Neste steg i "bli kjent", og "få den til å vare" prosessene!
1) Ringte til Gumpens i Notodden for å bestille time til service. Ble holdt på vent i 5 minutter, hvoretter jeg ble satt tilbake til sentralbordet. Sa jeg ville bestille service, men at det passet dårlig å bli holdt på "vent" på ubestemt tid, og spurte om de kunne ringe meg opp igjen; "greit". Ingen gjenoppringing. Det kan være tilfeldigheter, men min første erfaring er at de ikke klarer å organisere sin virksomhet på en rasjonell og kundevennlig måte. Derfor lurer jeg på om noen her har brukt dem, med tilfredstillende service, eller om noen kan anbefale (andre) merkeverksteder i Telemark og nabodistriktene? Jeg er fleksibel, og kan like gjerne kjøre 15 som 5 mil til et sted jeg blir fornøyd med.
2) Første smak av vinter kom tidlig i Tinn, og jeg gikk ut sent en kveld for å legge om til vinterhjul da værmeldingen brått ble endret fra regn til snø. Fikk ikke de originale stålfelgene m Hakkapeliitta dekk til å "gli inn" på (ett av) baknavene, som ser slik ut:

(beklager dårlig bildekvalitet, blitz-innstillingen ser ut til å leve sitt eget liv)
Gjetter jeg rett om jeg tror noen har satt en sentreringsring fast på navet med noe rødlig lim? Den skarpøyde leser har sett på første bildet i tråden at sommerdekkene står på ikke-VW lettmetallfelger; muligens en grunn til bruk av slike ringer. Men siden fremhjulene satt sentrert uten slike ringer på navene er jeg ikke overbevist om behovet. I så fall, burde det gå å bikke av ringen fra nevnte baknav med en skrutrekker/meisel, evt etter litt oppvarming med varmluft?
3) Blant papirene var et fullt sett brukerveiledninger til et Ebersp“acher Airtronic diesel varmeapparat, samt en trådløs fjernkontroll. Ville anta et det var for å gi litt lunk i lasterommet, jfr første 10 år i tjeneste i Hemsedal. Men jeg har ikke sett (tegn til) noe varmeapparat montert (el demontert) noe sted. Var det et "standard" sted en slik ble montert? Etter aktivering av fjernkontrollen viser displayet "no co". På dashbordet er det en rød trykk-knapp under "varsel-knappen" - se bildet under; kan denne indikere at mottageren for fjernkontrollen ble montert der? Denne trykk-knappen kobler inn kupe-viften (utenom tenningslåsen), hastigheten til viften kan endres med den originale trinnbryteren.
4) Ellers viser bildet nedenfor tre vippebrytere med for meg ikke-standard symboler. Disse ser ut til å være for å koble inn diverse strømuttak til lys forskjellige steder. Jeg har målt 12 V på ett av dem, baki lasterommet, de andre er kanskje døde pga utbrente sikringer.
For så vidt artig å se at en bil ble utstyrt grunding tilpasset kundens ønsker, selv om alt ikke ser ut til å fungere nå. For meg er det viktigste at bilen starter, går og stopper etter behov.