Kjølesystem.

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
t-sand
Car: T4 california

Kjølesystem.

Post by t-sand »

Har tidligere søkt råd i forbindelse med mitt problem med varmeapparatet på min 98mod t4 Tdi.

Har nå demontert slager rund kombiventilen på ebern og testa at dette fungerer som det skal. Har også skyllt igjennom hele kjølesystemet for å få ut alt av skit som måtte være i systemet.
Men det ser ikke ut til å ha noe effekt.

For å få varme i varmeapparatet må enten motoren gå på over 2000omdr eller så må parkeringsvarmeren være aktivert, slik at den vannpumpa kan gå.
Dette gjelder begge varmeapparat i bilen.

Har noen vært borti lingende problem eller har gode råd og tips.??

Kan vannpumpa på motoren være defekt/dårlig???
Mvh

Torbjørn S
2002 california Event TDI.
2001. V70 TDI.
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Re: Kjølesystem.

Post by Der Postmeister »

Termostaten din da? Er vassausa dårlig er det fare for reimhavari/motorras, men har ikke vært borti skovleproblematikk på disse. Derimot på en eldre A4 hvor plastskovla hadde løsna. Den kokte.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
t-sand

Post by t-sand »

Takk for svar!

Termostaten er ikke bytta, men vannpumpa er faktisk bytta i sommer (14000km sia).
Jeg tviler egentlig på at det er den som er gåen, men det er bare så merkelig at varmen kommer når bilen får turtall.

Det skal sier at bilen er forferdelig treig å bli varm på morgenen, gjerne 20 min landeveis kjøring før full motortemp.
Eber virker ikke, men står for tur å byttes.
Mvh

Torbjørn S
2001. V70 TDI.
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Når eber ikke funker heller, tar det j... lang tid å få noe varme i dette. Mao vikrker det ikke som om det er no gale, men sjekk/bytt termostat. Iogmed at du bor der du gjør, antar jeg at dere har litt kulde også.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
t-sand

Post by t-sand »

Skal få bytta termostaten.

Motoren har driftstemperatur, men så fort motoren detter ned på turtall under 2000omdr, så forsvinner varmen i varme app..

Har hatt ganske mange ulike biler med og uten diverse problemer, men aldri opplevd denne typen problem. :)

Kulde er vi vant med..:)
Mvh

Torbjørn S
2001. V70 TDI.
tlauri
-
-
Car: T4 TDI 2001 lang (solgt) Sharan TDI 4motion 2002

Post by tlauri »

Kjenner til produksjonsfeil på vannpumper som er levert av SKF, har vært noen havari på T4 pga den.
Sjekk hvilket merke vannpumpen er, er dette byttet av verksted så har du jo garanti på hele greia :-)
Tom
Bodø City
Image
Even
-
-
Phone: 95011694

Post by Even »

Min blir og fort kald når den går på tomgang.Ekstravarmeren er død her og...Jeg må kjøre i ca 15-20 minutter før det blir sælig varme i bilen,så det du beskriver høres kjent ut... :)

En ting det kan komme av,er hvor den tar vamtvannet fra.Visst det er rett fra motor-før termostat-så vil den alltid få litt varme.Visst det er etter termostat,så vil den ikke få særlig med varme før termoststen åpner og slipper gjennom varmtvannet.

Tdi'ene er jo kjent for ikke å gå seg varme,så med en gang du kjører på tomgang,og motoren blir kald,vil jo termoststen stenge,og ikke slippe gjenom varmtvann.

Dette er jo litt tatt ut fra det blå,siden jeg ikke vet hvordan kjølesystemet fungerer...
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.

For tiden uten VW buss, men....
t-sand

Post by t-sand »

Takk for svar!

Vannpumpa er levert av SKF ja.

Problemet har ikke vært tidligere, det oppsto en gang i høst. Så gikk det noen uker, hvor alt fungerte normalt. Nå er problemet blitt konstant, og jeg har inntrykk at det bare blir værre. Nå må faktisk bilen over 2000omdr for å få varme.

Vet du hva som har skjedd med vannpumpene? Skoveln løsna?

