Seteantall i T3 Camper

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
tailspin
-
-
Car: ...MultiPorter... ;)

Seteantall i T3 Camper

Post by tailspin »

Hvor mange seter har dere i deres T3 campere?
Fått fatt i en sak, med 4 sitteplasser oppgitt, men trenger 5. Er "buesofa" i denne, dvs den har hele bilbredden som
baksete.
1996 MultiPorter Syncro
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Re: Seteantall i T3 Camper

Post by Der Postmeister »

Du får ikke registret de for mer seter enn du har soveplasser. Kan du omregge til personbil kan du kanskje omgå dette.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
OddN
-
-

Post by OddN »

Som Postmesteren sier så et det antall liggeplasser som avgjør hvor mange en campingbil kan registreres for. Om du trenger flere sitteplasser er det flere måter å gjøre dette på.

Nå vet jeg ikke hvilken bil det er snakk om her, men siden du nevner buesofa forutsetter jeg st det er en tidlig Joker med enten hevetak eller høytak hvor det et liggeplasser.

Det enkleste kan være å montere en hengekøye over framsetene. Da har du 5 liggeplasser og kan registrere bilen for 5 personer, fremdeles som campingbil. Det er ikke krav til belter bak i så gamle campingbiler, men du bør jo likevel montere belter på den siste plassen bak. Det er sannsynligvis ferdige fester for magebelte også der, så det bør være enkelt. Alternativt finnes det kreative løsninger for trepunktsbelter igjennom klesskapet.

Neste alternativ er som Postmesteren også antyder omregistrering til personbil. Da faller hele kravet til liggeplasser bort. Men det er likevel ikke helt fritt fram. Det er da krav til godkjente trepunktsbelter. Så om du da tenker å bruke hjørnet som sitteplass bør du diskutere dette med nærmeste trafikkstasjon. Det kan hende de også har innvendinger på beinplassen på dette setet.

Et siste alternativ kan være å montere et Multivan klappsete bak ene forsetet. Mange i USA som har gjort det i Westfaliabilene der. Lurer på om ikke også Tage her på forumet gjorde det i sin Joker.

Felles for alle løsningene et at du innleder en dialog med trafikkstasjonen i forkant og forteller hva du ønsker, samt er lydhør for deres anbefalinger.
tailspin
-
-

Post by tailspin »

Takker for svar. Dette er en -86 med høyt-tak. Står merket "Futura" bakpå taket. Har ikke lyktes med å finne ut hvem/hva/hvor eller bilder av lignende løsning. Skulle helst hatt to skulderbelter bak (om noen har til overs så send en pm ;) ), og ett magebelte i midten. Antall liggeplasser tenkte jeg løse med hengekøye over framsetene, eller bruke det ene framsetet med den "puffen" med toalett under som forlenging av setet for å få de påkrevde 150cm. Men jeg så en t3/westfalia med hevetak til salgs nylig, uten ekstra soveplasser som var registrert for 5. Så jeg undrer bare litt over hvordan dette kunne gå til.
1996 MultiPorter Syncro
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Før var det slik at du kunne ha et menneske til under 15år ekstra i bilen. Kan være noe slikt.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
OddN
-
-

Post by OddN »

tailspin wrote:Takker for svar. Dette er en -86 med høyt-tak. Står merket "Futura" bakpå taket. Har ikke lyktes med å finne ut hvem/hva/hvor eller bilder av lignende løsning. Skulle helst hatt to skulderbelter bak (om noen har til overs så send en pm ;) ), og ett magebelte i midten. Antall liggeplasser tenkte jeg løse med hengekøye over framsetene, eller bruke det ene framsetet med den "puffen" med toalett under som forlenging av setet for å få de påkrevde 150cm. Men jeg så en t3/westfalia med hevetak til salgs nylig, uten ekstra soveplasser som var registrert for 5. Så jeg undrer bare litt over hvordan dette kunne gå til.
Det var mange kreative løsninger tidligere, og noen innebar en del tøying av regelverket som nok ikke er mulig i dag. Ett slikt eksempel er den sikaen (tror det er Ducce som har den nå) med Tischerpåbygg som er registrert som camper med 4(!) sitteplasser i forsetet.

Og da kommer jeg på et alternativ jeg glemte ovenfor: Dobbelt passasjersete, og dermed 3 sitteplasser foran. Finnes i frittstående utgave fra Suveren Rørfabrikk (de som lagde de norskproduserte kombinertbilsetene), eller for montering på skillevegg feks fra en sika.
-OTO-
-
-
Car: Caravelle GL T3 1986, Transporter Reimo T3 1985
Phone: 90752036

Post by -OTO- »

Min Reimo T3 er registrert for fem. Det er en 1985. YA33882, så finner du spekken.
tailspin
-
-

Post by tailspin »

-OTO- wrote:Min Reimo T3 er registrert for fem. Det er en 1985. YA33882, så finner du spekken.
Hvordan "interiørløsning" har du i denne?
1996 MultiPorter Syncro
Diabloto
-
-

Post by Diabloto »

Jeg har en høytaks westy(86) som er registrert for 5, og en 87 modell som jeg mener er registrert for 4. Begge er standard 2 seter forann og benk for 2 personer bak. Jeg hadde likt å fått tak i et "multivan" sete, som står bak passasjersete vendt bakover.

