Svart røyk, starter ikke
Svart røyk, starter ikke
Kjørte en 3-timers tur, og parkerte bilen. Dagen etter startet den først ikke i det hele tatt. Men etter en stund fyrte den. Da røyk det litt svart pluss at den fjusket og motoren hørtes annerledes. Mener også det var en slags metallisk klunkelyd. Bilen stoppet etter ca 1 min, og har vært død siden. Hva kan ha skjedd? Jeg byttet olje på den et par uker i forveien, men det var riktig olje og det er riktig mengde på motoren nå.
Når jeg tenker meg om kan det være at jeg merket bittelitt svakere effekt på motoren den siste 3-timersturen jeg hadde med den. Hva bør jeg gjøre, er en 1998 2,5 tdi. Kmstand er ca 220000
Når jeg tenker meg om kan det være at jeg merket bittelitt svakere effekt på motoren den siste 3-timersturen jeg hadde med den. Hva bør jeg gjøre, er en 1998 2,5 tdi. Kmstand er ca 220000
Re: Svart røyk, starter ikke
Går motoren fortsatt rundt? Hvis den gjør det, kan det være dieselpumpereima som er røket. Hvis den ikke går rundt, ja; uten å male fanden på veggen, høres dette ut som et regreimhavari....
Pål Strand
Takker for svar. Regreima er hel, og motoren går fortsatt rundt ja.
Kan godt hende du er inne på noe ang dieselpumpa. Jeg er habil på mekking av bensinmotor, men har aldri vært borti noe særlig diesel.
Hvordan kan man egentlig sjekke om det er pumpa som er gått? Takk for tips,,Skal sjekke om det bare er pumpereima nå.
Kan godt hende du er inne på noe ang dieselpumpa. Jeg er habil på mekking av bensinmotor, men har aldri vært borti noe særlig diesel.
Hvordan kan man egentlig sjekke om det er pumpa som er gått? Takk for tips,,Skal sjekke om det bare er pumpereima nå.
-
- -
- Car: T4 1996 2.4D
- Phone: 48339502
Har nett fikset samme problem og jeg hadde to ekstra pumper hev på først en og tror du ikke den var gåen,tok meg en øl for å få motet opp igjen og startet på samme jobben en gang til og den virket. Så stemmer for pumpen din jeg;-)
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Vw caravelle 2.4D 1995 mod
Jeg skrudde av det store dekselet under motoren i stad for første gang siden bilen streiket, og fant en god del rester av noe som så ut som en reim. Dette er noe som har kommet dit ganske nylig, og må vel ha en eller annen sammenheng med motorproblemene?
Det minner om restene av en slags reim.

Edit:
Snakk om å være treg, det gikk nettopp opp for meg at dette er tenner fra reima til dieselpumpa. Hvordan i alle dager kan det falle av så mange tenner? Den virker stram osv.. men er vel bare å få byttet den reima da. Har aldri gjort det før men regner med det er en kurant jobb?
Det minner om restene av en slags reim.

