støy demping?va funke

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
steine
-
-
Car: vw boble.vw caravelle.bmw s3t turbo.bmw E21,+mere

støy demping?va funke

Post by steine »

har mye hjul støy bak syns æ.ka kan gjøres?t4 98 mod kort utgave.ikke varebil.
stein erik
vw T4 97 2.5 tdi
vw boble 61
vw boble 64
bmw e21 327 TIC
bmw ac snitcher 323 TIC
kawasaki zx9r 02
Artic cat M1000
++
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Re: støy demping?va funke

Post by Neergård »

En mulighet er å kle med støydempende materialer rundt hjulhus, for å dempe mengde støy som kommer inn i bilen.
Hva du har av hjulutrustning er også noe som innvirker stort. Gamle harde dekk kontra nye. C-dekk kontra ordinære. Kom med litt mer info om dette også, så kan det være noen enkle grep som kan gi en rask løsning.
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
masemannen
Car: T4 2.5TDI 1996

Post by masemannen »

Dekktypen som nevnes er ofte helt avgjørende for støynivået. Nye EU regler for dekkmerking fra november i år gir karakterer for hvor bra dekkene er - også støymessig. (Husk allikevel at et dekk med god karakter ihht EU merking ikke nødvendigvis er et godt dekk på Nordiske vinterveier!!)

Du bør også undersøke om det er andre feil som genererer støy. Slitne hjullager høres godt inn i kupeen.

Støydempende matter på innsiden, særlig over hjulbuene er nevnt. Her er det forskjellige materialer og noen demper lyd bedre enn andre. Tunge, "døde" materialer har god støydemping. Slike matter finnes blant annet på Biltema. Det er også mulig å dempe forplantning av støy ytterligere ved å lime fast støydempende matter på karroeriets innside.

Fra utsiden kan hjulbuer og understell kles inn med tykke lag av asfaltmasser, Tectyl eller liknende.
(Det er da viktig at det ikke er rustdannelser her. De må i såfall behandles før Tectyl legges på. Tectyl er vel et greit produkt, men det er viktig at bilen er helt tørr og at rustangrep er stanset først. Tectyl skjuler nemlig rustutvikling og en risikerer at rustangrep får utvikle seg usynlig under tectylen i lang tid før det oppdages)

Innerskjermer bidrar også til å redusere støy.

Sjekk litt hva slags støy du har. Feil bør fikses f.eks. deffekt hjullager eller kanskje et lite hull i eksospotta? :-) Løse deler? etc.

Så er det bare å vurdere hvor det er best å dempe lyden. Støymatter bygger gjerne noen mm og skal du ha tepper over må du sjekke hvor mye plass du har så ikke alt blir klumpete og ser rart ut!

Lykke til! Vil gjerne høre hva du har gjort og om støyen ble godt redusert :-)
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Et sveip i søkefunksjonen på forumet ville nevnt det som nå står over her, og hjulbrønner/stigtrinn likeså.

Skal se om jeg ikke finner meg en plass å stå med min T4b nå i vinter for å gå igjennom bl.a forbedring av lyddempinga på den, så du er langt fra aleine om temaet :D
steine
-
-

Post by steine »

ska skifte til vinterdekk først.har 18 tommera på sommern.har ikke hjulagerlyd.
Har tenkt å ta ut alle seter bak,og ta av deksel på sidene bak og gulv.legge asvaltplater over hjulbuer bak eller noe annet.Forslag??
stein erik
vw T4 97 2.5 tdi
vw boble 61
vw boble 64
bmw e21 327 TIC
bmw ac snitcher 323 TIC
kawasaki zx9r 02
Artic cat M1000
++
stste
-
-
Phone: 41145417

Post by stste »

Jeg dempa en 2,4D betraktelig med klistreasfalt fra biltema. Klistret inni dører og på sidene bakover pluss alle hjulbuer og endel på gulvene. Tror jeg brukte ca 4 pakker med asfalt.
Jeg putta også inn mer syntetisk padding fra verandaputer stortsett overalt. Den går rolig og fint i forhold til det den gjorde.
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
steine
-
-

Post by steine »

