Alternative ratt

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
OddN
-
-

Alternative ratt

Post by OddN »

Jeg oppdaget ved en tilfeldighet at rattet i Touranen passer perfekt på det rattadapteret/hylsa jeg har liggende for å kunne bruke sent Golf2/Passat 35i-ratt i T3en.

Er det noen som har testet med nyere (2000++) ratt i T3en? Stereoknapper på rattet hadde jo vært morsomt.

Har et slikt ratt i Touranen:

Image

Og hva gjør man da med airbagen? Må selvsagt fjernes, men kan kruttladningen fjernes sånn at puta fremdeles ser ok ut?

Og får en kontrollør panikk hvis det står airbag på rattet i en så gammel bil...
Italjohn
-
-
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119

Re: Alternative ratt

Post by Italjohn »

Jeg måtte bore ut noen popnagler på mitt Golf ratt.

Image
CARASYN87
-
-
Car: T3 Syncro 1991 DJ, T2a/b 1972, Renault RX4 2003
Phone: 93277745

Post by CARASYN87 »

Hei.
Å borre på en airbag med en sprengladning baki vil jeg IKKE anbefale for noen her på forumet.

Finger vekk fra sånne eksperimenter...

Og monterer man et ratt med airbag intakt men uten utløserelektronik kobblet til så kan airbaggen faktisk utløse ved slag eller vibrasjon når som helst.Frakobblete airbagger skal ved lengre lagring låses i en sprengsikker skap.Dette for å forebygge utløsing av sprengladningen.
Altså dette er farlige saker folkens.

Bedre å finne et ratt som ikke har noen airbag.Det finnes jo mange uoriginale ratt som man kan bruke med en hjemmelagt hylse av kobberrør.
Med vennlig hilsen CARASYN87.
OddN
-
-

Post by OddN »

Spørsmålet mitt gikk jo nettopp på om dette kan gjøres på en trygg og forsvarlig måte, og jeg er vel forsåvidt enig i at boring (med evt dertilhørende varmgang) ikke er helt trygt.

Og, ja selvsagt finnes det uorginale ratt som passer, men felles for de er jo nettopp at de ser fryktelig "uorginale" ut, og så var det jo dette med stereoknapper på rattet da. Har vel blitt forvent med å ha dette i den øvrige bilparken...

En tredje ting (sånn helt for min egen del) er at etterhvert som syncroen min nå har alle de rette brune delene innvendig, så vil jeg jo beholde et brunt ratt, og da minsker utvalget drastisk, også på det uorginale markedet.

Så da fremsto et brunt skinnratt fra en Touareg eller en Phaeton som et godt alternativ, og begge finnes for en oppnåelig pris på ebay.
CARASYN87
-
-
Car: T3 Syncro 1991 DJ, T2a/b 1972, Renault RX4 2003
Phone: 93277745

Post by CARASYN87 »

Hei Odd.
Det var ikke ment å være personlig til deg.Jeg mente det generellt til alle som har tenkt å fikle med airbagger.Jeg vet jo at du gjør ting ordentlig og tenker deg om før du starter med et prosjekt.
Men kanskje et tips angående brunt ratt med stereoknapper men uten airbag.
Jeg kjørte i nittitallet en BMW fra 7'er serien(745i) som var årsmodell 1980.Denne hadde et brunt ratt av tre og stereoknapper på rattet.Dette fungerte meget godt når jeg kjørte i over 180 kmh på Autobahn i Tyskland.Hadde vært livsfarlig å måtte fikle med radioknappene i denne hastigheten.Tror dette var ekstrautstyr på disse bilene.Men prallplatten var svart mykplast med BMW logo i midten.
Med vennlig hilsen CARASYN87.
syncrot3
-
-
Car: T3 1986 SYNCRO
Phone: 92031857

Post by syncrot3 »

Yo. Jeg har også tenkt på å bytte ut originalrattet. Men føler det bør være litt stort da jeg ikke har servostyring. Dette med "hjemmelagt hylse av kobberrør", noen som kan forklare dette? Noen som har bilder av dette?

Forslag til (like store) ratt i metall og tre?

Inge
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Post by Needforspace »

VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com