Clutch
-
Jim Hansen
- Car: T3
- Phone: 45866464
Clutch
Godtfolk!
Har hatt mye med T1 å gjøre, men no har min datter fått seg T3 86 modell bensin i russegave. Russebilen fungerte meget bra, men når jentene skulle til Møre Bruktbildeler for å hente gasfjærer til bakluka så begynte clutchen å slå seg vrang. Dvs uten motor igang så er det enkelt å sette bilen i gir, med motor igang clutch inne - så er det håpløst å sette bilen i gir. Må vi bytte clutch eller - jentene har 2 uker til russetida - og vi må få bilen på veien.
Hjelp!!
Har hatt mye med T1 å gjøre, men no har min datter fått seg T3 86 modell bensin i russegave. Russebilen fungerte meget bra, men når jentene skulle til Møre Bruktbildeler for å hente gasfjærer til bakluka så begynte clutchen å slå seg vrang. Dvs uten motor igang så er det enkelt å sette bilen i gir, med motor igang clutch inne - så er det håpløst å sette bilen i gir. Må vi bytte clutch eller - jentene har 2 uker til russetida - og vi må få bilen på veien.
Hjelp!!
Re: Clutch
Hei.
Dette høres mer ut som et betjeningsproblem enn selve clutchen.
Prøv å skifte væske/lufte systemet først, og se etter lekkasjer i hovedsylinder og slavesylinderen.
Dette høres mer ut som et betjeningsproblem enn selve clutchen.
Prøv å skifte væske/lufte systemet først, og se etter lekkasjer i hovedsylinder og slavesylinderen.
-89 Halvpanel 1.9Tdk Turbosnegla 2
-84 Doka 1.9Tdk
-00 Bora 1,9 Highline
-84 Jetta Coupe 1,6
Medlem av VWBUS Mjøsa
Tommy B. Strøm
-84 Doka 1.9Tdk
-00 Bora 1,9 Highline
-84 Jetta Coupe 1,6
Medlem av VWBUS Mjøsa
Tommy B. Strøm
-
Runewilliam_Mercury1952
- -

- Car: T4 2000 APL, 1952 Mercury
Uten å ha rørt en T1 noen gang, synes jeg at dette høres ut som at enten løser ikke clutchen ut, eller så er lagret i svinghjulet (det som inngående aksel fra girkassa går inn i) ødelagt (er kanskje bare en foring)
Denne foringen/lagret skiftes ved å ta ut girkassa, finne en dor med omtrent samme dimensjon som inngående aksel, fylle lager/foring med fett og slå på doren slik at fettet presser ut foring/lager
Hilsen Rune
Denne foringen/lagret skiftes ved å ta ut girkassa, finne en dor med omtrent samme dimensjon som inngående aksel, fylle lager/foring med fett og slå på doren slik at fettet presser ut foring/lager
Hilsen Rune
-
Jim Hansen
Dette er en T3 Rune 
Dvs at denne bilen har hydraulisk clutch? - når du nevner lufte systemet?
Dvs at denne bilen har hydraulisk clutch? - når du nevner lufte systemet?
-
Runewilliam_Mercury1952
- -

- Car: T4 2000 APL, 1952 Mercury
Leste litt feil i første post [emoji28]
Da har jeg hatt mer med dette å gjøre [emoji3]
Mener fremdeles at det kan være samme feil, da...
Hilsen Rune
Da har jeg hatt mer med dette å gjøre [emoji3]
Mener fremdeles at det kan være samme feil, da...
Hilsen Rune
Sjekk bremsevæskenivået aller først. Clutchen får væske fra samme beholder, og blir det for lavt er beholderen så klokt laget at clutchen blir fri for væske først. Så fyll opp og luft clutchen et det første jeg ville ha prøvd. Og pass på nivået mens du lufter. Etterfyll før det blir for lavt.
91 T3 Multivan Syncro TDK Tizianrot
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
-
StephanJX
- Car: T3 1987 JX Joker
- Phone: +4745870049
Hei,
jeg tipper på pilotlageret i svinghjulet. Men det koster ingenting å sjekke først nivå på bremsevæske, og å sjekke etterpå hvis den hydrauliske sylinder øver girkassen beveger seg, og presser ned hevarm til selve clutchen. Hvis dette fungerer, og det er faktisk ingen problem å få gir inn uten at motoren går, så hadde jeg kjøpt nytt pilotlager (koster ikke mye), og tatt ned selve girkassen.
Lykke til! Cheers, Stephan
jeg tipper på pilotlageret i svinghjulet. Men det koster ingenting å sjekke først nivå på bremsevæske, og å sjekke etterpå hvis den hydrauliske sylinder øver girkassen beveger seg, og presser ned hevarm til selve clutchen. Hvis dette fungerer, og det er faktisk ingen problem å få gir inn uten at motoren går, så hadde jeg kjøpt nytt pilotlager (koster ikke mye), og tatt ned selve girkassen.
Lykke til! Cheers, Stephan
--
All days have the same length, but a different width...
All days have the same length, but a different width...
-
Jim Hansen
Tusen takk for gode svar!
Når jeg endelig fant bremsevæske beholderen så var den under minimum. Fylte opp - men må vel luftes - noen som vet om youtube video på det? Eller bilder?
Når jeg endelig fant bremsevæske beholderen så var den under minimum. Fylte opp - men må vel luftes - noen som vet om youtube video på det? Eller bilder?
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Du kan iallefall banne på at lufteskruen på pumpa på gearkassa knekker, så vær forsiktig der.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
CARASYN87
- -

