T4 + DEFA Smart Start ?

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

T4 + DEFA Smart Start ?

Post by Rudeboy »

Ettersom jeg så DEFA Smartstart priset til skjit & ingenting vurderer jeg kjøpe inn for så å få detta skrudd i bilen ved egen hjelp.

-Noen her som har dette fra før av ?

Jeg smeller til med en batterilader i samma slengen slik at bilen har det som er på motorvarmersia fra DEFA. -Lar meg fascinnere av at Smartstartern kan kobles til Eber'n også, nesten så jeg vurderer hive den i bilen også 8)

mvh,
Yngve S
P.S - 28 blå her nå :D
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Re: T4 + DEFA Smart Start ?

Post by VWegard »

Rudeboy wrote:Ettersom jeg så DEFA Smartstart priset til skjit & ingenting vurderer jeg kjøpe inn for så å få detta skrudd i bilen ved egen hjelp.

-Noen her som har dette fra før av ?

Jeg smeller til med en batterilader i samma slengen slik at bilen har det som er på motorvarmersia fra DEFA. -Lar meg fascinnere av at Smartstartern kan kobles til Eber'n også, nesten så jeg vurderer hive den i bilen også 8)
Du uansett ha Defa Multicharger 1203, siden Smartstarten bare styrer releet i denne for innslag av motor-/kupevarmer. :wink:
Smartstarten mottaker er ikke i stand til å gjøre en pøkk uten 1203.

Evt. kan du bruke Defas nye separate rele 460854 og en 1204 lader, men dette blir både mer dill og dyrere. :wink:

1203 lader m/rele
Image

1204 lader
Image

Defa relekontakt 460854
Image
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
Martin Sandvik
-
-
Car: 2010 Multivan T5
Phone: 40204030

Post by Martin Sandvik »

kjøp en komplet pakke
Bandit
-
-
Car: Caravelle 2,5 TDI,1999 mod.

Post by Bandit »

Hei!

Hva er prisen på en sånn komplett pakke?
VWegard
-
-

Post by VWegard »

Martin Sandvik wrote:kjøp en komplet pakke
Det blir vel kanskje å ta i litt vel hardt, siden han allerede har noe Defa i bilen fra før. :wink:
Mvh
Vegard Sørensen
VWegard
-
-

Post by VWegard »

Bandit wrote:Hei!

Hva er prisen på en sånn komplett pakke?
Det bør du sjekke de mulige leverandører der du bor (det skader ikke om du legger inn bosted i profilen din). :wink:
Priser varierer ut fra om du har noe som helst Defa fra før i bilen, og om forhandler gir deg et godt tilbud nå i en ofte rolig etterjulstid.

Komplett Warm-Up med Smartstart og 2100W vifte har f. eks veiledende pris på ca. 5000,- (inkl. mva) og så kommer motorvarmerelement, evt. forlengerkabler og arbeidspenger i tillegg.
Mvh
Vegard Sørensen
Bandit
-
-
Car: Caravelle 2,5 TDI,1999 mod.

Post by Bandit »

Vurderer og kjøpe en sånn pakke! :P :D
VWegard
-
-

Post by VWegard »

Bandit wrote:Vurderer og kjøpe en sånn pakke! :P :D
Normalt er Bilradiospesialisten litt billigere enn de fleste andre på Defa, men lokale tilbud og/eller kampanjer fra bilimportørene kan tidvis matche disse.
Mvh
Vegard Sørensen
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Ingen hemmelighet hvor jeg bor, de som er lesekyndig veit sånt :wink:

Men hva da med lader 1210 som har større oompfh pr. time, den skal vel da kutte ned på behovet for ladetid men ettersom du skriver "må" stiller jeg spm om den allikevel kan anvendes ?

Og siden denne "pakka" jeg så til 1400 inneholder smartstart-"håndcontrolleren" og sende/mottaksenheten, så tolker jeg svarene her til at jeg trenger enda én del før min DEFA kan starte fungere med disse nymotens DEFA-effekter - eller er jeg "heldig" og dette reléet er identisk med sende/mottaksdelen til Smart Starten, ettersom sende/mottaksenheten skal stå i bilen ??

Noe komplett pakke er litt overkill siden jeg kun mangler disse få delene som kanskje blir ramset opp gjennom denna tråden :D

mvh,
Yngve S
VWegard
-
-

Post by VWegard »

Rudeboy wrote: Men hva da med lader 1210 som har større oompfh pr. time, den skal vel da kutte ned på behovet for ladetid men ettersom du skriver "må" stiller jeg spm om den allikevel kan anvendes ?

