Mistet alle gir på syncro
-
Runner
- -

- Car: T3 1989 JX
- Phone: 9+7-7-2-2-2-1+2
Mistet alle gir på syncro
I et forsøk på å komme meg løs med syncroen fra parkeringsplassen som bestod av is, sluttet plutselig alle girene å virke uten noen form for ulyd eller forvarsel. Motoren starter fint men reagerer ikke på noen gir, dersom jeg setter den i gir (uansett gir) beveger ikke bilen seg men høres ut som motoren går litt svakere i det jeg slipper kløtsjen. Ganske sikker på at kløtsjpedalen har samme motstand som tidligere samt girspaken.
Håper på tips til hva det kan være og hvordan jeg bør feilsøke?
Håper på tips til hva det kan være og hvordan jeg bør feilsøke?
-
Needforspace
- -

- Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
- Phone: 41tonull5391
Re: Mistet alle gir på syncro
Inngående aksel til girkasse.
Er sikkert mange muligheter men den er felles som en av noen komponenter. Clutchen i seg selv også.
Er sikkert mange muligheter men den er felles som en av noen komponenter. Clutchen i seg selv også.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
VW Crafter LWB -14
-
PORSVW
- -

- Car: T3 DOKA SYNCRO Subarupowered /T3 1.9tdk SYNCRO
På min Doka var det clutchen som plussli tok kveld...helt fritt før alle gir.
-91 T3 Doka 4x4 2.0-87 T3 4x4 1.9tdk-87 T3 Doka 3.6-91 T3 Sika 1.6Td-68/78 T2 Bay Westfalia-72 Porsche 911T-88 Porsche 924s 3.0-93 Porsche 968cs-84 Porsche 944 16v-67 VW Notch 3.2-63 VW Notch-56/60/67 VW Type1-73/74 VW 1303s-71 VW Variant/Fastback
Ut ifra forklaringen heller jeg også imot clutchhavari.
Men det kan også være mekanismen til skiftegaflene inni kassa som har løsnet.
Men det kan også være mekanismen til skiftegaflene inni kassa som har løsnet.
91 T3 Multivan Syncro TDK Tizianrot
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
-
narle
- -

- Car: 16"highroof syncro
- Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2
Antar at det er mekanismen til skiftegaflene som har løsnet.Ikke så vanskelig å reparere.Koble av giroverføring på kassa og ta av kula som sitter igjen på kassa.Ei mutter.På motsatt side sitter det et lokk med tre skruer,ta av disse og lirk ut hele mekanismen.På akslingen sitter det låseringer,enav disse kan ha glidd bortover ,ut av sporet sitt.Har du ei delekasse så kan du sammenligne og eventuelt ta mekanismen fra denne.Låseringen har mista spennet sitt og vil bare løsne igjen om du ikke bytter ut.Mulig at du må senke ned kassa litt for å komme til.
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
-
Needforspace
- -

- Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
- Phone: 41tonull5391
Det var en god og grundig forklaring. 
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14
VW Crafter LWB -14
-
CARASYN87
- -

- Car: T3 Syncro 1991 DJ, T2a/b 1972, Renault RX4 2003
- Phone: 93277745
Hei
.
Hvis det ikke var mye clutchrøyk og lukt når du skulle skifte gir og gasse på så tippe jeg også på dette som Narle skriver.
Jeg vet også om ett tilfelle hvor denne skiftegaffelen knakk ved for hardt giring.Men dette er vel ytterst sjelden.
Har du foresten skiftet clutchen din tidligere eller er det den originale og hvor mange km har bilen din gått?
Hvis det ikke var mye clutchrøyk og lukt når du skulle skifte gir og gasse på så tippe jeg også på dette som Narle skriver.
Jeg vet også om ett tilfelle hvor denne skiftegaffelen knakk ved for hardt giring.Men dette er vel ytterst sjelden.
Har du foresten skiftet clutchen din tidligere eller er det den originale og hvor mange km har bilen din gått?
Med vennlig hilsen CARASYN87.
Iom at motoren har noe motstand når clutchen slippes, tipper jeg på knekte bolter på ene drivakselen bak, i tillegg til defekt viskosekobling. Evt et clutchhavari... Få noen til å se om noe går rundt under bilen når du prøver å kjøre!
.
.
-
Runner
- -

