radiator vifte
radiator vifte
trenger litt tips her. Har en 83 mod med 1,9 bensin. Har hatt problemer med at den har blitt veldig varm når den går på tomgang, skiftet termostat og kjølevæske for et par uker siden og kjørte en tur rundt Hurdalsjøen, temp er veldig fin når man kjører og den stiger ikke no vesentlig når man kjører saktere i tettbygde strøk eller rundkjøringer etc. Jeg har lenge trodd at det er vifta som ikke kommer på. Har prøvd å kortslutte kontakta til vifta, da går nivå1 på, men ikke nivå2. I går prøvde jeg å skifte temp sensor (bryter) som sitter på radiator, kjørte en tur og luftet på radiatoren. Da begynte vifta å gå på, stod en halvtime/tre kvarter på tomgang eller ruset den opp til ca. 2000 og vifta kommer på som den skal nå ser det ut til. Nåla ligger ca. på led lampa under kjøring og stiger til ca. halv cm over ved tomgang. når man ruser går den opp mot mellom led og full hvorpå vifta kommer på.
Noen spm. jeg har.
1. Er dette riktig temp for vifta å komme på første nivå?
2. Er det relè som er feil mtp. høy hastighet ikke kommer på?
Har prøvd å måle og får ikke strøm gjennom til høy, men det er mulig at alle tre pinnene må ligge inne for å få høy? prøvde å koble et 12v batteri rett mot kontakt fra viftemotor, men fikk verken høy eller lav hastighet direkte fra batteri. Kortslutter via kontakt til temp sensor så går den på lav igjen.
Noen spm. jeg har.
1. Er dette riktig temp for vifta å komme på første nivå?
2. Er det relè som er feil mtp. høy hastighet ikke kommer på?
Har prøvd å måle og får ikke strøm gjennom til høy, men det er mulig at alle tre pinnene må ligge inne for å få høy? prøvde å koble et 12v batteri rett mot kontakt fra viftemotor, men fikk verken høy eller lav hastighet direkte fra batteri. Kortslutter via kontakt til temp sensor så går den på lav igjen.
--
1953 1200 Zwitter
1969 1500 Karmann Cabriolet
1977 Westfalia Berlin Deluxe
1986 Westfalia Club Joker (delebilen)
1986 Doka Syncro
1990 Golf 2 Country
1953 1200 Zwitter
1986 Doka Syncro
1990 Golf 2 Country
Re: radiator vifte
Hvis det er et lignende system som på nyere biler (1985+) så styres andretrinnet av et rele. På biler med ny type sikringsboks sitter dette i sikringsboksen inni bilen. Husker ikke nummeret på dette releet, vet heller ikke hvor det evt skal stå på en bil med den gamle typen sikringsboks, som du har i din 83 modell.
Men det er riktig at temperaturen stiger noe før førstetrinnet slår inn og ytterligere litt for andretrinnet skal slå inn. Disse tempmålerne er ikke så nøyaktige at man på millimeteren kan si hva som er rett posisjon for ulike grader, men ved kjøring med varm motor stabiliserer nåla seg på et nivå som tilsvarer åpningstempen til termostaten. På de fleste bilene er dette et sted rundt eller like under dioden. Når du så stopper og lar motoren gå på tomgang en varm sommerdag vil nåla stige litt (noen få millimeter) før vifta slår inn. Andretrinnet tror jeg knapt jeg har hørt på noen av mine biler...
Men det er riktig at temperaturen stiger noe før førstetrinnet slår inn og ytterligere litt for andretrinnet skal slå inn. Disse tempmålerne er ikke så nøyaktige at man på millimeteren kan si hva som er rett posisjon for ulike grader, men ved kjøring med varm motor stabiliserer nåla seg på et nivå som tilsvarer åpningstempen til termostaten. På de fleste bilene er dette et sted rundt eller like under dioden. Når du så stopper og lar motoren gå på tomgang en varm sommerdag vil nåla stige litt (noen få millimeter) før vifta slår inn. Andretrinnet tror jeg knapt jeg har hørt på noen av mine biler...
91 T3 Multivan Syncro TDK Tizianrot
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
jeg tror jeg har funnet relè, det sitter sannsynligvis oppunder dashbordet. Man må skru ut sikringsboksen og oppe i hjørnet mot venstre hjørnet av dash der luft blåses på sideruta sitter det to relè. Det ene er litt høyre en det andre. Det er litt pirkete å komme til oppi der, så vanskelig å gjøre noen målinger.
--
1953 1200 Zwitter
1986 Doka Syncro
1990 Golf 2 Country
1953 1200 Zwitter
1986 Doka Syncro
1990 Golf 2 Country
-
troyca
- -

