Etter å ha hatt (og har) et lass av ulike busser, så har vi nå anskaffes oss vår første T3 Syncro. Denne ble kjøpt på hjemveien fra årets sommerferie. Bilen er standard 90 mod. Caravelle C 112i med en noe snedig spec. Den hadde Velourseter, el.speil, turteller, Webasto vannvarmer, og den er original svart (Det kan ikke være mange svarte Caraveller som er solgt i Norge..?). Slik så den ut da vi hentet den:
Den var tatt godt vare på teknisk, med nye forsterkede Monroe 4x4-støtdempere, nytt eksosanlegg, byttet girkasse, etc., men det var dårligere stelt med karosseriet/lakken.
Når det gjelder girkassen, så satt forrige eier inn en brukt kasse som kun hadde få mil på baken. Denne var fra en Diesel, og dermed ble også framdiffen byttet til en med lik utveksling. Så nå har den en utvekling i diffene på 5.48, i steden for 4,87. Dessverre hadde framdiffen som ble satt inn ingen sperre. Derfor har jeg nå startet jakten på en fremdiff med riktig utveksling og sperre.
Kombinasjonen lav utveksling og 112i, gjør at bilen er et monster fra 0 - 80 km/t, men toppfarten nok blir noe hemmet. Utrolig nok brukte den likevel kun 0,94 l/m på turen fra Brummundal til Melhus. Og det med en motor som skal ha gått over 300.000 km..
Vel hjemme, startet nedplukking, retting, sliping og sandblåsing av karosseriskjøtene. I tillegg ble det kjøpt inn et sett nye hjul som er en Syncro verdig
Slik ser den ut i dag:
Hjulene er BF Goodrich Mud Terrain i dim 30x9,5x15.
Planen fremover er selvfølgelig i første omgang å få på lakken. I denne runden lakkerer jeg kun fra takrenna og ned (med de nye hjula, så er det jo likevel ingen som ser taket..
Målet er å ha kommet såpass langt at bilen er kjørbar til busstreffet på Rjukan, men det får tiden vise...
Oppdateringer kommer etterhvert som jeg har tid...