Hvis du registrerer den som personbil så burde det vel være mulig å få en 2 seter benk mellom førerstoler og benk også(i hvertfall i westfalia oppsett).
Gulsviking med All-dilla!
-OTO-
-
-

Post by -OTO- »

tailspin wrote:
-OTO- wrote:Min Reimo T3 er registrert for fem. Det er en 1985. YA33882, så finner du spekken.
Jeg har en helt standard Reimo løsning med smal benk bak, som egentlig kun er egnet for to voksne.
steinarontour
Car: 2 stk T3 Syncro 1990
Phone: +4790122014

Post by steinarontour »

Reglene for "små" campingbiler slik som T3 ble endret for noen år siden. I tillegg til soveplasser i forhold til sitteplasser er det også krav om en viss stå høyde. Målet kjenner jeg ikke!? En ombygget T3 til camper blir derfor personbil!!!

Jeg bygget om min T3 Syncro fra norsk kombibil til campingbil (brukt original Westfalia innredning med popp up tak) i 2012, før min lange tur i Amerika. I vognkortet ble det den gangen skrevet personbil. Dette syntes jeg var lite tilfredstillende. Jeg skulle da reise gjennom mellom- og Sør Amerika. I disse landene forsøker tollerene ved grenseovergangene å lage så mye problemer som mulig. Jeg ville derfor ikke reise med en personbil som egentlig var en VW camper. Det er mange fra USA og Canada som har T3 Camper, biltypen er derfor godt kjent i Sør- og Mellom Amerika. Løsningen ble at det under spesielle oppysninger i vognkortet er skrevet: Utstyrt med campinginnredning.

Noen tips til de av dere som planlegger en tur i sør- og mellom Amerika:
Dekkdimensjoner i vognkortet må være lik de som er montert på bilen. Jeg fikk endret vognkortet-
Farge må, absolutt må være lik vognkortet. Min bil er BLÅ, men fargekode "Tauben grau", i biler registrert i Norge med denne fargekoden står det grå i vognkortet. Dette må også endres i vognkortet.
Og til slutt det viktigste: Chassinummer stemplet inn i karroseriet må være tydelig lesbart! Den pånaglede platen må også være lesbar og naturligvis ha samme nummer. Og dette må stemme med vognkortet.

Før min reise ble det oppdaget ved EU kontroll at chassisnummeret ikke stemte med vognkortet. Det siste sifferet var byttet om fra 6 til 9. Bilen var da over 20 år gammel og ingen hadde oppdaget dette tidligere. Hadde ikke dette blitt oppdaget og rettet før turen hadde jeg kunne sendt bilen tilbake fra Hallifax!!

ha en god dag
Steinarontour!

PS! Min "personbil" har fire sitteplasser, dvs std Wesfalia.
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Post by subwoofer »

steinarontour wrote:Reglene for "små" campingbiler slik som T3 ble endret for noen år siden. I tillegg til soveplasser i forhold til sitteplasser er det også krav om en viss stå høyde. Målet kjenner jeg ikke!? En ombygget T3 til camper blir derfor personbil!!!
Hensikten var nok enkel: å stoppe salget av T4 Multivan med lav importavgift. Etter at kombinertbil forsvant mistet barnefamiliene "blåresepten" på familievennlig storbil man hadde hatt i mange år. Erstatningen var campingbil, og der gikk T4 Multivan med hevetak gjennom. Det er mange av dem, helt til noen fant ut at bare campingbiler som faktisk bare kan brukes til camping skulle dekkes av regelverket.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
johanxt
Car: T3 1983
Phone: 99700657

Post by johanxt »

Min -83 har i følge vognkortet plass til 50. Morsom tastefeil.
1969, 1974, 1987, 1994, 1983(*)
RuneA
-
-

Post by RuneA »

johanxt wrote:Min -83 har i følge vognkortet plass til 50. Morsom tastefeil.
Min 87 Westfalia har sitteplass til 40, i følge vognkortet, sånn er det med camper, er visst mindre plasser i de :)
Rune

Image
Hus på hjul

1987 Westfalia
1980 Westfalia
1972 Westfalia
Johannesen
Car: T3 1980 CU
Phone: 97771919

Post by Johannesen »

Min 1980 t3 er registrert som campingbil med 5 sitteplasser, men det er bare 3 sikkerhetsbelter til sammen. Jeg kjører jo ikke med passasjerer uten belte, men er det ulovlig?
-OTO-
-
-

Post by -OTO- »

-OTO- wrote:
tailspin wrote:
Jeg har en helt standard Reimo løsning med smal benk bak, som egentlig kun er egnet for to voksne.
Oppdaget før helga at biltilsynet har godkjent min bil som ombygd til 5 seter.
OddN
-
-

Post by OddN »

Johannesen wrote:Min 1980 t3 er registrert som campingbil med 5 sitteplasser, men det er bare 3 sikkerhetsbelter til sammen. Jeg kjører jo ikke med passasjerer uten belte, men er det ulovlig?
Det var ikke krav til belter i campingbiler dengang da. Så du kan lovlig kjøre med 5 personer i bilen hvorav to av de usikret.
dagsunde
Car: T3 California

Post by dagsunde »

Min 1990 Vanagon California har 2 foran, totalt 4 i vognkortet...

Sent fra min Nexus 6P via Tapatalk
Post Reply