Frontlamper til T4, anbefalninger?

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
T499
-
-
Car: VW Caravelle 2001 2.5TDi
Phone: 92898897

Frontlamper til T4, anbefalninger?

Post by T499 »

Har titta litt på ett par lamper, men vet ikke hvem jeg kan gå god for. Noen som har ærfaringer med disse?

http://www.frontlykter.no/products/frontlykter-chrome

eller disse:

http://www.partsandretards.no/belysning ... d-lykter_3

Fyr løs med ærfaringer, lurer da på passform og kvalitet.. evnt. om noen kan anbefale noen andre lamper.

Noen som kanskje vet hvor man kan få tak i Angeleeyes til kort front?
Finn-Robin Andresen

VW Caravelle 2.5 TDi 2001, Lang.Familie bil
VW Transporter 1,9TD 1997, Kort.SOLGT
VW Transporter 1,9TD 1999, Lang.Vraket/spiker
VW Transporter 2,0B 1996, Kort.SOLGT!
Toyota Camry 2.2B 1997, sedan.ombygging/Styling
masemannen
Car: T4 2.5TDI 1996

Re: Frontlamper til T4, anbefalninger?

Post by masemannen »

Partsandretards.no oppgir i det minste at lampene er: "E-merket og godkjent for gatebruk".
Om det betyr at de faktisk er godkjent for din modell er jeg mer usikker på. Vet at biltilsynet elegant skriver ut mangellapper dersom de mener at lampene ikke tilfredstiller kravene. Så hvis du er opptatt av at lampene også skal være godkjente bør du undersøke om akkurat de du velger er godkjent å bruke på din bil.

I tillegg antar jeg at du da går bort i fra den gamle typen lykt med pære der både nær og fjernlys sitter i samme pæren. Ny løsning krever vel også at du gjør noen modifikasjoner i el-nettet for at lampene skal fungere som normalt. Det er flere tråder om emnet, men se gjerne etter tråden som omtaler brokopling av releet for styring av nær og fjernlys. Det er trolig den enkleste løsningen for å få tent nær og fjernlys samtidig når fjernlys aktiveres.

Ellers ser jo begge lampene fine ut. Er utrolig hvor mye lysene har å si for bilers utseende :-D

(Jeg vet ikke hvor mye en må regne med å betale for slike lamper andre steder. Når det er 2490,- for et sett med to lamper er heller ikke prisen så stiv. Jeg mener at Biltema selger "orginallamper" til T4 av ukjent kvalitet til 699,- pr stk. Dvs. 1400,- for et par)
T499
-
-

Post by T499 »

masemannen wrote:Partsandretards.no oppgir i det minste at lampene er: "E-merket og godkjent for gatebruk".
Om det betyr at de faktisk er godkjent for din modell er jeg mer usikker på. Vet at biltilsynet elegant skriver ut mangellapper dersom de mener at lampene ikke tilfredstiller kravene. Så hvis du er opptatt av at lampene også skal være godkjente bør du undersøke om akkurat de du velger er godkjent å bruke på din bil.

I tillegg antar jeg at du da går bort i fra den gamle typen lykt med pære der både nær og fjernlys sitter i samme pæren. Ny løsning krever vel også at du gjør noen modifikasjoner i el-nettet for at lampene skal fungere som normalt. Det er flere tråder om emnet, men se gjerne etter tråden som omtaler brokopling av releet for styring av nær og fjernlys. Det er trolig den enkleste løsningen for å få tent nær og fjernlys samtidig når fjernlys aktiveres.

Ellers ser jo begge lampene fine ut. Er utrolig hvor mye lysene har å si for bilers utseende :-D

(Jeg vet ikke hvor mye en må regne med å betale for slike lamper andre steder. Når det er 2490,- for et sett med to lamper er heller ikke prisen så stiv. Jeg mener at Biltema selger "orginallamper" til T4 av ukjent kvalitet til 699,- pr stk. Dvs. 1400,- for et par)
Emerkinga tar jeg ikke så altfor høytidelig :P Blir bare å bytte om til orginal lamper OM jeg skulle måtte vise bilen på bt.

