynner å bli oppspist i endene, så jeg å en kamerat skal sveise inn ny. Også inspisere resten for rust å ujevnheter. Så va lysbryteren ødelagt, vil ikke lage klikkelyd for å skru på fjernlys. førersete satt fast, så må nok smøres litt. Skal skrive inn andre ting hvis jeg finner det ;)

skal se om jeg får tatt litt mer bilder når eg få henta an.
thomas60

Post by thomas60 »

litt små forvirret når folk snakker om korte å lange fronter :? mener dokke at det er forskjellige fronter på bilene hvis de er kort akselavstand å lang akselavstand? eller er det bredden på bilene det er snakk om?

ser bla. at min bil har en annerledes frontfanger enn de fleste T4 her inne, er det orginalt på 1994mod?

kjekt med info om bil typene nå så eg har fått eget prosjekt ;)
Stian
-
-
Car: 2004 Multivan

Post by Stian »

Din Caravelle fra 94 skulle orginalt hatt denne fangeren:
Image

Din har en fanger fra en Transporter nyere enn -96 (rett meg om jeg tar feil dere andre)

Kort/lang front;
Din er en kort front og kort akselavstand

Jeg har feks kort front og lang akselavstand

Dette er langfront;
Image
Denne "faceliften" kom i -96 på Caravelle. Transporter fortsatte med den korte fronten, men med fanger lik den du har på din Caravelle ;)

Tog du 'an? ;)
Stian Korneliussen

2004 MULTIVAN HIGHLINE
thomas60

Post by thomas60 »

okey, tror eg skjønte det. Så lang front kom ikkje før '96?

noe eg bør passe på hvis han har bytta fanger? evt. noen plasser som kan ruste fortere eller noe. vet fanger er glassfiber/plast men tenkte på fester "hima-mekk" :P

For tenkte det første eg gjør er å fikse rust, sveise/ pusse ned. også går eg løs på int. vasking å skrubbing. (bilder før, etter kommer). Så blir det vel lakking next...

begynne i mårå med å lokalisere rust, å ta noen bilder:)
Stian
-
-

Post by Stian »

hvis tilstanden på fangeren er slik den er på bildet, ser jeg for meg at den må av igjen uansett. Da ser du samtidig om festeordninger er hima-mekk eller org. ;)
Skal du ha inn tåkelys i fangeren? Det vil jo gi bilen et løft både mtp lyskvalitet og utseende ;)
Siden jeg først er igang med tips; Behold lyktene dine. De er kule med øyelokk :)
Så ville jeg droppa de runde lysa bak.... men det er meg :) Kjør på med vanlige i hvit eller sort look (like blinkersene dine).
Stian Korneliussen

2004 MULTIVAN HIGHLINE
thomas60

Post by thomas60 »

caravelleman wrote:hvis tilstanden på fangeren er slik den er på bildet, ser jeg for meg at den må av igjen uansett. Da ser du samtidig om festeordninger er hima-mekk eller org. ;)
Skal du ha inn tåkelys i fangeren? Det vil jo gi bilen et løft både mtp lyskvalitet og utseende ;)
Siden jeg først er igang med tips; Behold lyktene dine. De er kule med øyelokk :)
Så ville jeg droppa de runde lysa bak.... men det er meg :) Kjør på med vanlige i hvit eller sort look (like blinkersene dine).
takker for tips:) tror eg har lyst å beholde de runde lyktene bak ;) er så mange som kjører rundt me orginale eller sota bak, liker å ha ting litt uvanlig ;)

ja, må nok av me fanger for lakkering. leste på en annen tråd at disse fangeren måtte festes me karosseri skrue i skjermene, så godt mulig me litt rust der. kunne tenkt meg tåkelys me xeon lys i, men har og tenkt på å skjære ut feste til tåkelysene å sitte gitter i(hadde vært billigst);) men for se på prisene evt. på tåkelys. Kunne også tenkt meg klare tåkelys bak, er påbudt med rødt lys i tåkelys bak? eller går det med hvite lys?

takker igjen for tips, har sett et par innlegg som ikke har fått noe respons :) Syns sånne sider som dette er veldig nyttig nå man skal begynne å bygge nye biler som man ikke har så mye kunnskaper om.

