2,1 WBX - Vil ikke starte. Smeller og skyter.

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
VonZu
-
-
Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2

2,1 WBX - Vil ikke starte. Smeller og skyter.

Post by VonZu »

Jeg sliter litt med Kometen.

Jeg fikk et brått utkall til nordsjøtur, og etterlot bilen med nesten tom bensintank i 15 dager. Da jeg kom hjem, var det ikke nubbesjangs å få start på den.

Jeg fylte på 20 liter bensin og lot den stå litt. Da startet den omsider.
Så kjørte jeg til bensinstasjon og fylte full tank samt at jeg tilsatte kondensfjerner.

Bilen nektet å starte på bensinstasjonen. Den hostet og harket litt innimellom, og smalt noe innigranskauen fra eksosen. Bilen ble dyttet vekk fra pumpene, og satt der til dagen etter.

Utpå formiddagen dagen etter, startet den på første forsøk. Litt uryddig tomgang til å begynne med, men så kom det seg.

Kjørte så en uke uten trøbbel.

I går kjørte jeg 5km for et kjapt innkjøp. Da jeg forsøkte å starte bilen på parkeringsplassen oppførte den seg likt som da den nektet å starte på bensinstasjonen.
Helt enormt lydvolum på de smellene. Bensintanken var da halvfull.

Jeg lot bilen stå over natta.
I dag fylte jeg på 20 liter bensin med kondensfjerner, samt en liten skvett kondensfjerner i bensintanken. Jeg lot den stå i 10 minutter.
Bilen startet greit. Uryddig tomgang i starten, som bedret seg etter hvert.

Kjørte 5km hjem. Bilen hostet litt den siste kilometeren, men kom greit hjem.

Da jeg parkerte i gårdsrommet lot jeg den stå på tomgang. Litt uryddig, med ett og annet lite smell innimellom. Hold på å daue så fort jeg rørte gasspedalen.

Nå har den stått på tomgang i ca 10. minutter, og høres ut til å svive greit. Normal respons på gasspådrag.

Jeg tenker kondens. Har aldri hatt kondensproblemer på T3 før, og lurer på om dette er noe som kan forfølge meg i lang tid.
Andre biler jeg har hatt, har blitt helt i orden etter å få ny full tank med bensin og kondensfjerner.

Jeg har ikke lyst å bli stående langt hjemmefra med dritsur bil og liten mulighet for å fikse opp i det.

Innspill?
Alf Torp
-
-
Car: 86/91 T3 JX/AAZ
Phone: 40-62-70-60

Re: 2,1 WBX - Vil ikke starte. Smeller og skyter.

Post by Alf Torp »

Jeg tenker fordeler og elektronisk tenning. Dette er identisk problem med det jeg opplevde på T3 dokaen jeg hadde med Audi 5E. Jeg prøvde ALT og byttet til slutt fordeleren. Etter det var bilen påliteligheten personifisert. Det var spolen i fordeleren som hadde en "intermittent"(hvapokkerheterdetpånorskda...) feil som var meget uforutsigbar. Bilen kunne gå milevis, dagevis og månedsvis og så plutselig NOPE. Ikke sjangs. Masse smell i eksos og ingen start. Og etter å ha plagdes med å finne ut av det ti minutter, en dag eller to eller ti kunne den plutselig starte og gå høvelig igjen og så helt fint. Så trodde jeg i min enfoldighet at jeg hadde funnet feilen, noe som som regel ble tilbakevist på det sterkeste etter en periode med knirkefri drift. Men etter fordelerbytte ble det altså 100%.
Mvh,
Alf

- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 87 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle Syncro 1.6TD Trufa Halvcamper
- 90 T3 Doka Syncro 2.1 MV
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1
- 81 Yamaha Tr1
- 99 Yamaha Vmax
VonZu
-
-

Post by VonZu »

Hrmf. Jeg har tenkt tanken. Syncroen hadde lignende problemer, bortsett fra smellene. Der var det fordelerlokk, pluggledninger og plugger som gjorde susen. Men i dette tilfellet syns jeg det er så påfallende med den lange perioden med tom tank i god kondensårstid.
klystèr
-
-

Post by klystèr »

bensin filter evt pumpe.
Tom tank, og du kan ha dratt møkk i filteret.
Typeiske tegn på det er att den dauer ved gasspådrag.
Jørn Tangen
Buss Marius
-
-
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467

Post by Buss Marius »

Som VBX DJ eier så bør du kjenne til problemene en gåen Temp2 føler kan skape.
Kan jo høres ut som det også.
VonZu
-
-

Post by VonZu »

