Registrere fra fem til syv seter

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Espen K
Car: 2000 Caravelle 2,5Tdi 8seter

Registrere fra fem til syv seter

Post by Espen K »

Jeg går å kikker på Caravelle 7setere rundt 2000modell men det er ikke så mange som faller i smak, eller så er de alt for langt unna.
Men det er et par fine femsetere ikke så langt unna, og derfor lurer jeg på om det er mulighet for å bytte sete konfigurasjon til syv seter og godkjenne dette?

Vet det er mulig andre veien men har noen byttet om fra fem til syvseter og fått det godkjent?

Det må selvfølgelig brukes seter og belter fra en original syv seter utgave.
Last edited by Espen K on 31 Jul 2017, 11:55, edited 1 time in total.
hypomac
-
-
Phone: Niellveførtifire315

Re: Registrere fra fem til syv seter

Post by hypomac »

Hei!

Det du beskriver er stort sett alltid mulig, bare spørsmål om pris.

Dersom bilen er over 12 år, kan du uten kostnad endre antall seter
(tar forbehold om visning til vegvesen etterpå, og at ein bruker godkjennt festemiddel, godkjennte setebelter,
samt at seter er montert med eller mot kjøreretning,(ikkje på tvers) og henta frå typegodkjennt kjøretøy.

Er fleire eksempel her på forumet på biler som har auka antal seter.
Om du spesifiserer versjon caravelle så er det enklere å gi eksempel.
Caravelle 2.5 TDI GL 97mod kort 9 seter
Nissan Leaf Tekna 2013
Espen K

Post by Espen K »

Tankene var en T4 fra rundt 2000 modell.
Jeg tror nok festene ligger klare i gulvet men hvordan er det å få dette godkjent hos SVV?
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Du må uansett hva du finner på, ta den praten med de først. Dessverre. For hva vi mener er irrelevant, tipsene og hjelpen er derimot ikke. :)
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Drittsekken
-
-
Car: 2003 Multivan Westfalia 2,5TDI 102HK
Phone: 930treåtte720

Post by Drittsekken »

Ikke for å krangle med Hypomac, men jeg var av den oppfating at 10 år var grensen for å slippe avgifter. Gjør vel ikke noe i denne sammenheng da alle T4 er minst 14 år gamle nå. Det som vel er greia med alderen er om man endrer fra en klasse som hadde lavere avgifter når bilen var ny. Eks. varebil til personbil, campingbil til personbil. Lurer på om ikke kombi også hadde lavere avgifter, derfor den skilleveggen og trang beinplass for 2. seterad.

Jeg endret min Multivan '03 fra 5 til 7 seter (campingbil til personbil). I denne bilen var/er det skinner i gulvet som setene skulle festes i og det var bare å skaffe setene og sette dem på plass. Kontrolløren uttalte med en gang at det ikke var tvil om at dette var orginalinnfesting. Mulig at man får litt mer spørsmål om orginal innfesting i en Caravelle der festene ikke er så synlige/opplagt. Og som det blir nevnt så får man ikke lenger godkjent seter som er på tvers av kjørerettningen. De er tillatt i biler som allerede er godkjent for dette, men du får ikke godkjent dette på ny.

Festene skal visst nok være tilstedet under dørken, men det må antakelig borres opp hull gjennom gulvet. Pass på å ikke skade mutterne på undersiden, hvis de er på plass.

Videre så var han dødelig interessert i å finne "E4" merking på setebeltene. Dette var litt stress da dette merket er skjult bak ett av plastdekselene på setene. Måtte demontere dekselet for at han skulle bli fornøyd. Derfor kan det være lurt å ha kontroll på disse merkingene før du kommer til visning.

Ble også litt kluss da jeg ved visningstidspunktet ikke var sikker på hvor rammenr på bilen var preget inn i chassis. Endte med at han godkjente uten å finne det, ikke sikkert andre ville gjort det.

[Edit]
Sjekk også min tråd fra rett etter jeg hadde vært hos SVV: http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=5 ... t=+7+seter
Ser der at jeg husket litt bedre angående merkingen på beltene. Måtte være en "E" og "Aer4mp".
Leidulf
http://www.nettet.be/vw/vw.php

-2003 Multivan Westfalia TDI 102HK
-2014 Nissan Leaf
-1995 Caravelle GL Syncro 2,4D 9 seter (vraket)
-1998/99 Audi A4 1,8 (solgt)
-1983 Ford Fiesta Jubileum 1,1 (solgt)
OddN
-
-

Post by OddN »

Grensen for gratis omklassifisering er at bilen må ha vært 10 år I NORGE. Verd å sjekke om bilen er brukt importert før man går skoene av seg her...
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Vel talt. 10 er i Norge. Kjøretøyforskriften, hellig bibel for omtrent alt mer avansert enn å bytte bærekulene.

