Mitt prosjekt på Westfalia 86 TDK nå med el servo

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
Post Reply
LARSER´N
-
-
Phone: NYTT NR: 99784948

Mitt prosjekt på Westfalia 86 TDK nå med el servo

Post by LARSER´N »

På tide jeg skriver noen ord om meg selv og min kjære westy.
Jeg er gift med ei herlig jente fra Fillipinene som er noen få år yngere enn meg (er -58 modell selv).
Vi bor i Trondheim og har ei hytte på fjellet ca 120 km sør for Trd.
Men vi er glade i å farte rundtomkring og derfor fristet en westy mye etter 2 år med en rusten Coach 89 td light camp.
Westyen td ble innkjøpt for 3 år siden rimelig rustfri da den kun hadde blitt brukt på sommeren av en familie på sunnmøre.Westyen har en opprinnelse som varebil men ble i 1990 ombygd til Westfalia i Tyskland. ( hmm et av disse ombygg problemer er at gasspåfylling til 9 liters tank under bilen ikke har norsk standard......noen som vet om adapter til dette???? mottaes med stor takk).
Etter 3 år ble jeg oppmerksom på at det gikk an å sette inn en sterkere motor i T3, faktisk av low 91 som er her på dette forumet.
Jeg ble nyskjerrig på dette og senere hadde jeg napp på en TDK fra Bergen der en kar hadde krølla Golfen sin mot en fjellvegg men berga maskinisten.
Motor innkjøpt og med veeeeldig god hjelp av low 91 ble konvertering gjort.
Utrolig bra resultat etter endel fallgroper vi har passert.
Med denne konvertering fulgte selvfølgelig installasjon av oljekjøler 19 raders innkjøpt hos Radiatorspesialisten denne er frontmontert med adapter som har termostat på 80 grader innkjøpt hos Kollevold.
Intercooler må følge med syntes jeg så huggern en plass i Norge sendte meg en Passat cooler for ca 500 kr.
Ic ble plassert etter at jeg høvlet bort batterikasse (batt under baksete nu...type gasstett SMC) under der batteri stod før.Rør innkjøpt hos Mekonen samt silikon bend SAMCO ble installert....rimelig hjemmelaget og mulig at noen her ute synes det er langt strekk for ic system men håper at min nye turbo som blir montert om noen dager kan hjelpe litt på trykkøking.Kjører i dag på ca 0,55 i ladetrykk (still skrue på min gamle kkk turbo har satt seg) men jeg vet etter mye recearch på nettet at TDK kan jobbe med opptil 1,0 noe jeg ikke vil prøve.Tror at 0,8-0,9 kan gi det som er nødvendig.

Men duverden selv med 0,55 i ladetrykk er dette herrrrrrlig å kjøre med.
Westyn min veier 2 tonn etter test på vektkontroll (frivillig og ubetjent ,men vekta funka) senest i dag jeg synes at TDK maskina holder meg godt på plass i trafikken også på 90 sone "higway" vi har her mellom Trondheim og Værnes airport.

Sleit litt med cooling på lav hastiget men etter innmontering av vifte som foreløbig styres manuelt har jeg merket mye bedre drag i treg bykjøring.
Neste må bli å lese temperaturer inne i rørsettet til coolern og temostatstyre vifta.

Ja så langt sent en lørdagskveld.
Vil legge ut noen bilder hvis noen er interessert i Westy TDK prosjektet mitt.

Ha ei herlig helg Volkens.
Og masse ,masse,masse takk til low 91

Hilsen fra Lars Midtbø
:D :D :D

Glemte å skrive at jeg har satt inn termostat på 82 grader c da jeg syntes maskina gikk litt for varmt.Cd bildeler fixa denne bestilliga for meg men jeg vet også at Møller bestiller 80 graders hvis du ønsker denne...til nesten dobbel pris................
nok et tilegg..olje temp ligger på ca 95 grader ved normal kjøring i 90 km/h og vanntemp er litt under midten på lysdioden (har ikke montert vanntemp meter ennå men det kommer)
Hard push på hørefot øker oljetemp til ca 97 grader og vanntemp klatrer litt over midten på dioden......meget fornyd med dette oppsettet.
Last edited by LARSER´N on 01 Jul 2013, 02:12, edited 2 times in total.
Westfalia 86 høytak...Lækkert med 1,9 TDK ..
Radioamatør kallesignal LA2RRA.Medlem Norsk Radio Ræleliga.Tlf 004799784948
oyvinla
-
-

