Optimist som jeg er har jeg besluttet å lakere bayen selv, og jeg har jo strengt talt aldri lakert mer en småflekker med boks tidligere. Det har jo blitt ok, men fargeforskjell fra org. lakk, men når hele bilen skal lakeres er det jo greit.
Jeg lurer derfor om det finnes gode tips til hvordan slikt skal gjøres. Egentlig alle lakk-relaterte tips. Dette blir som å sykle uten at jeg vet hvordan en sykkel ser ut. Har fått pakkepris på rundt 4000 for lakk og klarlakk til hele bilen, og ønsker jo ikke å kaste de ut av vindu.
Ting jeg lurer spesielt på:
- Blir resultatet bruktbart?
- Hvordan blander man herder og lakk for at det blir riktig?
- Hvor og hvordan begynner man?
- Hvor lang tid tar en hellakering utvendig?
- Hvordan får man lakert taket?
- Og som sagt ellers alle erfaringer som er å kunne dele...
Tips til lakering
Tips til lakering
Espen
Spray vegger og tak med vann også. Da er du dønn (støv)sikker. Vent til dette ha rent ned, litt dumt å få vanndråper på våt lakksolrikioo wrote:Støv ødelegger alt. For å få et greit støv fritt rom: Kost ut alt drit. Luft ut, sp fukter du gulvet med vann. Så lakker du mens gulvet er fuktig.
Er sånn 2 kompiser av meg gjør. og det blir greit.
Lær av andres feil, dine egne kan koste deg livet!
88 T3 syncro, 1,9 TDK
89 T3 syncro 1,9 TDI
90 T3 syncro doka 2,1 112 hk
90 T3 syncro halvpanel, dobbeltdører 1,6 TD
07 Ford Ranger
Member of Team Syncronaut, kaffe- og kartbordgjengen.
88 T3 syncro, 1,9 TDK
89 T3 syncro 1,9 TDI
90 T3 syncro doka 2,1 112 hk
90 T3 syncro halvpanel, dobbeltdører 1,6 TD
07 Ford Ranger
Member of Team Syncronaut, kaffe- og kartbordgjengen.
-
Mike Sierra
- -

- Car: t5
Re: Tips til lakering
-Resulatet kan bli bra, men du trenger noe trening for å få det til...Espen wrote:Optimist som jeg ...... SNIPP
Ting jeg lurer spesielt på:
- Blir resultatet bruktbart?
- Hvordan blander man herder og lakk for at det blir riktig?
- Hvor og hvordan begynner man?
- Hvor lang tid tar en hellakering utvendig?
- Hvordan får man lakert taket?
- Og som sagt ellers alle erfaringer som er å kunne dele...
-Blandes silk som det står på boksen, eks 1 del A til 3 deler B pluss tynner. Blandingsforholdet må også selgeren kunne gi. Husk sil, blande boks og blandepinne. OG ikke glem værnemaske med riktig type filter!!
-Jeg har alltid delt jobben, tak først, vente til det er tørt, maskere, så sider og for- bak. Har alltid tatt av dører, panser og baggasjelokk og lakkert disse for seg. Hvis du har en farge som ikke er metallic så kan du pusse ned etterpå med 2000 papir og polere opp, dette blir bedre enn orginallakk.
OBS jeg har ikke lakkert særlig mye med met. lakk, synes det ble for dårlig resultat.
-Har bruk en uke på pussing, sparkling og lakkering, pluss evt tørketid.
-Taket, bygg stilas rundt, evt gardintrapp.
Jeg hadde kjøpt ei billig sprøyte og et par liter av den billige båtlakken til biltema (kan sikkert brukes til bil også). Få tak i et bilpanser (du kan få et av meg) og øv...
MS
Skrotnisse
Skrotnisse