Girkasse til 1,9 TDI

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
hamran
Car: T3 1990 Remio Camper, SURFWAGEN

Girkasse til 1,9 TDI

Post by hamran »

Vurderer å bytte ut min slitne 1,6 TD med 1,9 TDI AHU eller 1Z motor og girkasse som er mer egnet til dette. Noen som har tips til hvor jeg kan få tak i og hva som er best å bruke? Africa kasse? 2,1 bensin kasse?
1990 VW Caravelle Reimo Camper SURFWAGEN
1987 VW Caravelle Profi Dehler
1990 Caravelle C
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Re: Girkasse til 1,9 TDI

Post by Tur-Bo »

Africa kasse tror jeg du må hente der nede sjøl hvis du skal ha tak i en, men en god bensinkasse kan anbefales,
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

forskjellen på bensin og diesel kasse er i hovedsak minimal... finn heller en GOD kasse..
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
martins.macs
-
-
Car: VW T3 1.9TDI Westfalia 83
Phone: 97071638

Post by martins.macs »

hamran wrote:Vurderer å bytte ut min slitne 1,6 TD med 1,9 TDI AHU eller 1Z motor og girkasse som er mer egnet til dette. Noen som har tips til hvor jeg kan få tak i og hva som er best å bruke? Africa kasse? 2,1 bensin kasse?

Jeg tviler på at det finnes en bolt on ferdig kasse som er noe mer egnet til TDI motorene. De originale kassene H3 (diesel) AAP (bensin) er de beste man man kan få som standart kasser men jeg syns ikke at desse kassen er så godt egnet til TDI. Etter min mening og erfaring så er det to store problemer med T3 kasser. Først - de originalkassene er konsturert og bygget for snart 30 år siden og til motorene som levere ikke noe særlig mer enn 200nm. Jeg har ikke funnet noe dokumentasjon på at 200nm er grensen for T3 kasser men det er flere som har nevnt dette tallet. Det er også noen som sier at 500+hm er ikke noe problem for disse kassene - kanskje det, men jeg har allerede knekt to kasser og kjører kun med ca. 300nm. Mye er avhengig av stand på girkassen og det kan hende at jeg har vært bare uheldig og hatt dårlige kasser i utgangspunktet.

Men selv om man har en god T3 originalkasse så er de alt for lavgiret. Du ender opp med å kjøre med høye turtall på TDI motor noe som gjør at hele poenget med TDI motoren blir borte. Og dette gjelder spesielt 90hk (1Z) motorene med ikke VNT type turbo.

En mulighet er å sette inn "lengre" 4/5 gir som skal være forsterket og spesielt laget med tanke på TDI motorer. En annen mulighet er å sette inn ny differesnisal (29:7). Differensialen gir en ganaske merkbar effekt (har prøvd dette selv) men igjen ... å sette inn en ny differensial i en gammel er ikke så lett og løser ikke de kjente problemene med T3 kasser...

Det blir flere og flere som velger å bruke Audi kasser med å sny de opp-ned. Kassene er gode og egner seg veldig bra til TDI motor men det er litt jobb å få de instalert og det er fortsatt litt lite info hele prosessen og bruks resultatene over lengre tid.

Her er litt info om lengre 4/5 gir.
Her er differesnisalen (flere som selger, men samme produsent).
Martins
VW T3 Westfalia 1.9TDI ///on storage///
VW T3 Coach + EJ22 ///under construction///
hamran
Car: T3 1990 Remio Camper, SURFWAGEN

Post by hamran »

martins.macs wrote:
hamran wrote:Vurderer å bytte ut min slitne 1,6 TD med 1,9 TDI AHU eller 1Z motor og girkasse som er mer egnet til dette. Noen som har tips til hvor jeg kan få tak i og hva som er best å bruke? Africa kasse? 2,1 bensin kasse?