- Car: T3 Syncro 1991 DJ, T2a/b 1972, Renault RX4 2003
- Phone: 93277745
Hei Jim.
Hvis du bor i Ålesundomradet så kan jeg kanskje hjelpe deg.
Hvis du bor i Ålesundomradet så kan jeg kanskje hjelpe deg.
Med vennlig hilsen CARASYN87.
-
GLENN MARVIN
- -

- Car: T3SYNCRO
- Phone: 91647900
Her er det vel viktig å finne ut hvor bremsevesken lekker ut, siden beholderen er nesten tom.
Det kan selvfølgelig være hvor som helst i bremse'kretsen.
Men clutch'røret har en svakhet det går gjennom en rammevange rett ved der det går over til slange ved girkassen. Det pleier å ruste godt der. Det ser du fort ved inspeksjon.
Det er forresten 6 mm rør vist det må byttes.
Lufting foregår som vanlig. Som Postmesteren sier, lufteskruen knekker nok vist ikke den smøres i god tid før du prøver å løsne den.
Det kan selvfølgelig være hvor som helst i bremse'kretsen.
Men clutch'røret har en svakhet det går gjennom en rammevange rett ved der det går over til slange ved girkassen. Det pleier å ruste godt der. Det ser du fort ved inspeksjon.
Det er forresten 6 mm rør vist det må byttes.
Lufting foregår som vanlig. Som Postmesteren sier, lufteskruen knekker nok vist ikke den smøres i god tid før du prøver å løsne den.
87 blå 112i Syncro halvpanel decoupler 2 diff full camper.
89 orange Syncro halvpanel diesel.
88 blå Syncro diesel.
79 oransje Golf 1,5 automat
Ops, og en 1995 MB T1N
Kristiansand Bus-Depot.
89 orange Syncro halvpanel diesel.
88 blå Syncro diesel.
79 oransje Golf 1,5 automat
Ops, og en 1995 MB T1N
Kristiansand Bus-Depot.
Det er bare å fylle, og så sitte å pumpe på cluch'en til man får krampe i venstrefoten. Siden det har lekket ut er det hull som slipper ut lufta, trenger ikke røre luftenippel.
Tipper det er slavesylinder som er gåen, sitter på girkassa ved starteren..
Sent from my S6 using Tapatalk
Tipper det er slavesylinder som er gåen, sitter på girkassa ved starteren..
-
mortenfjell
- -

- Car: T3 Atlantic syncro 112 i
- Phone: 40095295
Har du sjekket om det er våt flekk innerst på gummimatter hos fører ? Det var der min veske havnet
I så fall sliten hovedsylinder, hverken dyrt eller vanskelig å fikse I så fall 
-
Jim Hansen
Tuusen takk for all den gode informasjonen her på forumet - helt fantastisk gjeng!!
Hadde med meg en god kompis som er lastebilmekaniker, og vi fikk lufta på girkassa, og bakhjul - men ingen luft.
Vi fikk også testa at "armen" hadde fullt utslag på kassa når vi trykte clutchen inn. Vi prøvde også mekanisk om vi fikk den til å gå lenger - uten hell.
Vi konkluderte med at mekanikken fungerer, pedalen er lett, og fullt utslag på clutcharmen på kassa - så da må problemet sitte inne i kassa.
Hva tror dere?
Vi leter nå etter et verksted som kan ta jobben - på 1, 5 uke til russetida begynner...
Holder til på Skodje - som noen som vet i Ålesunds området...
Hadde med meg en god kompis som er lastebilmekaniker, og vi fikk lufta på girkassa, og bakhjul - men ingen luft.
Vi fikk også testa at "armen" hadde fullt utslag på kassa når vi trykte clutchen inn. Vi prøvde også mekanisk om vi fikk den til å gå lenger - uten hell.
Vi konkluderte med at mekanikken fungerer, pedalen er lett, og fullt utslag på clutcharmen på kassa - så da må problemet sitte inne i kassa.
Hva tror dere?
Vi leter nå etter et verksted som kan ta jobben - på 1, 5 uke til russetida begynner...
-
Buss Marius
- -

- Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
- Phone: 92023467
T3 2wd kasser finnes vel over hele landet, til en pris som gjør det billigere å bytte enn å reparere. Når tid er viktig så er ikke jeg i tvil. Bytt kasse.
Legg ut en annonse i ønskes kjøpt og vipps så har dere flere å velge mellom. Da er det bare snakk om å få den til Skodje. Man trenger ikke være rakettforsker for å bytte den og det går på at par timer.
Legg ut en annonse i ønskes kjøpt og vipps så har dere flere å velge mellom. Da er det bare snakk om å få den til Skodje. Man trenger ikke være rakettforsker for å bytte den og det går på at par timer.
-
ducce999s
- -

- Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
Dette fikser dere selve, 5 bolter på girkasse/motor, 2x6 umbrako på drivaksler, og 4xm8 på girkassefestet. Ta av slavesylinderen fra girkassen. Senk ned kassen og sjekke klutsjen. Dette vil ikke ta mer enn maks to timer å få ned (forutsatt at umbrako boltene ikke kranglerJim Hansen wrote:Tuusen takk for all den gode informasjonen her på forumet - helt fantastisk gjeng!!
Hva tror dere?
Kan være så enkelt at det kun er lamellene som er gåen.
Tolker deg til at girkassen fungerer på alle gir, og at det kun er frikobling som er problemet. og da det ikke er noe luft i systemet, mekanikken utvendig fungerer, da gjenstår kun klutsjen. ca 1000-1300kr.
EDIT: last ned denne filen så finner dere alt om girkassen https://rushfiles.one/client/publiclink ... dy3Aoe7nrN
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Enig. Ta ned girkassen og sjekk clutchen før dere investerer i ny girkasse. Sjekk også det lille lageret i senter av svinghjulet. Er det ødelagt kan det være nok til at inngående aksel i girkassa roterer med motoren selv om clutchen er helt frikoblet.
Nålelageret i veiva du tenker på? Kan det bli ille nok til at det drar med seg akselen? Har vanskelig for å tro at det lageret kan overvinne synkroniseringsringene..OddN wrote:Enig. Ta ned girkassen og sjekk clutchen før dere investerer i ny girkasse. Sjekk også det lille lageret i senter av svinghjulet. Er det ødelagt kan det være nok til at inngående aksel i girkassa roterer med motoren selv om clutchen er helt frikoblet.
Ellers enig, om det hydrauliske funker som det skal og armen beveger seg er det bare å få ned kassa. Den må ned uansett så likegodt å gjøre det først som sist.
Denne gang tipper jeg en bit har løsnet av lamellplata, og ligger kilt mellom lamell og trykkplate eller svinghjul [emoji10]
Jepp. Hadde det problemet på den 2wd Multivanen. Utslitt clutch som sluret i 4. og 5. gir men likevel vanskelig å få i gir. Nålelageret hadde gått helt i oppløsning, det var bare småbiter igjen av nålene. Nytt, godt smurt nålelager og selvsagt ny clutch og bilen var som ny å kjøre. Dessverre tok rusten den bilen men det er en annen sak...Renax wrote:Nålelageret i veiva du tenker på? Kan det bli ille nok til at det drar med seg akselen? Har vanskelig for å tro at det lageret kan overvinne synkroniseringsringene..OddN wrote:Enig. Ta ned girkassen og sjekk clutchen før dere investerer i ny girkasse. Sjekk også det lille lageret i senter av svinghjulet. Er det ødelagt kan det være nok til at inngående aksel i girkassa roterer med motoren selv om clutchen er helt frikoblet.
Ellers enig, om det hydrauliske funker som det skal og armen beveger seg er det bare å få ned kassa. Den må ned uansett så likegodt å gjøre det først som sist.
Denne gang tipper jeg en bit har løsnet av lamellplata, og ligger kilt mellom lamell og trykkplate eller svinghjul [emoji10]
-
Jim Hansen
Heisann
Greit å vite hva som ble fasiten
Det ble clutch bytte - takket være dere her inne så slapp jentene å betale for å undersøke hva som feilte (vi fedrene tok feilsøkinga). Verkstedet tok kassa rett ut og konstaterte det vi fedrene allerede hadde funnet ut etter tips fra dere.
Takk for hjelpen!!
Greit å vite hva som ble fasiten
Det ble clutch bytte - takket være dere her inne så slapp jentene å betale for å undersøke hva som feilte (vi fedrene tok feilsøkinga). Verkstedet tok kassa rett ut og konstaterte det vi fedrene allerede hadde funnet ut etter tips fra dere.
Takk for hjelpen!!
-
ducce999s
- -

- Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
Godt at det løste seg [emoji3]
Regner med at fedrene nå tar over bilen etter endt russetid [emoji41][emoji23]
Sent fra min E6553 via Tapatalk
Regner med at fedrene nå tar over bilen etter endt russetid [emoji41][emoji23]
Sent fra min E6553 via Tapatalk
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
Paul G
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
Paul G