Syncroen min har original AAZ innsug og eksosmanifold, og dermed er det ikke plass til JX-luftfilteret der det egentlig skal henge. Bilen har et "sportsluftfilter" på et relativt kort rør ut fra turboen. Ikke akkurat ideelt for å få kald innsugsluft.
Men jeg har en plass vært borti en prosjektbil (sannsynligvis en ekspedisjonssyncro) som hadde luftfilterboksen på høykant foran venstre baklykt. Den var plassert med lokket nedover slik at filteret kunne skiftes/rengjøres fra undersiden uten noen annen demontering enn å løsne vingmutteren. Og jeg mener å huske at huset var noe innkortet for at den ikke skulle stikke for langt ned...
Noen som husker å ha vært borti noe sånnt, og som evt har en link? Har googlet og søkt i det vide og brede, men frykter at det hele har blitt offer for Photobucket sitt bildestunt.
AAZ og alternativ luftfilterplassering
AAZ og alternativ luftfilterplassering
91 T3 Multivan Syncro TDK Tizianrot
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
-
4x4syncro
- -

- Car: 1991 caravelle syncro 90 Coach Automat
- Phone: 95294695
Re: AAZ og alternativ luftfilterplassering
Jeg har brukt et lukket kn luftfilter fra biltema som jeg hektet på den orginale "snorklen" sånn at motoren får kald luft igjen
kortet det inn så mye som mulig da det var knapt med plass når jeg måtte hekte på lmm også. Finner det ikke på siden til biltema i farta, mulig det har gått ut
Åsmund
T3 Caravelle Coach 1990 Automat
T3 Caravelle Syncro 1991
T1 transporter 1953
T2 transporter 1969
T3 Caravelle Syncro 1991
T1 transporter 1953
T2 transporter 1969
-
4x4syncro
- -

- Car: 1991 caravelle syncro 90 Coach Automat
- Phone: 95294695
Var ikke noe bilde i prosjekt tråden på akkurat det men her er et jeg fant i farta på tlf. Kanskje et sånt hadde gjort susen?

Åsmund
T3 Caravelle Syncro 1991
T1 transporter 1953
T2 transporter 1969
T3 Caravelle Syncro 1991
T1 transporter 1953
T2 transporter 1969
Akkurat. Ja det er selvsagt også en mulighet.
Men jeg hadde lyst til å sjekke ut den andre muligheten. Det er allerede laget hull nederst i D-stolpen på bilen min. Usikkert om det har vært til luftfilter eller intercooler. Den originale JX-filterboksen passer oppi, og montert med det originale 90 graders uttaket på toppen er høyden på boksen helt ok fra undersiden. Men jeg syns kanskje den havner noe nært eksosrøret mellom turbo og potte. Så det var igrunn det jeg hadde lyst til å studere på den andre ombyggingen... Dette røret er ikke helt originalt på min bil, men laget for å passe både mot AAZ turboen og den vanlige JX-potta. Og det kan godt flyttes noe om det viser seg å være nødvendig. Tenkte og eventuelt å pakke det inn i sånn varmedempende eksosbandasje.
Men jeg hadde lyst til å sjekke ut den andre muligheten. Det er allerede laget hull nederst i D-stolpen på bilen min. Usikkert om det har vært til luftfilter eller intercooler. Den originale JX-filterboksen passer oppi, og montert med det originale 90 graders uttaket på toppen er høyden på boksen helt ok fra undersiden. Men jeg syns kanskje den havner noe nært eksosrøret mellom turbo og potte. Så det var igrunn det jeg hadde lyst til å studere på den andre ombyggingen... Dette røret er ikke helt originalt på min bil, men laget for å passe både mot AAZ turboen og den vanlige JX-potta. Og det kan godt flyttes noe om det viser seg å være nødvendig. Tenkte og eventuelt å pakke det inn i sånn varmedempende eksosbandasje.
91 T3 Multivan Syncro TDK Tizianrot