Teknisk kontroll innkalling

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Gilbert
-
-

Teknisk kontroll innkalling

Post by Gilbert »

Fikk innkalling av biltilsynet til teknisk kontroll av min T3. Dette fordi tidligere eier ble stoppet med eksoslekkasje og knust baklykt. jeg kjøpte bilen slik den sto, og fikset feila, og nå kom innkallingen. Spørsmålet er om noen har noen erfaringer med om de kun sjekker det som var "mangel/feil", eller om de snille folka hos BT Jessheim, går over "hele" bilen. På en slik kontroll er det vel bare det som står på lappen som skal sjekkes? Ikke det at jeg har så mye å skjule, og bilen er netopp EU godkjent, men det er typisk at de greier å finne et eller å sette finger`n på!
2012 touran
2008 touran
1965 panel
1958 boble

Eivind Korsmo Herseth
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

om det er mangellapp så er det kun dem feila som e påpekt...
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Og står det ikke spesifikt at du MÅ til BT, kan du visst vise bilen på ett autorisert verksted.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Ørjan
-
-
Car: t5 1.9tdi-t3 syncro sperr foran og bak-t3 1.6td-t3
Phone: 97120012

Post by Ørjan »

spiller ingen rolle, visst bilen nettopp er godkjent
så kan du stikke opp til de. og vifte me papire, de kan ikke gjøre noe

visst eu-godkjenning kom etter stopping av bil , har de ingen rett til å sjekke bil, gi de en kopi av godkjennings papir
You create your own universe as you go along.
steinn
-
-

Post by steinn »

Ørjan wrote:spiller ingen rolle, visst bilen nettopp er godkjent

visst eu-godkjenning kom etter stopping av bil , har de ingen rett til å sjekke bil, gi de en kopi av godkjennings papir
WOW :!: Rolig nå :!: . De kan innkalle bilen din nårsomhelsthvorsomhelst - nesten. Husk på at de er tilsynsmyndighet og kan innkalle bilen for å sjekke om verkstedet har gjort jobben sin/har gjort god nok jobb
Lær av andres feil, dine egne kan koste deg livet!

88 T3 syncro, 1,9 TDK
89 T3 syncro 1,9 TDI
90 T3 syncro doka 2,1 112 hk
90 T3 syncro halvpanel, dobbeltdører 1,6 TD
07 Ford Ranger

Member of Team Syncronaut, kaffe- og kartbordgjengen.
vwcoach
-
-
Car: 3 stk. T3'er
Phone: 958 30 024

Post by vwcoach »

steinn wrote:
Ørjan wrote:spiller ingen rolle, visst bilen nettopp er godkjent

WOW :!: Rolig nå :!: . De kan innkalle bilen din nårsomhelsthvorsomhelst - nesten. Husk på at de er tilsynsmyndighet og kan innkalle bilen for å sjekke om verkstedet har gjort jobben sin/har gjort god nok jobb
Aldeles riktig "Steinn". De har myndighet til å innkalle nylige EU-godkjente kjøretøy. Dette for å sjekke om de verkstedene som har "eu-lissens" for EU-kontroll. Jeg har nemlig vært ute for det selv for 2 år siden, men T3'n min var i orden :wink:
Roar Indsetviken
VWbus Drammen

1990. 1.6 td T3 Caravelle Coach (Slugga no.5)
1989. 1.9 tdk T3 Doka Syncro (Kong Vinter)
1989. 1.9 tdk T3 Doka 2wd (Den Røde)

mail:
roar.indsetviken@gmail.com
roars.t3.verksted@gmail.com
vwbus.drammen@gmail.com
Ørjan
-
-
Car: t5 1.9tdi-t3 syncro sperr foran og bak-t3 1.6td-t3
Phone: 97120012

Post by Ørjan »

ja, men det er jo ikke det som er poenget her, da
You create your own universe as you go along.
Gilbert
-
-

Post by Gilbert »

Der Postmeister wrote:Og står det ikke spesifikt at du MÅ til BT, kan du visst vise bilen på ett autorisert verksted.
Det sto at den måtte til BT.
2012 touran
2008 touran
1965 panel
1958 boble

