dieselvarmer

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Haribo82
-
-
Car: T4 Caravelle 1997 2.5 tdi

dieselvarmer

Post by Haribo82 »

Hva er formålet med dieselvarmeren og hvordan skru jeg den på?
Er det egen knapp eller følger den bare motoren?
t21500
-
-
Phone: 9081tjueen99

Re: dieselvarmer

Post by t21500 »

Slår inn automatisk, føler på utetemperaturen....
Pål Strand
Dennisen

Post by Dennisen »

Du har en TDI? varmeren hjelper motor å bli fortere varm og å holde den varm på veldig kalde dager.
Starter når det er kaldere ca 7 grader og når motor er under 85 grader.

Disse motorene er så effektive at de ikke lager så mye egenvarme. I kø ved lavt turtall (tomgang) ved kuldegrader så blir motoren kald uten denne, og den bruker himla lang tid på å bli varm ved normal kjøring uten.
Jeg vet, kjørte uten forige vinter da den ikke virka.
Kjøpte ny og oppgraderte fra 3Kw til 5Kw, T5 har orginalt 5 Kw. Nå blir den fort varm :D
Monteret også bryter på den slik at den kan kjøres manuelt, produsent anbefaller at den kjøres mint 1 gang i mnd. Ikke lett å få til det uten manuell bryter. Nå kan jeg også slå den av på korte turer, slipper nedsoting.
T4 1999 2.5 TDI
Haribo82
-
-
Car: T4 Caravelle 1997 2.5 tdi

Post by Haribo82 »

Takk da vet jeg det oxo!
Morten_N
-
-

Post by Morten_N »

Dennisen wrote:Du har en TDI? varmeren hjelper motor å bli fortere varm og å holde den varm på veldig kalde dager.
Starter når det er kaldere ca 7 grader og når motor er under 85 grader.

Disse motorene er så effektive at de ikke lager så mye egenvarme. I kø ved lavt turtall (tomgang) ved kuldegrader så blir motoren kald uten denne, og den bruker himla lang tid på å bli varm ved normal kjøring uten.
Jeg vet, kjørte uten forige vinter da den ikke virka.
Kjøpte ny og oppgraderte fra 3Kw til 5Kw, T5 har orginalt 5 Kw. Nå blir den fort varm :D
Monteret også bryter på den slik at den kan kjøres manuelt, produsent anbefaller at den kjøres mint 1 gang i mnd. Ikke lett å få til det uten manuell bryter. Nå kan jeg også slå den av på korte turer, slipper nedsoting.
Hvor kobla du deg inn på med bryter, farge på ledning? Så slipper jeg å få tak i koblingsskjema osv. for å koble meg på. Hehe:wink:
06' Transporter TDI 4-motion
10' Volvo V70
67' Gmc c10
prinsatle
-
-
Phone: Ni 5 87 10 10

Post by prinsatle »

hva kosta en ny varmer? ser ikke ut som det er mye liv i min. noen som vet hva en liten service på en slik koster :?:
på fire hjul i svinga
VIF
en by et lag
atle
150Hk TDI
-
-
Car: T4 151hk

Post by 150Hk TDI »

Eg annbefaler ny varmer. Koster ca 4500,- for 3kw.
Dette er ikkje Møller pris.
Egil Skodvin
Tlf 40606000

01 Caravelle 2.5 TDI 151hk (T5 Multivan inredning)
08 Beetle 1,9TDI
73 Opel Manta A 2.4S
Dennisen

Post by Dennisen »

Morten_N wrote:Hvor kobla du deg inn på med bryter, farge på ledning? Så slipper jeg å få tak i koblingsskjema osv. for å koble meg på. Hehe:wink:
Hvis du kryper under støtfangeren på høyre side så ser du en rund dings med 2 tynne ledninger til, den er klipset fast i plastbøyle.
Jeg tok ledningen til denne å førte de inn i bilen og koblet til en bryter fra biltema.
Da er den ikke lenger avhengig av utetemp men stares manuelt med bryteren.
Denne bryteren passer nesten perfekt i en ledig plass i dashen http://www.biltema.no/products/product. ... emId=76547
Litt slarkete men det ser helt greit ut og den kommer ikke ut, lyset i bryteren har jeg ikke koblet til.
Jeg har en eber brenner.
T4 1999 2.5 TDI
Dennisen

Post by Dennisen »

prinsatle wrote:hva kosta en ny varmer? ser ikke ut som det er mye liv i min. noen som vet hva en liten service på en slik koster :?:
Jeg sjekket mye rundt når jeg byttet eber og denne var billigst:
Lønsethagen Autoservice, http://www.lonsethagenautoservice.no/ på kr. 4613,- for D3WZ og kr. 5701,- for D5WZ.