Ang. overgang til to stk. lyspærer, så blir det helt klart dobbel lysbro ja :) Bedre lys blir det jo også :)

På den ene nettsiden(frontlykter.no) så kan man få orginal lampene for 495,- per stk. En annen ting du må legge til i regninga på prisen på de nye lampene, er at blinklysene også er med på de :)
Finn-Robin Andresen

Martin Sandvik
-
-
Car: 2010 Multivan T5
Phone: 40204030

Post by Martin Sandvik »

Selger orginal look lamper for 895 for 1 par og de andre lampene du linker til selger jeg for 1995.- pr sett.
T499
-
-

Post by T499 »

Martin Sandvik wrote:Selger orginal look lamper for 895 for 1 par og de andre lampene du linker til selger jeg for 1995.- pr sett.
Åssen er passformen på frontlyktene du har da Martin? Så vil jeg gjerne ha blanke baklamper med led :P
Finn-Robin Andresen

therkildsen
-
-
Car: T4 00mod 2,5tdi 102hk
Phone: 932 fem tre 574

Post by therkildsen »

min er faring i handle fra martin er bare bra, tror pass form fra han er meget god i forhold til ting en kan kjøpe andre veier og same med kvalitet.

skal jeg kjøpe nye lamper eller andre ting til bilen som martin har så blir det og kjøpe av han for da vet jeg at det passer og kvaliteten er bra.

dette var min mening om den saken.
Glenn therkildsen sen 75mod den nyskjerige sørlending
caravelle 00mod 2,5tdi 8seter
du skal ikke stjele staten liker ikke konkuranse
kongen av skrive feil er sikkert meg det :D
Martin Sandvik
-
-

Post by Martin Sandvik »

T499 wrote:
Martin Sandvik wrote:Selger orginal look lamper for 895 for 1 par og de andre lampene du linker til selger jeg for 1995.- pr sett.
Åssen er passformen på frontlyktene du har da Martin? Så vil jeg gjerne ha blanke baklamper med led :P
Aldri hørt at noe ikke passer, hos meg er det bare å sende i retur om det dukker opp noe som ikke er som det skal.
T499
-
-

Post by T499 »

Eneste jeg tenkte på ang. passform, var om det ville bli noen "åpninger, sprekker" mellom lampa og karrosseriet som ville bli veldig synlig. Kan fort bli det når man bytter ut med styling lamper.. :P Men da blir det ikke det på disse antar jeg:) Så da får jeg vel bestille meg ett sett når jeg har bestemt meg for hva jeg vil ha :P
Finn-Robin Andresen

Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Post by Neergård »

T499 wrote:
Emerkinga tar jeg ikke så altfor høytidelig :P Blir bare å bytte om til orginal lamper OM jeg skulle måtte vise bilen på bt.
Kan være en ide å tenke litt over hvorfor de ikke er E-merka.
Trolig er det så dårlig kvalitet pga besparelser i alle ledd at du har elendig lysbilde og alt for dårlige sammenføyninger både i plast og ledninger. Sistnevnte vil både forringe lysmengde og sikkerhet. Plutselig er det så varmt i en kontakt at det skjer ting. Da hjelper det lite at du tar vare på originallampene for å ha for en evt kontroll på BT...

Ikke det samme som at alle E-merka er så trygge som de bør, men sjansen er vesentlig høyere.
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
T499
-
-

Post by T499 »

Neergård wrote:
T499 wrote:
Kan være en ide å tenke litt over hvorfor de ikke er E-merka.
Trolig er det så dårlig kvalitet pga besparelser i alle ledd at du har elendig lysbilde og alt for dårlige sammenføyninger både i plast og ledninger. Sistnevnte vil både forringe lysmengde og sikkerhet. Plutselig er det så varmt i en kontakt at det skjer ting. Da hjelper det lite at du tar vare på originallampene for å ha for en evt kontroll på BT...