Eivind Korsmo Herseth
Gilbert
-
-

Post by Gilbert »

Men det er klart at om de skulle gå over bilen og finne andre feil eller mangler, så kan jeg jo altids ta en prat med de som EU godkjente bilen min. For da kan det jo hende at de har gjort for dårlig jobb.
2012 touran
2008 touran
1965 panel
1958 boble

Eivind Korsmo Herseth
tilstad
-
-

Post by tilstad »

I lys av denne saken din her, virker biltilsynet enda mer udugelige enn de gjorde den gangen de innkalte bilen min, og etter at jeg hadde vist den for dem, påla de meg å ta den på merkeverksted for å sjekke etter feil de mente "måtte" være der.

Etter 1500 kr for en sjekk av forstillingen og papir på at alt var ok, måtte jeg ned igjen, vise det, og da var det ok. :roll:

Var jo ingen feil på bilen fra starten av.

Tror de gjorde det bare for å være rasshøl, for det var jo ikke en spesifikk feil de påpekte. De brukte 30 dager med full sjekk av bilen på komme frem til at "den skulle jo ikke være sånn!"

Hvordan "sånn"?!?!? Vel det fant ingen noengang ut....
tilstad
-
-

Post by tilstad »

Så du må nok regne med at om de finner noen feil på bilen, selvom den er nylig EUkontrollert, vil de nok bare uspesifisert påpeke at "her er det feil" for så å pålegge deg å få sjekket bilen på et EU godkjent verksted.

Nissehuer.
Gilbert
-
-

Post by Gilbert »

Ja, jeg blir ikke sjokkert over noenting lenger, når det gjelder BT. Og i alle fall ikke de som jobber på jessheim. Men om de påpeker at noe annet er galt, så drar jeg bare dit jeg netopp eu godkjente den og sier at HALLO, det er feil ved bilen i følge BT, så får vi ta det derfra. En ting jeg vet jeg bør gjøre før jeg drar dit, er å ta av 19" felga, for det er sikkert noe som de vil kommentere.
2012 touran
2008 touran
1965 panel
1958 boble

Eivind Korsmo Herseth
WasserBoxer
-
-

Post by WasserBoxer »

Eksoslekkasje og knust baklykt er en type mangler som etter min mening IKKE kvalifiserer for visning av kjøretøy på trafikkstasjonen.

Dersom det blir påpekt ved en PK kontroll (Periodisk Kjøretøykontroll) er det ikke en slik mangel som krever trafikkstasjonforevisning, noe som kreves dersom f.eks. rammenummeret ikke stemmer med vognkortet. Da snakker vi om at noe er gæli!

Men i likhet med andre her på forumet har jeg også hørt om litt vel ivrige offentlige tjenestemenn.

Hva gjelder etterkontroll av en bil som har vært på PK så er det ikke så enkelt å gjøre det i ettertid. Da blir spørsmålet om bilen var i tilsvarende stand ved PK som den er senere ved forevisning på trafikkstasjonen.

En PK er en "der og da" kontroll. Om noe endrer seg på bilen i ettertid, så er det noe som skjer i ettertid. Det kan være at eier har montert på andre lys/hjul etc. i ettertid. Viktig å ha dette i mente.

Når en skal gjøre en etterkontroll etter mangel på en PK kontroll, er det KUN de påpekte manglene som skal kontrolleres. Hvertfall om det skjer på et PK bilverksted. De kan jo ikke gjøre hele kontrollen på nytt heller!

For eksempel: Du har fått mangel på noe lys bak på bilen. Du foreviser dette, men i mellomtiden har du satt på et sinnsykt "lysorkester" med tusenmetere foran på bilen, som ikke er helt i henhold. Da skal ikke de som gjør etterkontrollen henge seg opp i lysorkesteret, kun baklysa.

