Kor e alle Coacher hen...

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
OddN
-
-

Kor e alle Coacher hen...

Post by OddN »

Det ble litt Jan Eggum-stil på overskrifta her, håper ingen tar seg nær av det.

Men som nybakt Coach-eier sitter jeg og undrer meg over hvor få Coach-prosjekt det er igjen her på forumet som faktisk er "aktive".

Coach var jo nærmest en spesialmodell for Norge den gang da. I Tyskland er den så og si ukjent, og resten av verden har og knapt hørt om den. I Norge og Sverige var den kjempepopulær, og solgte i bøtter og spann mellom 1987 og 1991.

Da jeg hadde min forrige automat-Coach (ca fra 2004 til 2010) var det mange her som hadde Coach som prosjektbil, men de er det ikke mange igjen av nå.

Synes stadig jeg leser om at folk har slaktet Coacher for å få tepper, armlener og servostyring til andre prosjekter, og jeg har nok vært delaktig i sånn slakting selv og...

Mange har nok også lidd russebildøden, men etter annonsene på finn å dømme, er det nå mye flere T4 enn T3 som omsettes som russebiler.

Men er det virkelig sånn at Coach er i ferd med å bli sjelden, selv her i Norge? I prosjektforumet her er det bare ca 5-6 stykker som faktisk er oppdatert i hele 2014.
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Re: Kor e alle Coacher hen...

Post by Renax »

Jeg har vraket en og slaktet en, spesialmodell, det er vel bare multivan utsenet med valgfritt interiør?
Blir vel mye slaktet av samme grunn som alle andre T3: rust.

Og oppdaget på min at det var mye skjult rust under teppene...

Sent from my CATEE CT100 using Tapatalk
OddN
-
-

Post by OddN »

Det jeg mente med "spesialmodell for Norge" var igrunn bare at det var vi og Svenskene som falt for denne, og dermed importerte mengder av den. Den ble solgt i Tyskland og, men slo aldri an der, mye på grunn av at den ble utkonkurrert av Multivan og Carat. Den er jo i utgangspunktet en Caravelle 255, med diverse utstyrspakker som inneholder Caratplanker, servo, senket fjæring, grønne ruter, armlener, tepper og sikker noe mer som jeg ikke husker. I Tyskland (og for så vidt i Sverige og) hadde de enten 7 eller 8 seter fordelt på tre rader. Alle i fartsretningen. I Norge ble de tatt inn uten bakseter, og de aller fleste fikk innmontert kombinertbenk med enten tre eller fire sitteplasser.

Multivan og Carat passet ikke inn i det norske avgiftsystemet, og ble dermed aldri noen suksess her til lands. Multivan ble forresten ikke bygget på Caravellebasis i det hele tatt, men på den noe enklere kombivarianten 253.
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Har iallefall vraka to, men jeg har og hatt en i bruk, så tre har iallefall vært gjennom finga her. Noe prosjekttråd har vel aldri blitt aktuellt slik sett. Til det har de fleste biler sklidd for fort mellom finga. Den første og den siste coachen var forresten den titzianrøde metallicen. Bær over skrive Leif på den... Den imellom var bulka i ei ulykke, men var av den helt standard grå metallicdn omtrent alle hadde.

En gullcoach står forøvrig nok på lista over ting jeg "burde" ha...
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

Har presis solgt en, så den kommer nok opp på forumet om ikke alt for lenge. Har også en stående på vent på mer tid til disposisjon. Har vel sendt to til huggern pga rust. Men som du skriver mange russebuss coacher som fortsatt finnes ute på nettet.

Sent fra min C6903 via Tapatalk
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
jostein
-
-
Phone: 90096263

Post by jostein »

Står en inne blant noen trær i vestfossen. Avskiltet Mørkeblå. Ser bra ut på avstand. Vet ikke hvem som eier den.
2010 mod Caddy Maxi 1.9 TDI
1989 mod T3 Caravelle 2,1 DJ syncro m/sperre foran og bak
+1

Blir aldri ferdig
Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Post by Bugman »

Æ har...

En '91 (tidligere) DF registrert, som Norges Brannskole eide....DJ, blå seter og minibuss
(Det var to, og den jeg har er jo passelig bra, men den som gikk på skrapen var bedre....)