Ikke det samme som at alle E-merka er så trygge som de bør, men sjansen er vesentlig høyere.

Du har ett poeng jeg ikke tenkte så mye på der gitt ^^,
Finn-Robin Andresen

quatro
Car: T4 1997

Post by quatro »

Kjøpte angel eyes hos Koolart og monterte disse på bilen. Opplevde at jeg tidligere hadde kjørt med "fjøslykter"
De nye er bærre lææækker !!!
Anbefales !

Mvh. quatro
T499
-
-

Post by T499 »

quatro wrote:Kjøpte angel eyes hos Koolart og monterte disse på bilen. Opplevde at jeg tidligere hadde kjørt med "fjøslykter"
De nye er bærre lææækker !!!
Anbefales !

Mvh. quatro
Koolart har desverre ikke angle eyes lykter til min bil, kort front "/ Noen som vet om det går an å få tak i ett annet sted, så er det bare å skrike ut :)
Finn-Robin Andresen

Martin Sandvik
-
-

Post by Martin Sandvik »

Så langt jeg vet er det ikek å få til kort front. Kun de andre alternativene jeg har i nettbutikken.
masemannen

Post by masemannen »

Hvilke modeller er det som har kort front? Går dette på årsmodell? eller dreier det seg om utgave chassiekoder? hvilken motortype? etc.

Ser jo det har vært noen justeringer opp igjennom årende for hvordan T ser ut både i front og interiør blant annet.

Men er en slik en som det er bilde av på T499 sin profil en bil med kort front? Og er de med litt annet panser og gjerne med litt andre originale frontlyker å anse som biler med "lang" front?

Ble nysgjerrig :-)
masemannen

Post by masemannen »

PS: Har Koolart eget utsalg av deler i Heggedal?

Vurderer å kjøpe et sånt sett med nye frontlykter som du omtaler i innlegg høyere opp. sett for 895,-

Er av og til i området rundt Lier og da er det vel ikke såååå langt til Heggedal?

Hva er alternativt normal pris for frakt på disse?

Trenger i så fall også den sorte plasten som sitter i fronten rundt lykta. Den holder lykta fast slik at den ikke hopper så mye opp og ned. Den ene er knekt litt. Skaffer du dette også? (Hvis du skjønner hvilken del jeg mener :-) )
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Masemannen kan kikke litt på dette:

http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=49&t=14971

(ser det trengs en opprydding, men den duger)
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
masemannen

Post by masemannen »

Genialt!

Interessant innlegg. Og i tillegg er det lett å se forskjellen på T4 med kort og lang front :-)

Takk! :-)
Martin Sandvik
-
-

Post by Martin Sandvik »

Flytter over i eget lokale til helgen, men faste åpnisngs tider venter vi nok en stund med.

150-200 er nok vanlig for slike lamper i porto
masemannen

Post by masemannen »

OK! Men skaffer koolart den sorte plasten bak lykta også? Likner på en slags plast skinne eller slisse med noen stikkere/klammere ut som gjør at lampa ikke hopper og danser opp og ned.
Klammeren/stikkeren i allefall rundt den øvre justeringsskruen for lampa.

På min bil er denne stikkeren knekt. Koster muligens ikke rare greiene hos møller eller hos høgger'n heller, men praktisk å få med alt i samme bestilling :-)
Martin Sandvik
-
-

Post by Martin Sandvik »

Vil tro denen sitter på lampene
kan du ta et bilde.
masemannen

Post by masemannen »

Image
Bildet viser "plastbraketten" med plastikk-klammeren som holder rundt området for justeringsskrue og forhindrer at lampen beveger seg vertikalt. Dette er bilens høyre frontlykt - og her er klammeren ok.