- Car: `86-Weekender,DJ. .
- Phone: 92240310
Målere er ikke så nøyaktige. Men det er to typer termostater, en kald og en varm. Bruk den med minst grader. Den kalde.
-
Needforspace
- -

- Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
- Phone: 41tonull5391
Etter at jeg monterte oljekjøler har vel omtrent ikke vifta slått inn i det hele tatt og i alle fall ikke på trinn to. Det gjorde den på skikkelige stigninger tidligere med JXen.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
VW Crafter LWB -14
-
grepst1
- -

- Car: 87 Westfalia, 59cab, 64 KG cab, 65 Samba ++
- Phone: 90113303
Kva type oljekjølar vert anbefalt?
(trinn to slår ikkje inn hos meg, men kan sjølvsagt vere rele-greier)
(trinn to slår ikkje inn hos meg, men kan sjølvsagt vere rele-greier)
-
Needforspace
- -

- Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
- Phone: 41tonull5391
Kjøpte min brukt fra Subwoofer, men den var vel et komplett sett fra en av de tyske leverandørene, kanskje det kommer mer opplysninger etter litt? 
EDIT: 13-raders kjøler, fester for montasje foran radiator, slanger med riktige lengder, sandwich med termostat. Kjøpt på Busschmiede.
EDIT: 13-raders kjøler, fester for montasje foran radiator, slanger med riktige lengder, sandwich med termostat. Kjøpt på Busschmiede.
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14
VW Crafter LWB -14
trenger litt mer tips i denne her. Var ute med bilen i helgen til bugcamp på Helgøya, kjørte opp dit. Ingen problemer, nåla ligger typ noen millimeter over midten av rødlampa. Kjørte hjem i går, da gikk den fint. Ingen problemer til vi hadde kjørt litt over en halvtime. Da stoppet jeg for å sjekke festing av stæsj på taket. Sjekket temp mens jeg holdt på, begynte å krype litt over lampa, ikke no stress foreløpig. Ordnet litt til, sjekket tempen igjen. Syns det begynte å bli litt mye nå, gikk en tur bak bilen. Der stod den å kastet opp kjølevæske. Skrudde av motoren og den fortsatte. Dette kom opp fra toppen av reservetanken, bak skiltet. Kjente på rør og jeg kunne holde på de, altså virker ikke som den koker. Reservetanken er på dette punktet smekk full. etter litt venting for å få ned temp. kjørte jeg litt videre og stoppet på Espa, her oppdaget jeg at nivået i selve tanken var lavt. åpnet lokket og noe kom tilbake igjen fra reservetanken. Fylte opp med vann i hovedtanken og kjørte hjem uten noe problemer.
Åpenbart har ikke vifta gått på igjen nå, men hvorfor skjer dette? luft i systemet? tanklokket på hovedtanken som ikke holder tett eller ikke funker på tilbake fra reserve? andre gode tips?
Åpenbart har ikke vifta gått på igjen nå, men hvorfor skjer dette? luft i systemet? tanklokket på hovedtanken som ikke holder tett eller ikke funker på tilbake fra reserve? andre gode tips?
--
1953 1200 Zwitter
1986 Doka Syncro
1990 Golf 2 Country
1953 1200 Zwitter
1986 Doka Syncro
1990 Golf 2 Country
De tidlige lokkene på det du kaller "hovedtanken" har en lei tendens til å ikke virke ordentlig. Kjøp nytt blått lokk og sjekk også at slangen mellom dette lokket og overløpstanken bak skiltet er i orden og tett. Ved normal drift skal det bare være litt væske i overløpstanken sånn at det er plass til evt "overløp" fra hovedtanken når motoren blir varm. Dette skal ventilen i lokket sørge for at blir dradd tilbake i hovedtanken etter hvert som motoren avkjøles.
Så er det mange teorier for lufting av kjølesystemet, men jeg bruker å kjøre motoren varm, parkere med snuta oppover og så åpne lufteskruen foran litt. Litt rusing av motoren mens termostaten er åpen bruker å sørge for at lufta kommer ut foran. Så etterfylle i hovedtanken bak. Evt gjenta...
For sikkerhets skyld bør du også sjekke at termostaten faktisk åpner og at du har sirkulasjon i radiatoren, så kjør varm til nåla har stabilisert seg, og legg deg under og kjenn på radiatorslangene at de er varme.
Så er det mange teorier for lufting av kjølesystemet, men jeg bruker å kjøre motoren varm, parkere med snuta oppover og så åpne lufteskruen foran litt. Litt rusing av motoren mens termostaten er åpen bruker å sørge for at lufta kommer ut foran. Så etterfylle i hovedtanken bak. Evt gjenta...
For sikkerhets skyld bør du også sjekke at termostaten faktisk åpner og at du har sirkulasjon i radiatoren, så kjør varm til nåla har stabilisert seg, og legg deg under og kjenn på radiatorslangene at de er varme.
okay, prøver å kjøpe blått lokk da. Har i dag et metall lokk som er flatt. Prøver også å kjøre en tur seinere for å få driftsvarm motor og følge det du sier, parkere i motbakke med nesa og lufte på radiator.
--
1953 1200 Zwitter
1986 Doka Syncro
1990 Golf 2 Country
1953 1200 Zwitter
1986 Doka Syncro
1990 Golf 2 Country
Metallokk? Ups, det husker jeg ikke at jeg har sett... Er det et sånt vanlig radiatorlokk som du bare vrir en kvart omdreining? Da passer nok ikke lokkene fra senere biler. De har vanlige gjenger. Men også de finnes i to utgaver, tror de tidlige (de med dårligere ventil) var svarte, mens de senere var blå.
--
1953 1200 Zwitter
1986 Doka Syncro
1990 Golf 2 Country
1953 1200 Zwitter
1986 Doka Syncro
1990 Golf 2 Country
-
troyca
- -