Har nu gjort følgene.montert vinter dekk.tatt av deksel i på sidene bak og tatt av gulvtrekk.mont asvaltplater i dørk og hjulbuerbak 4mm tykke,mont også 10mm med sånn sølvfolie oppå asvaltplatn i hjulbuer.sprayet tykk tektyl i bakskjermer og rundt om.
Mont alt sammen og test kjørt.Merket så å si ingen forbedring...
stein erik
vw T4 97 2.5 tdi
vw boble 61
vw boble 64
bmw e21 327 TIC
bmw ac snitcher 323 TIC
kawasaki zx9r 02
Artic cat M1000
++
masemannen

Post by masemannen »

Piggfrie vinterdekk for nordiske forhold støyer gjerne noe mer enn gode sommerdekk. Dekkene kalles også friksjonsdekk. Friksjonen og myk gummiblanding bidrar til litt støy.

Uansett er nok ikke dekkene alene hovedproblemet.

Støy kan være vanskelig å lokalisere. Du hevder selv at du har mye støy bak i det innledende innlegget ditt. Dersom det stemmer at støyen faktisk kommer bakfra og den er unormalt høy i forhold til hva en burde kunne forvente er det kanskje lurt å prøve å lokalisere støykilden først og fremst. I og med at du opplever det samme med andre dekk og har utført noen støydempende tiltak er det mindre sannsynlig at det er dekkene dine som er synderen.

Det er egentlig ikke så mange støykilder bak på en transporter med fremhjulsdrift. De vanligste jeg kommer på i farten er hjullagerstøy, støy fra eksosanlegg eller dekkstøy. En utett list rundt dør/luke kan også bidra til lydgjennomgang for støy utenifra. Hull i karosseri fra rust eller en karosseripropp/pluu som har blitt borte kan også bidra til mer støy inn i bilen.

Husk også at støy forplanter seg lett i endel materialer. I metall forplanter lyden seg godt, så lydkilden din kan faktisk være fra en helt annen plass på bilen.

Hvordan høres støyen ut? romlelyder, "suselyder", hvinelyder, motorlignende? osv.

Det kan også være at støynivået på din bil ikke er så ulikt nivået i andre liknende biler? Det støyer som regel mer i en slik bil enn i en rolig japseliknende greie av nyere dato :-)

Har du mulighet til å få prøvekjøre en eller helst fler liknende biler? Så kan du prøve å sammenlikne om støynivået i din er spesielt mye høyere enn hos andre? Vil du gjøre det skikkelig råflott kan du kanskje også bruke måleinstrument for å måle støyens nivå og intensitet?

Tiltakene du har gjort burde bidra til å dempe støyen noe. Klebende asfalt og asfaltplater er godt materiale for støydemping. Lyden forplanter seg dårlig i asfalt og asfalt på karosseriplater bidrar til å dempe vibrasjonsstøy.

For støydemping med sånne isolasjonsliknende plater (regner med at de sølvfoliegreiene du har brukt er av et isolasjonsmaterial) så er det avgjørende at disse monteres sammenhengende uten gliper og muligheter for lydgjennomgang. Det er en jobb som krever litt for å få godt resultat.

men som sagt jeg ville sjekket om støyen faktisk er unormalt høy på din bil og begynt å lete etter "støysynderen" :-)
steine
-
-

Post by steine »

Lyden føles iallefall at den kommer bak ibiln.er ikke romlelyd.eksosrøret er tett.røret tar ikke noen plasser.
har en 91mod Mitusubishi L300 og den er jo en rolls royce i forhold til T4 i støy.

Kan jo mulig være hjullager som lage støy.
stein erik
vw T4 97 2.5 tdi
vw boble 61
vw boble 64
bmw e21 327 TIC
bmw ac snitcher 323 TIC
kawasaki zx9r 02
Artic cat M1000
++
masemannen

Post by masemannen »

Håper ikke eksosrøret er tett? :-P

Nei, men seriøst hvis eksos er i orden, det er skikkelig tett rundt dør/luke-åpninger og karosseriet forøvrig er tett ville jeg mistenkt hjullager.

Uansett kan det jo hende at det bare er du som er veldig var for støy. En slik T4 støyer jo gjerne litt mer en en el-bil :-)

Hvis du har hatt bilen en stund og dette er støy du ikke opplevde tidligere er det en eller fler feil som sikkert må utbedres.

