Hva med PR radio i Transporterne våre?

Postinger som ikke faller under andre spesifikte modeler.

Hva synes du om å ha PR radio (27Mhz) i T3'en?

JA, jeg synes vi burde få PR radio i T3'ene for å skape et tettere felleskap, og artigere samhold!
39
87%
NEI, PR radio er bare håpløst og gammelags, og jeg vil heller bruke penger på tellerskritt, samt ringe 1881 for å finne nummerne til folk.
6
13%

Total votes: 45

tilstad
-
-

Hva med PR radio i Transporterne våre?

Post by tilstad »

Ja, jeg har også lurt på dette med å evt ha PR radio en T3'en... Bilen brukes jo til endelt "ekspedisjoner" i løpet av året, så jeg skulle mene at våre biler kunne hatt mer nytte av dette enn andre hobby biler. Kanskje særlig om man er på vei til et treff langveis fra.

Bilen min har nå vært 2 ganger Oslo-Nordkapp i sommer, samt Trondheim-Tinn + retur. Og vi har nå møtt en god del T3'er på veien ja, som også tydelighvis var på langturer.

Så jeg stemmer FOR PR radio i T3! Men hjelper jo ingenting om man er den enste med det heller.... Hva med å slå et slag for dette til neste treff? Så kan man jo holde kontakten ved felleskjøring, dirigring, mv. Hadde vært gøy da...

Normalt sett er det kanskje litt sløseri med penger til noe litt unødvendig, men for de fleste av oss er jo bilene våre en hobby, og hobbyer er jo aldrig gratis, det er jo sånt man liker å bruke penger på. :-)
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

For all del, guttær, men innvi oss uvitende om hva en PR radio er da? :wink: :roll: :shock:
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
narle
-
-
Car: 16"highroof syncro
Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2

Post by narle »

Hva koster noe slikt a?
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
tilstad
-
-

Post by tilstad »

PR radio= "Privat Radio" eller "Public Radio".
CB radio på engelsk, "Citizen Band" Radio.
27Mhz båndet
lisensfritt
4 watt
bilmontert med langt bedre antenner for bedre rekkevidde enn walkie talkie.

fra 795,- og oppover på QXL, uten at det er noen til salgs akkurat nå.

På ebay.com har de denne http://cgi.ebay.com/Cobra-40-Ch-CB-Radi ... dZViewItem til knapt 300,- kr + frakt og moms, og man kan sikkert finne mye annet bra også.
Eller denne http://www.dittvalg.no/default.asp?CatI ... 13&ArtID=6 ifra en Norsk nettbutikk...
Eller komplett pakke med antenne og kabler http://www.dittvalg.no/default.asp?CatI ... 13&ArtID=1
Men de kan sikkert fåes billigere og mer kompakte om man shopper litt rundt.
Image Image
Og man kan få den mer kompakt med alt innebygget i mic'en som denne...
Image Image
Last edited by tilstad on 21 Dec 2006, 06:48, edited 4 times in total.
RZR-Jånni
-
-
Car: 1967 og 1991
Phone: 975 976 57

Post by RZR-Jånni »

Jaaa! Jeg vil ha! dette kan jo kombineres med andre folk og, ikke bare T3. =o)
Jon-A. Sognnæs.
67 Sika
91 Caravelle Syncro 2,1wbx
Harald Hansen
-
-
Car: 1986 T3 Syncro

Post by Harald Hansen »

Som nevnt i en tidligere tråd så er dette i bruk i Land Rover-miljøet etter en renessanse for to-tre år siden. Jeg skal ha i T3en også.
Harald Hansen
2003 Multivan Syncro m/ hevetak
1988 T3 Syncro C, to sperrer, 225/75R16, 1,9 TD (AAZ)
wickie
-
-

Post by wickie »

Tror jeg også skal montere CB. :lol:
tilstad
-
-

Post by tilstad »

OKey, hvem blir den første med PR radio i T3'en? :twisted:

Kan jo bli artig ved neste treff...hehe

Ja, selfølgelig kan jo T4, T5 T2 og T1 ha dette også... :-)
Last edited by tilstad on 21 Dec 2006, 04:00, edited 1 time in total.
Espen
-
-
Phone: 95216652

Post by Espen »

Har tenkt på dette lenge selv, men nå har jeg jo ikke bil eller noe. Så da er det jo det samme - men det er en god ide!
Espen

frode

Post by frode »

Morro om flere kommer seg på "nett" Men skal dere kjøpe utstyr ikke kjøp dette fra Usa. Der borte bruker de AM, og dette er ikke tilatt i Norge. Dumt å ha en "ubrukelig" radio også! Her hos oss er det kun tilatt å bruke FM.