Og siden denne "pakka" jeg så til 1400 inneholder smartstart-"håndcontrolleren" og sende/mottaksenheten, så tolker jeg svarene her til at jeg trenger enda én del før min DEFA kan starte fungere med disse nymotens DEFA-effekter - eller er jeg "heldig" og dette reléet er identisk med sende/mottaksdelen til Smart Starten, ettersom sende/mottaksenheten skal stå i bilen ??
1210 har ikke innebygget relestyring, så du "må" nok ha 1203-laderen. :wink:

Smartstartens mottaker styrer kun når releet som står inni 1203 skal slå inn, så uten 1203 er Smartstarten bare pynt på nøkkelknippet. :wink:
Mvh
Vegard Sørensen
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Hm. Så det at 1210 er kraftigere, ref det med kortere ladetid, blir fullstendig grunnløst argument for anskaffelse fordi nettopp detta reléet som kommuniserer med den håndholdte Smart Starten ikke er i den, og kun i 1203... :shock:

Det hadde jeg aldri trodd, men okay - rent teoretisk - hva med å koble opp to ladere, jeg vet det har vært gjort med DEFA før (men ikke om det gjelder disse laderne) for å gi bedre styrke og kortere ladetid ?? Serie, paralell ?

Ikke for noe annet, 1203 er jo rimeligere i innkjøp enn 1210 da :wink:

Skulle bortom å sjekke ut hva denne pakken inneholder av DEFA-tjafs, men ettersom krystallene i DEFAs control unit på dashbordet ikke gir riktig bilde av hvilken funksjon som "er der", hadde jeg jaggu prestert å slå av moptorvarmeren da jeg parkerte sist :D
Har nu innkodet lading fra 0400 til 1000 så imårra skal jeg ut og fyre opp bilen.
Satt der og gløda 8 - 10 ganger, jeg har jo et batteri som er på 100 A (husker F ikke hvor mye originalbatteriet var på, men de bytta batteri under PKK høsten 08) men spenninga gikk fra 12.2 V til 10.1 så ga jeg beng i å tappe batteriet etter at jeg forsøkte starte én gang :wink:
-Skal jo ha strøm til imårra og ikke minst - til freddan når jeg drar til lunch.

På Vintertreffet 2007 satte jeg bilen til motorvarming en time før avmarsj, og det hjalp nok den gangen på å få bilen lettstarta i de 18 blå vi da hadde. Nå hadde vi -34' inatt så da er det helt forståelig at ikke motorolja vil varmes opp nok til at motoren går rundt, når glødinga bare forvarmer dieselen :roll:

Får høre med forhandler hva jeg egentlig trenger hvis jeg ikke finner ut av det via dere.

Spent på mårradagen, om bilen starter - og svært tilfreds for ikke å være langt pokker til fjells uten motorvarmermuligheten !

mvh,
Yngve S
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Rudeboy wrote: Skulle bortom å sjekke ut hva denne pakken inneholder av DEFA-tjafs, men ettersom krystallene i DEFAs control unit på dashbordet ikke gir riktig bilde av hvilken funksjon som "er der", hadde jeg jaggu prestert å slå av moptorvarmeren da jeg parkerte sist :D
Hvis du har Defa kontrollenhet på dashbordet fra før så har du jo releboks. Enten en separat, eller en som er innebygd i en 1203-lader. Jeg går ut fra at du ikke har lader fra før. Da kan du koble en 1204- eller en 1210-lader mellom strøminntaket og releboksen. Bare trekk inntakskabelen ut av releboksen og putt den inn i laderen, og bruk en ny skjøtekabel mellom laderen og releboksen. Smartstarten kan styre den releboksen du har fra før, og opplegget etter releboksen kan være som det er. Det er mulig den nye kupevarmeren har en kontakt ikke passer rett i stikkontakten du har i bilen, men Defa leverer en liten overgangskabel til dette.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
VWegard
-
-

Post by VWegard »

Rudeboy wrote:Hm. Så det at 1210 er kraftigere, ref det med kortere ladetid, blir fullstendig grunnløst argument for anskaffelse fordi nettopp detta reléet som kommuniserer med den håndholdte Smart Starten ikke er i den, og kun i 1203... :shock:

Det hadde jeg aldri trodd, men okay - rent teoretisk - hva med å koble opp to ladere, jeg vet det har vært gjort med DEFA før (men ikke om det gjelder disse laderne) for å gi bedre styrke og kortere ladetid ?? Serie, paralell ?

