Jeg er gift med ei herlig jente fra Fillipinene som er noen få år yngere enn meg (er -58 modell selv).
Vi bor i Trondheim og har ei hytte på fjellet ca 120 km sør for Trd.
Men vi er glade i å farte rundtomkring og derfor fristet en westy mye etter 2 år med en rusten Coach 89 td light camp.
Westyen td ble innkjøpt for 3 år siden rimelig rustfri da den kun hadde blitt brukt på sommeren av en familie på sunnmøre.Westyen har en opprinnelse som varebil men ble i 1990 ombygd til Westfalia i Tyskland. ( hmm et av disse ombygg problemer er at gasspåfylling til 9 liters tank under bilen ikke har norsk standard......noen som vet om adapter til dette???? mottaes med stor takk).
Etter 3 år ble jeg oppmerksom på at det gikk an å sette inn en sterkere motor i T3, faktisk av low 91 som er her på dette forumet.
Jeg ble nyskjerrig på dette og senere hadde jeg napp på en TDK fra Bergen der en kar hadde krølla Golfen sin mot en fjellvegg men berga maskinisten.
Motor innkjøpt og med veeeeldig god hjelp av low 91 ble konvertering gjort.
Utrolig bra resultat etter endel fallgroper vi har passert.
Med denne konvertering fulgte selvfølgelig installasjon av oljekjøler 19 raders innkjøpt hos Radiatorspesialisten denne er frontmontert med adapter som har termostat på 80 grader innkjøpt hos Kollevold.
Intercooler må følge med syntes jeg så huggern en plass i Norge sendte meg en Passat cooler for ca 500 kr.
Ic ble plassert etter at jeg høvlet bort batterikasse (batt under baksete nu...type gasstett SMC) under der batteri stod før.Rør innkjøpt hos Mekonen samt silikon bend SAMCO ble installert....rimelig hjemmelaget og mulig at noen her ute synes det er langt strekk for ic system men håper at min nye turbo som blir montert om noen dager kan hjelpe litt på trykkøking.Kjører i dag på ca 0,55 i ladetrykk (still skrue på min gamle kkk turbo har satt seg) men jeg vet etter mye recearch på nettet at TDK kan jobbe med opptil 1,0 noe jeg ikke vil prøve.Tror at 0,8-0,9 kan gi det som er nødvendig.
Men duverden selv med 0,55 i ladetrykk er dette herrrrrrlig å kjøre med.
Westyn min veier 2 tonn etter test på vektkontroll (frivillig og ubetjent ,men vekta funka) senest i dag jeg synes at TDK maskina holder meg godt på plass i trafikken også på 90 sone "higway" vi har her mellom Trondheim og Værnes airport.
Sleit litt med cooling på lav hastiget men etter innmontering av vifte som foreløbig styres manuelt har jeg merket mye bedre drag i treg bykjøring.
Neste må bli å lese temperaturer inne i rørsettet til coolern og temostatstyre vifta.
Ja så langt sent en lørdagskveld.
Vil legge ut noen bilder hvis noen er interessert i Westy TDK prosjektet mitt.
Ha ei herlig helg Volkens.
Og masse ,masse,masse takk til low 91
Hilsen fra Lars Midtbø
Glemte å skrive at jeg har satt inn termostat på 82 grader c da jeg syntes maskina gikk litt for varmt.Cd bildeler fixa denne bestilliga for meg men jeg vet også at Møller bestiller 80 graders hvis du ønsker denne...til nesten dobbel pris................
nok et tilegg..olje temp ligger på ca 95 grader ved normal kjøring i 90 km/h og vanntemp er litt under midten på lysdioden (har ikke montert vanntemp meter ennå men det kommer)
Hard push på hørefot øker oljetemp til ca 97 grader og vanntemp klatrer litt over midten på dioden......meget fornyd med dette oppsettet.