Hvis denne støyen har vært der så lenge du har hatt bilen ville jeg først og fremt fått prøvekjørt et par like biler for undersøke om de høres like ut. Hvis du ikke kjenner noen med samme bil kan du jo søke opp et par til salgs på finn.no og prøvekjøre litt :-)
masemannen

Post by masemannen »

Håper ikke eksosrøret er tett? :-P

Nei, men seriøst hvis eksos er i orden, det er skikkelig tett rundt dør/luke-åpninger og karosseriet forøvrig er tett ville jeg mistenkt hjullager.

Uansett kan det jo hende at det bare er du som er veldig var for støy. En slik T4 støyer jo gjerne litt mer en en el-bil :-)

Hvis du har hatt bilen en stund og dette er støy du ikke opplevde tidligere er det en eller fler feil som sikkert må utbedres.

Hvis denne støyen har vært der så lenge du har hatt bilen ville jeg først og fremt fått prøvekjørt et par like biler for undersøke om de høres like ut. Hvis du ikke kjenner noen med samme bil kan du jo søke opp et par til salgs på finn.no og prøvekjøre litt :-)
steine
-
-

Post by steine »

Har bare hadd denne bilen i 4 uker,men har hadd 2 andre caraveller.hadde bilen iluften å sjekka om det var slakk eller romle lyd fra bakhjul.men alt virka ok.

Kjører med piggdekk,men var samme støyet med sommerdekk.

for å si det slik.man blir sliten av alt støyet når man har kjørt ei stund.

lyden er en slags vindsuslyd blanda med during....litt vanskelig å forklare
stein erik
vw T4 97 2.5 tdi
vw boble 61
vw boble 64
bmw e21 327 TIC
bmw ac snitcher 323 TIC
kawasaki zx9r 02
Artic cat M1000
++
Stian
-
-
Car: 2004 Multivan

Post by Stian »

Har hatt min del av bråkete bil (lang velle, 8-seter).
Mine tips;
1.
asfalt ikke bare på hjulkasser, men på alle store flater i bilen. Det er store felter med metall som romler noe helt for-grusomt. Husk tak også. Var en kar her inne for noen år siden som dyttet inn ca. 200kg med asfalt i bilen fordi han skulle ha hjemme-kino bak. Funka fett ifølge mannen sjøl.
2.
Sjekk feste-anker i gulv (hvis du har). Disse går som plugger rett gjennom gulvet, og hvis du mangler kun ett av disse ankerene - ja da har du fritt leide ut i friluft. Selvom du ikke mangler ett, så ville jeg mest sannsynlig tatt de vekk og tettet igjen med noe skikkelig materiale.
3.
sjekk pakning på skyvedør(er). Noen her inne har hatt god effekt med å "montere" dobbel pakning. Veit ikke sjøl hvordan dette er gjort, men et kjapt søk er sikkert nok.

Og sist men ikke minst;
Disse bilene bråker uan-faen-sett ;)

Lykke til
Stian Korneliussen

2004 MULTIVAN HIGHLINE
fiat 450 dt
Car: t4a 2,4d 93 ,t4b 2,5 tdi 00 ,t4b 2,5 tdi 97
Phone: 48061782

Post by fiat 450 dt »

Det kan i mange tilfeller være lurt å sjekke gummioppheng til eksosanlegg og motorfestene.
Husk at gummi er ferskvare og blir hardt med årene,som igjen gjør at lyd og viberasjon blir dårlig absorbert.
t21500
-
-
Phone: 9081tjueen99

Post by t21500 »

Søk etter bruker 'fantamann', så får du inspirasjon 8)
Pål Strand
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Tar du tak, stigtrinn og innsider av dørene er du kommet et lite steg videre i lysisolasjons-sagaen din. Torpedovegg ?

Hva slags underlag/føre kjører du på ? Da jeg ratta Tyskerbrakka som fikk litt støyisolasjonmontert i seg, opp i Østerdalen og kom på usalta vei med hardpakka snø som tungbilene hadde harva opp med kjetting/veghøvel hadde skåret spor i, fikk jeg enormt mer støy i bilen enn jeg noensinne før hadde hatt. Samme gikk for Multivanen på samma vei, infernalsk med bråk. Da merker man egentlig fint lite til isolasjonsjobben som er gjort...
Post Reply