Jeg håper fortsatt på at det bare er kondens. Bilen har fungert fint siden siste trøbbel (bank i bordet). Men blir det mer trøbbel, blir det nok å gå over elektriske greier og bensintilførsel.
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Kondensfjerner på en innsprøytingsmotor? :shock: Hvis du har så mye vann i drivstoffet ditt at motoren ikke går, så har du sannsynligvis en feil med drivstoffsystemet. For eksempel hull i tanken eller sprukken gummi ved påfyllingsrøret. Reparer det! Ikke ødelegg innsprøytingssystemet ditt med å helle kondensfjerner på tanken. Det grå belegget som blir igjen etter kondensfjerneren inni for eksempel bensinpumpa, trykkregulatoren og dysene, er ikke medisin..
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
VonZu
-
-

Post by VonZu »

Litt seint det nå... Har ikke fått med meg at det er ugreit å bruke kondensfjerner på bil med innsprøytning :roll:

Selv tenkte jeg at jeg la forholdene perfekt til rette for at det skulle utvikle seg maksimalt med kondens i systemet da jeg forlot bilen så lenge med tom tank. Det er jo ikke umulig å få kondens selv om systemet er "tett".
Det har aldri vært kondensproblemer med denne bilen før, så jeg har ikke hatt grunn til å tro at det har vært noen større kilde til vanninntrengning.

Jeg kommer uansett ikke til å ta noen større runde på denne nå, men jeg noterer alt i lista.
Christian-bettle

Post by Christian-bettle »

Hei har vert borti lignende Tenningsmodul eller hallgiver i fordeleren
Mvh Christian
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

Enig Christian-bettle, begynn med å skifte hallregulatoren på side veggen. Hadde tilsvarende problemer med BRURI og tok lang tid før jeg fikk lokalisert feilet til selve regulatoren

Sent from my C6903 using Tapatalk
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Bohz2
-
-
Car: Karmann Gypsy 89
Phone: 92817777

Post by Bohz2 »

Hvor får en kjøpt hall regulatoren?
-------------------------------------
Arne
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Post by subwoofer »

Her er det mye forvirring rundt forbi, Hall brukes ukritisk om alt mulig av tenningsdeler. For å redusere forvirringen:

Signalkjeden på en DJ-motor ser slikt ut:

1. Hallgiver. Denne sitter inni fordeleren. Den legger signallinja til hhv. 12V og chassis ettersom det er luft eller metall imellom den og magneten som sitter skrudd fast i ytterveggen i fordeleren. Sistnevnte metallbit er "koppen" som sitter under plastdekselet under rotoren.

2. (Tomgangsstabilisator/) Tenningsregulator. Dette er boksen med 3-pins kontakt inn og ut. Denne flytter på tenningstidspunktet på tomgang for å holde turtallet konstant. Kan forbikobles uten annet tap enn noe økning i svingningene i turtall på tomgang.

3. Tenningsmodul. Denne omgjør firkantsignalet fra Hallgiveren til strømtrekk i coilen, som igjen gjør at du får gnist. Kommer originalt enten fra Telefunken eller Fairchild, har 7-pins kontakt på en side og aluminiumsbakplate. Disse kan du få på Biltema om så er.

4. Coil + ECU. En av ledningene fra tenningsmodulen går til coilen, en annen går til hjernen. Signalet til hjernen er turtallsignalet, uten det vil hjernen ikke vite turtallet på motoren og heller ikke kunne gi drivstoff.

Hele kjeden må fungere fullt ut for at motoren skal være pålitelig.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
VonZu
-
-

Post by VonZu »

Har hatt den stående i tre netter på låven nå. Tørt og lunt. Da jeg skulle starte den i kveld, var det samme opplegget. Hosting og smelling. Bensintanken er helt full. Begynner å tvile litt på den der kondensgreia.

Tok av fordelerlokket som viste seg å ha et kondenslag over det hele innvendig. Etter å ha tørket ut av det, startet den som normalt. Den er normalt veldig kjapp i starten. Lot den stå ti minutter og forsøkte igjen. Startet også denne gangen som normalt. Tenker å forsøke igjen i morgen tidlig.
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Post by subwoofer »

Hvordan så lokk og rotor ut? Har inntrykk av at de egentlig ikke varer så lenge, etter et års tid begynner det å synes skikkelig på tenningsdelene på Kengu.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
VonZu
-
-

Post by VonZu »

Jeg syns forsåvidt lokket så greit nok ut. Men rotoren hadde en del skraper på kontaktdelen. Spørs om ikke jeg gjør samme eksersis her som på bensinsyncroen og skifter rotor, lokk, plugger og kabler.
Post Reply