Gleder meg til i morgen, skal hente ut skilter å hente "babyen" ;) blir flere bilder her da:)

En liten etterlysning: Står 16" felger på nå me piggdekk. Men noen så har fint brukte 17"+ felger me sommerdekk? helst 235 bredde, siden det er det som står på nå ;)
Stian
-
-

Post by Stian »

site Admin (Martin Sandvik) her inne har jo mye kjekt til bilen din på
www.vwbus.no
sjekk nettbutikken.

Ellers er jo finn.no en ok plass mtp felger/dekk :)

Ellers kan du jo alltids sjekke min prosjekt-tråd for tips om småtteri ;)
http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=56&t=2326
Stian Korneliussen

2004 MULTIVAN HIGHLINE
Stian
-
-

Post by Stian »

Er ikke sikker på hva du er ute etter av felg mtp utseende eller om de skal være strøkne, men her er noe fra finn.no. Du har kanskje sett det sjøl også ;)

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=20655026

Bilde 4: 4stk Rs4 I 7.5x17, Et 35, 5x100/5x112 hele og pene men litt riper. 1800,-
Image
Stian Korneliussen

2004 MULTIVAN HIGHLINE
thomas60

Post by thomas60 »

ok :) det va jo billig!

fått tatt flere bilder i dag, men ikke beste kvalitet :P

Image

va i litt dårligere stand enn eg trudde :(

Image

RUST!!

Image
thomas60

Post by thomas60 »

Skal ut snart å kjøpe grunning, begynne å pusse rust i smått. Men er altfor kaldt til å verr så lenge ute om gangen, så får se kor mye eg tar :) skal sjekke i mårå om det går an å redde kanalen eller om eg satse på ny. Bilen er jo skam skitten inni, så må rense innvendig før seter kommer. ( har liggenes)

interiør:

Image

Image

Fant ut at eg må bytte dekslene som er over hjulbuene bak også, va misforma å knekt.

Kom gjerne me kommentarer :)

blir mer i morgen. :)
thomas60

Post by thomas60 »

Har ikke fått gjort så mye nå, har jo bare vært dritt vær. begynte først å regne i 2 dager, så begynte det å snø som pokker!
Så har utsatt rustpusset ihvertfall :P

Ting som jeg lurer på:
Når jeg starter bilen, så lyser batteri lyset å turtelleren er død. Ruser litt så kommer plutselig turteller å lyset forsvinner for godt. Er dette varsel på noe slitasje/feilmelding?

Så er det kommet en litt merkelig lyd når jeg gir bånn gass, vet sånn lyd som turbo lager når den kobler inn? sånn lyd kommer det fra (tror eg) sportsfilteret. Er dette noe farlig? noe å bekymre seg for?

Vet at dette er tatt opp, men er så rotete svar:
Bilen er VELDIG tungstartet når den har stått over natten, må gløde 3-5ganger å bruke kaldstart. Har sammenlignet med en tdi på glødetid (vet jo ikke om de bruker like lang tid), å der skrur glødelyset seg av 4* kjappere enn mitt. Så lurer derfor på om dette kan ha en kombinasjon me sportsfilter å dårlige glødeplugger? noen forslag?

Frontfangeren datt av i dag :P hehe.. kjørte inn i en snøfond i lav fart, å rygget så datt fanger av. Hva visst bare festet med 2 skruer i hjulbuene! så må prøve å lage noen bedre fester til den ihvertfall.

Så er jeg på jakt etter 2 framstoler med armlener, å kanskje en 3seter benk uten kombikasse(spørs pris alt samlet).

Takker for alle tips å innlegg :)
t21500
-
-
Phone: 9081tjueen99

Post by t21500 »

thomas60 wrote:Har ikke fått gjort så mye nå, har jo bare vært dritt vær. begynte først å regne i 2 dager, så begynte det å snø som pokker!

Ting som jeg lurer på:
Når jeg starter bilen, så lyser batteri lyset å turtelleren er død. Ruser litt så kommer plutselig turteller å lyset forsvinner for godt. Er dette varsel på noe slitasje/feilmelding?

