Last reg.ventil, forstilling og bremser.

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
John_Torvald
-
-

Last reg.ventil, forstilling og bremser.

Post by John_Torvald »

Hei, har nett skifta endeledd på T4 prosjektet mitt, dog eitt spørsmål, når eg skifta det, viste det seg at eg hadde eit ledd som er nøyaktigt speilvendt i forhald til det gamle. Eg har ein 97 mod. med abs osv, og det viser seg at mitt passar fram til 96 mod. Spørsmålet då er om det er muligt å justere dette, eller om eg må bite i det sure graset å kjøpe eit som faktisk er rett modell?

Nr 2, tok av bremser bak etter at eg fekk skeiv bremseeffekt, heng på bremser og park brems feil på eu kontroll, samt at lastavhengig reguleringsventil ikkje regulerte. Det viste seg at begge kalipparane hadde fastrusta glideboltar og treig park oppheng. Dette er no fiksa, manglar kun ein ny klave og ein glidebolt.

Dog måtte eg slå av kalipparane frå skjevene då desse satt bom fast. Er det då sannsynleg at eg faktisk må skifte reg. ventilen eller kan eg sjå på det som ein feil som kjem kun pag av "defekte" kalippera som ikkje har fungert som dei skal?
VW Transporter O.Caravelle 06 mod. T5.
huldra66

Post by huldra66 »

Last ventilen pleier og ruste fast, denne skal kunne beveges opp og ned,
Dette er en vanlig feil og de sjekker som regel på EU om den sitter fast med og bevege den.

Min satt fast for noen år siden, fikk løsnet den med mengder av WW40 samtidig som den ble massert opp ned utallige ganger. etter dette har jeg ett par ganger om året krøpet under og dusjet den med WW40 od den er nå bedre enn noen gang før :-)

Hilsen
Terje
Caravelle coach 87 112i
Caravelle GL tdi 97 grønn
Caravelle GL tdi 97 blå med (Ekte) klima
stste
-
-
Phone: 41145417

Post by stste »

Det at endeleddene ikke er identisk speilvendt av hverandre kan i verste fall resultere i ubehagelig over eller understyring allt etter som vinkler og avstander i forhold til den andre blir feil. Det kan selvfølgelig hende at du ikke merker noe, men i teorien blir dette ikke bra. Jo mer du svinger jo mer feil blir det. Overstyring den ene veien og understyring den andre (i teorien) Jeg hadde definitivt kjøpt rett del...
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
Post Reply