Jeg ville kanskje fått sjekket den du har først, ikke sikkert det er så dyrt å fikse den.
Værkstedene har en en dings de kobler til for å for lese ut feilkodene, tror jeg betalte 200.- for å få det gjort. Min hadde en deffekt styringsenhet (all elktronikken) så det var like greit å kjøpe en ny.
De sjekker også fort om den får strøm osv.

Bytte til 5 kW var lett på min, måtte ikke bytte noe annet enn selve brenneren og pumpa (følger med pakka).
T4 1999 2.5 TDI
T4xbus
Car: T4 1999

Post by T4xbus »

Hvordan er det å komme til for å skifte glødeplugg på disse varmerene, noen som har gjort det?
Torle
-
-
Car: T4 2002
Phone: 90994928

Post by Torle »

Har byttet glødeplugg på noen varmere...Relativt greit og ta selv om varmeren står i bilen. Står det orginal varmer i din bil så er der stjerne skruer og umbrako i toppen, det kan skape litt krøll med og få opp stjerne skruer av stål i aluminium. De nyere varmerene har torx.

Løses eksos, luftslange, elkobling og klemme som holder varmeren så kan den løftes opp med vannslangene på hvis en ønsker og komme bedre til.

Pass på at under mutteren på toppen av glødepluggen ligger en liten skive, mister du denne ned på toppen av brennkammeret, kan viften bli blokkert....

Av med toppen av brennren fire skruer, koble fra stikket som går inn på hjernen som ligger oppi dekslet.
Dra opp aludelen som luftrøret går inn på, kan sitte litt.
Skru av mutter på toppen av glødeplugg som holder kabel.
Bruk en 13mm langpipe til og skru ut glødepluggen.

- monter....
Tor-Ole Olsnes
Eks Multivan 2002 TDI 102
T4xbus
Car: T4 1999

Post by T4xbus »

Takk for et hurtig svar, så er det bare å hoppe i det.
de lange

Post by de lange »

går det ann å montere diesel varmer når du ikke hatt det før.er det en masse jobb eller er det vanlig helt grei jobb
jarle de lange
caravelle 96 mod 2.4d
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Post by VWegard »

de lange wrote:går det ann å montere diesel varmer når du ikke hatt det før.er det en masse jobb eller er det vanlig helt grei jobb
Grei sak å montere varmer. Den monteres enklest stående på rammevangen rett under batteriet/over girkassa.
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
Torle
-
-

Post by Torle »

Det gar helt fint og montere, jeg har montert i flere biler. Selv om en ny eber eller webasto koster litt så ville jeg ha valg og kjøpe nytt. Skal en ha 5kw og fjernkontroll så snakker en fort om ca 10 store pluss noe tid i montering (5 - 15 timer alt etter bil og mekaniker.....)
Tor-Ole Olsnes
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Post by Needforspace »

Hadde opp varmeren min i dag. Tok ut glødepluggen og målte motstanden i den, men fikk ikke noe måling. Med andre ord var det brudd i den, noen som vet hvor mye motstanden skal være?
Tok av giveren for utetemp og la den i fryseren mens jeg holdt på med skruingen, den skiftet da fra åpen til lukket, plugget den på plass og startet opp, men det var ikke liv i brenneren, ingen vifte som blåste i eksosen. Er det sannsynlig at glødepluggen er årsaken?
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Torle
-
-

Post by Torle »

Der skal være 0,9 ohm, har brenneren forsøkt og starte 10 ganger og får samme feil så går den i "lås". Da tror jeg en må innpå med diagnose for og få liv i den.

Ved hver oppstart så kjører varmeren en selv-diagnose, husker ikke helt men tror glødepluggen er en av de første tingene som sjekkes, finner brenneren feil med denne så vil den stenge ned, og du hører ikke noe fra vifte eller pumpe.
Tor-Ole Olsnes
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Post by Needforspace »

Må være gåen den pluggen min da, var overhode ikke mulig få noe ohm ut av den.
Brenneren har ikke gått på fire år så da antar jeg det har vert mer enn 10 bomstarter.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Post Reply