TRIMMING AV 1.6 TD
-
KARMØYSTIG
TRIMMING AV 1.6 TD
er det noen som vet hvordan vi kan få mer effekt ut av denne motoren
70 hk er ikke allverden i en bil på 1600kg tomvekt
70 hk er ikke allverden i en bil på 1600kg tomvekt
vw caravelle coach entusiast på min hals
tlf 48144299
tlf 48144299
-
Rapidspeed
- -

- Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
- Phone: 95095170
-
KARMØYSTIG
-
Rapidspeed
- -

-
KARMØYSTIG
-
Rapidspeed
- -

-
Rapidspeed
- -

Trimming
Da er medurs som menes på begge skruene, eller? For å øke trykket/mengden? Den "wastegaten" (sort fjærbelastet plastventil) på innsugsmanifolden skal kanskje ikke røres? (Den skal vel åpne for overtrykket som blir når en slipper gassen, så ikke turbobladen blir ødelagt?)
Christer Dirfeldt
-90 Caravelle Syncro 1,6TD/ -96 Passat 1,9TDI
Snart også -03 Skoda Oktavia 1,9TDI
-90 Caravelle Syncro 1,6TD/ -96 Passat 1,9TDI
Snart også -03 Skoda Oktavia 1,9TDI
blir ikke no overtrykk når du slipper gassen. all luft går i motoren. er ikke no spjell som stenger for luften, slik som bensin. Hvordan stilles wastegaten? jeg finner ingenting på min er bare en stor metallklump med ett rør til turboen.
Øyvin Lanner med orange multivan syncro 1,9tdk intercooler decoupler og 74 T2b
Just turbo
Hvis det er en original turbo ifra en syncro,er det visst ikke mulig å justere opp ladetrykket på wastegaten.Vet ikke hvorfor det er gjort slik på dem. Jeg prøvde likevel engang,og da ble trykket lavere uansett hvilken vei jeg skrudde. Det ser ut til at bare 2WD turboene er justerbare på ladetrykket på wastegaten. Jeg kjøpte en justerbar ventil hos GIK Turbo,for å "lure" turboen,og det funka. Kostet en tusing. Har en slik ventil liggende. Da kapper man røret som går fra kompressorhuset og bort til Wastegaten,og kobler denne ventilen i mellom disse rørstussene.
MVH Eivind.
MVH Eivind.
En t3 om dagen gjør godt for magen !
Her var det mye snakk om å skru opp ladetrykk og dieselpumpe...
Disse 1,6 td-ene lever ikke noe særlig godt liv(sprukne topper, varmkjøring etc.etc.)
Det som skjer når du monterer turbo på en diesel, er at du øker trykket på innsugslufta, og dermed også temperaturen på innsugslufta. (også noe grunnet eksostemp i turbo)
Det jeg vil fram til, er at øker du turbotrykket enda mer enn originalt, så kommer motoren din til å leve et enda hardere og varmere liv.
Hvis du synes din JX er lite driftssikker originalt, så blir den i hvert fall det om du øker turbotrykket.
Det første du bør gjøre når du trimmer turbodiesel, er intercooler. Du kjøler ned innsugslufta etter turbo, minsker volumet av lufta(plass til mer oksygen=mer effekt) og dette fører i tillegg til lavere temperatur i motoren din.
Greit, det koster mer å montere intercooler enn å justere litt på turboen, men i lengden lønner det seg.
Disse 1,6 td-ene lever ikke noe særlig godt liv(sprukne topper, varmkjøring etc.etc.)
Det som skjer når du monterer turbo på en diesel, er at du øker trykket på innsugslufta, og dermed også temperaturen på innsugslufta. (også noe grunnet eksostemp i turbo)
Det jeg vil fram til, er at øker du turbotrykket enda mer enn originalt, så kommer motoren din til å leve et enda hardere og varmere liv.
Hvis du synes din JX er lite driftssikker originalt, så blir den i hvert fall det om du øker turbotrykket.
Det første du bør gjøre når du trimmer turbodiesel, er intercooler. Du kjøler ned innsugslufta etter turbo, minsker volumet av lufta(plass til mer oksygen=mer effekt) og dette fører i tillegg til lavere temperatur i motoren din.
Greit, det koster mer å montere intercooler enn å justere litt på turboen, men i lengden lønner det seg.
59 Type 271
80 Polo GT
85 Doka
80 Polo GT
85 Doka
-
Rapidspeed
- -

