Hm.
Oppsummeringa kan enklest gjøres ved kronologisk rekkefølge - kom til Østerdalen lørdag 2. januar. Minus 23 grader. Setter bilen på motorvarmeren.
Mandag 4. januar - stikker bortom bilrekvisitasjappa på andre sia av tettstedet jeg jobber på. Kobler da av DEFAen og starter uten problemer, selv om graderstokk 8kvikksølv) viser det i.l.a natt til mandag var minus 33').
Kobler opp DEFA ved retur. Alt vel.
Onsdag 6. januar - ser for meg å svippe bortom samme sjappe og få verifisert hva den DEFA-Termini + Smartstart-pakka deres inneholder, og om oppgitt pris er rekti. Minimumstemp natt til tirsdag og onsdag var minus 34' C.
Kobler av DEFA, og gløder en gang. To ganger. Tre ganger. "-Hm, skulle den ikke ha nok gløding nå ?" og jeg forsøker starte, men da får bilen så mye motstand fra treig motor (olje med maks stivhet i seg) at jeg gir opp etter få sekunder med kinning på starteren. Starteren går heller ikke rundt...
Batteriet gikk under glødinga fra 12.2 V til 10.2 V...
Slo meg til ro meg at jeg måtte ha kobla timeren på dashbordet feil, så jeg fikk tusle tilbake i dagslys og kode den til sammenhengende to ganger tre timers lading, seks timer motorvarming på rappen. En god tanke.
Torsdag 7. januar - koder om timeren på dashbordet til å gå fra da av og til arbeidsdagens slutt, dvs maks seks timer. Lite strøm på startbatteriet men over 11.6 V så "da ordner det seg sikkert med startstrømmen", tenker jeg.
På eftan når jobben var over subber jeg bortom og kryssjekker kvikksølvet, minus 34 den natta også. Starter Tyskerbrakka med tre glødinger, og tar meg en runde på området. Bilen virker bare nedkjølt men eller grei.
Stiller om controlleren på dashbordet iht instruksjonsveiledninga fra DEFA, fant den på nett og den sier at, joda, jeg har to "hentetidspunkt" som hver kan ha motorvarmeren stående i inntil tre timer. I tillegg går det an å kode styringsenheten på dashbordet slik at den går på automatisk tre timer før hentetidspunktet men om det når den tiden kommer er kaldt nok, så går den i inntil to ytterligere timer.
"Dæven, kjempegreier - ti timer motorvarme !" tenker jeg og pønsjer inn et tidspunkt ti timer ifra 1100 som da skal være mitt absolutte hentetidspunkt fredag da jeg som ukependler skal sette kursen ikke bare hjem til byen men også videre til Telemark ifm henting av tjafs i hytta der ute. Glad og fornøyd går jeg derifra.
Fredag 8. januar påvei til jobb tusler jeg bortom bilen for å dels sjekke kvikksølvet som sier minus 33' og dels for å sjekke om DEFAen går. Tar av meg lua, bøyer meg ned foran grillen og lytter - DEFA ok, den surrer og går som den skal. Sender neven inn der VW-logoen engang var, den har jo ramla av så neven går fint inn til radiatoren og det er merkbart varmere luft der inne enn det er utenfor bilen (-33', remember...).
Så jeg subber til jobben og jobber. Når klokka nærmer seg 1100 tusler jeg ut, er vel der et kvarter over tiden. Og gløder. En gang til, nå skal vel den gule lysdioden slukke før det har gått like lang tid som første glødinga ? Nix. Tredje gangs gløding. Fjerde...
Femte gangs gløding gir LED'en seg noe før det har gått like lang tid på gløding som de fire første gangene, mitt tegn for å kunne starte bilen ! Vrir nøkkelen til "START" og holder mens bilen drar rundt motoren, og tar tenninga. Noe tregt men det har da vært ei uke med plenty minusgrader så det er vel normalt...
Så hopper jeg ut og skraper is, mens jeg nå og da sjekker at ikke kaldstartsspaken har trukket seg inn mot dashbordet, liker å ha den ute lenge når det er virkelig kaldt og ikke bare "tysk kaldt". Setter på "inneluft" og maksimalt med varme foran og bak.
Hvit røyk sammen med eksosen er normalt i såpass mange minusgrader når bilen i tillegg har stått spiket ned, bunnfrosset i dagevis.
Omlag 20 minutter etter start, setter jeg meg inn og kjører en runde på tomta her, det er en større tomt så det blir vel fem minutter med lett lek i løssnø og opp og ned fra og til første, andre og tredje gir. Merker ikke noe vansker, ut over at den trengte såpass mange glødeperioder ved oppstart.
Stopper på jobb, må pisse. Bilen går og pisser og sier god helg til folket.
Setter meg inn og setter den i revers for å komme ut på veien fra arbe, syns motoren hørtes noe underlig ut - sikkert bare kald.
Kjører fem hundre meter til bygget hvor jobbhybelen er, lar bilen stå på tomgang hele tiden mens jeg er innendørs en halvtimes tid, for å pakke sakene jeg skal ha med hjem etc.