Jeg tviler på at det finnes en bolt on ferdig kasse som er noe mer egnet til TDI motorene. De originale kassene H3 (diesel) AAP (bensin) er de beste man man kan få som standart kasser men jeg syns ikke at desse kassen er så godt egnet til TDI. Etter min mening og erfaring så er det to store problemer med T3 kasser. Først - de originalkassene er konsturert og bygget for snart 30 år siden og til motorene som levere ikke noe særlig mer enn 200nm. Jeg har ikke funnet noe dokumentasjon på at 200nm er grensen for T3 kasser men det er flere som har nevnt dette tallet. Det er også noen som sier at 500+hm er ikke noe problem for disse kassene - kanskje det, men jeg har allerede knekt to kasser og kjører kun med ca. 300nm. Mye er avhengig av stand på girkassen og det kan hende at jeg har vært bare uheldig og hatt dårlige kasser i utgangspunktet.

Men selv om man har en god T3 originalkasse så er de alt for lavgiret. Du ender opp med å kjøre med høye turtall på TDI motor noe som gjør at hele poenget med TDI motoren blir borte. Og dette gjelder spesielt 90hk (1Z) motorene med ikke VNT type turbo.

En mulighet er å sette inn "lengre" 4/5 gir som skal være forsterket og spesielt laget med tanke på TDI motorer. En annen mulighet er å sette inn ny differesnisal (29:7). Differensialen gir en ganaske merkbar effekt (har prøvd dette selv) men igjen ... å sette inn en ny differensial i en gammel er ikke så lett og løser ikke de kjente problemene med T3 kasser...

Det blir flere og flere som velger å bruke Audi kasser med å sny de opp-ned. Kassene er gode og egner seg veldig bra til TDI motor men det er litt jobb å få de instalert og det er fortsatt litt lite info hele prosessen og bruks resultatene over lengre tid.

Her er litt info om lengre 4/5 gir.
Her er differesnisalen (flere som selger, men samme produsent).

Takker for fyldig svar, jeg har 1,6 TD nå og det går på alt for høyt turtall med den girkassa som står i... Det er ei 5-trinns kasse, men synes turtallet er for høyt når jeg kjører på motorvei... hvis du ser på denne: http://www.youtube.com/watch?v=Xkn-BZnrIes
så ser du at turtallet er mye mer behagelig med kasse fra 2,1 bensin enn med en orginal 1,6 diesel kasse hvor max turtall er oppnådd ved ca 110-120 og bør ikke kjøres over 80-90 egentlig for ikke å bruke så altfor mye diesel...
1990 VW Caravelle Reimo Camper SURFWAGEN
1987 VW Caravelle Profi Dehler
1990 Caravelle C
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

Ja da må du lese teksten på videoen en gang til.. Det er ingen bensinkasse der, men en Renault un1 kasse...
Så argumentet falt bort i fransk favør..
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Post by Renax »

De renaultkassene tror jeg er noe av de beste kassene vi kan bruke i T3, de tåler pryl, er billige, tilgjengelige og man får et mer behagelig turtall...

Forøvrig synes jeg mange klager på høyt turtall, og med AndreasE sin campingbil synes jeg også den mistet pusten litt fort (med 112hk kasse, på mtdi)
Min bil forøvrig føler jeg har kraft litt forbi 140, og det kan vel ikke bety et fælt turtall i 100?
martins.macs
-
-
Car: VW T3 1.9TDI Westfalia 83
Phone: 97071638

Post by martins.macs »

Renax wrote:De renaultkassene tror jeg er noe av de beste kassene vi kan bruke i T3, de tåler pryl, er billige, tilgjengelige og man får et mer behagelig turtall...

Forøvrig synes jeg mange klager på høyt turtall, og med AndreasE sin campingbil synes jeg også den mistet pusten litt fort (med 112hk kasse, på mtdi)
Min bil forøvrig føler jeg har kraft litt forbi 140, og det kan vel ikke bety et fælt turtall i 100?
Renaultkassene er gode men passer ikke så godt i T3. De er litt for lange og for å få en Renaultkasse til å passe i en T3 så må det sages i karroserri. Ikke sikkert at det er så smart.

Personlig har jeg mer tro på Subarukasse (subarugears.com), men det er ikke billig :( Her er et prosjekt i USA. Subarumotor+ Subarukasse.
Martins
VW T3 Westfalia 1.9TDI ///on storage///
VW T3 Coach + EJ22 ///under construction///
Post Reply