Post by oyvinla »

dette lover bra! legg ut litt bilder, så vi kan se på campingcontaineren!

når du har lagt inn så mye tid og penger som det virker som, ville jeg anbefalt deg å kjøpe en 4wd utkobler. har dette selv og bilen blir en drøm å kjøre med. drivverket blir skånet ved normal kjøring og så er det bare dra i spaken når du trenger 4wd
Øyvin Lanner med orange multivan syncro 1,9tdk intercooler decoupler og 74 T2b
TaigAGreEn
-
-
Car: T3 SYNCRO
Phone: 40492641

Post by TaigAGreEn »

Er dette en syncro? Klarte ikkje eg å lese meg fram til... Høres ut som et steinbra prosjekt!! Vil gjerne sjå bilder.
Tage Vedal

T3-fan
oyvinla
-
-

Post by oyvinla »

aiai. er nok jeg som blingsa litt. satt å så på en westy-syncro samtidig som jeg skrev
Øyvin Lanner med orange multivan syncro 1,9tdk intercooler decoupler og 74 T2b
steinn
-
-

Re: Mitt prosjekt på Westfalia 86 TDK 1,9 IC

Post by steinn »

LARSER´N wrote:...synes at TDK maskina holder meg godt på plass i trafikken også på 90 sone "higway" vi har her mellom Trondheim og Værnes airport. ...
Hvordan klarer den seg opp den laaange og seige bakken på E6 forbi Trondheim på vei nordover?
Lær av andres feil, dine egne kan koste deg livet!

88 T3 syncro, 1,9 TDK
89 T3 syncro 1,9 TDI
90 T3 syncro doka 2,1 112 hk
90 T3 syncro halvpanel, dobbeltdører 1,6 TD
07 Ford Ranger

Member of Team Syncronaut, kaffe- og kartbordgjengen.
Andrew
-
-

Post by Andrew »

Men hvorfor vurderer du å selge den da? :D
mvh,
Andrew
Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
LARSER´N
-
-

Post by LARSER´N »

Klættbakken går i 90 i 5.gir hehehe artig.

Andrew jeg vurderer fordi madammen begynner å bli lei av pengesluket mitt :( men jeg tror at alle problemer jeg har hatt underveis er overvunnet nu,Men det er jo en gammel bil så u never knw....satte inn anonnsen i lett fustrasjon men hvis det kommer et fett bud over 50k såååå kanskje.......ikke så lyst....hmmm veldig opp og ned akkurat nu.må sjekke med litt bank og for evt billån da jeg oppgraderer kanskje til t4 mult el l
LARSER´N
-
-

Post by LARSER´N »

Gladmelding til Lars fra Lars hehe.
Westyen min skal fortsatt rulle rundt med mitt navn i vognkortet.
Etter litt vingling har familierådet bestemy dette,og jeg er GLAAAD.
Kommer med bilder etter hvert her.

Lars
TaigAGreEn
-
-
Car: T3 SYNCRO
Phone: 40492641

Post by TaigAGreEn »

Bilder blir arti!!!
Tage Vedal

T3-fan
LARSER´N
-
-

Post by LARSER´N »

Link til noen bilder, kommer mer

http://foto.vg.no/show_album.php?aid=1292958

Lars
LARSER´N
-
-

Post by LARSER´N »

Lenge siden sist på denne tråden.
Har skiftet motor IGJEN ... nok en gang TDK 19 kjøpt fra Narle her på forumet.
Ohhhh denne trykker veldig godt og det før ic er montert.
Gammel motoren er solgt til en hyggelig kar med en strøken Coach tror 90 mod som har en nyoverhalt 16 xj i rompa men jeg forstår hvorfor han ønsker mere futt i kassa ja.
Han testkjørte containeren min ved ca minus 10-grader og containereen hadde ikke vært starta på ei uke men hu og hei start villig på sekundet etter gløding.Fortsatt har denne aaz motoren et sug etter olje men etter litt demontering av ic rør ble det avdekket masse olje i rørsystemet til ic (ladeluft kjølersystemet)....mulig luft lekkasje i rørsettet ja.....