En '90 TD som var ombygget til bensiner (tidl. forumbil....) Også tidligere minibuss... Teppet foran, har jeg da pillet ut -av de grunner du nevner. Er rust på den, men hadde gått an....før en traktor rulla inn i bakluka...(Hadde vel egentlig ikke blitt noe objekt.....for å være helt ærlig.

Og begge disse hadde da IKKE tepper bak....

Og så har jeg en Taubengrau (blå) '88 TD, som ikke har rust på de delene jeg skal ha....(Rust andre seteder i monn....

Stod en i Håkvik, den var Tauben...

Og så er det en ...silber i Harstad, som nok er blitt pussa på i sommer....

Så er/var det jo tre i Bodø....

Mao. det finnes noen nord for Saltfjellet! :wink:
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
OddN
-
-

Post by OddN »

Bugman wrote:Æ har...

En '91 (tidligere) DF registrert, som Norges Brannskole eide....DJ, blå seter og minibuss
(Det var to, og den jeg har er jo passelig bra, men den som gikk på skrapen var bedre....)

En '90 TD som var ombygget til bensiner (tidl. forumbil....) Også tidligere minibuss... Teppet foran, har jeg da pillet ut -av de grunner du nevner. Er rust på den, men hadde gått an....før en traktor rulla inn i bakluka...(Hadde vel egentlig ikke blitt noe objekt.....for å være helt ærlig.

Og begge disse hadde da IKKE tepper bak....

Og så har jeg en Taubengrau (blå) '88 TD, som ikke har rust på de delene jeg skal ha....(Rust andre seteder i monn....

Stod en i Håkvik, den var Tauben...

Og så er det en ...silber i Harstad, som nok er blitt pussa på i sommer....

Så er/var det jo tre i Bodø....

Mao. det finnes noen nord for Saltfjellet! :wink:
Du har oversikt :-)

Tre i Bodø? De har jeg ikke sett på lenge. Vet om en gull ex handicappbil som ikke har vært på veien på mange år. En blå TD gikk til Lofoten i sommer etter å ha lagt på auto db lenge.

Den i Håkvik sjekket jeg ut når jeg jaktet på bil i sommer. 112i prosjekt. Ikke til salgs.
CARASYN87
-
-
Car: T3 Syncro 1991 DJ, T2a/b 1972, Renault RX4 2003
Phone: 93277745

Post by CARASYN87 »

Hei.Jeg sa tre eller fire Coacher nylig på SCC'en på Gardermoen.Alle hadde skilt og var noenlunde bra i stand.Og fra veien ned til Oslo sa jeg en til på en parkeringsplass,en vinrød med sota ruter.Noen som kjenner til den??? :D
Med vennlig hilsen CARASYN87.
OddN
-
-

Post by OddN »

Når du spotter Coacher på SCC tyder det jo absolutt på at de er eid av entusiaster. Kanskje til og med forumister herfra. Er vel flere her som har både T3 og boble...
CARASYN87
-
-
Car: T3 Syncro 1991 DJ, T2a/b 1972, Renault RX4 2003
Phone: 93277745

Post by CARASYN87 »

Ja det var mange T3 busser på SCC'en i år inkludert min Kamper.Sågar to Atlantic og fire Syncroer, en Autohomes Komet , en del Reimo og Westfalia,tre Karmann og mange flere andre.Tror det er blitt en kultbil allerede :D .
Med vennlig hilsen CARASYN87.
OddN
-
-

Post by OddN »

CARASYN87 wrote:Ja det var mange T3 busser på SCC'en i år inkludert min Kamper.Sågar to Atlantic og fire Syncroer, en Autohomes Komet , en del Reimo og Westfalia,tre Karmann og mange flere andre.Tror det er blitt en kultbil allerede :D .
T3 er da helt klart blitt en kultbil :-)
hansstef
-
-
Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7

Post by hansstef »

2 COACHER PÅ FINN NÅ I DISSE DAGER
Hans Sæle
OddN
-
-

Post by OddN »

hansstef wrote:2 COACHER PÅ FINN NÅ I DISSE DAGER
Ja se der :-) En småsliten i Harstad, og en fin en utenfor Ålesund. Den siste der har stått til salgs her på forumet tidligere, og var en av de jeg vurderte for automatombygging. Fikk noen flere bilder av den, og den ser ut som et bra eksemplar å ta vare på.

I tillegg ligger det et par russebilcoacher til salgs på finn...
Post Reply