T3 Westfalia; batteri nr. 2
-
grepst1
- -

- Car: 87 Westfalia, 59cab, 64 KG cab, 65 Samba ++
- Phone: 90113303
T3 Westfalia; batteri nr. 2
Må ha nytt batteri under førerstol. Har god erfaring med batteri frå Biltema. Er dette "standard" batteri og anbefalingar om styrke osv?
-
Buss Marius
- -

- Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
- Phone: 92023467
Re: T3 Westfalia; batteri nr. 2
Du skal vel da ha "Camping" batteri. Problemet er bare at det ikke finnes noe camping batteri som er lavt nok til at lokket oppå kan bli liggende på. Jeg kjøpte et 80Ah AGM batteri, (gult) fra Biltema og tok av lokket, da var det plass. Jeg er ikke den eneste som har gått for den løsningen.
Ellers er jeg også veldig fornøyd med Biltema batterier. T4n fikk nytt 100Ah biltema batteri i går. Dette da det 75Ah batteriet fra T3n, som vikarierte, ikke helt klarte jobben.
Ellers er jeg også veldig fornøyd med Biltema batterier. T4n fikk nytt 100Ah biltema batteri i går. Dette da det 75Ah batteriet fra T3n, som vikarierte, ikke helt klarte jobben.
-
grepst1
- -

Ja, har nok same erfaring med noverande batteri og lokket er fjerna og erstatta med litt provisorisk løysing.
-
grepst1
- -

Forresten, kva er ideell høgde for å få plass og er det nødvendig med "AGM" kvalitet?
-
mortenfjell
- -

- Car: T3 Atlantic syncro 112 i
- Phone: 40095295
Jeg hadde samme problemet og ga rett og slett opp å finne fritidsbatteri som passet .så egentlig ikke noe poeng med å fjerne lokket heller , men har en gummi over pluss polen . De har det på biltema også , små gummimatter I 2 mm glatt gummi som jeg har funnet praktisk til mange ting
jeg har derimot problemer med å få batteriet til å vare ? Etter et års tid slutter de å ta til seg strøm , det første var et gult til 2000 kr ble snodig lukt jeg kjente igjen fra et batteri som tørrkokte på grunn av litt heftig spenningsregulator ( råtne egg ) kjente på batteriet bak meg mens jeg kjørte og det var drit varmt som medførte rask stopp og bortkobling
all ære til biltema som rett og slett spurte om jeg ville ha pengene igjen eller nytt batteri, gikk for et svart fritidsbatteriet som er rundt et og et halvt år og som jeg nettopp oppdaget ikke tar til seg strøm . Har lagt opp div ladeuttak bak direkte fra dette batteriet og har spenningsmåler til å putte rett I uttaket 10.6 med motor av og 13.9 så fort jeg starter opp . Leste I en tråd her om selvutladning på fritidsbatteriet og lurer på om dette dreper dem ganske raskt spesielt når det blir stående strømløst I kulda ???? Men er bare å ta vare på kvitteringa og gjøre med minimum to års garanti så har en jo batteri for livet 
Mvh morten
Mvh morten
-
grepst1
- -

Ser i katalog frå BT at fritidsbatteri har 1 års garanti, så kanskje eit generelt problem med fritidsbatteri vs standard.
Sølv-kalsium batteri frå BT har høgde heilt ned til 175mm, så dette hadde sikkert gått inn uten å fjerne lokket. Vil standard batteri ryke raskt med bakgrunn i ofte "flatt batteri? (Bilen er ikkje i bruk om vinteren, så koblar ut sakene då).
Sølv-kalsium batteri frå BT har høgde heilt ned til 175mm, så dette hadde sikkert gått inn uten å fjerne lokket. Vil standard batteri ryke raskt med bakgrunn i ofte "flatt batteri? (Bilen er ikkje i bruk om vinteren, så koblar ut sakene då).
-
Buss Marius
- -

- Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
- Phone: 92023467
Når det gjelder bruk av "Sølv" batteri fra Biltema, så tror jeg egentlig de funker fint, om man ikke tapper de helt ned så ofte. Startbatteriet er ment å ha mye strøm hele tiden og være i stand til å levere en høy mengde strøm i start øyeblikket.
alternativet er jo å ha litt større batteri. Isteden for å ha et 70Ah der man bruker 40Ah, så kan man ha 90Ah og bruke 40
Selv tør jeg ikke la et batteri stå i månedsvis uten å lade det opp minst hver 3 måned.
alternativet er jo å ha litt større batteri. Isteden for å ha et 70Ah der man bruker 40Ah, så kan man ha 90Ah og bruke 40
Selv tør jeg ikke la et batteri stå i månedsvis uten å lade det opp minst hver 3 måned.
-
mortenfjell
- -

- Car: T3 Atlantic syncro 112 i
- Phone: 40095295
Mener å huske at både bredde og høyde er 175 mm lengden husker jeg ikke
husk på å måle bunnen av batteriet hvis det har kanter for fester og regne med polene hvis disse er av typen som stikker opp . Tror egentlig det bare er fitidsbatterier som er konstruert for konstant utladning / lading og er nok utvilsomt det som vil takle dette best
må jo på batterijakt selv og kommer til å skite I høyden da jeg ikke tror det er mulig å finne fritidsbatteri med 175 mm høyde 
Mvh morten
Mvh morten
-
Needforspace
- -

- Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
- Phone: 41tonull5391
Det ser ut som at fra Biltema er et 80Ah det største som får plass og da uten luken. Det er 314 x 174 x 190 så det må stå, det kan ikke legges ned.
Om man fjerner luken og bruker klemme som er isolert på toppen kan man jo eventuelt montere ett under hvert sete og ha bra med kapasitet.
Om man fjerner luken og bruker klemme som er isolert på toppen kan man jo eventuelt montere ett under hvert sete og ha bra med kapasitet.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com