Eber med tidsur og for lite strøm til å starte bilen

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Shaky

Eber med tidsur og for lite strøm til å starte bilen

Post by Shaky »

Har brukt tidsuret på eberen 2 ganger og begge gangene så er det for lite strøm til å starte bilen etter ca 30 min. :(
Målte batteri og lading etter første gangen det skjedde og det er normalt.
Etter mitt syn så bør det jo gå ann å bruke den lenger enn det og ennå kunne starte bilen.
For på 3 min så er jo ikke isfrie/duggfrie vinduer.
Jan-Runar
84 VW Golf 2 GTI (prosjekt)
02 VW Caravelle 2.5 TDI
Smyg
Car: T4 2001 Syncro

Re: Eber med tidsur og for lite strøm til å starte bilen

Post by Smyg »

Har nesten det motsatte problemet. Når bilen har stått ubrukt noen døgn, hender det at ikke varneren starter. Tror det er fordi det er for lite spenning på batteriet. Har hørt at det skal gå an å justere spenningsgrensen for når varmeren kutter, men hvordan..
Det rare, i allefall med min varmer, er at dersom jeg setter den på, og selve varmeren kutter, så går kupevifta, og displayet inne i bilen viser at varmeren går (den teller ned fra 120).
Stig Pedersen
Peter
-
-
Car: T4 TDI ACV CC
Phone: 90877396

Post by Peter »

Shaky wrote:Har brukt tidsuret på eberen 2 ganger og begge gangene så er det for lite strøm til å starte bilen etter ca 30 min. :(
Målte batteri og lading etter første gangen det skjedde og det er normalt.
Etter mitt syn så bør det jo gå ann å bruke den lenger enn det og ennå kunne starte bilen.
For på 3 min så er jo ikke isfrie/duggfrie vinduer.
Hei
sjekk at Batterie er fit , det holder ikke og måler spenningen etterpå ,mål mens den starter og går . antagelig er Batterien gåendes . når ladet du sist Batteriet ?
Har du klokka i bilen lønner det seg nok og installerlere en 2. batterie ,gjerne under førerseten slik at du har nok strøm til det hele .en annen sak er og installerer en varmesensor som starter vifter først når vannet har ca. 40-50 grader .ikke noe vits og vifter kald luft på vinduet :)
forøvrigt er dette temaet diskutert en del ganger her ,bruk søkfuksjon her ,her står det masse nyttig .
Hilsen Peter
Bussfeber skal ikke helbredes ,bare vedlikholdes .
T4 California Coach 98 Modell ACV 102 HK TDI
Passat 3B Sedan 99 Modell 1.6 101 HK B
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Du bør ha en bil utrusta med to batterier for å unngå trøbbel med dette. De varmerne bruker mye strøm.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Post by VWegard »

Der Postmeister wrote:Du bør ha en bil utrusta med to batterier for å unngå trøbbel med dette. De varmerne bruker mye strøm.
Det høres ut som du har et batteri som er modent for utskiftning. Er ei celle på tur til å kollapse, vil batteriet kunne være slikt.

Og som Rune skriver her, bruker en Webasto/Eberspächer 80-85 W med viftebryter på 1.
Et eget batteri er tingen!
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
t-sand
Car: T4 california

Post by t-sand »

Har du AC på bilen?

På noen biler må du huske å slå av AC knappen når du skal bruke varmeren. Ellers tapper du bilen for strøm tvert ved bruk av varmeren.
Mvh

Torbjørn S
2002 california Event TDI.
2001. V70 TDI.
Livar
-
-
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ

Post by Livar »

Med mitt gamle batteri i firmabilen klarte jeg ikke å starte etter 3-4 timer med åpne dører (lys på i varerom) Nå klarer jeg å starte selv og jeg glemer utvendige arbeidslys over natten (2x55W) Hjelper med godt batteri ja.
Post Reply