bytte av vannpumpe

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
campingbob
Posts: 28
Joined: 15 May 2006, 03:10
Location: vestlandet

bytte av vannpumpe

Post by campingbob »

Driver å bytter vannpumpa på 1.9 forgassermotor. Termostathus,kjøleslanger samt 2 av 3 mutre som holder pumpa har gått greit å skru av. Får ikke av det siste kjølerøret som er festet på pumpa med umbrakoskruer (de er rundet innvendig). Sliter med den siste mutteren på vannpumpa, nærmest reimhjulet, det blir for trangt til at jeg får satt pipe på. Må reimhjulet avmonteres for å komme til den siste mutteren ? Noen som har tips?
Syncroeier
-
-
Posts: 1089
Joined: 26 Jul 2004, 18:02
Car: T3 Syncro DJ '88
Location: Kongsberg

Post by Syncroeier »

Jeg gjorde nylig denne jobben(på en 2,1i), og det gikk akkurat å få av alt uten å ta av reimhjulet! Det var endel styr med forlengere, bøybare ledd og bits, men det ER mulig! :)

jeg fikk plass til en kvart tom pipe inn på den muttern du snakker om, og med et ledd derfra og en forlenger til skralla for eksempel?

det røret du snakker om var nok værst å løsne, jeg var heldig og fikk løsnet de før jeg dro de runde(brukte en bit og en 8mm fast der det er trangest mot svinghjulet)..

lykke til!
sindrehauglum
-
-
Posts: 208
Joined: 13 Apr 2006, 12:24
Location: Førde på Vestlandet

Re: bytte av vannpumpe 2,1 WBX

Post by sindrehauglum »

campingbob wrote:Får ikke av det siste kjølerøret som er festet på pumpa med umbrakoskruer (de er rundet innvendig).
(Henter opp en eldre tråd, samme problem)

Jeg skal bytte vannpumpe på min 2,1 WBX pga lekasje fra lager. Det er trangt og j**lig!

Jeg får ikke av røret som går mellom høyre og venstre side. Umbrakoen er rund. Wise-grip funker ikke.

Er det noen som har tips?

Fjærning av reimhjulet på veiva ville løst problemet, da hadde jeg fått ut pumpen sammme med røret. Jeg har fått på pipe og latmanns (1m) men klarer ikke holde igjen med håndbrekket. Hvordan låser en fast reimhjulet?
sindrehauglum[a]gmail.com
Syncronaut som skrur mye (ufrivillig)
- ønsker å kjøpe girkasse og diff m/sperr T3
VWegard
-
-
Posts: 1651
Joined: 08 Apr 2005, 21:41
Car: T4 1995
Phone: 95035197
Location: Trondheim

Post by VWegard »

Prøv å kakk skruene løs med meisel. Det er trangt og skruene må uansett byttes, men det bør gå greit med litt tålmodighet.
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
steinn
-
-
Posts: 955
Joined: 07 Apr 2006, 11:23
Location: Øvre Rendalen i Hedmark

Re: bytte av vannpumpe 2,1 WBX

Post by steinn »

sindrehauglum wrote:
campingbob wrote:Får ikke av det siste kjølerøret som er festet på pumpa med umbrakoskruer (de er rundet innvendig).
(Henter opp en eldre tråd, samme problem)

Jeg skal bytte vannpumpe på min 2,1 WBX pga lekasje fra lager. Det er trangt og j**lig!

Jeg får ikke av røret som går mellom høyre og venstre side. Umbrakoen er rund. Wise-grip funker ikke.

Er det noen som har tips?

Fjærning av reimhjulet på veiva ville løst problemet, da hadde jeg fått ut pumpen sammme med røret. Jeg har fått på pipe og latmanns (1m) men klarer ikke holde igjen med håndbrekket. Hvordan låser en fast reimhjulet?
Min erfaring med 2,1i tilsier at jeg foreslår følgende: DYNAMITT :twisted:
Lær av andres feil, dine egne kan koste deg livet!

88 T3 syncro, 1,9 TDK
89 T3 syncro 1,9 TDI
90 T3 syncro doka 2,1 112 hk
90 T3 syncro halvpanel, dobbeltdører 1,6 TD
07 Ford Ranger

Member of Team Syncronaut, kaffe- og kartbordgjengen.
sindrehauglum
-
-
Posts: 208
Joined: 13 Apr 2006, 12:24
Location: Førde på Vestlandet

Post by sindrehauglum »

VWegard wrote:Prøv å kakk skruene løs med meisel. Det er trangt og skruene må uansett byttes, men det bør gå greit med litt tålmodighet.
Meisel funket ikke for meg...

Jeg skar av hode med baufil. Satte inn skrue med sekskanthode i stede for de teite umbrakoskruene.
sindrehauglum[a]gmail.com
Syncronaut som skrur mye (ufrivillig)
- ønsker å kjøpe girkasse og diff m/sperr T3
Post Reply