Skulle bortom å sjekke ut hva denne pakken inneholder av DEFA-tjafs, men ettersom krystallene i DEFAs control unit på dashbordet ikke gir riktig bilde av hvilken funksjon som "er der", hadde jeg jaggu prestert å slå av moptorvarmeren da jeg parkerte sist :D
Aha! :roll: Som Henrik skriver her over, kan du bruke annet enn 1203. :wink:
Siden du driver og underslår informasjon om oppsettet du har i ditt rullende materiell, kan du se bort fra mitt bombastiske utsagn over. :twisted:
Siden du har Defa ur/kontrollenhet på dashbordet, har du sannsynligvis en av de gamle releene (som ser ut som et batteri til batteridrill). Du kan godt bruke 1210. Den er noen kroner dyrere enn 1203 og 1204, men er som sagt på 10 A kontra 3 eller 4 på hhv. 1203 og 1204.
Og skal du av en eller annen grunn bruke 2 ladere, kan du ikke koble de annet enn parallelt!
2 stk. 1210 kan plugges direkte sammen i serie, og gir da 24 V. :wink:

Ang. vifte, får en ennå kjøpt løse Termina 2000 W av god,gammel størrelse og med gammel kontakt, men komplett WarmUp-pakke i "stor versjon" leveres kun med den flate,nye Termini-vifta på 2100 W.
Og som Henrik nevnte i en annen tråd, er lyden av disse nye ikke noe å satse på dersom du har tenkt å ha vifta i drift når en skal sove i bilen. :wink:
Såfremt du ikke er født og oppvokst ved en rullebane og savner flystøy i blant. :lol:
Mvh
Vegard Sørensen
ThomasE

Post by ThomasE »

Rudeboy wrote:Ingen hemmelighet hvor jeg bor, de som er lesekyndig veit sånt :wink:

Yngve S
Hei,

kan jeg spørre hvor du får kjøpt denne til 1400 kr? Så vidt jeg kan se koster bare fjernkontrollen 2500,- alene...

Thomas
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Besvart :wink:

mvh,
Yngve S
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Hm. Det kan godt hende jeg har et ur-relé ved betegnelse 836 for det står i allefall skrevet oppå lokket, må nøste litt opp i om det frmedeles kan brukes da.

Sleit igår med motorvarminga og bunnfrosset AAB-motor men det var egentlig ikke så himla underlig når ikke motorvarmeren her fikk strøm - koblingsboksen er gåen, så nu er jeg hos naboen og henter 230V til DEFAen som står i bilen :D

Forventer jeg kommer meg til bilsjappa i eftas og undersøkt hva jeg trenger for å bygge ut anlegget til motorvarminga.

mvh,
Yngve S
VWegard
-
-

Post by VWegard »

Rudeboy wrote:Hm. Det kan godt hende jeg har et ur-relé ved betegnelse 836 for det står i allefall skrevet oppå lokket, må nøste litt opp i om det frmedeles kan brukes da.

Sleit igår med motorvarminga og bunnfrosset AAB-motor men det var egentlig ikke så himla underlig når ikke motorvarmeren her fikk strøm - koblingsboksen er gåen, så nu er jeg hos naboen og henter 230V til DEFAen som står i bilen :D

Forventer jeg kommer meg til bilsjappa i eftas og undersøkt hva jeg trenger for å bygge ut anlegget til motorvarminga.

mvh,
Yngve S
Du har etter alle solemerker et av de gamle Futura-urene og du må nødvendigvis allerede ha et rele i motorrommet. :wink:
Jeg finner ikke bilder av det gamle uret. Det ligner på dette under, men er mer firkantet og har diagonale dekorstriper i plasten på frontplata.
Men hva pokker skal du med uret når du skal montere Smartstart? :roll: Det blir jo smør på flesk. :?
Det er ikke noe å surre med, Yngve. :wink:
Finner du et rele som dette evt. et av de gamle,avlange eller en 1203, er det kun Smartstartens to deler (fjernkontroll og mottaker) du trenger.
Man kan sikkert parallellkoble Smartstart og ur, men det er ikke nevnt i Defa-litteraturen.