Dette er normalt

Så er det kommet en litt merkelig lyd når jeg gir bånn gass, vet sånn lyd som turbo lager når den kobler inn? sånn lyd kommer det fra (tror eg) sportsfilteret. Er dette noe farlig? noe å bekymre seg for?

Vet ikke hvilken lyd du mener, men generelt er det en dårlig ide å gi bånn gass/ruse opp en diesel som dette...

Bilen er VELDIG tungstartet når den har stått over natten, må gløde 3-5ganger å bruke kaldstart. Har sammenlignet med en tdi på glødetid (vet jo ikke om de bruker like lang tid), å der skrur glødelyset seg av 4* kjappere enn mitt. Så lurer derfor på om dette kan ha en kombinasjon me sportsfilter å dårlige glødeplugger? noen forslag?

Glødeplugger?

Frontfangeren datt av i dag :P hehe.. kjørte inn i en snøfond i lav fart, å rygget så datt fanger av. Hva visst bare festet med 2 skruer i hjulbuene! så må prøve å lage noen bedre fester til den ihvertfall.

Vet ikke hvordan det er på denne, men på den gamle typen/kortfrontfanger er det to bolter bak skiltet som holder fangeren, hvis jeg husker rett...

Så er jeg på jakt etter 2 framstoler med armlener, å kanskje en 3seter benk uten kombikasse(spørs pris alt samlet).

Pål Strand
thomas60

Post by thomas60 »

]
thomas60 wrote:Har ikke fått gjort så mye nå, har jo bare vært dritt vær. begynte først å regne i 2 dager, så begynte det å snø som pokker!

Ting som jeg lurer på:

Dette er normalt

Vet ikke hvilken lyd du mener, men generelt er det en dårlig ide å gi bånn gass/ruse opp en diesel som dette...
Nei, ruser den ikke opp i fri, men me pådrag i gir opp til 3000rpm så kommer det en "suge" lyd eller hvine lyd. Høres nesten ut som en turbo, men garantere at det er det ikke! ;) dødt som faen

Glødeplugger?ok, bare glødeplugger då så må byttes

Vet ikke hvordan det er på denne, men på den gamle typen/kortfrontfanger er det to bolter bak skiltet som holder fangeren, hvis jeg husker rett...

[/quote]
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Det er normalt med vesentlig lenger glødetid på 2,4 enn på TDI. Det at den ikke starter når den er ferdig med å gløde tyder på at det er noe feil der. Plugger er nevnt. Sjekk også sikringen i den lille svarte boksen på venstre innerskjerm. Det er også en kjent sak at det kan bli dårlig kontakt på glødereleet på disse. Trekk ut releet nederst til høyre (nr 12) og se etter varmgang / brente kontakter.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
thomas60

Post by thomas60 »

Rikskringkastingen wrote:Det er normalt med vesentlig lenger glødetid på 2,4 enn på TDI. Det at den ikke starter når den er ferdig med å gløde tyder på at det er noe feil der. Plugger er nevnt. Sjekk også sikringen i den lille svarte boksen på venstre innerskjerm. Det er også en kjent sak at det kan bli dårlig kontakt på glødereleet på disse. Trekk ut releet nederst til høyre (nr 12) og se etter varmgang / brente kontakter.
Takk :D Skal gjøre det, bytter plugger når det blir varmere i været :P Gidder ikkje stå ute i dette været. Hvis Glødepluggene er dårlige når du skal starte, så er går vel bilen dårligere når an ikkje får god nok gnist?? Er desverre ikkje så godt kjent med diesel, er bensin elsker :oops: Men tror eg aldri komme til å ha bensin til familiebil igjen. Liker den lave forbruken, men skal ha tdi i neste bil:)

takker for at folk gidde å svare:)
thomas60

Post by thomas60 »

Tenkte eg sko bytte termostat i morgen:) noe man på passe på då? Trenger eg å smøre på noe extra pakningsstoff?

hvilke blandingsforhold anbefaler dere når man skal blande vann å frostvæske?

Batteriet mitt tok forresten kvelden igår :( Va et sønnak millenium 3+ 900amp å 95ah.