Tusen takk for alle svar og tips!
Så ikke røyk og kjente ikke lukt av clutchen, har ingen ide om når den ble byttet sist.
Jekket akkurat opp et bakhjul, når jeg vrir det for hånd, beveger det seg ca. 2-3cm i "takt" med mellomakslingen før det stopper, samme når jeg prøvde på andre siden. Ellers så kan jeg ikke se noen skade på drivakselen. Er det mulig å eliminere drivverket med denne testen?
Batteriet står til ladning nå, skal prøve å starte bilen litt senere for å sjekke om noe under beveger seg.
Så ikke røyk og kjente ikke lukt av clutchen, har ingen ide om når den ble byttet sist.
Jekket akkurat opp et bakhjul, når jeg vrir det for hånd, beveger det seg ca. 2-3cm i "takt" med mellomakslingen før det stopper, samme når jeg prøvde på andre siden. Ellers så kan jeg ikke se noen skade på drivakselen. Er det mulig å eliminere drivverket med denne testen?
Batteriet står til ladning nå, skal prøve å starte bilen litt senere for å sjekke om noe under beveger seg.
-
CARASYN87
- -

Ja det kan du se vekk fra når alt beveger seg når du dreier hjulene.Ingen knekte bolter der.
Og når det ikke var mye clutchrøyk og lukt så tyder det på dette som Narle beskriver.Men lamellplaten fra clutchen kan uansett ha vært så slitt at du nesten ikke mer har friksjon nå.Så ned med girkassa,kjøp av ny clutch og montasje pluss kontroll av beskrivelsen fra Narle.
Da bør bilen fungere igjen som det skal
.
Og når det ikke var mye clutchrøyk og lukt så tyder det på dette som Narle beskriver.Men lamellplaten fra clutchen kan uansett ha vært så slitt at du nesten ikke mer har friksjon nå.Så ned med girkassa,kjøp av ny clutch og montasje pluss kontroll av beskrivelsen fra Narle.
Da bør bilen fungere igjen som det skal
-
Runner
- -

Syncroen ble stående alt for lenge uten bevegelse, men er i god form nå.
Trur problemet var sammensatt av ødelagt nålelager og en liten oljelekkasje fra motor. Er ganske sikker på at det manglet et såkalt Flywheel Felt Seal http://www.bus-ok.de/T3-Dichtring-Filz- ... -021105311 Vet ikke om dette alene kan medføre så store problemer?
Uten om bently fant jeg disse videoene nyttig siden jeg ikke har demontert girkassen eller byttet clutch tidligere.
VW T3: Standard transmission removal (fried clutch)
https://www.youtube.com/watch?v=SKpbPOwow48
VW T3: Flywheel & clutch mounting
Boston bob
https://get.google.com/albumarchive/101 ... muykqNrDRI
Brukte timer på å lure ut nålelageret uten resultat, men med dette enkle trikset bestående av en m8x50 mm bolt med mutter og en 5mm umbrako tok det under et minutt. Hentet fra http://rennlist.com/forums/928-forum/40 ... uller.html

Trur problemet var sammensatt av ødelagt nålelager og en liten oljelekkasje fra motor. Er ganske sikker på at det manglet et såkalt Flywheel Felt Seal http://www.bus-ok.de/T3-Dichtring-Filz- ... -021105311 Vet ikke om dette alene kan medføre så store problemer?
Uten om bently fant jeg disse videoene nyttig siden jeg ikke har demontert girkassen eller byttet clutch tidligere.
VW T3: Standard transmission removal (fried clutch)
VW T3: Flywheel & clutch mounting
Boston bob
https://get.google.com/albumarchive/101 ... muykqNrDRI
Brukte timer på å lure ut nålelageret uten resultat, men med dette enkle trikset bestående av en m8x50 mm bolt med mutter og en 5mm umbrako tok det under et minutt. Hentet fra http://rennlist.com/forums/928-forum/40 ... uller.html

Smart triks 
91 T3 Multivan Syncro TDK Tizianrot
-
CARASYN87
- -

For fjerning av kule- og nålelager i forskjellige størrelser bruker jeg et uttrekkersett fra Biltema.
Men dette trikset funker da også veldig bra og er definitiv billiger.
Men dette trikset funker da også veldig bra og er definitiv billiger.