Hvordan ta ut sidevinduer og sette inn nye?

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Runar
-
-
Car: Club Joker 1988

Hvordan ta ut sidevinduer og sette inn nye?

Post by Runar »

Skal ta ut di store mitterste vinduene i t3`en og så sette inn nye som har skyveopnings funksjon.

Har noen her på forumet ett par tips?
Spesialverktøy kanskje?

mvh Runar
Camp82
-
-
Car: VW Calif
Phone: 47298414

Post by Camp82 »

Jeg presset ut vinduene med bena. Begynn i et hjørne og press utover. Når du setter de inn så bruker du en ledning rundt listen, så får du noen til å presse inn fra utsiden. Dra så ledningen fra innsiden og rundt til du har kommet rundt hele. Legg ledningen med overlapp, dvs litt over den andre, men bare ved enden. Er ikke så bra til å forklare men men..
TC`s Vanagon
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Post by VWegard »

Camp82 wrote:Jeg presset ut vinduene med bena. Begynn i et hjørne og press utover. Når du setter de inn så bruker du en ledning rundt listen, så får du noen til å presse inn fra utsiden. Dra så ledningen fra innsiden og rundt til du har kommet rundt hele. Legg ledningen med overlapp, dvs litt over den andre, men bare ved enden. Er ikke så bra til å forklare men men..
Når du demonterer er det greit å bruke en stor flat,sløv skrutrekker til hjelpe pakningen til å gli løs i begynnelsen.
Og når du monterer med tråd eller ledning, bruk for all del masse glidemiddel på pakninga. Dekkmonteringspasta eller annet vannløselig fett er tingen.
Da får du rengjort det etterpå uten altfor mye griseri.
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
Camp82
-
-
Car: VW Calif
Phone: 47298414

Post by Camp82 »

VWegard wrote:
Camp82 wrote:Jeg presset ut vinduene med bena. Begynn i et hjørne og press utover. Når du setter de inn så bruker du en ledning rundt listen, så får du noen til å presse inn fra utsiden. Dra så ledningen fra innsiden og rundt til du har kommet rundt hele. Legg ledningen med overlapp, dvs litt over den andre, men bare ved enden. Er ikke så bra til å forklare men men..
Når du demonterer er det greit å bruke en stor flat,sløv skrutrekker til hjelpe pakningen til å gli løs i begynnelsen.
Og når du monterer med tråd eller ledning, bruk for all del masse glidemiddel på pakninga. Dekkmonteringspasta eller annet vannløselig fett er tingen.
Da får du rengjort det etterpå uten altfor mye griseri.
Zalo brukte jeg. Vask med en gang du er klar. Det lønner seg.
TC`s Vanagon
Dan

Post by Dan »

Jeg brukte en sparkelspade da jeg skiftet bakvindu på min.

Smurte ellers inn lista innvendig med klar silikon (på tube). Det ga smøring under montering og hjelper til med å tette etterpå.

Hele greia tok en snau halvtime, og var faktisk overraskende enkelt.

Mvh Dan
Andrew
-
-

Post by Andrew »

Silikonspray er tingen. Gummien blir glatt og smidig og veldig lett å 'lippe' over stålkanten. Dessuten blir det ikke noe vask etterpå ettersom løsemiddelen fordamper og silikonen som blir igjen er jo vannavisende!! Spray rikelig på stålkanten og i 'grooven' i gummilista!
Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
Runar
-
-

Post by Runar »

Utruli bra respons=) Mye bra tips her altså
Tusen takk
Dan

Post by Dan »

Det var da så lite.

Og nå forventer vi selvfølgelig at du stiller opp på dugnad når vi andre skal skifte motorer osv ...

Mvh Dan
Runar
-
-

Post by Runar »

Absolutt :)
LARSER´N
-
-
Phone: NYTT NR: 99784948

Post by LARSER´N »

Er ikke silikon dårlig for dette pga rustangrep??
Mener jeg leste om dette for lenge siden at silikon angriper lakk og da ruster vi fortere eller????
Westfalia 86 høytak...Lækkert med 1,9 TDK ..
Radioamatør kallesignal LA2RRA.Medlem Norsk Radio Ræleliga.Tlf 004799784948
snekker
Car: T4 2,5Tdi
Phone: 48187878

Re: Hvordan ta ut sidevinduer og sette inn nye?

Post by snekker »

Har fått tak i et skyvevindu hos hogger. Dette sitter i en løs, demontert skyvedør nå. Skyvedør på bilen (høyre side) har fast vindu i dag, dette skal jeg erstatte med skyvevinduet. Er det mulig å demontere og remontere uten å skifte gummilist/skinner?
Takknemlig for tips?
OddN
-
-

Re: Hvordan ta ut sidevinduer og sette inn nye?

Post by OddN »

snekker wrote:Har fått tak i et skyvevindu hos hogger. Dette sitter i en løs, demontert skyvedør nå. Skyvedør på bilen (høyre side) har fast vindu i dag, dette skal jeg erstatte med skyvevinduet. Er det mulig å demontere og remontere uten å skifte gummilist/skinner?
Takknemlig for tips?
Såfremt gummipakningen ikke blir skadet i demonteringen evt er morken går det bare godt å bruke på nytt.

Men ser det står T4 i avataren din, dette emne gjelder T3...
Post Reply