Til slutt - lykke til med forevisning av eksoslekasje og baklykt. Jeg tror jeg hadde ringt til trafikkstasjonen og spurt etter faglig leder - om de virkelig skal ha kjøretøy inn for å sjekke eksoslekkasjer og ei knust baklykt, eller om de ikke har mer alvorligere mangler å ta seg av!
Steinar Berggren
Gilbert
-
-

Post by Gilbert »

Tenkte jeg skulle ta en telefon til biltilsynet å høre. Når jeg var der sist fredag og bestilte time, så forklarte jeg at det tar max 1 min. å se at jeg har satt på ny baklykt og byttet den ene delen på eksosen. Men neida, måtte nok bestille en time ja. De har så lite å finne på, når de må ha meg inn for en time. Men,men, de gjør som de vil.

Når det gjelder etterkontroll av PK, som jeg forøvrig skal ha fredag denne uka, så stemmer det som WasserBoxer sier, at på en etterkontroll, så skal de kun sjekke de feila man fikk på PK. Så til den etterkontrollen gidder jeg ikke ta av 19", for det skal de ikke bry seg om.

Men til den tekniske kontrollen hos BT, så tar jeg ikke sjansen på å ha hjula på, for selv om de egentlig kun skal sjekke lykt og eksos, så kjenner jeg de kara der litt for godt og vet at de ville sagt noe på hjula. Men uansett så blir det spennende.

I skrivet fra BT, sto det at den tekniske kontrollen måtte være utført innen 8.9.2006 og time måtte bestilles 2 uker eller mer i forkant. Jeg dro til BT, sist fredag, 3 uker før 8.9.2006, og da hadde de første ledige time 28.09.2006. Så de har sikker VELDIG mye å gjøre...
2012 touran
2008 touran
1965 panel
1958 boble

Eivind Korsmo Herseth
WasserBoxer
-
-

Post by WasserBoxer »

Just presis - nettop det er lang ventetid på å få ledig time og de har etter min mening alt for lite å gjøre.

Klart det når de skal ha inn alle biler i området med knuste lykter og litt "pfutt" i eksosen er det ikke rart det blir kø tendenser.

Men det betyr at du kjører rundt med en bil som det er avskiltningsbegkjæring på det da etter 8. september. Eller har du fått skriftlig fra trafikkstasjonen at du kan kjøre frem til timen?

Kjenner til en som jobbet ved en trafikkstasjon for noe tid tilbake, han bad bare folk stikke innom når det var for å se på ei lykt eller noe sånt.

Be om å få snakke med faglig leder - spør om det er meininga at de skal holde på med slike bagateller!

Og det er helt riktig som du skriver- når du først er inne i hallen, kan alt anna ved bilen som event. ikke er i orden bemerkes og kreves utbedret.
Steinar Berggren
roars
-
-

Post by roars »

Senka biler å "sånt" må gjerne til BT...har vi erfart...
Og senka biler det....DET er farlig det.
Spørs jo om det er vinkelslipersenking eller noe i duren...men tror nok de fleste har ok greier.
Roar Sørnmo
Gilbert
-
-

Post by Gilbert »

Fikk ikke noe skriftlig, men jeg trur egentlig at denne bilen har vært begjert avskiltet siden jeg kjøpte den i våres, også har det tatt tid å få sendt papirene fra en annen trafikkstasjon og opp til jessheim.(noe i den duren)

Men jeg trur jammen jeg skal ta meg en tur i morra etter jobb, kjøre rett bort til hallen og prate med en der. 1 min, og det er sjekka. Da slipper de å bruke en time på meg. (siden de sikkert har mye å gjøre...) :D
2012 touran
2008 touran
1965 panel
1958 boble

Eivind Korsmo Herseth
Gilbert
-
-

Post by Gilbert »

Da har jeg vøri på etterkontroll med 19" felger, og det eneste de sa, var at denna bilen må du se å få senket. hehe. De sjekka bara feila fra forrige gang. Mansjetten sjekket han, så spurte han om hjullager var byttet, ja, sa jeg, selv om det ikke er byttet. Og den forbanna oljelekkasjen jeg ikke finner, sa han ingenting på. Jeg passet på å ha riktig mengde olje og gjort rent motorrom før jeg dro. Trur ikke han sjekket oljelekkasjen. Men, den skal jo fikses, bare jeg finner ut hvor det lekker. Men digg med eu godkjent bil!
2012 touran
2008 touran
1965 panel
1958 boble

Eivind Korsmo Herseth
Post Reply