- Car: `86-Weekender,DJ. .
- Phone: 92240310
Kast lokk og beholder. Kjøp ny, med blå skrukork.Brurud wrote:https://www.brickwerks.co.uk/header-tan ... l-oem.html
sånn type
84 doka, 1,9 gasser motor vs 83 1,9 innsprut. Hvorfor i all verden går dokaen vesentlig kaldere? vi snakker nåla rett under midten av lampa vs nåla rett over midten av lampa. dokaen: vifta går på rett over midten. Innspruten går vifta på ca. halv cm over lampa. Noen som har en forklaring? er det sensor på kjølevæske som sitter på thermostathuset som er dårlig?
--
1953 1200 Zwitter
1986 Doka Syncro
1990 Golf 2 Country
1953 1200 Zwitter
1986 Doka Syncro
1990 Golf 2 Country
-
ducce999s
- -

- Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
Kan være forskjell på følerne og forskjell på motstand i ledningene. Husk at temp føler er en resistiv føler, dvs ju lavere resistans desto høyere temperatur
Sent fra min E6553 via Tapatalk
Sent fra min E6553 via Tapatalk
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Til dere masterminds her inne, jeg fikk løst vifte problemet. Nytt relé gjorde susen der, men var ute en tur i dag. Kjørte først landevei, fin temp. Parkerte en time halvannen. Kjørte så i skogen en god tur, sakte, fint vær temp er fin. Kom etterhvert ut på landevei igjen, så dropper tempen (måleren i dasj) fortsetter nedover helt til den første hvite streken (sett fra lampa) dette var rart, skal da ikke gå så kaldt. Stopper for en sjekk. Slanger er varme, ikke brenne seg varme, men gode og varme. Tempen går så opp igjen. Da jeg kom hjem lot jeg den stå på tomgang for å sjekke at vifta går på, mens den står på tomgang merker jeg vannet i reservetanken stiger, først til skrukorken, så litt høyere. På vei for å stenge av starter vifta. Skrur av og går inn. Etter en god stund sjekker jeg igjen, da er reservetanken nesten breddfull. Når man bare trykker på den kommer vann ut av ventil på toppen. Lot den stå resten av dagen, ingen endring i reservetanken, men mindre nå i hovedtank. Prøvde å kjøre en tur nå på kvelden for å se om den suger noe inn igjen i hoved, men gjør ikke det. Sjekket reserve når jeg kom hjem igjen. Helt full og vannet er kaldt. Hva i all verden skjer?
--
1953 1200 Zwitter
1986 Doka Syncro
1990 Golf 2 Country
1953 1200 Zwitter
1986 Doka Syncro
1990 Golf 2 Country
-
ducce999s
- -

- Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
Låter som du 1. har dårlig lokk til trykktanken, defekte ventiler, og 2. worst case gåen toppakning
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
Paul G
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
Paul G