mere Diesel JX motor
mere Diesel JX motor
tenkte å skremme noen få HK ut av JX'en før jeg monterer AFN
turbotrykket ogmontering av en intercooler har jeg kontroll på , men hva gjør jeg med dieselpumpa for å få inn mere suppe uten for store inngrep?
har forsøkt å søke litt her men finner ingen linker
turbotrykket ogmontering av en intercooler har jeg kontroll på , men hva gjør jeg med dieselpumpa for å få inn mere suppe uten for store inngrep?
har forsøkt å søke litt her men finner ingen linker
Jørn Tangen
-
ducce999s
- -

- Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
Re: mere Diesel JX motor
Justere skruen, sender deg en info fil i morgen, men kort sagt se ned mellom pumpa og topp så ser du en skrue med en metalldings på. Det er juster skruven, ta et kvarts varv per gang. Og husk å løsne metalldingsen
Sent from my C6903 using Tapatalk
Sent from my C6903 using Tapatalk
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
-
vwooosh...!!!
- -

- Car: 1990 Diesel Syncro doka.
Denne metal dingsen er en slags 'lås - hylse' rundt skruen..Jeg slå av min med en liten meisel... 
Nick.
VW Mjøsa.
NT2K.
1990 Syncro Doka 1,9 m-Tdi
1990 1,9 Tdi Trufa Coach
2000 Land Rover Discovery II Td5.
Ford 4000
TLF 91785288.
VW Mjøsa.
NT2K.
1990 1,9 Tdi Trufa Coach
Ford 4000
TLF 91785288.
Justere denne skruen litt inn, og så justere ned tomgangen på gassarmen, litt og litt til den henger på turtall etter du ruser opp varm motor, så en kvart varv tilbake...
Metallhylsa er blombering, og sitter godt!
Sent from my TECNO_N7
Metallhylsa er blombering, og sitter godt!
Sent from my TECNO_N7
takk for tips. da blir det litt justering snart 
kan man håpe på ca 90-100hk med Intercooler og 1 bar tro.
kan man håpe på ca 90-100hk med Intercooler og 1 bar tro.
Jørn Tangen
Ca 100hk per bar ladetrykk;-) jeg kjørte 3-4000km med 1.5 bar, du blir skuffet når du tilslutt putter inn en orginal AFN, fordi det er så lite toppeffekt:-P
Sent from my TECNO_N7
Sent from my TECNO_N7
AFN motoren jag har på gang er vist "chipet" til ca 143hk.
og disse kan vel Map'es om slik att man får en kurve nesten slik man , mye vil pga VGT turboen
i følge data blad er vel maks effekt på den originalt ved ca 4150 O/min
det er jo ikke så værst?
og disse kan vel Map'es om slik att man får en kurve nesten slik man , mye vil pga VGT turboen
i følge data blad er vel maks effekt på den originalt ved ca 4150 O/min
det er jo ikke så værst?
Jørn Tangen
Ok, men om du oppjusterer JX "tills det rasar" så vil du bli seriøst overrasket hvor mye effekt den kan gi...
Forsjellen vil nok først å fremst vere bunndrag, og ikke minst at AFN kan kjøres på slik effekt uten full overhaling hver 5000km:-)
Ved over 1.6bar uten IC ble min varm fort, men den gikk som ei kule i 3 minutter først:-P T5 130hk hadde ikke sjangs å holde følge:-)
Men jeg hadde ikke orginal JX topp, uten at jeg vet om det er noen forsjeller enda.
Sent from my TECNO_N7
Forsjellen vil nok først å fremst vere bunndrag, og ikke minst at AFN kan kjøres på slik effekt uten full overhaling hver 5000km:-)
Ved over 1.6bar uten IC ble min varm fort, men den gikk som ei kule i 3 minutter først:-P T5 130hk hadde ikke sjangs å holde følge:-)
Men jeg hadde ikke orginal JX topp, uten at jeg vet om det er noen forsjeller enda.
Sent from my TECNO_N7
-
vwooosh...!!!
- -

- Car: 1990 Diesel Syncro doka.
@Jørn...Hva har du tenkt for slags girkasse..?
Nick.
VW Mjøsa.
NT2K.
1990 1,9 Tdi Trufa Coach
Ford 4000
TLF 91785288.
VW Mjøsa.
NT2K.
1990 1,9 Tdi Trufa Coach
Ford 4000
TLF 91785288.
std kasse benzin pga utveksling.
skal plukke opp en nå snart og gå over
mulig jeg bytter ut til sterkere 3-4.gir og "hub" for 3-4,
se ann tykkelsen på lommeboka
har kjørt 500nm+ med samme drev på racebussen både drag og asfaltracing, så kassene tåler nok mer enn påståtte 200nm.
t3 kasser er jo det nye "hotte" innen sandbugger også pga styrken
skal plukke opp en nå snart og gå over
mulig jeg bytter ut til sterkere 3-4.gir og "hub" for 3-4,
se ann tykkelsen på lommeboka
har kjørt 500nm+ med samme drev på racebussen både drag og asfaltracing, så kassene tåler nok mer enn påståtte 200nm.
t3 kasser er jo det nye "hotte" innen sandbugger også pga styrken
Jørn Tangen
Jeg kan ikke vise til referansen akkurat nå, men jeg mener å ha lest at moment ved lave turtall dreper kassene fort. Også er det en stor forskjell på direkteinnsprøytet diesel og en bensinmotor på jevnheten på momentet. Men jeg konstaterer at alle kassene jeg har vært borti hittil har vært godt brukt og fulle av spon.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
nm er vel nm uansett. men som du sier pulser kanskje.
nok av kasser med slitasje/defekter ved original motor også.
og HVA har gått føyken i kassene er vel det store spm.
nok av kasser med slitasje/defekter ved original motor også.
og HVA har gått føyken i kassene er vel det store spm.
Jørn Tangen
men denne skruen gir mere diesle over hele fjøla antar jeg slik att den evt vil ryke litt mere på lavere turtall før den oppnår fullt ladetrykk?
Jørn Tangen
Det blir som å øke REQ_FUEL, ja. Men du har jo også LDAen som sørger for at tillatt dieselmengde øker med trykket (hvis membranet er helt), så sååå ille blir det ikke.
Joachim
Kan justere lda en del også, fjerne justeringsskruene helt så tror jeg den klarer å ta opp 1 bar uten særlig røyk.
Jeg har "utvendig LDA", eksosen kommer ut på høyre sia, så bruker jeg speilet til å se om det ryker, og gir gass deretter. Blir fort vandt til å gasse varsomt så man får trykk og så mate maks.
Greit også mot tullinger som ligger helt oppi fangeren og blinker med lysa, å kunne røyke på bestilling:-)
Sent from my TECNO_N7
Jeg har "utvendig LDA", eksosen kommer ut på høyre sia, så bruker jeg speilet til å se om det ryker, og gir gass deretter. Blir fort vandt til å gasse varsomt så man får trykk og så mate maks.
Greit også mot tullinger som ligger helt oppi fangeren og blinker med lysa, å kunne røyke på bestilling:-)
Sent from my TECNO_N7
-
Tur-Bo
- -

- Car: 2000 t4 syncro
- Phone: 46925366
En som bygget en vgt turbo til en gammel mercedes, hadde en el styring på denne som gjorde det mulig å gi fullgass med spjellet på turboen pip åpent, røyklegging av hele gata som resultat.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.