Bilen bakker seg fort kald igjenn ja, men det er jo helt normalt på TDi en..
Mvh

Torbjørn S
2001. V70 TDI.
Stein
-
-
Car: T5 2,5TDi 2008
Phone: 99497790

Post by Stein »

Finnes det noen mulighet til å måle trykk på vannsirkulasjonen? Høres ut som om vannpumpen din ikke leverer som den skal. Jeg har bra varme foran og bak på tomgang. Og det uten Eber, for den slutta å virke i fjor. Gidder ikke å fikse den.
Stein Larsen

Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT

TIguan 2013 Bluemotion TDi
tlauri
-
-

Post by tlauri »

t-sand wrote:Takk for svar!

Vannpumpa er levert av SKF ja.

Problemet har ikke vært tidligere, det oppsto en gang i høst. Så gikk det noen uker, hvor alt fungerte normalt. Nå er problemet blitt konstant, og jeg har inntrykk at det bare blir værre. Nå må faktisk bilen over 2000omdr for å få varme.

Vet du hva som har skjedd med vannpumpene? Skoveln løsna?

Bilen bakker seg fort kald igjenn ja, men det er jo helt normalt på TDi en..
Produksjonsfeilen på SKF var feil på aksling, så vannpumpen din er nok ok. :)
Hvis det hadde vært den vanlige aksling feilen på pumpa så knekker akslingen og man får et registerhavari :cry:
Tom
Bodø City
Image
t-sand

Post by t-sand »

Nettopp!

Skal forsøke å lufte kjølesystemet godt og eventuellt fjærne kombi ventilen, så får vi se hva som skjer.

Etter som jeg kan se, så sirkulerer vannet når bilen bakker. Bare ikke inn til kupeen, noe som tyder på luft eller feil på kombi ventilen.
Mvh

Torbjørn S
2001. V70 TDI.
Torle
-
-
Car: T4 2002
Phone: 90994928

Post by Torle »

kombiventilen er av mange eber-kjenner å betrakte som ekstra problemer......Med andre ord ikke anbefalt og montere!

Selv når den virker som den skal skaper den bugs, eberen går og varmer opp kupen, når en starter bilen og kaldt vann fra motoren kommer inn i varmeapparate så dugger/fryser frontruten over.
Tor-Ole Olsnes
Eks Multivan 2002 TDI 102
t-sand

Post by t-sand »

Nu e kombi ventilen og 2 meter slange fjærna.
Første inntrykk er at varmeapparatet er mye bedre og leverer mye mer varme. Varmen forsvinner heller ikkje ved bakking. Forhåpentlig vis kan problemet være løst nu..:)

Jobben som er gjort med monteringa av kombiventilen og parkeringsvarmeren var ikke særlig imponerende.

Takk for alle svar og tilbakemeldinger.:)
Mvh

Torbjørn S
2001. V70 TDI.
Peter
-
-
Car: T4 TDI ACV CC
Phone: 90877396

Post by Peter »

Kansj du legger ut noe beskrivelse hvordann du gjorde det her ut ?
Peter
Bussfeber skal ikke helbredes ,bare vedlikholdes .
T4 California Coach 98 Modell ACV 102 HK TDI
Passat 3B Sedan 99 Modell 1.6 101 HK B
t-sand

Post by t-sand »

Kort og greit koblet jeg alt av slanger tilbake til original standard, med eber (altså normal kjørevarmer). I tillegg monterte jeg sirkulasjonspumpa i serie med ebern, så parkeringsvarmeren fungerer normalt.

Bestillte idag komplett ny eber til bilen, så den også fungerer.

Har testa bilen mye siste døgn, og varmeanlegget ser faktisk ut til å være frisk meldt nå!!! :) :) :)
Mvh

Torbjørn S
2001. V70 TDI.
tlauri
-
-

Post by tlauri »

Har nå problemer med at min bil ikke blir varm uten at eberen går, motortemp er normal men får ikke varme uten at ebern er i frift eller at turtallet er høyt. Denne kombiventilen, er det noen som har bilde av denne? Jeg finner en ventil på en kjøleslange men en tynn Vacumslange på, kan det være denne?
Tom
Bodø City
Image
tlauri
-
-

Post by tlauri »

tlauri wrote:Har nå problemer med at min bil ikke blir varm uten at eberen går, motortemp er normal men får ikke varme uten at ebern er i frift eller at turtallet er høyt. Denne kombiventilen, er det noen som har bilde av denne? Jeg finner en ventil på en kjøleslange men en tynn Vacumslange på, kan det være denne?
Fant ut at denne ventilen kalles N273 som reguleres med vacum fra en magnetventil fra bremsekraftforsterkeren, er det denne som kan fjernes??
Tom
Bodø City
Image
Post Reply