Project gjennoppliving T4 TDI

T4-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1991-2003)
Post Reply
2cent
Car: T4 2,5 TDI 1999

Project gjennoppliving T4 TDI

Post by 2cent »

Da får jeg også prøve.. Første gang jeg lager en egen biltråd på nettet. 8)

Opp igjennom åra har jeg kjøpt, solgt, pusset, flikket, skrudd, bannet og det som ellers hører med gamle slitne biler..

Siste ti åra har jeg hatt en Caddy som har gått som bil nr. 2. I Øyeblikket har vi to barn, da sier det seg gjerne selv at en to seters Caddy ikke er så praktisk.

Jeg enda tilslutt opp med en 99 T4 88HK TDI. Denne har gått i bygda som gårdsbil siste 4 åra. Utfra hvordan den så ut inni har det vært kjøre mange favner ved der ja..... :wink:
Karen som eide den før meg gjorde et lite eksperiment når batteriet begynte å bli dårlig, konklusjoenen ble at å renne igang en T4 baklengs resulterer i girkassekasse! Så hvis noen av dere har gått rundt i ledige stunder å lurt på om en kan renne igang en T4 baklengs med 2 paller ved baki.... Svaret altså nei! :mrgreen:

Bilen er faktisk etter mitt skjønn i god stand, seff den har sine mangler men rust som jeg er mest bekymret for er slett ikke verst!

Foreløpig "to do" liste er som følger:

- Spa ut all dritten inni bilen!
- Skifte girkasse.
- "lett" overhaling bremser.
- skifte bremseslange venstre foran.
- nye støtdempere foran.
- skifte batteri.
- Flikke rust.

Når dette er gjort er bilen EU godkjent og i daglig bruksstand. Bilen blir aldri strøken men det er heller ikke meningen, jeg er ute etter en bil som starter og går hver dag samt er praktisk som bil nummer to.

Vi får se hvordan tiden strekker til. Jeg har også en "would have been fun to do list" men punktene her ikke nødvendige men har litt lyst til å få en T4 som skiller seg litt ut fra mengden. Hvike punkter som skal på denne lista er fortsatt litt i tenkeboksen men stikkord er som følger:

- Montere intercooler.
- Skifte injektorer.
- større dyser.
- mapping.
- større hjul.
- senking.

Bilder og fremdrift kommer til å følge! 8)

2Cent
-------------------------------------------------
99 VW Transporter 2,5 TDI (gjennopplivning pågår)
96 VW Caddy... Utslitt
Masse andre biler av diverse karakterer og stand
2cent

Re: Project gjennoppliving T4 TDI

Post by 2cent »

Da er det tid for litt oppdatering på prosject "revival" :lol:

Siden sist har jeg fått "spadd" ut en hel haug med dritt og hatt setene ute for høytrykkspyling...
Som dere kan se av bildene under har bilen ikke vært plaget med for mye vask de siste årene og vært flittig brukt til vedtransport..

Ellers har jeg bestmet meg for å gå for en ombygning av girkasse.
Idag står det en 02B kasse som reversen er gåen i og jeg skal ta i ferde med ombygning til 02G kasse.
Har funnet ut at det er noen forskjeller som jeg håper og tror er overkommelige. eg har også fått tak i 102HK intercooler og har planer om å sprite motoren opp litt, da fant jeg ut at det var en vinn-vinn med å bygge om til 02G kasse siden jeg da får en sterkere kasse samt lavere turtall på femte giret.

Så til bildene som taler tingenes tilstand :mrgreen:

Image

Image

Image

Litt dritt a... :roll:
Image

Forskjell?

Image

Skal legge ut litt mer bilder av kupeen som nå er rengjort og en litt bedre tilstand enn dette...

Image

2cent
96 VW Caddy... Utslitt
2cent

Post by 2cent »

Bilen er nå rengjort.... PUH... der var det mye dritt ja.. (skal legge ut litt bilder senere)
Som tidligere skrevet har bilen blitt brukt til å kjøre ut ved... :wink: Da jeg hentet bilen så jeg det var dårlig med dørpasninger på begge skyvedørene... Kikket litt inni skinnene og disse var jo selvfølgelig FULLE av dritt, ved og grease.. fikk renset og shinet de og når går dørene som en drøm! :lol:

Da er det handlet litt deler og planer er lagt.

Så langt har jeg fått tak i:
Brukt girkasse 02G
Intercooler
ACV injektorer
Fikk et meeeget godt kjøp.... 4000 lapper for alt! 8)

Planen er å bygge om til 02G kassen for å få både et behagligere turtall samt en sterkere kasse.
Jeg har også forsket litt på diverse andre forum og kommer til å sprite opp motor med decat, mapping og nye dyser. Håper da på en ca 150-160 hester.
Dette er egentlig et "low cost" prosjekt men see get er forskjellig som frister.. 8)

Jeg har ikke helt bestemt meg om jeg skal smelle inn ny clutch når først kassen er nede. Clucthen virker bra men det er jo forbannet å måtte ned igjen med dritten etter to måneder.. Noen som kanskje har synspunkter på det? :D

Skal legge ut mer bilder når det "awakening" starter!

2Cent
96 VW Caddy... Utslitt
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Passer clutch og svinghjul om hverandre på de to girkassene da?
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
2cent

Post by 2cent »

Rikskringkastingen wrote:Passer clutch og svinghjul om hverandre på de to girkassene da?
Det vet jeg ikke, men jeg har donor svinghjul hvis ikke.. Men utfra hva jeg har lest skal det passe sammen.

2Cent
96 VW Caddy... Utslitt
STOSSEL
-
-
Car: t4
Phone: 46554057

Post by STOSSEL »

Ja, hvordan går dette prosjektet?
Post Reply