Håper på at et vannkjølt ic sett fra xs-power i uk ikke blir for dyrt da dette er mitt neste mål på containeren min da vi skal cruise i Europa i sommer,inkl tyskland med div innkjøpp til t3 dernede.Leste på et inlegg fra olinia at hans cooler fra xs gikk varmt over 30 grader men det er vel et spørsmål om størrelse og sirkulasjon av vann.
E-mail er send til XS venter i spenning på svar derifra.Det var vel flere som var interesert men så langt har jeg bare 1 som har bekreftet ønske om watercooled ic så langt derfor forespurte jeg om 2 stk levert her i Trondheim.

Flere som er villig til å fohåndsbetale er dere velkommen til å pm meh eller ringe meg på tlf 99784948.

Mvh Lars M
LARSER´N
-
-

Re: Mitt prosjekt på Westfalia 86 TDK 1,9 IC med el styring

Post by LARSER´N »

Veldig lenge siden sist her men er opegående med el servo fra ultimate engeneering.uk....
Har kjørt ca 400 mil nå funker som fjell...men plutselig er det en svak klankelyd foran under drivers seat...
for mye power til gamle ledd????
Skal en tur til Alf i kaun i morra kanskje vi kan finne ut av lyden.....
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Post by Renax »

Tror nok slik eletrisk servo kan skape problemer om du står inntil en kant som gjør at uten servo vil du nesten ikke klare å rikke rattet, når du da får lettere styring vil du kunne bare svinge likevel, noe som vil gi for stor belastning på styresnekke og ledd ellers.
Eller det kan vere helt normal slitasje som et dårlig endeledd...

Sent from my GT-S7710 using Tapatalk 4 Beta
Alf Torp
-
-
Car: 86/91 T3 JX/AAZ
Phone: 40-62-70-60

Re: Mitt prosjekt på Westfalia 86 TDK nå med el servo

Post by Alf Torp »

Alt så bra ut under bilen, men det var en liten slakke i selve servoenheten på rattstammen. Det var imidlertid lite og det kjentes "avdempet" ut, som om det var ment å være sånn. Lyden kom derfra, så langt jeg kunne finne ut...
Mvh,
Alf

- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 87 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle Syncro 1.6TD Trufa Halvcamper
- 90 T3 Doka Syncro 2.1 MV
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1
- 81 Yamaha Tr1
- 99 Yamaha Vmax
LARSER´N
-
-

Re:

Post by LARSER´N »

Renax wrote:Tror nok slik eletrisk servo kan skape problemer om du står inntil en kant som gjør at uten servo vil du nesten ikke klare å rikke rattet, når du da får lettere styring vil du kunne bare svinge likevel, noe som vil gi for stor belastning på styresnekke og ledd ellers.
Eller det kan vere helt normal slitasje som et dårlig endeledd...

Sent from my GT-S7710 using Tapatalk 4 Beta

Ja jeg ser den så er forsiktig og har bil i bevegelse såå langt d er mulig før ratting.
Skifta endeledd på hyre side i fjr pga dårlig gummi men kanskje det er på tide å se over hele forstillinga da denne westyen har rulla ca 200.000 nå. Men all gummi er så langt i god stand...mulig bæerkuler begynner å si i fra at de er slitne.
Akke som tar sjangsen på en tur ti danmark på førstkommende søndag hvis alle deler er på plass :-)

takker for hintet Renax
LARSER´N
-
-

Post by LARSER´N »

Takker Alf for inspeksjon av forstilling...Knirkrlyd er nå observert på hyre side foran, rykter sier at det er noe i forstilling/bæring som sier skift meg snart...ja ja sånn er d med gamle biler.
Som mitt inlegg på t3 har jeg skiftet retur røret fra turboen til bunnpanna med et flexi rør coustom made fra Tess ,er litt usikker på om dette vil funke men jeg er veldig klar over at olja må renne pent ned til bunnpanna
uten noe "oppoverbøy" og det får jeg til med en lett form for stripsing hvis jeg bare finner en strips som tåler varmen der..

kommer tilbake med mere info om camping containeren i neste avsnitt :-)
LARSER´N
-
-

Post by LARSER´N »

Klar for Sverige/Danmark tur da alle deler er i hus og montert..Takk Narle for kjapp respons :-)
Avreise søndag retning Mora-Karlstad
Post Reply