En ting som også kan være okay er å sjekke under om bilen er forberedt for setefestene bakover - ikke alle fikk forsterka punkt der setefestene skal være. Men har du det, er i allefall det på stell. Da er det bare papirmølla og kravspec på det som skal stå i og over gulvet som gjenstår.
Espen K

Post by Espen K »

Er det noen som vet om samtlige Caraveller har disse festepunktene for setene i gulvet.
Har forsøkt å snakke med et par av disse Caravelleierene iløpet av et års tid og samtlige kan dårlig norsk og har ikke peiling på om dette er i bilen de skal selge.
Noen gidder ikke engang ta bilder og sende, og da gidder jeg ikke bruke tid på å dra for å se på bilen.

Er det noen årsmodeller der de sluttet med dette, eller er dette gjort på samtlige årsmodeller av Caravelle T4?
Er det videre noen som har bilder av disse festepunktene?

Både seter og belter vil jeg kjøpe fra en Caravelle som har setene montert riktig, dvs ikke på langs.
Og jeg vill se etter merkingen som du beskriver her Drittsekken.

Det er nok forskjell på lang og kort utgave vil jeg tro, jeg er på utkikk etter en kort utgave og da må vel setene være fra en kort utgave eller spiller dette ingen rolle?
Drittsekken
-
-

Post by Drittsekken »

Jeg tviler ikke på at alle beltene som kommer fra T4 (sikker alle biler) har disse merkingene, men det er lurt å sjekke at du finner dem/sjekker at de er synlige når du skal vise bilen.

Videre så står det en del om å montere seter her på forumet, og jeg mener å ha sett bilder av disse festene også.
Et raskt søk gav meg bl.a. disse.
http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=5 ... er#p336739
http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=5 ... ter+fester
Leidulf

-2014 Nissan Leaf
OddN
-
-

Post by OddN »

Espen K wrote:Er det noen som vet om samtlige Caraveller har disse festepunktene for setene i gulvet.
Har forsøkt å snakke med et par av disse Caravelleierene iløpet av et års tid og samtlige kan dårlig norsk og har ikke peiling på om dette er i bilen de skal selge.
Noen gidder ikke engang ta bilder og sende, og da gidder jeg ikke bruke tid på å dra for å se på bilen.

Er det noen årsmodeller der de sluttet med dette, eller er dette gjort på samtlige årsmodeller av Caravelle T4?
Er det videre noen som har bilder av disse festepunktene?

Både seter og belter vil jeg kjøpe fra en Caravelle som har setene montert riktig, dvs ikke på langs.
Og jeg vill se etter merkingen som du beskriver her Drittsekken.

Det er nok forskjell på lang og kort utgave vil jeg tro, jeg er på utkikk etter en kort utgave og da må vel setene være fra en kort utgave eller spiller dette ingen rolle?
En del av de som selges som Caraveller er ombygde Transportere. Og da er det ikke alltid sete (og belte-) fester er på plass. Det var tidligere litt mer liberale regler (eller i allefall ble de håndhevet litt mer liberalt) så om bilen er ombygd til personbil for en åtte-ti år siden er det slett ikke sikkert de har brydd seg om merking på belter og sånnt.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

-Hva sier kjøpsloven om å selge noe for det det ikke er... mange som mener å fare med regelrett lureri er greit, dessverre.

Kom på at detta med avgifter jo stemmer som det er nevnt at en ikke skal betale om bilen er 10år i Norge eller eldre, og det begynner de jo å bli. I tillegg er det kun da utgift ved utstedelse av nytt vognkort som skal til, som jeg syns å erindre detta. -Dere som i tillegg har hatt visning - må en betale for visninga også ?
Drittsekken
-
-

Post by Drittsekken »

Står øverst i min tråd om når jeg omregistrerte at jeg kun betalte 530,- og at dette var for kontrolltimen. Nytt vognkort mener jeg kom i posten noen dager senere.
Leidulf

-2014 Nissan Leaf
OddN
-
-

Post by OddN »

Samme her da jeg satt inn bakseter i Touranen i januar. Betalte kun for kontrolltimen (og nye skilter da, siden de måtte ha ny farge).
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Drittsekken wrote:Står øverst i min tråd om når jeg omregistrerte at jeg kun betalte 530,- og at dette var for kontrolltimen. Nytt vognkort mener jeg kom i posten noen dager senere.
-Tøft, mener vognkort alene er på kr. 470,- så da skulle jeg tro du fikk en grei pris :D
Post Reply