Kvitrelyden antar jeg kommer fra multireim, men er ikke sikker, noen som kan si noe sikrere? Er det et problem?
Ellers er det jo ikke en fryd for øyet, annet dere ser/hører som dere synes jeg bør ta tak i?
https://www.youtube.com/watch?v=OqubuI1lkpQ

Da mener du registerreim?Digger wrote:Den lyden der hadde jeg konstant i en måneds tid helt til pumpereima ble tannløs. Jeg tror det kommer fra pumpereima eller noe på den siden av motoren
Motorens venstre side (sett bakfra) er pumpereima. Reim som driver dieselpumpa altså.Troxx wrote:Da mener du registerreim?Digger wrote:Den lyden der hadde jeg konstant i en måneds tid helt til pumpereima ble tannløs. Jeg tror det kommer fra pumpereima eller noe på den siden av motoren
Vannpumpa drives av registerreim?

Sider i en bil skal alltid refereres til i henhold til kjøreretning (revers er ikke kjøreretningen).Troxx wrote:Jeg har ca Asberger når det kommer til mulighet til forvirring.
Dieselpumpa drives av det dere kaller pumpereima (som er å finne på venstre side), som er noe annet enn registerreima? (pumpereima er nylig skiftet, etter sigende av tidligere eier).
Mht hva som er høyre og venstre, så er kjøreretning for alle gir utenom revers ... fremover og venstre side blir da førerside på de fleste norskregistrerte biler.
Den andre siden blir da høyre side... (passasjerside), registerreim og multireim (2 stk reimer) er da på høyre side.
Vannpumpa skiftes vanligvis sammen med registerreim, så denne sitter da på høyre side, og drives av registerreim?
Registerreim driver kamaksel, som igjen holder styr på ventilene?
Multireim??? hva driver den med da?
Kvitre/knirke-lyden er å finne på førerside (venstre side)...
Har jeg misforstått noe?
Jeg sjekket og noe om periodisk kjøretøykontroll, vanligvis og feilaktig kalt EU-kontroll, hos NAF og de svarte via FAQ-sidene:
"Kan jeg ta EU-kontroll før fristen?
Ja, du kan kontrollere bilen inntil fire måneder før fristen."
Så, fire måneder før fristen .... jeg har 5 som siste siffer, noe som betyr kontroll i mai. Så første dato jeg kan ha og fortsatt få godkjent "EU-kontroll" er da 01.01.17?
Grunn til spørsmålet om PKK er at jeg vurderer å investere en slump penger i bilen, men det kan vente litt, men det er uaktuelt dersom investeringene består i reperasjoner..