min nye 2005 dugger på siderutene... Hva er da på fære...

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
oel
Car: 2001 tdi

Post by oel »

Hei

Jeg har en caravelle 2005 og har bare en utfordring-Den dugger innvendig. Hva er på fære da? Når vi er fem personer i den så dugger bakvinduer og sidevinduer... Full varme både foran og bak, men fortsatt dugg... Hva kan det være? Noen som har engod ide? Tørr er den. Webasto fungerer, varmen kommer strømmende og alt virker ok. Kan det være ACèn? Noen som har peiling? Takknemmlig for svar!
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Re: min nye 2005 dugger på siderutene... Hva er da på fære..

Post by Rikskringkastingen »

Tett pollenfilter?
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
krabben

Post by krabben »

Tom for kjølemedie? Da dugget pathfinderen til svigermor. Sprekk i høytrykksrør.
Tom Bringsvor
-
-
Car: T5, 2007, TDI, Lang

Post by Tom Bringsvor »

oel wrote:Hei

Jeg har en caravelle 2005 og har bare en utfordring-Den dugger innvendig. Hva er på fære da? Når vi er fem personer i den så dugger bakvinduer og sidevinduer... Full varme både foran og bak, men fortsatt dugg... Hva kan det være? Noen som har engod ide? Tørr er den. Webasto fungerer, varmen kommer strømmende og alt virker ok. Kan det være ACèn? Noen som har peiling? Takknemmlig for svar!

Kan være flere årsaker.
Det begynner å dugge når fuktigheten inne i bilen øker og blir høy nok slik at duggpunkttemperaturen på vinduene (det kaldeste punktet) er oppnådd.
Årsak utpust fra mennesker er fuktig, våte klær, vått fuktig skotøy, vann under matter, omluftknappen er inntrykket.

Fuktigheten i bilen må slippes ut, det hjelper ikke å varme opp om ikke fukten slippes ut.

Om du har AC kan defrosterfunksjonen benyttes, men dette er bare en kortvarig løsning om ikke fuktårsaken er kjent.

Jo kaldere det er ute og varmere man vil ha det inne i bilen jo større er sjansen for at vinduene dugger (eks -20 ute...+20 inne) les, at man er nærmere duggpunkttemeraturen på vinduene.
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
OlavT5
Car: T5
Phone: 41145881

Post by OlavT5 »

Hei.
Det er vel egen vifte for sidevinduer bak?
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

OlavT5 wrote:Hei.
Jeg tror ikke det er vanlig på Caravelle. Jeg vet at noen Multivan har en vifte inni dørttrekket på hver fordør. Der går det en luftkanal gjennom fordøra og videre bakover. Jeg har ikke sett dette systemet på annet enn Multivan. Men jeg skal ikke påstå at det ikke finnes. Det er levert flere forskjellige klimaanlegg i forskjellige utgaver av T5, og jeg har ikke oversikt over alle alternativene.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Montøren
-
-

Post by Montøren »

Rikskringkastingen wrote:
OlavT5 wrote:Hei.
Jeg tror ikke det er vanlig på Caravelle. Jeg vet at noen Multivan har en vifte inni dørttrekket på hver fordør. Der går det en luftkanal gjennom fordøra og videre bakover. Jeg har ikke sett dette systemet på annet enn Multivan. Men jeg skal ikke påstå at det ikke finnes. Det er levert flere forskjellige klimaanlegg i forskjellige utgaver av T5, og jeg har ikke oversikt over alle alternativene.
Jeg hadde en Caravelle kombi 2006 som hadde luftkanaler gjennom begge fordørene med utblåsning til vinduene i begge skyvedørene. TROR ikke det var noen egen vifte der.
Jeg ville også sjekket pollenfilteret først, og evt fuktighet under gulvmattene.
oel
Car: 2001 tdi

Post by oel »

Hei og takk for gode svar! Er det en enkel sak og bytte pollenfilter på T5. Er det noen jeg kan gjøre selv? Er det ett eller flere filter?
Post Reply