her ble det mye kremkake av dopapir, men men... jeg gjorde det på første coachen min og kjørte bakkar og dalar med camping vogna på slep.. kjørte 30000 med den uten ett feilslag.. med untak av under tegnedes egen skyld at jeg ikke kjøpte ny reimhjulsbolt.. bilen lever ennå i beste velgående og går norge på kryss og tvers som band bil...
og en ting vil jeg ha sagt.... og det er at 1,9TDK gikk INGENTING i forhold til denne.. prøvde 19en mens jeg hadde første coachen og da ble jeg SKIKKELIG skuffa... 1.9en er bra , er ikke det jeg sier.. men du verden hvor godt den JX"en dro..
på sikt er nok 1,9en mer levedyktig, men JXen er nok mer morsom om man bare gjør det riktig.. bedre toppfart gir også JXen da 1,9 leverer moroa ved lavere arbeidsturtall...
Noe av grunnen av det er at disse motorene har lik boring men Ulik slaglengde..
og en ting vil jeg ha sagt.... og det er at 1,9TDK gikk INGENTING i forhold til denne.. prøvde 19en mens jeg hadde første coachen og da ble jeg SKIKKELIG skuffa... 1.9en er bra , er ikke det jeg sier.. men du verden hvor godt den JX"en dro..
på sikt er nok 1,9en mer levedyktig, men JXen er nok mer morsom om man bare gjør det riktig.. bedre toppfart gir også JXen da 1,9 leverer moroa ved lavere arbeidsturtall...
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro
Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Jan..
Tenk å gjøre det samme på en 1,9 TDK da? Da flytter det på seg tenker jegrapidspeed wrote:her ble det mye kremkake av dopapir, men men... jeg gjorde det på første coachen min og kjørte bakkar og dalar med camping vogna på slep.. kjørte 30000 med den uten ett feilslag.. med untak av under tegnedes egen skyld at jeg ikke kjøpte ny reimhjulsbolt.. bilen lever ennå i beste velgående og går norge på kryss og tvers som band bil...
Lær av andres feil, dine egne kan koste deg livet!
88 T3 syncro, 1,9 TDK
89 T3 syncro 1,9 TDI
90 T3 syncro doka 2,1 112 hk
90 T3 syncro halvpanel, dobbeltdører 1,6 TD
07 Ford Ranger
Member of Team Syncronaut, kaffe- og kartbordgjengen.
88 T3 syncro, 1,9 TDK
89 T3 syncro 1,9 TDI
90 T3 syncro doka 2,1 112 hk
90 T3 syncro halvpanel, dobbeltdører 1,6 TD
07 Ford Ranger
Member of Team Syncronaut, kaffe- og kartbordgjengen.
-
Rapidspeed
- -

håper det,, men spørs hvor mye som skal til for å justere momentskurven... motor med lengre slaglengde er sterkere men ikke like turtallsvillig... men nå er jeg som ole brumm og sier jatakk begge deler...
først få den inn og se hva den kan levere og ta utgangspunkt i det...

først få den inn og se hva den kan levere og ta utgangspunkt i det...
-19 Tesla model 3 LR
Jan..
Jan..
Er vel regulatoren i pumpa som begrenser det...så om du bruker pumpa fra jx 1,6'ern vil du nok dra samme turtallet på 1.9'ern som 1,6.rapidspeed wrote:håper det,, men spørs hvor mye som skal til for å justere momentskurven... motor med lengre slaglengde er sterkere men ikke like turtallsvillig... men nå er jeg som ole brumm og sier jatakk begge deler...
først få den inn og se hva den kan levere og ta utgangspunkt i det...![]()
![]()
Roar Sørnmo