Hei
Nylig gått til anskaffelse av en vw caravelle 96-modell, 2.4L diesel med motorkode AAB. Ikke turbo.
Da jeg ikke vet hva slags vedlikehold forrige eier har spandert på den, har jeg gått i gang med en del selv, skifte olje og oljefilter, luftfilter, kupefilter, dieselfilter, spyle kjølsesystemet osv.
Noe som derimot faktisk ikke virker på bilen er varmeapparatet foran. Det virker KUN på defroster-hakket. Det har 4 hakk, hakk 1, 2 og 4+ et defroster-hakk der hakk 3 skulle vært. På hakk 1, 2 eller 4 kommer det ingen luft eller varme inn i kupeen, på defroster-hakket kommer det plenty med begge deler.
Hva kan dette skyldes?
Er jeg nødt til å bytte varmevifte?
Viftemotor?
Kan det være et rele som har gått?
Til opplysning virker den bakre varmeviften utmerket på alle 3 hakk.
Er nybegynner på bilelektrisk, men søker gjør-det-selv-løsninger, alt som er lettere enn å skifte regreim bør gå fint med tålmodighet og en god porsjon galgenhumor.
Noen ideer?
Defekt varmeapparat foran
-
112wboxer
- -

- Car: Blå 97 2.5tdi gul 2.5tdi høyttak(tidl mesta)
Re: Defekt varmeapparat foran
du må skifte motstand, ligger inn under dashbord passasjerside på selve viftemotor følg ledningene og der skrur du ut en liten boks, bytt denne
Ville den ikke kun virket på hakk 4 hvis motstanden var defekt?
"Defroster-hakket" er sannsynligvis hakk 4. Altså er det en hastighetsreduksjon på 1-2 og 4 med hjelp av formotstand.
Hakk 3 på din bil er hakk 4 på andre biler. (håper du skjønner hva jeg mener
)
Prøv bytte av formotstand. Noe trangt, men du finner den rett etter vifta hvis du følger plastkanalen. Sjekk retur-rett på motstand hvis jeg tar feil
Hakk 3 på din bil er hakk 4 på andre biler. (håper du skjønner hva jeg mener
Prøv bytte av formotstand. Noe trangt, men du finner den rett etter vifta hvis du følger plastkanalen. Sjekk retur-rett på motstand hvis jeg tar feil
2011 Volvo XC 70 D3 Polestar
2001 Caravelle TDI, Lang kombi (solgt)
2003 Transporter TDI Syncro, Kort vare
2001 Caravelle TDI, Lang kombi (solgt)
2003 Transporter TDI Syncro, Kort vare
Takk for svar digger, forstår hva du mener.
Har funnet ut i løpet av dagen at vifta faktisk virker på hakk 1 også, men ikke på hakk 2 eller 4 i det hele tatt.
Ble om mulig enda mer forvirret.
Noen som har noen anelse om hva dette skyldes?
Har funnet ut i løpet av dagen at vifta faktisk virker på hakk 1 også, men ikke på hakk 2 eller 4 i det hele tatt.
Ble om mulig enda mer forvirret.
Noen som har noen anelse om hva dette skyldes?
bytt bryteren - det gjorde susen på min bil
Skal kikke på bryteren og holde dere oppdatert!