Kommer ut og merker ikke noe unormalt, det eneste som er forskjellig er at røyken er mindre hvit. Varmere motor, i vinterkulda.
Så kjører jeg. Svinger ut i krysset, tar hardt venstre og bortover Rv 3 mot E-6. Kommer forbi Grindalsmoen og merker at den ikke vil ha gasspådrag. "Nei, nei, da får jeg snike deg opp i fart istedet, da" tenker jeg. Snikerd en opp i fart, men den vil ikke gå i normalt gir på fartsgrensa som er 70 der. "Underlig" tenker jeg men fortsetter. Hvit røyk i sidespeilet, det er nok fordi motortemp har gått opp og utetemp er lavere enn bilen er vant med.
Ved en slak bakke rett før Vegvesenets kontrollvekt mellom Elverum og Miklagard, merker jeg at bilen sliter tungt i selv små bakker og vil ikke ha gasspådrag, da går den enda saktere
Jeg skylder vel å nevne at eksosanlegget har lekasje ved opphenget ved skyvedøra, selvsagt hjelper det ikke i seks år med rustfritt eksosanlegg når opphenget til anlegget er i fiks, ferdig værsgo og rust ubehandla stål

Den mansjetten som er festa i staget som er festa under bilen, har da gnagd høl i kombo med rust - min store plan er å få tak i en rørstuss og enten bare tré over der lekasjen er, eller kappe og sveise på stussen.
Svinger inn på vekta, står hundre meter bortafor og ruser bilen mens den står i fri. Holder på i over fem minutter, kan ikke høre unormale lyder fra motoren og i kupéen har temperaturen kommet over hanske & luenivå så det er ikke noe som tilsier at det skal være noe galt med motortemp eller kjølevannstemp heller.
Men bilen harker litt når jeg gir gass, etter noen minutter ser det ut til å gi seg og jeg tar sjansen på å kjøre videre - skal jo nesten til Vinje i kveld
Enkelte motbakker går jeg ned i under 60 km/t uten at jeg får noe høyere fart på Tyskerbrakka, og jeg syns røyken som kommer ut bak slett ikke ser ut som vanlig mørk grå eksos men sågar svart og nesten blålig i fargen når motoren får motstand. Så snart bilen ruller flatt forsvinner denne skremmende fargen og kaldluft møter varmere eksos igjen, simpel kjemi. -Hva F er dette med blå/svart røyk, kan det være mer enn bare dritt som trøs ut gjennom eksosanlegget, tro ??
Flere steder før E-6 ved Kolomoen sør for Hamar sliter bilen virkelig i bakker, men jeg finner en slags løsning ved å gire ned til fjerdegiret og ikke tvinge mer fuel i motoren - det virker som at det da går greit å forsere bakker langs veien.
Kommer meg ut på E-6 og for det for meg jeg ikke skal opp i 100 km/t selv om nyveien har fin fartsgrense og legger meg da rundt 90 km/t mens bilen tydelig ikke er med på rullemotstand. Ved slutten av nyveien rett før Skaberud går det jo slaks oppover nesten to kilometer. Her sliter bilen, og jeg velger fem hundre meter før innsnevringa å legge meg ut til høyre og slippe forbi samtlige biler jeg ser bak meg for ikke å forhindre dem de neste milene som er forbikjøring forbudt. Setter bilen i gir og kjører videre på samma stakato vis.
På langsletta mellom Espa og Minnesund står det dass på hver side av veien og langtransportene kan hvile der - jeg svinger inn og lar motoren gå på tomgang, mens jeg hopper ut og inspiserer motorrommet. kan ikke se en pøkk av noe som helst, det eneste er at det kan minne om fukt på ene drivstoffrøret til glødepluggen i senter - altså den jeg og Glen sleit nest mest med da jeg fikk bytta tre av fem glødeplugger for over en måned siden.
Får det for meg, kanskje fordi bestefaren min pleide ha matte foran grillen, at jeg skal forsøke stanse kaldlufta å treffe rett på grillen og radiatoren bak. Så jeg finner fram en plastpose som jeg får festa slik at den bryter kaldlufta som til da går rakt i motorrommet - på tempmåleren i dashen er det bare såvidt nåla har løfta seg fra 0 på de milene som til dette punktet har vært kjørt.
Kjører så videre og over Minnesund, opp til byggefeltet etter langsletta der og igjennom tunellen. Det er akkurat som om plastposen foran grillen gir minimal med bedring, for bilen tåler høyere hastighet enn før rasteplassen før Minnesund.
Kommer forbi Dal-krysset og ut på 100 km/t og samma mantra som istad, nitti holder for motoren har det slett ikke bra. Bestemmer meg for å sette inn bilen på Møller og jeg får tjuva meg til å sende en sms til konemor som venter hjemme og til morsan som jo enda eier hytta ute i Telemark som jeg har lagra deler av riffraffet mitt på, et lite minutt det er null bilen foran og bak meg i de to feltene jeg snegla meg bortover.
