Hei. Jeg har en 97 mod 2.4 syncro, hvor det ser ut så jeg ikke har trekk på bakhjulene når bilen er i revers. Jeg sto fast på en sleip åker, og så at det ene bakhjulet spant når jeg skulle framover, men ikke når jeg rygget. Hva kan være feilen her? Bilen har ABS. Det høres også en slags romling fremme fra venstre side av motorrommet, foran pedalene eller der et sted i det jeg tar løst og det spinner.
Hvordan er kraftfordelingen mellom for- og bakaksel?
Det uler også en del i 4.gir ved belastning. Ifølge forrige eier har den ulinga alltid vært der, uten å ha blitt verre. Er dette en kjent sak på disse?
Mvh Steffen.
Syncro virker ikke i revers?
-
transportøren
- Car: Transporter T4 2,5tdi synkro lang 2003
Re: Syncro virker ikke i revers?
Vi hadde et lignende problem med en T3 caravelle, der var det framhjulstrekk på revers, tredje og fjerde gir og bakhjulstrekk på første og andre gir. Det var et drev i girkasse som var ødelagt. Vi var i kontakt med norsk bildelsenter, de skjønte hva som var feil.
Hei
T4 med abs har jo en frihjul-kobling på bakhjulene. Dette for at ikke syncro systemet skal komme i konflikt med abs bremsene. For å få 4-hjulstrekk når du rygger skal dette frihjulet låse seg i revers. Dette kan være feilen når du ikke har 4-hjulstrekk i revers. Dette frihjulet ligger helt bak ved bakakslingen, så lydene du hører er nok ikke relatert til dette
T4 med abs har jo en frihjul-kobling på bakhjulene. Dette for at ikke syncro systemet skal komme i konflikt med abs bremsene. For å få 4-hjulstrekk når du rygger skal dette frihjulet låse seg i revers. Dette kan være feilen når du ikke har 4-hjulstrekk i revers. Dette frihjulet ligger helt bak ved bakakslingen, så lydene du hører er nok ikke relatert til dette
Hilsen P.J. Lie
-
Steffensund
Er det elektrisk styrt det frihjulet? Det ser ut så det er en servomotor eller noe på bakdiffen, eller har jeg sett feil? Har dette noe med frihjulet å gjøre?
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Det er elektrisk styring av frihjulssperra. Den styres fra et rele/styreenhet bak varmeapparatbetjeninga, som får signal fra blant annet ryggelysbryteren og clutchpedalbryteren. Men selve sperremekanismen beveges med vakuum. Det er en elektrisk styrt ventil, innebygd i stillelementet på bakdiffen, som kontrollerer vakuumet.
Litt info på tysk:
http://www.t4-wiki.de/wiki/Freilauf_(Syncro)
Litt info på tysk:
http://www.t4-wiki.de/wiki/Freilauf_(Syncro)
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
-
highline 2001
- -

- Car: transporter t5 2013
- Phone: 41313922
Hei
I dag var det min tur å finne ut at reversen ikke har syncro. Den har virket tidligere, men selvsagt ikke i dag. Dette releet sitter bak varmeapperatbetjeninga? Er vel enklest å begynne der?
I dag var det min tur å finne ut at reversen ikke har syncro. Den har virket tidligere, men selvsagt ikke i dag. Dette releet sitter bak varmeapperatbetjeninga? Er vel enklest å begynne der?
Mvh
Arnt Ove Morken
golf gte 2016
Transporter t5 ekslusive 2013 oppjustert
Skoda superb 3u 140hk 2008 oppjustert
x-Passat 130 highline 2001
X-Seat leone cupra r
x-Transporter syncro 2002 151 hk dyser og større turbo
Arnt Ove Morken
golf gte 2016
Transporter t5 ekslusive 2013 oppjustert
Skoda superb 3u 140hk 2008 oppjustert
x-Passat 130 highline 2001
X-Seat leone cupra r
x-Transporter syncro 2002 151 hk dyser og større turbo
-
Steffensund
Jeg snakket med verksmesteren hos den lokale merkeforhandleren her om dette, men han sa at disse bilene ikke hadde trekk på bakhjulene i revers... Syntes det høres veeldig rart ut..
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
De skal definitivt ha firehjulstrekk i revers også, når de er i orden.
Henrik Engen
På passat 35i syncro virker ikke 4wd i revers om ryggelyspæra ikke lyser, er ikke slik på T4 og?
Sent from my CATEE CT100 using Tapatalk
Sent from my CATEE CT100 using Tapatalk