Så da va det rett ner på gamle jobben (Vianor) å kjøpe nytt :) Kjøpte Sønnak superline sb950 :) (850amp, 95ah) Skal vel holde plenty det ;) Så det va dei 1090kr :D
royterje
Car: t4 +++++
Phone: 45423537

Post by royterje »

thomas60 wrote: Takk :D Skal gjøre det, bytter plugger når det blir varmere i været :P Gidder ikkje stå ute i dette været. Hvis Glødepluggene er dårlige når du skal starte, så er går vel bilen dårligere når an ikkje får god nok gnist??

eehm hehe tror ikke du får gnist ut av en glødeplugg selv om den komer rett i fra hylla. men den blir ikke varm nok. noe som resultere i at du må kinne mye mer. glødepluggen er der for og få opp tempen i forkameret ved kald start.
blandingsforhold ser du bak på flaskene med frostveske. 50/50 er nice da kan du etterfylle litt vann også uten at det er krise.
min tdi gløder sjeldent og aldri. setter på teninga og det komer kun et blink i glødelampa. og rett til start uten problemer.

har foresten sett den transå her i byn (hgsd) dem siste dagene.
1981mod vw lt35 bobil
1981mod vw lt35 bilberbingsbil
1997mod vw transe 2,5tdi
2005mod vw transporter 2,5tdi 4motion lang og blå
1985mod vw golf2 vr6 turbo rslykter recardo intriør og 0 rust
1986mod vw golf2 syncro 1,8l 20v med stor turbo og datasprut
thomas60

Post by thomas60 »

Stemmer det :) bruke an verr dag fram å tilbake til barnehage/skole :) "transå" faktisk :P hehe

Takker for info om glødeplugger :oops: Som sagt, er ganske rooky på diesel.:)
royterje
Car: t4 +++++
Phone: 45423537

Post by royterje »

men er ikke spøk og bytte glødeplugg. tenker da på den som sitter bak pumpa.
1981mod vw lt35 bobil
1981mod vw lt35 bilberbingsbil
1997mod vw transe 2,5tdi
2005mod vw transporter 2,5tdi 4motion lang og blå
1985mod vw golf2 vr6 turbo rslykter recardo intriør og 0 rust
1986mod vw golf2 syncro 1,8l 20v med stor turbo og datasprut
thomas60

Post by thomas60 »

liten "update":

Etter eg bytta batteri så trenge bare å lade en gang for å få start :? lyset e jo på lenge ennå, så er nok dårlige. men spørs om eg trenge å bytte ennå siden de funker greit :)
t21500
-
-
Phone: 9081tjueen99

Post by t21500 »

royterje wrote:
thomas60 wrote: Takk :D Skal gjøre det, bytter plugger når det blir varmere i været :P Gidder ikkje stå ute i dette været. Hvis Glødepluggene er dårlige når du skal starte, så er går vel bilen dårligere når an ikkje får god nok gnist??

eehm hehe tror ikke du får gnist ut av en glødeplugg selv om den komer rett i fra hylla. men den blir ikke varm nok. noe som resultere i at du må kinne mye mer. glødepluggen er der for og få opp tempen i forkameret ved kald start.
blandingsforhold ser du bak på flaskene med frostveske. 50/50 er nice da kan du etterfylle litt vann også uten at det er krise.
min tdi gløder sjeldent og aldri. setter på teninga og det komer kun et blink i glødelampa. og rett til start uten problemer.

royterje: Den begynner vel å gløde når du åpner førerdøra....

har foresten sett den transå her i byn (hgsd) dem siste dagene.
Pål Strand
thomas60

Post by thomas60 »

Nå begynner det å haste med seter :( Babyen kommer snart å trenger mer plass... mangler bare en 2 setersofa eller 2 stoler..

Ingen så har til en rimelig peng???

Kan evt bytte alle mine 5 mot 7? De setene som står i, er spesial sydde seter fra team ekstrøm. (ska ta bilder senere i dag) De er i god stand, bare litt skitne. Men skal prøve å få vasket av de til bildene :)
thomas60

Post by thomas60 »

Denne bilen står nå te salgs..

Defekt topp pakning, å blinklysbryter så selges for: 8000kr

Eu-ok til feb. 2011
fri omreg

ring meg på: 97464368
Post Reply