Som en huskeregel skal alle Pr radioer være CE merket. Er den ikke det er den ikke tilatt brukt i Norge ( om man ikke da hadde lisens i sin tid og sitter på utstyr fra den tiden da). www.emes.no har bra priser på utstyr i allefall. Kjøpte en radio av han for et par år siden.
LARSER´N
-
-
Phone: NYTT NR: 99784948

Post by LARSER´N »

Monteres i neste uke i Westyen min.Har "lisens nr" PR-9270 fra gammelt av, men har brukt nicname Bravo-Ekko i alle år.
Har en grom wt på hytta i Trollheimen som jeg faktisk har pratet med world wide ved gode såkalte skip forhold,(avhengig av spesielle atmosfæriske forhold bla solflekker mm).

Håper flere kommer etter med pr radioen (eller walkie talkien om du vil)
Husk støyskjerming spesielt på pluggkabler til dere benzert gutta, samt dynamo skjerming generelt hos alle.Det kan være veldig kjiipt å få ødelagt installasjonen din hvis det er masse tenn/dynamo støy.

Pr hilsen Bravo-Ekko....Lars
Westfalia 86 høytak...Lækkert med 1,9 TDK ..
Radioamatør kallesignal LA2RRA.Medlem Norsk Radio Ræleliga.Tlf 004799784948
HC
-
-
Car: VW T2b Westfalia

Post by HC »

Blir helt klart CB i T3'n min også, men det er endel ting som MÅ fikses før jeg tar meg tid til å installere radioen. Men, det kommer det kommer. :)

mvh
HC
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Post by VWegard »

LARSER´N wrote:Monteres i neste uke i Westyen min.Har "lisens nr" PR-9270 fra gammelt av, men har brukt nicname Bravo-Ekko i alle år.
Har en grom wt på hytta i Trollheimen som jeg faktisk har pratet med world wide ved gode såkalte skip forhold,(avhengig av spesielle atmosfæriske forhold bla solflekker mm).

Håper flere kommer etter med pr radioen (eller walkie talkien om du vil)
Husk støyskjerming spesielt på pluggkabler til dere benzert gutta, samt dynamo skjerming generelt hos alle.Det kan være veldig kjiipt å få ødelagt installasjonen din hvis det er masse tenn/dynamo støy.

Pr hilsen Bravo-Ekko....Lars
Dette virker som en meget god ide. Jeg husker fra hjembyen min at de ihuga amcar-gutta hadde dette, og det ble flittig brukt når de skulle "prate skjit" og avtale hvor de skulle møtes. Og på turer hadde de alltid kontroll på hverandre. :D

Du har tydeligvis god peiling på dette, Larser'n. :D
Kan ikke du komme opp med et godt forslag på slikt til meg som er en virkelig novise på dette? Linker og anbefaling på bra utstyr til fornuftig pris er det jeg trenger. :wink:

Dyreste hi-tech med alt av spec's er utelukket, da Møllers delelager, hellakkering og noe stæsj fra Martin allerede har gnagd godt på bilbudsjettet.

Noe må man ha, og annet MÅ man bare ha. :lol:
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
amubus
-
-

Post by amubus »

Dette hadde eg i t3 min før mobilens tid, vi var en gjeng som hadde i bilene våres. Det sparte oss for masse lete kjøring. Og hva var kalle navnet mitt?? Jo "Caravelle"...:-),
så kjøpte eg min første mobil, veide vel en 4-5kg..... Fy Fa... kor gammal eg e blitt.....:-(
Roy alias Amubus
-01 t4 vw PROFILE // BUS, ex ambulanse - Multivan Wannabe
-86 t3 Caravelle
-70 t2 Rico camper
-64 t1 Militærambulanse
Member of RESCUELINERS
Member of Vw Militaria Norway
Image
HC
-
-
Car: VW T2b Westfalia

Post by HC »

http://www.tele-samband.no/ har veldig bra service og levere det man trenger.
http://www.emes.no/privatradio.htm levere også komplette løsninger til bra priser, servicen vet jeg ingenting om da jeg ikke har handlet her selv.

mvh
HC
elraso
-
-
Car: T1 T3

cb radio ,,jepp

Post by elraso »

ja tenker jeg henger meg på det jeg og ,,kjekt å ha ,,
Tassen
Car: T5 2009

PR - JA

Post by Tassen »