Hele veien, alle 140 km går det treigt og enkelte ganger føler jeg usikkerhet fordi jeg ikke veit hva f som ligger til grunn for at bilen sliter sånn, ikke har jeg noe ekstra-ekstra med vekt bak i bilen så den skal være tilnærma normalvekta + meg + 100 kg (det er da noe ekstra, men ikke nok til at jeg mener en bil med 900 kg lastekapasitet skal slite).
Får bilen pent og pyntelig parkert, og inn til kundemottaket og får lagt fram problematikken som jeg opplevde den.
Jeg satt i mange mil og forbanna dieselfilteret fordi jeg ikke vet hvor gammelt det er, muligens 18 mnd men i ettertid er det vel meg som skal forbannes fordi jeg som eier og fører av Tyskerbrakka burde ha bytta det da det begynnte bli kaldt !
Så vi avtaler at dieselfilteret skal byttes og så må mekaniker se over resten for å finne ut hva som kan være galt.
Greit nok, men det er ett lite drawback - pga kulden har de nå fulle to ukers ventetid, men den 22. januar kommer én gubb til å være på bilen min til feil er funnet. Har de deler inne nok til å fikse dette, eller feilen er lett å rette opp tar det ikke så lang tid som hele dagen, må jeg vente på deler tar det lengre tid
Ærlig som jeg er sier jeg at det er da ikke noe problem men jeg vil gjerne ha den tilbake i god tid for Vintertreffet
Så subber jeg derfra - well, ikke før jeg har vært bortom selger og spurt lenge nok til å vite at en T5b med 9 seter, 140 hk og et minimum av "ekstra"-utstyr koster meg den nette sum av NOK. 813.000,- og om jeg skal lease den i tre år med 20.000 km i året med femti tusen i egenkapital, så koster den bilen meg etter merverdiavgift mer enn huslånet idag koster. Renteoppgang, anyone ?
Nei takk. Da blir det å spare, eller skumme lønna noen år til framover.
Kom hjem, fikk overlevert papirer på T5b og Passat til konemor, "ja de er virkelig fineHLOYSHAITESHVAERDETFORENPRIS!!!?"
...og så er hun informert like langt som jeg er på både innkjøpspris av bil uten lån og treårig privatleasing av en nybil
I helga når nå alt dette kom litt på avstand og jeg var ferdig pakka for å kunne ta buss (SCHPYYYYY !) oppover til jobb igjen, så sier hun de kloke ord - "tror du det kan ha hatt noe å si at bare tre av fem glødeplugger ble bytta ? Jeg mener, sånn i tillegg til en tett drivstoffilter ?"
Smart, hu der :idea:
Joda, bare tre plugger ble bytta i begynnelsen av desember samt at drivstoffilteret er ukjent alder på men sikkert tett av både voks og smuss fra skitne drivstoffpumper. Og det virket da som om det var et driftsproblem jeg opplevde i bilen, ikke noe med drivverk eller annet :!:
Så jeg meldte ifra til Møller idag om at de kan bytte alle fem plugga, konemor har sagt det så da kan de det. Fem plugger til (hva var det) 900,-/stk, drivstoffilter til x antall kroner og så jobben i tillegg. Takke F for at konemor var den som sa det !
Som jeg anså dette sist fredag, kunne dette gå to veier.
Begge resultat er bra. Det ene er "bra dårlig" og det andre er "bra godt"
Bra godt = kun drivstoffilter og noe småtteri evt slanger e.l som tas samtidig.
Bra dårlig betyr at motoren har gått åt helv i anledning blå/svart røyk som ble avløst av hvit damp-lignende røyk som vekslet med så godt som usynlig eksos hele veien fra jobb til verkstedet. Hvor mye må jeg ut for om jeg skal utbedre alt ? Aner ikke.
Men etter at kona kom med pluggspørsmålet og insisterte på at de kan bytte disse, så ser jeg mye lysere på dette enn før helga.
Jeg har fått sagt ifra om hendelsesforløpet til Møller, de leste tilbake meldinga sånn høvelig rekti og jaggu har jeg ikke fått gitt dem melding om å ta både filter & plugger.
-Har jeg gullhår (og dere som kjenner meg veit at det ikke er mye hår uttafor klæra heller) så går dette seg til og jeg kan ta ibruk Tyskerbrakka i god tid før vintertreffet.
-Men Vintertreffet får jeg ikke deltatt på fordi jeg skal ha dobbeltvakt den helga og X laken i min retning på halv skatt hjelper selv om konemor sin femtiprosentstilling gir mer enn femti prosents lønn (hehe, likte den gladmeldinga om jobben hennes, halvt arbeid gir mer enn halvt i lønn). Og jaggu ligger jeg kanskje også an til å få dra til Nord-Norge på tre ukers telttur (Cold Response) som også gir klingende mynt i kassa. Ikke det at jeg blir rik av det men hustandens inntektsnivå går ikke ned om dette klaffer.
Det er hva jeg, Tyskerbrakka, jobb & familie har styra fælt med de siste dagene
Ikke har jeg nådd helt opp til 462.000 km på kilometerstanden heller, så jeg syns det er for galt om bilen skulle nå være ødelagt.
Jeg krysser fingra og satser på det beste !
mvh,
Yngve S