Ny topp Axd

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
krabben

Ny topp Axd

Post by krabben »

Heisann.

Jeg fikk dårlige nyheter her idag. Hadde bilen på verksted for å bytte glødeplugger. Etter et par basic tester konkluderte mekanikeren med at 4 av 5 plugger virker. Og mine startvansker etter all sannsynlighet ikke skyldes pluggene.
Vi peila olja og nivået var noe høyere enn max . Han hadde tro på kansje matepumpen på dieselsen var årsaken. Men etter å ha snakket med nyttekjøretøy eksperten på møller var troen på denne liten. 1 slik hadde ham byttet.
Da ender vi nok på ny topp ettersom det ikke finnes overdimm tettninger iflg han.
Kjipe greier, lukter dyrt dette.
Har dere noen tanker ?
https://vimeo.com/145770147
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Re: Ny topp Axd

Post by Der Postmeister »

Bortsett fra at over maxnivå på peilepinne tyder på vannpumpe?
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
krabben

Post by krabben »

Ikke vann i olja, heller diesel etter våres syn. Lekkasje internt i dieselpumpa fører til slikt sier han. Det minker ikke i vannet, ei heller uvanlig oppførsel i ekspansjonstank.
krabben

Post by krabben »

https://vimeo.com/146554850

-5 grader, kjørt websto i 20 min.
Nesten ingen kjinning .

Hvorfor starter den så lett da montro.
Pumper webastoen diesel fremover i samme rør som motoren?

Kjipt å bruke 35 tusen og arbeid om det er noe annet enn toppen.
erijohansen
Car: 06 T5 130 4Motion

Post by erijohansen »

Er nok bare å innse at toppen må nok byttes, hvis oljenivået stiger og det er pga. diesel.

Har gjort dette på min, da bilen var veldig tungstartet, spesielt i motbakke...var årsaken lekkasje fra pumpedyser mellom tur/retursiden og ut i motoren. Aluminumen i toppen var "oppspist" der pumpedyser står nedi( i setet for dysa) Diesel gikk tilbake til tank fordi det var et utett system... dette er nok baksiden av medaljen med å være en "heldig eier av T5".
Når bilen har stått i noen timer kan man måtte kjinne for å få start, men en kort stopp så er det ikke problem.

ifølge sprengskisse av dieselsystem er webasto henta rett fra tank på eget rør.
krabben

Post by krabben »

Off ja. Det er kjipt. Men bilen må jo repareres.
Vi skal koble opp manometer på dieselmatepumpa for å sjekke trykket. Deretter så er det vel bare å plukke ned motoren.
erijohansen
Car: 06 T5 130 4Motion

Post by erijohansen »

krabben wrote:Off ja. Det er kjipt. Men bilen må jo repareres.
Vi skal koble opp manometer på dieselmatepumpa for å sjekke trykket. Deretter så er det vel bare å plukke ned motoren.
Jeg må nok fortelle deg at du ikke bør ha for store forhåpninger, min pumpe ble også sjekket etter alle proseyrer, men ikke noe var galt med den iht. hviletrykk osv... Når toppen ble byttet var bilen iorden.
Har ikke hatt startproblemer etter bytte av topp, med nye tetninger på pumpeinjektorer og alle andre pakninger selvfølgelig.
Dyrt...... :(
gtt
Car: T5 2005 4M
Phone: 45860070

Post by gtt »

Samme problem her, men når jeg parkerer med "snuta" i nedoverbakke så er den enklere å starte..

Fikk pris hos verksted på 50.000 for å bytte topp og da kunne det komme ekstra kostnader hvis dysene også gikk istykker ved demontering fra gammel topp.... Og dette var ikke hos Møller...
:cry:
RogerP
Car: T5 Multivan 2,5 Tdi 131 hk
Phone: 41413360

Post by RogerP »

Har hatt startproblemer der det hjalp å parkere med fronten ned, men fikk ikkje diesel i oljen. Hos meg var det dyse/injektor nr 1 som var årsaken. Denne holdt ikkje tett så dieselen forsvant inn i sylinderen.
kjelrub
Car: t5
Phone: 90991107

Post by kjelrub »

Post Reply