Har et symptom ved igangkjøring, særlig ved kald bil (1997 2,5tdi Caravelle, manuell gir): Når jeg slipper ut clutchen, enten bilen står i 1.gir eller revers, vibrerer bilen en god del akkurat idet man kjører avgårde. Jo større belastning, jo verre vibrasjon (vibrerer altså lite om jeg kjører igang i nedoverbakke, men desto verre i motbakke). Vibrasjonen virker å være knyttet til drivverk/relasjonen drivverk-motor
Har selv tenkt: Clutch? Men lite tegn til det ellers
Noe m svinghjul? Men etter litt kjøring forsvinner symptomet, starter altså etterhvert i gang fint uten å vibrere
Noen som har vært borti dette og skjønner hva det er?
Vibrasjon ved igangkjøring
-
bjørn53
- -

- Car: t3 + golf
- Phone: 90134047
Re: Vibrasjon ved igangkjøring
Motoroppheng. 
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
-
Indian
- -

- Car: Multivan 2002 2,5 TDI
- Phone: 46426546
Olje på lamellplate kan gi slike symptomer...
Ja, jeg tror mer på olje på lamellplate enn på motoroppheng, ettersom det blir borte etter kort tid.
Hvor lekker det i så fall olje?
Andre symptomer jeg kan være obs på for å få bekreftet at det er olje på lamellplate?
Hvor omfattende er det å reparere, eller kan jeg bare kjøre med det en stund?
Hvor lekker det i så fall olje?
Andre symptomer jeg kan være obs på for å få bekreftet at det er olje på lamellplate?
Hvor omfattende er det å reparere, eller kan jeg bare kjøre med det en stund?
Olje på lamellplata bør vel gi sluring. Men uansett må du sjekke om det er oljedråper i delinga motor-gir (clutchhus)
2011 Volvo XC 70 D3 Polestar
2001 Caravelle TDI, Lang kombi (solgt)
2003 Transporter TDI Syncro, Kort vare
2001 Caravelle TDI, Lang kombi (solgt)
2003 Transporter TDI Syncro, Kort vare
Slurer overhodet ikke.
-
Indian
- -

- Car: Multivan 2002 2,5 TDI
- Phone: 46426546
Olje på lamellplata trenger ikke å slure...
Dette fenomenet er ikke ukjent. Jeg "vipper opp" turtallet litt og kløtsjer ut på fallende turtall, så går det som regel bra.
Det er nok glatt kløtsjplate og slitt bakre motorfeste. Jeg har planer om å fikse motorfestet i første omgang.
Det er nok glatt kløtsjplate og slitt bakre motorfeste. Jeg har planer om å fikse motorfestet i første omgang.
Torbo
Takk igjen for gode tips: Kan legge til ytterligere et symptom, om det gjør noen klokere: Det virker som vibrasjonen er verre i kulde, nå om dagen med 10 pluss er det lite av den.