Futura styringsenhet (ur)
Image

Plugin releboks
Image
Mvh
Vegard Sørensen
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Min controller likner Futuraen, men der Futura har rødt i seg står "DEFA" med hvitt på min og bakgrunnsbelysningen er grønn.

Som jeg anser dette med Smart Start går det ut på å slippe forlate jobben eller hybelen for å sitte i 34 minusgrader og pønsje på en controller som ikke er i stand å vise hvilken meny jeg er inne på når det er så kallt :wink:

Koster jo jobben litt, de to timene jeg har plundra med bilen denne uka. Så med håndcontrolleren kunne jeg sittet her på kontoret, varmt og godt og trykket alt jeg denne uka har knota med på under ti minutters tid.

Derfor småpønsker jeg på Smart Starteren, og jeg så ikke for meg å koble av dashbordcontrolleren ettersom håndcontrolleren ikke behøver være med ut i bilen når jeg er der i et annet ærend som glir over i det å sette ny motorvarmetid på bilen 8)

Mulig det vil by på problemer, å ha dashbordcontrolleren OG Smart Start kobla opp, det veit jeg ikke men er en av de spm jeg har til leverandør som jeg håper på å få kjørt bortom i eftas.

Takk, forresten, for gode innspill, spørsmål og svar så langt, jeg lærer mens jeg går, veit du :D

mvh,
Yngve S

EDIT - om jeg har gullhår, kan mitt relé byttes bolt on med 1203 og da snakker vi fugl !
VWegard
-
-

Post by VWegard »

Rudeboy wrote:Min controller likner Futuraen, men der Futura har rødt i seg står "DEFA" med hvitt på min og bakgrunnsbelysningen er grønn.

Som jeg anser dette med Smart Start går det ut på å slippe forlate jobben eller hybelen for å sitte i 34 minusgrader og pønsje på en controller som ikke er i stand å vise hvilken meny jeg er inne på når det er så kallt :wink:

Koster jo jobben litt, de to timene jeg har plundra med bilen denne uka. Så med håndcontrolleren kunne jeg sittet her på kontoret, varmt og godt og trykket alt jeg denne uka har knota med på under ti minutters tid.

Derfor småpønsker jeg på Smart Starteren, og jeg så ikke for meg å koble av dashbordcontrolleren ettersom håndcontrolleren ikke behøver være med ut i bilen når jeg er der i et annet ærend som glir over i det å sette ny motorvarmetid på bilen 8)

Mulig det vil by på problemer, å ha dashbordcontrolleren OG Smart Start kobla opp, det veit jeg ikke men er en av de spm jeg har til leverandør som jeg håper på å få kjørt bortom i eftas.

Takk, forresten, for gode innspill, spørsmål og svar så langt, jeg lærer mens jeg går, veit du :D

mvh,
Yngve S

EDIT - om jeg har gullhår, kan mitt relé byttes bolt on med 1203 og da snakker vi fugl !
For å begynne med det siste, kan garantert ditt rele byttes bolt on med en 1203. :wink:

Og uret ditt er nok forløperen til dette Futura-uret. Ditt ur heter nok også Futura, når jeg tenker meg om.
Jeg kom nå på at tilogmed de gamle stooore Defa-urene med kun grønne tall også het Futura med forskjellige tallkombinasjoner bak navnet. :oops:

Og du er vel klar over at den lille løkka på Smartstartens fjernkontroll er for å henge den på nøkkelen? :wink:
Så argumentet for å ha uret i bilen faller på steingrunn, slik jeg ser det. :mrgreen:
Nøkkel med ut til bilen=fjernkontroll med på turen ut.
Og de gamle urene var iblant så upålitelige at jeg ikke ville hatt et slikt hvis jeg ikke måtte ha det. :!:
Jeg har sett så mange slike som har gått i stå at jeg ville kvittet meg med det først som sist.
Mvh
Vegard Sørensen
VWegard
-
-

Post by VWegard »

VWegard wrote: Man kan sikkert parallellkoble Smartstart og ur, men det er ikke nevnt i Defa-litteraturen.
Det går fint an å parallellkoble Futura-uret og Smartstart, og releet vil uansett slå inn på det tidspunktet den først får beskjed om.
Så om uret står på 08.00 og en sitter inne på kvelden og stiller Smartstarten på 10.00, vil releet beregne starttid ut fra 08.00
Håper dette var oppklarende. 8)
Mvh
Vegard Sørensen
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

