Skal handle meg Transporter nå da jeg trenger en pendle- og byggebil. Er på jakt etter en i sølv og med 2x skyvedør og hel bakluke.
Er det store forskjeller på 05-08 modellene? Hvilken burde jeg gå for og hvorfor??
Er 86 hk for liten og 102hk den som er mest økonomisk?
Har et budsjett på max 130 000,-, så ser det ligger noen 07-08 som har rulla rundt 100 000km i den prisklassen, eller burde jeg gå for en billigre som er eldre og har gått lenger? Hva vil lønne seg mtp videresalg?? Er de tidligere T5ene mer problematiske enn de som er 3-4 år nyere?
Bilen skal få litt senk og store hjul etterhvert og skal nok også brukes til turer og treff intill Touranen om et år eller to byttes i en T4 Multivan visst alt går som planlagt
Sto i samme "dilemma" som deg i fjor høst, og endte med å legge litt ekstra i innkjøpet for å få en nyest mulig bil (2008 modell) med lav kilometerstand (37.000 km). For min del, som kjører en del med Transporteren privat i samme hensikt som deg (bruksbil/oppussing), fant jeg ut at dette ville være det lureste; forhåpentlig mindre feil enn på en eldre bil som er kjørt lengre, slik at driftskostnadene ble lavere siden jeg ikke kan skru selv. Samtidig tenker jeg at den dagen jeg skal selge bilen vil den for en potensiell kjøper ikke fremstå som "oppbrukt", med skyhøy kilometerstand og veldig mange år på baken.
Jeg har selv 1,9 TDI med 102 hk, og den fungerer mer enn godt nok til mitt bruk. Hvis effekten ikke er tilstrekkelig går det alltids an å gi den litt "vitaminer", da kan man enkelt hente ut opptil 145 hk / 320 nm kun med omprogrammering av styreenheten. Jeg har ikke prøvd 86 hk utgaven, men kan tenke meg at denne blir litt lat, særlig hvis man har litt vekt i bilen og/eller drar henger med den.
Når det kommer til forskjeller på tidligere og nyere T5'er så kan sikkert mange her svare bedre enn meg, men jeg har en kamerat som har en 2004 modell T5, og min 2008 modell virker tydelig bedre støyisolert enn hans. Denne ekstra støyisoleringen kom vel i 2006, om jeg ikke tar helt feil. Om de eldre utgavene generelt sett er mer problematiske enn de nyere vet jeg ikke, men ofte har jo nye bilmodeller en del "barnesykdommen" som kan henge ved dem dersom eierne ikke er påpasselige å får utbedret dem fortløpende på garanti.
Obs! En ting jeg har inntrykk av fra diverse forum er at igrunn ganske mange T5'er er veldig plaget med sinkslipp i lakken. Kjøper man en tidlig utgave er det dårligere garantiordninger for utbedring av dette, og garantien er i tillegg gått ut. Jeg hadde sinkslipp rundt dørhåndtaket på venstre skyvedør. Møller godkjente min reklamasjon uten å nøle, og jeg fikk dette kostnadsfritt utbedret. Dette kan være et ekstra argument for å kjøpe en nyest mulig bil.
Jeg kjøpte for 3 år siden en 2006 transporter. Den hadde da gått 50000 km. Det var utrolig mye feil det første året. Har inntrykk av at alt som finnes av hjuloppheng ble skiftet det året. Etter dette har den vært veldig fin. Kan virke som det var noen dårlige deler. Når der er fikset er alt ok.
Rust rundt dørhåndtak har jeg selv opplevd, samt at det virker som om dette er et problem på bilene. Blir ikke helt klok på om de noen gang fikk ordnet dette. Møtte senest på to uker siden en med en 2009 modell som også hadde dette.
102TDI holder greit nok, men ikke mer enn det. Nå kjøper man ikke slike biler for å kjøre veldig friskt, så jeg føler at farten som bilen er konstruert for dekkes i en 102tdi. Spørs også hvor du kjører. Her i oslo er det ikke problem. Hatt den til vestlandet noen ganger. Da ble den litt kortpustet i skråningene.
T5 2004-2010 modell har bare et motoralternativ og det er det som gir deg røde tdi bokstaver
Neida mange klarer seg veldig fint meg 1.9tdi og 102-105hk hadde vel strengt tatt klart meg med denne motoren selv i transportern siden jeg svært skjeldent frakter noe annet et meg selv og en pasasjer eller to. I tungt lastete T5 transportere ville jeg gått for en 2.5. Og multivan er etter min mening en alt for tung bil til 1.9l motor uansett om den bare går som 7seter uten noe lass av betyding..