Image
Bildet viser den knekte plast-klammeren på bilens venstre lykt. I og med at denne er knekt holder ikke lykta seg skikkelig på plass og jeg kan tydelig se at lyset hopper litt opp og ned under kjøring.

Image
Oversiktsbilde - her ser du mer av "plast-braketten" for bilens høyre lykt (den som er hel). Den er festet med minst to skruer. - De to rustne skruene som synes på bildet.

Jeg tror den "plastbraketten" er en del av en komplett hovedlykt, men er noe usikker. Har ikke skrudd ut og sett så nøye på den. Den er i allefall knekt på den ene lampa :-)
Der Postmeister
-
-

den er en del av lamp. Kan fåes kjøpt hos Møller. Skal du bytte lampe kommer jo den komplett.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
masemannen

Post by masemannen »

Går det an å kjøpe kun lykteglasset også? Og kun skifte dette? Eller må hele lampa skiftes?

Har sett på brukte lamper hos bilopphøggerene. De oppgir ganske høye priser for de frontlyktene. Noen er nede i 400,- til 500,- men ser ut til at standardprisen er 625,- (dvs. 500 + mva).

Det er mulig det e halv pris i forhold til f.eks. Møller, men det er jo dyrere enn enn hos Koolart som tar 895,- for to stk. dvs nesteb 450,- pr stk.

Og bare såvidt billigere enn hos Biltema som selger disse for 649,- pr stk. ca 1300,- for ett par.

Det er definitivt ikke noe poeng å kjøpe brukte frontlykter til T4 :-)
Der Postmeister
-
-

Er det prisen eller kvaliteten du kjøper ting etter?
Brukte lamper i god stand er det da ingenting i veien med.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
masemannen

Post by masemannen »

Tja, pris OG kvalitet? :-)

Først og fremst så hevder jeg ikke at det er noe galt med brukte lamper i god stand. Hvis jeg hadde ment det så hadde jeg vel neppe sjekket prisene hos hoggeren i det hele tatt! :-D

Når det kommer til pris og kvalitet er det heller ikke slik at det alltid er en sammenheng mellom prisen og kvaliteten. Mange småskala-aktører driver svært effektivt med få eller ingen ansatte og kan tillate seg å selge produkter med en langt lavere kalkyle enn store aktører med mange fordyrende mellomledd, svært dyre forretningslokaler og enorme markedsføringsbudsjett kan tillate seg.

Når der gjelder bildeler så er det også slik at veldig mange deler som selges som "orginal" deler hos merkeforhandlerene er produsert av de samme produsentene med akkurat den samme produksjonsprosessen, men med et annet merke på embalasjen. Ofte kan en finne disse til lavere priser hos frittstående aktører.

Jeg innser allikevel at det er en viss sammenheng mellom pris og kvalitet. Det er ofte til en viss grad slik at en får det en betaler for.

Når det kommer til det spesifikke eksemplet jeg nevnte der delene kan kjøpes nye til tilsvarende pris eller billigere så synes jeg ikke det er noe poeng i å kjøpe delene brukt. Ikke kun på grunn av prisen, men forbrukerkjøpsloven gir da også mye lengre reklamasjonstid på delene dersom noe skulle være feil med delen. Ved normal kjørelengde og bruk vil nok reklamasjonstiden være 5 år for en slik lampe. Skulle f.eks. reflektoren begynne å bli dårlig og lampa er brukt som anvist (riktig styrke på pærer f.eks.) kan en se på det som en fabrikasjonsfeil og reklamere til selger.

Uansett så er det i mitt tilfelle tale om en bil fra 1996. Hvor mange flere år bilen kommer til å være i drift avhegner nok mest av min interese for å holde på med den. Det er ikke aktuelt å bruke all verdens av penger på den og da er det greit og se etter de billigste delene også :-)
Post Reply