-Syns jeg får blod på tann av disse innspillene her, må se om jeg får kommet meg bortom bilsjappa for å verifisere det den plakaten sier de selger og til hvilken pris.

mvh,
Yngve S
krissh
-
-
Car: T4 1999 TDI Syncro

Post by krissh »

Litt på siden her kanskje, men ser lader 1204 er nevnt lenger oppe her. Noen som har sett den til salgs noe sted? Har ikke sett den i butikker og/eller klart å finne på verdensveven. Jeg har ett Defa Smart-Start sett jeg skal til å montere når jeg får mannet meg opp og det er med en 1203 lader, men jeg lurer på å bytte til en 1204+rele i stedet, noen som har sett de til salgs?
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Glemte sjekke bilutstyrssjappa idag, men jeg fikk i allefall kontrollert reléet mitt - DEFA 838 står det før man begynner med diverse merker for godkjenninger og spenningsdata.

Ser ganske enkelt ut, og jeg vil tro at relé 1203 er bare å plugge på de kabler og ledninger som er påkobla 838 idag - skal spørre litt dumt i sjappa og det er jo ikke som om jeg handler usett. Jeg syns jo jeg må vite at det funker i Tyskerbrakka, da.

Planen erå ha alt gammelt som tas ut, slik at det en dag i framtiden monteres tilbake om man skal kvitte seg med Tyskerbrakka.

Idag morges var det 28' blått før jeg fikk stansa bilen, så vi er vel i en slags "kuldeperiode" og jeg har dobbel - muligens trippel - vakt i helga, så bilen ligger an til å stå en tid.

Melder tilbake pris & innhold på det jeg så i begynnelsen av januar om nå det fremdeles er for salg.

mvh,
Yngve S
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Uhm...

Her ble jeg rett fram forvirra.

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?prod ... id=&vn=736

Her refererer de til relé 460838 som skal kommunisere med Smartstarteren, den kjekke dingsen med teit snor på 8)
Trur jeg må lese meg opp på mitt relé vs dette med flere tall i betegnelsen...

Finner uansett ut av det imårra.

mvh,
Yngve S
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Hold tunga i rett munn nå Yngve. :mrgreen: Dette er faktisk ikke så vanskelig som det kan se ut til. Releet som er merket 838 har artikkelnummer 460838. Se bildet til Vegard lenger opp i tråden hvor han kaller det Plugin releboks. Dette er en og samme enhet, og den har du altså allerede. Her kommer det en ledning med 220V fra kontakten i front på bilen. Den har eventuelt vært innom en batterilader først. Så er det to utganger, en til motorvarmer og en til kupevarmer. Den har to kontakter for å koble inn releet. Den ene går rett til gods, og sånn som det er koblet i bilen din nå kommer den andre fra uret ditt. Uret sender 12 volt til releboksen når den skal koble inn motor- og kupevarmeren, noen mer avansert form for kommunikasjon er det ikke. Smartstarten består av to deler, en sender og en mottager. Mottageren monteres i bilen med 12V driftsspenning, + og - rett på batteriet. Hvis du ikke skal styre dieselvarmer med den trenger du ikke å legge opp signal fra tenninga engang. Antenne og temperatursensor er ferdig koblet i ledningssettet til smartstarten, bare å plassere på dertil egnet plass. Så er det en ledning som skal kobles inn på releboksen. Den gir et 12V styresignal akkurat som Futurauret, og kobles inn på den kontakten som uret var koblet på fra før.

Lader 1203 er batterilader og releboks i en enhet. Den har bare en 220V utgang, så hvis du skal erstatte 838 med 1203 så må du koble sammen motorvarmeren og kupevarmeren med et T-stykke etter laderen. Den har 3 12V-kontakter. En felles jord, en styrekontakt til releet på samme måte som 838, og en for ladestrøm til + på batteriet.

Hvis jeg var deg ville jeg latt releboks 838 stå der den står. Bare koblet fra og isolert styreledningen fra uret og erstattet den med ledningen fra smartstarten. Og så ville jeg koblet en 1204-lader mellom inntakskontakten og releboksen. Da har du to ledninger for ladestrøm fra denne og to fra smartstarten som skal til + og - på batteriet. Evt kan du bruke 1210. Den kobles akkurat likt som 1204.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Post Reply