trøbbel med eksos...

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
olemann
Car: T3 1987, 1,6td
Phone: 47417126

trøbbel med eksos...

Post by olemann »

som kjent kommer en ulykke sjelden alene. nå har eksosanlegget begynt å krangle. saken er den at i sommer røk eksosrøret ved turboen, men den braketten blei sittende igjen, mutterne på pinneskruene var helt rusta sønder og sammen. så det vi gjorde, var å sveise på nye pinneskruer på restene som var igjen, slipte litt, og satte på "nytt" eksosanlegg utapå der. blei tett og fint. men her om dagen oppdaga jeg at det så ut som om disse påsveisede pinneskruene hadde knekt. noen tips?
var innom et verksted, og de skulle ha ca 6 lapper for å fikse detta. er det verdt penga? eller er det bare å skaffe seg ny bil?
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Re: trøbbel med eksos...

Post by subwoofer »

Pinneskruene til turboen er "løse" (de sitter sikkert som p#¤%n i Grete), og koster noen få kroner, hvis resten er nytt skulle du bare trenge å få ut de gamle restene av pinneboltene og sette inn nye. Du må helt sikkert av med turboen, men det er jo ikke spesielt vanskelig - dog litt møkkete. Å sveise på boltstål er bare en nødløsning for å få ut gamle rester, boltstålet herder noe alldeles vanvittig ved varmeforløpet ved sveising - blir sprøtt som bare det.

Man får vel en ny turbo til godt under den prisen du har blitt forespeilet, Rapidspeed vet hvor.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

jeg har turbo med eksosrør på... 1000,-. så er den din.
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
olemann

Post by olemann »

hvor stor jobb er det å bytte turbo? ser for meg at den kan sitte noe hardt? saken er den at jeg ikke har noe sted å stå for å skru. gardsplassen hos de jeg leier hos er alternativet. men Rapidspeed, er den turboen og eksosrøret bra?
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

ja var bra det.. derfor jeg tok vare på det.. ny bytteturbo koster alene i overkant av 7000,- og eksosrøret rett rundt 2000,- om jeg ikke husker helt feil. enkel jobb å bytte.
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Avo
-
-

Post by Avo »

1700 omtrent for røret på Mekonomen trur eg - sjekka i går. - Er vel sikkert 20% rabatt å få om man griner litt, men likevel - en turbo MED rør til den prisen er nok et bedre valg...

BTW - hvor ille sitter skruene på røret ut av turbon - må demontere litt for å mekke nytt eksosanlegg selv nå i helgen...
Noen liker Man U - jeg liker T3

89 Syncro 112. Ikke så veldig kjip C, men står å venter på en ny vår
Trodde jeg var ferdig med T4 for en stund nå - men jaggu kjøpe jeg ikke en T4 Multi.
83 Golf MK1 Rabbit GTI - ufrivillig senka moro
olemann

Post by olemann »

mine skruer satt ihvertfall altfor hardt til at jeg hadde sjans til å få gjort noe fornuftig med det. og tør nok heller ikke å skru på selve turboen...
steinn
-
-

Post by steinn »

olemann wrote:mine skruer satt ihvertfall altfor hardt til at jeg hadde sjans til å få gjort noe fornuftig med det. og tør nok heller ikke å skru på selve turboen...
Bore ut pinnboltene og gjenge opp igjen. Gå for tilbudet til Rapidspeed, så kan du kikke på gamleturboen din i ro og fred.
Lær av andres feil, dine egne kan koste deg livet!

88 T3 syncro, 1,9 TDK
89 T3 syncro 1,9 TDI
90 T3 syncro doka 2,1 112 hk
90 T3 syncro halvpanel, dobbeltdører 1,6 TD
07 Ford Ranger

Member of Team Syncronaut, kaffe- og kartbordgjengen.
vwcoach
-
-
Car: 3 stk. T3'er
Phone: 958 30 024

Post by vwcoach »

steinn wrote:
olemann wrote:mine skruer satt ihvertfall altfor hardt til at jeg hadde sjans til å få gjort noe fornuftig med det. og tør nok heller ikke å skru på selve turboen...
Bore ut pinnboltene og gjenge opp igjen. Gå for tilbudet til Rapidspeed, så kan du kikke på gamleturboen din i ro og fred.
Jeg boret de knekte pinneboltene og brukte gjennomgående bolter m/ sprengskive og mutter. Funka helt bra og mindre arbeid neste gang røret ryker. Bare å vri av boltene og bytte til nye. Slipper styret med å gjenge opp hver gang boltene ryker :)
Roar Indsetviken
VWbus Drammen

1990. 1.6 td T3 Caravelle Coach (Slugga no.5)
1989. 1.9 tdk T3 Doka Syncro (Kong Vinter)
1989. 1.9 tdk T3 Doka 2wd (Den Røde)

mail:
roar.indsetviken@gmail.com
roars.t3.verksted@gmail.com
vwbus.drammen@gmail.com
Post Reply