Uheldig

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Acoustic

Uheldig

Post by Acoustic »

Har en 88' Coach 2.1i, skulle skifte speedometerwire. Da denne var skiftet og dashbordet var ferdig montert, fant jeg ut at de innerste lyktene (tusen metere?) ikke virket lenger. Skrudde opp igjen dashbordet og det viste seg at den øverste kabelskoen på bryteren hadde falt av. Problemet mitt er at jeg ikke finner denne kabelen igjen oppi der. Kan noen fortelle meg hvor denne kabelen kommer fra, så jeg har et utgangspunkt for videre leting?

En liten ting til. Koblet opp nytt anlegg i bilen, så røk sikringen ved et lite uhell. Skiftet sikringen, så virket anlegget, men klokken virker ikke. Røk klokken, da sikringen røk??

MVH,
Acoustic
iacob

Post by iacob »

:lol:

Akkurat det samme har skjedde med meg i fjor, det med radioen og klokken altså. Det er lurt å koble fra batteriet ikke sant, bare så kjedelig å koble det av og på hele tiden...

Venter spent på svar fra de drevne.
Acoustic

Post by Acoustic »

Ja, hadde vært fint om jeg hadde giddet å koble fra batteriet. :) Venter også spent på svar!

Har enda ett spørsmål å føye til:
Skiftet bensinpumpe i dag, da den gamle var gåen. Etter bytte skulle jeg starte, jeg vrei om nøkkelen; ingenting skjedde. Bortsett fra at bensin ble pumpet bakover. Etterhvert som jeg feilsøkte de eventuelle kildene som releèr, sikringer, koblingen på tenningen, fant jeg ut at jeg skulle skru av startmotoren for å se om denne var gåen. Jeg prøvde den på en eksternt batteri, da slo denne inn som bare det. I håp om at den skulle starte skrudde jeg den på igjen. Skjekket alle ledningene til starteren, alle var det strøm i, når det skulle være (dvs. tynne med kabelsko når jeg vridde om tenningen og den tykke som er skrudd hele tiden). Nå skjønner jeg ikke en dritt! Prøvde også med en hjelpekabel fra et annet batteri i tillegg, med tenningen på. Men det kom kun knist og ingen reaksjon fra starteren.

Noen som har vært borti dette tidligere? -Eller bare vet hvordan jeg kan få fikset dette? Holder på å klikke for meg... 12 timer under bilen, og ingenting fornuftig kom ut av det! Aggresjon!

-Dårlig med svar fra medlemmene må jeg si... Ingen som har roen på disse bilene?
MVH,
Acoustic
.:. VW Caravelle Coach 2.1i .:.
Martin Sandvik
-
-
Car: 2010 Multivan T5
Phone: 40204030

Post by Martin Sandvik »

For meg så er det vanskelig å si noe når en ikke ser det med egne øyne.

men jeg tenker på og om jeg finner ut noe så sier jeg fra

martin

ps. du ser hvor mange som har sett inlegget ditt og kansje det er flere som ikke vet
VW-Schnellfahrer
-
-

Re: Uheldig

Post by VW-Schnellfahrer »

Acoustic wrote:Har en 88' Coach 2.1i, skulle skifte speedometerwire. Da denne var skiftet og dashbordet var ferdig montert, fant jeg ut at de innerste lyktene (tusen metere?) ikke virket lenger. Skrudde opp igjen dashbordet og det viste seg at den øverste kabelskoen på bryteren hadde falt av. Problemet mitt er at jeg ikke finner denne kabelen igjen oppi der. Kan noen fortelle meg hvor denne kabelen kommer fra, så jeg har et utgangspunkt for videre leting?

En liten ting til. Koblet opp nytt anlegg i bilen, så røk sikringen ved et lite uhell. Skiftet sikringen, så virket anlegget, men klokken virker ikke. Røk klokken, da sikringen røk??

MVH,
Acoustic
Den manglende kabelen må du nok lete litt etter. Er jo håpløst å si hvor denne eventuelt befinner seg nå. Tålmodighet er en dyd vet du ;-)

Om klokken din har gått, finner du lettest ut av ved å kjøre strøm direkte på den. Tror ikke noen her på forumet klarer å svare ja eller nei til spørsmålet du stiller.
Bjørnar
-
-
Car: Div type 2

Post by Bjørnar »

har du sjekket jordingen til starteren når den er montert i bilen? uten ordentlig jording kan du ha all verdens strøm frem til starteren uten å få start...
WW
-
-

Post by WW »

Det er da ingen ekstra jording til starteren på denne bilen.
Men det skal være 3 kabler totalt. 1 med kabel sko og 1 i tillegg på skruen der den tykke +kabelen sitter. Glemt den tynnere ?
Ellers er jo tilstanden på den vanlige jordingen mellom batteri og karrosseri A og O på denne bilen (og andre..) Er den dårlig kan alt se relativt normalt ut men starter gjør den ikke. Vær obs da for du skader fort starteren om jorden er dårlig.
Du kan prøve igjen med ekstra batteri men koble jord direkte på motoren ikke på batteriet i bilen.
Når du sier slo inn som bare det, vil det bare si at motoren gikk rundt eller at også bendiksen virket??
Bjørnar
-
-
Car: Div type 2

Post by Bjørnar »

på min 87 transporter med 1,9 wbx er det en jordingsledning fra motoren til karosseriet, hvis denne er dårlig vil ikke startmotoren dra rundt! Noen har også jordingsledning fra girkassefestet helt i front av kassa og opp i karosseriet!
WW
-
-

Post by WW »

Jepp men sjekk først om du har god kontakt der jordingen fra batteriet går til karroseri (Det er letetre å komme til). Når det har rustet litt i gjengene blir det dårlig kontakt. Måtte pusse bort litt lakk så ble det tipp topp både på den jeg kjører i dag og 86 modellen jeg kastet for noen uker siden min kompis gamle 86 og en jeg holdt på å kjøpe...
Jeg trodde jeg hadde dårlig starter men det jeg hadde var dårlig jording, synd bare at jeg ødela et par startere før jeg fant det ut...
Acoustic

Post by Acoustic »

Alt var på stell, bortsett fra at starteren hadde røket. Har skaffet ny nå, og alt er en fryd. :)
Så litt på en annen caravelle i dag, og det viste seg at det ikke skal være noe ledning der hvor jeg trodde det skulle være en. Da må det være noe annet? Er det et releè på disse lysene?
.:. VW Caravelle Coach 2.1i .:.
Post Reply