Skjønner at det er lenge siden jeg var på forumet, for her tok det jo helt av :) amubus: Veide ikke den såkalte "mobilen" mer? Jeg syntes å huske at den var betraktelig tyngre når jeg bar den opp til hytta:-) Ingen tvil om at pr er bedre enn mobil, selvom mange nå har "gratistilbud". Tross alt lettere å trykke på knappen for å høre om det er noen på lufta, enn å måtte finn igjen tlf. nr. Vi kjører selv landet på langs noen ganger i løpet av året og det hadde vært trivelig med litt kontakt på turene. Hm, kanskje ta i bruk det gamle prnavnet til og med? Av en eller annen grunn fikk ikke Tassen det navnet i sommer når han kom i hus.... jaja, ser frem til å treffe noen av dere på lufta
camping året rundt er sunt:-)
mvh
Tassen,
T5, 2009
LARSER´N
-
-
Phone: NYTT NR: 99784948

Post by LARSER´N »

Da er ei hjemmemekka baseantenne satt opp for testing av nedstøvet 27 Mhz (cb radio) utstyr her i Trondheim.
Lytter på kanal 3 FM men her er det stille på nettet, veldig stille.
Husker før da var det vanskelig å finne en ledig kanal av de 23 som da var tillatt.
Vel vel er det noen her på vw bus som har rigget seg opp er mitt kallesignal bravo-ekko.

Lars
Westfalia 86 høytak...Lækkert med 1,9 TDK ..
Radioamatør kallesignal LA2RRA.Medlem Norsk Radio Ræleliga.Tlf 004799784948
tilstad
-
-

Post by tilstad »

Ja, tror jeg kommer til å gå for den TTI modellen jeg, prisen på 950,- er ikke så gal heller. Dessuten gir de ekstra europeiske kanalene en fordel ved en europatur.

Forøvrig; Glem det jeg sa om å kjøpe på ebay, standardene på Radior der borte og her er helt forskjellige. Bla, er det en vesensforskjell mellom AM og FM, så man bør nok handle lokalt.

Har du noen erfaringer mhh til antenner Lars? Er litt usikker på hva jeg skal velge der... dessuten har jeg jo glassfibertak, så da må man vel ha en sidemontert antenne? Hvor stor fordel er det egentlig å bruke de virkelig lange antennene kontra de litt mer smekre korte? Noen som har erfaringer?

Image
Harald Hansen
-
-
Car: 1986 T3 Syncro

Post by Harald Hansen »

Rekkevidden på 27 MHz er veldig avhengig av vær og vind og føreforhold. Lenger antenne er alltid til hjelp. Husk at riktig justert antenne er viktig for å ikke (i verste fall) ta knekken på radioen da du begynner å sende.

Jeg har klart å klemme ut 8 km rekkevidde av en bilmontert 92 (?) cm antenne mot en tilsvarende på en annen bil. Vanligvis fungerer det greit innenfor et par kilometer, med forbehold for terreng, for eksempel bygninger i veien.
Harald Hansen
2003 Multivan Syncro m/ hevetak
1988 T3 Syncro C, to sperrer, 225/75R16, 1,9 TD (AAZ)
elraso
-
-

tti radio handel

Post by elraso »

siden jeg bor i lyngdal var jeg like godt innom å kjøpte en sånn tti cb radio i dag 1250kr m magnetfot ant ,,nå er vi vertfal 2 syncroer her i byen med cb..
steinarweb

Antenne plassering?

Post by steinarweb »

Hei.
Hvordan i allverden får jeg tilgang til radioantenna på min T4 ??
den sitter foran mellom motorrommet og skjermen, men klarer ikke finne ut hvor jeg kommer til for å stramme til skuen som er blitt litt slarkete.
Det er et lignenede hull på motsat side av bilen. kankje sette PR antenna der. Slipper å bore hull i bilen.
Spørsmål til dere som har magnetfor antenne: hvor er det best å ta inn antenne ledninga for å unngå å slippe vannet inn?
elraso
-
-

Post by elraso »

ikke godt å si ,,jeg har min ledning gjennom lille trekant vindu på fordøra,
har du feks vindaviser på sidevindu er jo det litt beskyttet for vann om du tar den inn der,
syncropower

Post by syncropower »

Antenne kabelnen pleier å gå gjennom en gummibelg/pakkning i torpedoveggen bak pedalene i bilen.
Da er det jo bare å trekke den gjennom der., men jeg mener at noen skrev litt lengre opp i tråden at det var litt vikitg å ikke legger denne kablen i nærheten av strømkabel, da dette vil gi støy.
Håkon R
prinsatle
-
-
Phone: Ni 5 87 10 10

Post by prinsatle »

er vel heller signal kabel som ikke liker seg i nærheten av strøm :D
på fire hjul i svinga
VIF
en by et lag
atle
Post Reply