Edit:
Snakk om å være treg, det gikk nettopp opp for meg at dette er tenner fra reima til dieselpumpa. Hvordan i alle dager kan det falle av så mange tenner? Den virker stram osv.. men er vel bare å få byttet den reima da. Har aldri gjort det før men regner med det er en kurant jobb?
Godt at det 'bare' er dieselpumpereima. Det er ikke en rett frem jobb.
At den reima er gåen tyder veldig på at det er på tide med fullt skift av reimer, løpehjul, vannpumpe og strammehjul. En sånn jobb krever både det ene og det andre av spesialverktøy. Du må ha minimum linjal til å låse kammen og måleur for å time pumpa. I tillegg må pumpa justeres dynamisk med pc etterpå.
Nå som pumpa allerede er i ulage så klarer du ikke å få det bra uten verktøyet. En skikkelig verkstedsmanual er ikke å forakte heller om du ikke kan det fra før av.
Det er en jobb for verkstedet om du er usikker. Jeg gjør det selv med de gamle 2,4D motorene, men når TDI'n skal ha det så blir det nok verksted. Reimene skal byttes hver 90000 eller hvert 5 år (det som kommer først). Nye reimer fra VW. skal visstnok ikke ha annet enn km. interval.
At den reima er gåen tyder veldig på at det er på tide med fullt skift av reimer, løpehjul, vannpumpe og strammehjul. En sånn jobb krever både det ene og det andre av spesialverktøy. Du må ha minimum linjal til å låse kammen og måleur for å time pumpa. I tillegg må pumpa justeres dynamisk med pc etterpå.
Nå som pumpa allerede er i ulage så klarer du ikke å få det bra uten verktøyet. En skikkelig verkstedsmanual er ikke å forakte heller om du ikke kan det fra før av.
Det er en jobb for verkstedet om du er usikker. Jeg gjør det selv med de gamle 2,4D motorene, men når TDI'n skal ha det så blir det nok verksted. Reimene skal byttes hver 90000 eller hvert 5 år (det som kommer først). Nye reimer fra VW. skal visstnok ikke ha annet enn km. interval.
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
1,9 TDI 2008 transporter
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
-
- -
- Car: Blå 97 2.5tdi gul 2.5tdi høyttak(tidl mesta)
du klarer fint å få grovstilt dieselpumpen på basismerker slik at du får start og deretter
får kjørt til et verksted for finjustering
Mulig, men tar du sjansen på å kjøre med en grovstilt regreim?112wboxer wrote:du klarer fint å få grovstilt dieselpumpen på basismerker slik at du får start og deretter
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
1,9 TDI 2008 transporter
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
-
- -
- Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
- Phone: 917 97 848
Svart røyk, starter ikke
Sålenge den starter er det ikke kritisk å kjøre til verksted med 
Sent from my iPhone using Tapatalk 2

Frode Neergård
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
-
- -
- Car: Blå 97 2.5tdi gul 2.5tdi høyttak(tidl mesta)
stste: Regreim må selvfølgelig være 100% justert og stram men dieselpumpereim strammer man sånn passe på begge strammehjulene og juster dieselpumpen gjerne ørlite grann forbi basismerke(2-3mm) det tilsvarer litt fortenning
Fikk skiftet reim i dag, gjorde det selv uten problem.
Siden merkene var fraværende ble det et par timer med rett og slett å prøve seg frem. Flyttet 4-5 hakk om gangen og så prøvde jeg å starte den.
Da den startet skjønte jeg at jeg var i nærheten, så flyttet jeg ett og ett hakk til jeg traff. Da gikk den akkurat som den gikk før, og ingen justering er nødvendig.
Kun nødvendig å løsne det ene strammehjulet. Egentlig bare tre skruer som behøvde å røres under hele operasjonen, to til dekselet foran reima og en som satt på strammehjulet.
Siden merkene var fraværende ble det et par timer med rett og slett å prøve seg frem. Flyttet 4-5 hakk om gangen og så prøvde jeg å starte den.
Da den startet skjønte jeg at jeg var i nærheten, så flyttet jeg ett og ett hakk til jeg traff. Da gikk den akkurat som den gikk før, og ingen justering er nødvendig.
Kun nødvendig å løsne det ene strammehjulet. Egentlig bare tre skruer som behøvde å røres under hele operasjonen, to til dekselet foran reima og en som satt på strammehjulet.
Men du skal vel på verksted å bytte resten av registersakene?
Samt å sjekke timinga på pumpa så du ikke ødelegger alle glødepluggene dine og ikke får start til høsten.
Jeg kan garantere at det er nødvendig å justere innsprøytningstidspunktet enten mekanisk eller dunamisk. Kanskje begge deler.
Når den er feil justert går den varmere og det kan ødelegge glødepluggene.
Samt å sjekke timinga på pumpa så du ikke ødelegger alle glødepluggene dine og ikke får start til høsten.
Jeg kan garantere at det er nødvendig å justere innsprøytningstidspunktet enten mekanisk eller dunamisk. Kanskje begge deler.
Når den er feil justert går den varmere og det kan ødelegge glødepluggene.
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
1,9 TDI 2008 transporter
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
-
- -
- Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
- Phone: 917 97 848
Signerer siste 

Frode Neergård